Electribe gebruikers: Tips & Tricks

Terra Pee

synthloos
Lid sinds
1 mei 2003
Berichten
668
Locatie
Schier
Beste Electribe gebruikers,

Er zijn een heleboel manieren om meer uit jouw Electribe te halen.

Ik begin deze thread met een tip die ik van een mede-Electribe gebruiker heb geleerd. Voor zover ik weet werkt het op de ESX en de EMX. Ik heb momenteel geen andere Electribes om het uit te proberen (ik weet ook niet of dit probleem voorkomt bij de andere Electribes).

Jullie zullen vast hebben gemerkt dat de mix binnen jouw 'X' Electribe best wel modderig kan gaan klinken. Alsof een interne compressor alle signalen plat drukt voordat alles naar buiten gaat, of gewoon een zeer lage headroom.

Met de accent-parts van mijn Electribe deed ik eigenlijk niets mee. Ik gebruikte gewoon mijn volume-knop (motion sequence & step-edit). Het blijkt dat als je alle accent-parts van alle drums/synths/samples uit doet dat de volumes van deze parts ook een stuk zachter worden. 8o) Haha, natuurlijk is dat zo. Maar wat blijkt is dat alle parts dan beter passen binnen de headroom van de Electribe.
Als ik luister naar de karakter van het geluid hoor ik dat de accent-part een volume boost geeft direct na het -sample/synth waveform/PCM sample-. Ik merk namelijk dat het filter minder overstuurt wordt. Ook de effecten klinken een stukje zuiverder. Er komt gewoon veel minder digitale clipping voor. Alle geluiden klinken veel zuiverder, er is minder ruis, én alle geluiden passen veel beter in de mix.
Hiernaast zorg ik er nu voor dat ik de volume van de individuele parts niet hoger zet dan een waarde van 100 in plaats van 127. Als ik iets wil mixen zet ik het gewoon zachter dan 100 en natuurlijk bij mijn mixer/geluidskaart dan harder zetten.

Check dit eens en luister hoe alle onderdelen (filter, FX, mix) een stukje beter gaan klinken. Okee misschien willen bepaalde mensen die digitale oversturing maar ik persoonlijk vind het (ook bij de Electribe) heel lelijk.

PS. Als iemand een lege emx/esx bestand wil met alle accent parts uitgezet bij alle patterns PM/email me maar.
 
Laatst gewijzigd:
Het bovenstaande verhaal ging ook grotendeels op voor mijn er-1. Vond dit ook een groot nadeel; een geluid solo had vaak een ander karakter dan in de mix gelayered met andere geluiden; vaak ging er detail verloren en/of ontstonden er leuke 'artefacten' die dan weer niet zonder de andere geluiden te reproduceren waren, waardoor ik ging me irriteren aan het gebrek aan 'continuïteit'
 
Ik had ook een paar tips voor de ESX gebruikers.

Als je samples aan het knippen bent en je kunt het juiste startpunt niet vinden, gebruik dan roll om te luisteren of er nog lege ruimte voor je sample. Je kunt horen of je al goed zit net zoals cue als een dj.

Om je drums net iets lekkerder te laten klinken, maak je een fx-chain met op fx-1 compressor en fx-2 short delay of reverb, het liefste een korte reverb.

Om je keyboardparts ook fatsoenlijk te gebruiken, moet je waveforms downloaden.
Deze waveforms loop je, door LoopStat gelijk te zetten aan het Start.
 
Voor de liefhebbers die dat gevraagd hebben:

EMX bestand:
http://www.speedyshare.com/823484333.html
-accents uit!
-136 bpm / 32nd beat / pattern length 8 /
-let op dat synth 5 zit op output 3/4
-midi ch. drums(10) synth 1(11) synth 2(2) synth 3(3) synth 4(4) synth 5(5)
-arpeg. is reverse

ESX bestand:
http://www.speedyshare.com/541249714.html
-accents uit!
-136 bpm / 32nd beat / pattern length 8 /
-midi ch. drums(13) keyboard 1(11) keyboard 2(12)
-arpeg. is reverse

Elke pattern + song is leeg. Voor de rest zullen jullie zelf even naar de midi/global settings moet kijken die ik hier heb.
 
