Vinyl is dood.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

bambamstudio

Certified MoogPro
Lid sinds
15 september 2001
Berichten
8.914
Locatie
Eindhoven
Door: Jeffrey 'da goose'

Dat is wat de mensen zeiden bij de komst van een perfect medium genaamd “Compact Disc”, geen ruis meer, perfect digitaal geluid, krassen doen er niet toe; je zult ze niet horen en vergeet niet al die andere dingen die we allemaal hebben gehoord.
Voor geruime tijd leek het erop dat vinyl inderdaad uit aan het sterven was maar DJ’s en hifi freaks wilden vinyl niet loslaten en in 2002 is de vinyl-markt nog steeds groeiende en verre van dood.
Afgelopen jaar zijn er 70 miljoen vinyl-platen geperst alleen al in Europa, tijd dus om een kijkje te nemen bij de grootste vinyl perserij ter wereld, die toevallig in Haarlem, Nederland ligt, en uit te zoeken hoe levend vinyl is.

Half elf in de ochtend op een regenachtige donderdag, we gaan het gebouw binnen en we arriveren in een kantoor zoals elk normaal kantoor, en als we niet beter wisten zou dit zo het verkeerde gebouw kunnen zijn. Als je eens beter kijkt wordt al snel duidelijk dat dit wel degelijk het kantoor is van een vinyl perserij, label kopiën, platenhoezen, draaitafels, alles dat je zou verwachten in een fabriek die vinyl platen maakt, maar op een zeer geordende professionele manier, vinyl is een serieuze zaak.
We beginnen met koffie en zetten ons neer aan de tafel met Ton Vermeulen, de managing director van Record Industry.

In Europa zijn er verscheidene perserijen en samen maakten ze rond de 70 miljoen platen in 2001, een groot deel van dit enoreme aantal platen is gedrukt door Record Industry.
In het jaar 2000 perste RI 4,6 miljoen platen, en door de snel groeiende markt en de sluiting van een van de grootste fabrieken uit de UK, EMI, zijn er 7,6 miljoen platen geperst in 2001 en verwacht wordt dat dit in 2002 ongeveer hetzelfde aantal zal zijn, simpelweg door de capaciteit van de machines.
De 28 permachines die 16 uur per dag lopen, produceren 150 vinyltjes per uur, wat een totaal maakt van 25 000/40 000 platen per dag.
Het maken van dit aantal platen laat je denken aan een grote fabriek, hetgeen Record Industy dan ook is, tijd om te kijken naar al de benodigde machines en al de processen die plaatsvinden bij de productie van een vinyl plaat.

Van master naar afgewerkt product.

Een van de grote misverstanden betreffende vinyl is dat elke individuele plaat direct in vinyl wordt gesneden, absoluut niet dus, er is een stuk meer nodig dan alleen een snij-naald en een 12-inch grote pizza.
Voordat een plaat wordt gesneden wordt alles dubbel gechecked, bevat de master de juiste tracks, is de A-kant werkelijk de A-kant, is de geluidskwaliteit goed genoeg, alle aspecten worden gechecked voordat de master zelfs maar de snijkamer binnenkomt.
Bij Record Indistry verrichten 3 Neumann snijtafels het werk, 2 “normale” lacquer snijders en 1 DMM (Direct Metal Mastering) tafel om direct in metaal te snijden om een van de vele processen over te slaan.
Het zou te veel tijd kosten om alles te vertellen over het productie proces, maar ik zal proberen het kort en begrijpbaar op te schrijven.

Het geluid van de master wordt geoptimaliseerd met verscheidene EQ’s en processoren voordat het gesneden kan worden in de lacquer, die eigenlijk een 14 inch aluminium plaat met een acetaat laagje is, die de groeven gaat bevatten.
De snijkop snijdt de groef in de acetaat laag met een temperatuur van 160°C tot 200°C (helium gekoeld) en de spoelen die de “naald” bewegen worden bestuurd door een grote versterker. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, het vereist veel ervaring van de platensnijder, een kleine fout kan de dure lacquer verpesten of nog erger, de snijkop.
Zodra de lacquer is gesneden heeft het een catalogus nummer nodig, zodat het snel herkend kan worden en het proces kan worden hervat, dit wordt gedaan door een code in de eind groef van de lacquer te persen (Record Industy persen kunnen worden herkend door een code die eruit ziet zoals dit 08 43671 20 1A1 PSSST 041)
Nadat dit is gedaan, heeft de lacquer een zilveren (beschermend) laagje nodig, dit wordt gedaan met een chemisch proces.
Hierna wordt de vader plaat gemaakt door een nikkel laagje toe te voegen, die laten kan worden verwijders van de lacquer en die de geinverteerde plaat is.
Deze vader plaat krijgt een andere laag (de moeder plaat) welke gebruikt gaat worden om de pers platen te maken, deze worden gebruikt om de daadwerkelijke vinyl platen te persen.
Ongeveer 1100 platen kunnen worden geperst met een set pers platen, maar velen pers platen kunnen worden gemaakt met een set moeder platen.
De moeder platen en soms de pers platen worden bewaard in een groot archief voor her-persen nadat een plaat uitverkocht is en een klant meer kopiën wil.

