Vtech sprekend fonetisch ABC

ikookal

Ingeburgerd
Lid sinds
15 december 2004
Berichten
43
Locatie
D-H
beste mensen,

mijn huisgenoot heeft op de rommelmarkt een Vtech sprekend fonetisch ABC op de kop getikt en uiteraard moet dat gebruikt en gesampled worden,

mijn vraag vervolgens, hoe en vooral waar soldeer ik er een vrouwtjes jack aan,
kan ik die gewoon aan het speakertje solderen of werkt dat niet zo?

dat heeft een vriend ooit met zijn crackelbox gedaan (en die werkt in ieder geval niet meer dus heb zo mijn twijfels bij die aanpak)

nuja, iemand tips?
 
gewoon proberen. Of anders de het signaal wat evetueel aanwezige versterker ingaat pakken.

Mij is het wel gelukt om de gewoon de speakersnoertjes aan een jack te solderen
met een sample/loop pen van de Bas der Heiden.

Maar dat waren ook wel een soort Piëzo elementjes.
 
Een speaker heeft meestal een fors volume van enkele volts, terwijl een line-input op iets van 0,4 volt zit.
Het signaal zal dus gedempt moeten worden met een weerstand in de lijn of een pot..
Verder is het zo, dat van een apparaat met een eigen speaker, de min van die speaker niet altijd de min is van het totale circuit, dus dat kan linke situaties opleveren. Dat zal dus gecheckt moeten worden.
Het beste is nog om er een speciale audio-transformator tussen te zetten, de zgn galvanische scheiding, waardoor er geen kans is op 1 of andere kortsluiting.
 
Wanneer het apparaat een volume potmeter heeft is het vaak mogelijk om over de buitenste twee pootjes van deze potmeter het signaal of te tappen.
Let er inderdaad even op, zoals Sam-Zen al opmerkte, of hier niet toevallig een DC component op staat (Universeel meter !!) Eventueel een elco van 4u7 ertussen zetten om deze gelijkspanning kwijt te raken
 
Back
Top