TIP ESX:

De ESX editor is voor de ESX gebruikers een MUST.
Hier kun je hem vinden:
http://www.skratchdot.com/esxwaveorganizer/index.php

Meer over in deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=71462



TIP ESX/EMX:

De originele buizen van de MX en SX geven aardig wat noise/ruis weer. Alle andere buizen die ik ooit geprobeerd heb geven veel minder ruis weer dan de originele. Het hoeft niet veel te kosten maar de resultaten zul je wel merken. Nieuwe buizen halen is dus wel een aanrader. Dit feit is ook geconstateerd bij meerdere Electribe gebruikers.
Meer hier over in deze thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82425
 
TIP! -Je kan het verschil in volume tussen de geaccentueerde en de normale noten regelen door op je synth of je drum accent knop te drukken en dan aan de level knop te draaien.
 
Sidechain effect op de ESX:
Werkt alleen met 4/4 loops, of sounds die elke tel worden getriggerd. Zo werkt het: selecteer een loop part. Zet nu de modulation dest. op Volume, de LFO op bpm sync (1/4), en kies een sawtooth als golfvorm. Draai nu de depth naar believen naar de - kant voor een lekkere 4/4 zuiging.
Dit truukje werkt ook goed met de EXT. IN functie. Zorg dat het Audio in part precies 1 maat lang duurt. Dus 1 note op de 1 en dan 1 maat laten duren. Daarna hetzelfde als bovenstaande.

Groeten, Maurice
 
ER-1 digital feedback

ER-1 digital feedback

tip voor de ER-1 :
- - - ---- - -- -- --

1) maak wat geluidjes (parts)
2A) patch je L & R out naar je IN 1 & IN 2 :okdan:
2b) trigger je geluidjes mAAR pas op : zet de beginvolumes van de IN's 1 & 2 op 0 & draai gradueel
de volumes naar boven ... zoniet krijg je een feedback herrie van jewelste :) wat ook wel tof kan zijn
3) gebruik de headphones out als stereo out
4) proficiat, je hebt nu unieke digitale circuit-bend achtige ER-1 feedback gecreëerd !!!


:luv:
- - - ---- - -- -- --
 
Laatst gewijzigd:
Helaas doet bovenstaande site het niet meer (is dan ook al een aantal jaar oud). Vind bij mijn EMX de sounds vaak ook iets te distorted.

Zag inderdaad laatst dat alle accents aanstaan, maar nooit de moeite genomen om het uit te zetten. Straks maar even proberen ;)
 
TIP! -Je kan het verschil in volume tussen de geaccentueerde en de normale noten regelen door op je synth of je drum accent knop te drukken en dan aan de level knop te draaien.

Super, dit wist ik nog niet. In song mode kan je deze veranderingen zelfs opnemen.
 
Werken doet het sowieso, dat kan ik je met zekerheid vertellen.
Zelf heb ik het gedaan op de manier die jij aangeeft maar dat is heel omslachtig en moeilijk zo.
Je moet maar eens zoeken hier op het forum. Als ik mij goed herinner heb ik er toen een post over geschreven met veel meer details. Maar koop gewoon gecalibreerde dan heb je dat allemaal niet voor. Die zijn natuurlijk net iets duurder maar als je die kabel nog moet kopen of solderen ben je waarschijnlijk meer geld kwijt.
Heb je veel volume verschil links en rechts?
 
Heb het gevonden, was op een ander forum:
http://electribe-forum.com/viewtopic.php?f=3&t=2934&p=12344#p12344

Hopelijk helpt het je iets verder, was met trial en error.
Hou me op de hoogte, ben benieuwd :)

Op de facebookgroep van de EMX staan hopen presets, zeker de moeite om eens te gaan kijken.
Mijn EMX is een SM versie dus ik heb wel nog een adapter moeten kopen om die files op een SMkaart te krijgen en zo in de EMX.
 
Back
Top