Nieuwe (externe) Geluidskaart voor Laptop

KeyboardMaster

Ingeburgerd
Lid sinds
9 juni 2007
Berichten
96
Locatie
ZLD
Ik heb al een paar uur dit hele forum onderdeel zitten lezen, maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik wil graag voor mijn laptop een nieuwe geluidskaart aanschaffen. Zelf heb ik er geen bal verstand van, dus ik zou niet weten wat ik moet aanschaffen. Ik zie dat er eigenlijk maar drie soorten geluidskaarten zijn voor een laptop:
-USB
-Firewire
-PCMCIA met e.v.t. zo'n breakout box eraan vast gekoppeld

De reden dat ik een nieuwe geluidskaart wil, is dat mijn laptop's interne geluidskaart niet fatsoenlijk overweg kan met zware Vsti's (enorm hoge latency) en de geluidskwaliteit door studiospeakers gewoon bugt is. Verder wil ik ook graag in studiokwaliteit op kunnen nemen zonder irritant gekraak/ruis etc.

Ik gebruik als programma's vooral Cubase SX3 en Cakewalk Sonar i.c.m. met mijn Roland G-70 (Keyboard). Een nieuwe geluidskaart moet alvast compitable zijn met Vista Ultimate.

Wie weet welke geluidskaart ik het best kan aanschaffen? :confused: Budget is maximaal 500 euro.

Gr. Joost
 
Een paar zaken om in overweging te nemen:

-Hoeveel in- en outputs heb je nodig?
-Gebruik je 'm icm een hardware mixer en zo ja, is die mixer digitaal of analoog?
-Moet je kaart uitbreidbaar zijn, bv. met een extra adat-converter?
-Gebruik je de kaart alleen icm je computer of moet hij ook stand-alone werken?
-Heb je mic-preamps nodig?
-Zoek je een 19" oplossing of.....?
-.....
 
Minimaal 2 stereo inputs en 1 stereo output (analoog) en twee digitale outputs. Ik gebuik geen hardware mixer en hij hoeft niet stand alone te werken of uitbreidbaar te zijn met een extra adat-converter. Mic-preamps zou handig zijn, maar hoeft niet persé. Ik werk ook niet met racks ofzo, dus formaat etc. maakt me niks uit.

Alvast bedankt voor de reactie,

Gr. Joost
 
Ja.. Lache dit!!
Ik heb dus dezelfde vraag. En ik heet ook Joost :)!
Alleen heb ik wat meer eisen..
Ik wil eentje met Mic-ingang, 2x stereo input, 1x mono input en MIDI..

Voor jou zou de Presonus Firebox wel wat zijn denk ik!
 
Lijkt me een interresante optie, die Presonus. Ook zie ik nog de EMU 1616m, deze is wel wat duurder maar lijkt me nog beter wat betreft latency bij VsTi's en opname kwaliteit.... Verder nog iemand aanraders of interresante opties?

Gr. Joost
 
Een vriend van mij werkt naar volle tevredenheid met een Tascam us122. Misschien ook een optie. Verder heb je in dit prijssegment ook wat dingen van m-audio en edirol. Daar heb ik geen ervaring mee. Vaak komt er nog wat leuke software mee, meestal light-uitvoeringen van de grotere pakketten. Wellicht ook handig om mee te nemen in je overweging. Wil je iets meer uitgeven dan 150 a 200 euro, dan kun je ook eens kijken naar wat firewire oplossingen met wat meer ins en outs.
 
Bedankt voor de reactie, wel blijft mij één ding onduidelijk: bij de meeste producten staat zero latency monitoring bij de specificaties, maar dit betekend neem ik aan niet, dat als ik in bijvoorbeeld kontakt (Native Instruments) een VsTi van een Grand Piano laad dat ik die zonder vertraging in geluid kan spelen, maar wel dat als ik wat opneem, ik deze opname zonder vertraging live kan horen.
Wat ik het belangrijkste vindt is dat eerste, omdat ik heel vaak gebruik maak van externe VsTi's met mijn keyboard als controller, dus de latency die daarbij optreed moet verdwijnen.

