Digisound 80 Synthesizer Modules

lie3vie3

Stamgast
Lid sinds
27 Maart 2007
Berichten
196
Locatie
België
Wegens niet genoeg geld om een modulair systeem te kopen heb ik een beetje rondgesurft op het net op zoek naar bouwbeschrijvingen van modules en ben ik op de volgende pagina terecht gekomen:

http://www.digisound80.co.uk/digisound/modules/modules.htm

Nu zijn mijn vragen: -Heeft er iemand al ervaring met het bouwen van deze modules? Is de klank bijvoorbeeld goed?

-Is er een alternatief? (De CEM IC's zijn niet erg recent meer, je kan ze wel nog bestellen, maar ik
denk dat door de kleine vraag de prijs wel behoorlijk hoog zal zijn)

-Waar kan ik het best, goedkoop maar zonder problemen in levering, de componenten bestellen. (Ik
woon in België)
 
Ik zou is kijken op het forum van www.electro-music.com
Daar is een apart DIY sectie en ook een sectie voor Tomas Henry ontwerpen.
Dit zijn best goede ontwerpen en hebben geen ingewikelde onderdelen nodig.
Maar goedkoper dan die duitse fabriekant kan je het echt bijna zelf niet maken hoor.
Wel beter!
 
klank is niet slecht klinkt als een synton syrinx of Pro-one
 
Waarom niet naar andere alternatieven kijken, ontwerpen waar de componenten veelal toch makkelijker te krijgen zijn zoals Oakley, Cat Girl Synth, Music From Outerspace, ...

Je kunt bijvoorbeeld bij http://www.bridechamber.com/ kits bekomen voor deze modules om het leven nog iets makkelijker te maken
 
Music From Outerspace Synth

Music From Outerspace Synth

Ok, ik heb besloten om dan toch maar de Music From Outerspace Synth te maken want de componenten zijn een stuk makkelijker verkrijgbaar.

Ik heb de componenten van een Vco en een Power Supply al besteld. Het meeste heb ik kunne bestellen bij Conrad, een paar onderdelen bij Eijlander Electronic, één component uit Amerika (Futurlec), het koste bij Eijlander +- 17€ en daar 1.80, dus de keuze was snel gemaakt. Enkel de silvered Mica capaciteit was moeilijk te vinden maar heb ik uiteindelijk op eBay kunnen kopen.

Nu heb ik enkel nog printplaten, die ik zelf zal proberen maken, nodig en mijn pakje uit Amerika.
 
Re: Music From Outerspace Synth

Re: Music From Outerspace Synth

Het meeste heb ik kunne bestellen bij Conrad, een paar onderdelen bij Eijlander Electronic

Hmm, je begint bij de duurste van Nederland :D

één component uit Amerika (Futurlec)

Futurlec zit in Thailand. Er staat wel ergens een Amerikaans adres, maar ze verschepen vanuit Bangkok.

Enkel de silvered Mica capaciteit was moeilijk te vinden

Zie: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=42_46

www.dickbest.nl heeft ook erg veel nuttigs voor MFOS ontwerpen (80 cent voor een LM13700), LF444 en 411 enzo ook gewoon op voorraad voor normale prijzen.

Welk onderdeel was er 17 euro bij Eijlander?
 
futurlec is niet zo duur en nog wel ok: 4 euro post, en op 2 weken was het grootste deel vd bestelling hier.
behalve de jack inputs, daar wacht ik nog steeds op, stom dat ze dat niet in voorraad hebben...
 
de LM394 was 17 euro bij eijlander, vond ik toch een beetje overdreven :confused:

Die silvered Mica capaciteiten heb ik in een eBay winkel gevonden en waren na een paar dagen geleverd, dus niets mis daarmee.

O, ja wat zijn dan de goedkopere electronicawinkels in Nederland en België? 8D
 
de LM394 was 17 euro bij eijlander, vond ik toch een beetje overdreven :confused:

Da's inderdaad redelijk aan de prijs. Dat zal zowat wel de metal can versie zijn.
Ik heb er overigens zelf de SSM2210 in zitten, die volgens MFOS betere tracking zou moeten geven (...maar ik hoor nog weinig verschil).

O, ja wat zijn dan de goedkopere electronicawinkels in Nederland en België?

Dick Best (zie boven) is doorgaans erg goedkoop. En als hij iets niet heeft, gewoon vragen. Met name dingen als elko's kun je goed bij Dick kopen (staan lang niet allemaal in z'n shop); prijzen tot minder dan een cent per stuk (als je er genoeg koopt).

Newtone (zie ook boven) is wat minder goedkoop maar heeft soms wat minder gangbare dingen op voorraad, zoals de zilver-mica condensators en ook polypropyleen. In dezelfde categorie zijn er ook http://www.musikding.de/ en http://www.banzaieffects.com/

www.elektronica-online.nl heb ik ook nog wel wat besteld, maar dat was voor Dick Best online kwam. Nu soms nog wel eens een vervangende accu voor een synth of een snaar voor een drive.

Ik bestel zelf ook een hoop bij Futurlec, als het geen haast heeft.
Drie tips voor Futurlec: check of wat je bestelt op voorraad is; ze willen nog wel eens een hele bestelling zonder mededeling achterhouden omdat ze 1 weerstand niet hebben.
Twee: als je veel bestelt kun je beter je bestelling splitsen. Betaal je wel elke keer $4 verzenden extra, maar een grote bestelling doen ze in een doos (ipv een bubbelenvelop) en die wordt er door de Nederlandse douane uitgehaald en belast met 19%. Dat is vaak meer dan die $4.
Derde is dat Futurlec een tussenhandel is. Zij kopen weer in bij anderen. Je krijgt dus niet gegarandeerd elke keer exact hetzelfde artikel. Ik heb laatst 100 multilayer 100nF condensators gekocht en er zaten vier verschillende typen in het zakje, met name ook verschillende steek (dat kwam gelukkig wel goed uit). Aslengtes van potmeters willen ook nog wel eens verschillen, 'grijze' knoppen zijn niet altijd hetzelfde grijs, als je tien exemplaren van hetzelfde IC bestelt krijg je soms van verschillende fabrikanten toegestuurd en ik heb al de meest uiteenlopende trimmers toegestuurd gekregen.

Als je een bedrijf hebt kun je nog kijken bij de groothandels (Farnell, RS).

Voor België weet ik het helaas niet.
 
Back
Top