Nadat we het hele vinyl master proces hebben gezien gaan we de kamer binnen met de 28 pers machines, de geur van vinyl bereikt onze neuzen, en we zien niets anders als grote machines, hoezen, stapels platen en natuurlijk mensen die de machines checken, een echte fabriek.
Veel mensen denken dat de labels worden vastgelijmd aan de plaat, maar in werkelijkheid wordt deze in de plaat geperst, het is bijna onmogelijk om een plaat te persen zonder label, zonder plakt het vinyl aan de pers platen en wordt de plaat verpest.

Het meest gebruikelijke gewicht voor een plaat is 125 gram maar er zijn ook veel platen geperst op 180 gram (dat is de reden waarom DJ’s vaak iemand meenemen om hun platen voor ze te dragen).
Het vloeibare “brood” van vinyl, samen met 2 labels worden volledig automatisch in de pers machine gezet en dan perst de machine de plaat en houdt hem een paar seconden lang samengeperst.
Om genoeg kracht te hebben om te persen te besturen zijn er twee enorme hoge druk stoom compressors, met ongeveer de grootte van een onderzeeër, indrukwekkend.
Het overgebleven vinyl aan de zijkanten wordt weggesneden met een met (dit wordt gerecycled) en de plaat wordt automatisch in een hoes gedaan.
Na een paar uur van horizontale opslag is de plaat klaar voor een hoes, dit wordt ook volledig automatisch gedaan, en na dit een aantal keren gezien te hebben ben ik nog steeds onder de indruk van de machines die volautomatisch de platen en de hoezen aanpakt, het is moeilijk uit te leggen, je moet het gewoon zien, net als het hele proces overigens.
Nadat de platen in hun hoesjes zitten komen ze in dozen op een pallet en worden verzonden naar de klanten.
Zoals gezegd, het is best indrukwekkend om te zien hoe je muziek binnenkomt als een master CD/DAT en eindigt als een plaat in een prachtige hoes.

Het aanschouwen van het hele proces geeft je veel respect voor vinyl, ik kan het aanraden aan elke vinyl liefhebber hoewel ik niet denk dat pers fabrieken het leuk vinden als elke vinyl liefhebber aan de deur staat om te komen kijken hoe vinyl wordt gemaakt, er zijn veel vinyl freaks weet je?
Grappig detail, toen ik rondliep in Record Industry vond ik een net afgemaakt pallet met een van mijn eigen platen (Real People feat. Fadoua – Do ya), nogal stoer om te zijn, het zien van het daadwerkelijke persen was zelfs beter geweest, maar ja, je kan niet alles hebben.

Jeffrey

Enkele feiten over vinyl, draaitafels en pers platen
Gekleurd vinyl is niet echt vinyl, er zijn maar 2 fabrieken die ze maken en het is niet dezelfde kwaliteit als een zwarte plaat, omdat het materiaal veel zachter is.
Het toevoegen van de nikkel laag in het proces maakt gebruik van 250 ampere (thuis zijn je zekeringen 16 ampere)
Een gelockte groove is altijd 133,33 BPM (4 X 33,33 RPM) of 180 BPM op 45 RPM
De originele Technics SL1200 is uitgebracht in de vroege 70ties en de SL1200mk2 is gereleased in 1978 en behalve de SL1200 is er ook de SL1000 tot en met de SL2000.
De eerste snijkop van Neumann is gemaakt in 1933 en de laatste in 1990, geen nieuwe Neumann snijkoppen worden nu gemaakt.
Het is mogelijk om je eigen snijmachine te hebben, vestax en Kingston hebben beide een “consumenten” snijmachine ontworpen, deze is echter vrij duur.
Niet alleen dance is verkrijgbaar op vinyl maar ook veel punk en artiesten zoals Julio Iglesias, Marco Borsato en James Brown.
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top