Kort samengevat: ik zoek dus niet specifiek een externe recording module, maar ook iets welke de latency op mijn PC bij het gebruik van zware VsTi's met keyboard als controller kan laten verdwijnen.

Mischien is het zo wat duidelijker ;) .

B.v.d,

Gr. Joost
 
Kijk eens naar de T.C. electronic connect live.
Dit is een fw geluidskaart met dsp's voor een aantal interne fx zodat je laptop ook minder belast wordt.

Succes
 
Dat begint erop te lijken! Zijn alleen wel prijzig, één valt net binnen budget (Konnekt 24D Integrated F/X), kost respectievelijk 495 euro en een wat uitgebreidere kost 699 euro. Zijn er ook nog iets minder prijzige alternatieven? Ik ben nog steeds benieuwt of de EMU 1616(m) wat voor me is?

Gr. Joost
 
Als je toch 50 eu wilt uitgeven (ik heb dat geld nog ff niet, arme student):
Edirol FA-101 en de M-audio FireWire 1814. Dat zijn volgens mij echt goede dingen. Maar met een beetje meer dan wat jij wilt..
 
500 :)!
 
Een 19" rack handig voor bij de laptop?
Kan natuurlijk, maar lijkt mij minder handig qua mobiliteit.
 
GOEDKOOPSTE NIIEUWE GELUIDSKAART DAT VOLDOET AAN JOUW EISEN MET HET BESTE GELUID (SIGNAL TO NOISE RATIO) IS DE EMU 0404 USB 2.0. IK HEB DEZE 3 WEKEN GELEDEN VOOR 169 EURO GEKOCHT BIJ MUSICSTOREKOELN! HET KLINKT SUPER!
BEETJE AAN DE GROTE KANT (WEL PRAKTISCHER DAN DE TASCAMS US122 EN US144), MAAR HEEL LICHT!

BINNENKORT LIGT OOK DE TAPCO LINK FIREWIRE IN DE SCHAPPEN. DAT KAN EEN GOED ALTERNATIEF WEZEN (VOOR 199 EURO BIJ DUITSE MUSICSTORES..).
 
Laatst gewijzigd:
let even op je firewire-chipset als je een firewirekaart gaat kopen

geen TI of Lucent?(Dell bv, heeft Ricoh, niet goed)

dan kan je enkel een usb-kaart kopen en is de motu 828mk2 usb de maximaal haalbare kaart
 
Maar is FireWire niet een stuk sneller en dus beter?
 
Origineel geplaatst door J0sT
Maar is FireWire niet een stuk sneller en dus beter?

niet bepaald, wel stabieler

heb hier nog een firebox en motu's voor een mooi prijsje. mail gerust
 
De reden dat ik in deze thread verzeild ben geraakt is dat ik ook op zoek ben naar een externe geluidskaart. Na veel gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat de Emu 0404 USB 2.0 het meeste voldoet aan mijn eisen. Nu twijfel ik alleen nog door de volgende opmerking uit thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=74579&highlight=Emu+0404+usb+2.0:

bobaphat: Ik denk dat het niet aan je pc ligt. EMU zuigt gewoon heel veel cpu. Ik heb ook een 1818m gehad en die hele interface alleen al was genoeg om screenredrawproblemen te krijgen. Dat EMU goedkoop is moet toch ergens vandaan komen, de hele hardware circuitry is te karig door de software onderbouwd waardoor het je cpu power gaat kosten.

Ik kom op internet geen vergelijkbare problemen tegen m.u.v. de thread https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=69900&highlight=Emu+0404+usb+2.0:

Mozt-Hard: Ik snap er nog steeds geen hout van hoe het me is gelukt maar hij werkt inmiddels!!!!

Hierin is het probleem blijkbaar opgelost dus hoe zwaar moet ik de reactie van bobaphat en de topicstarter laten meewegen? Zijn er meer mensen die hun ervaringen met de Emu 0404 USB 2.0 op een laptop willen delen zodat ik zeker weet dat ik geen miskoop bega?

Ik heb een Dell Latitude D620 Intel® Core Duo T2300 (1.66GHz) met 1GB RAM op XP_Pro (SP2) draaien.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top