windows houdt niet van muziek

geschirrspüler

ex pocketzip
Lid sinds
8 juni 2006
Berichten
1.470
Locatie
belgië
heb een vreemd probleem in windows

soms heb ik na het opstarten nog even geluid, maar na een paar minuten is het altijd zo dat windows opeens doet alsof hij mijn externe usb-geluidskaart niet meer herkent.
als ik dan bij configuratiescherm-geluid ga kijken zegt hij dat hij geen audio-apparaten vindt, en alle applicaties die audio afspelen via de windows-mixer (bv wmp, realplayer, flash player (youtube zonder geluid is verschrikkelijk irritant), enzovoort) blijven sprakeloos

wel zit windows de grapjas uit te hangen door bijvoorbeeld wel die irritante foutmeldingsgeluidjes (uit te zetten, ik weet het :D ) af te spelen door diezelfde soundcard

leuk detail: winamp blijft de geluidskaart steevast herkennen en voorziet me vrolijk verder van muziek.
in zijn directsound output kan ik kiezen tussen "primair geluidsstuurprogramma", waarbij ik dan onderaan de melding "error getting device info (device in use ?)" krijg, of de naam van de aangesloten geluidskaart, waarbij hij het wel doet.

dit probleem viel voor het eerst voor bij mijn m-audio mobilepre usb geluidskaart, terwijl ik die al maanden probleemloos gebruikte op dezelfde pc. ik dacht dan ook dat die misschien de boosdoener was, en dat het feit dat winamp wel kon afspelen iets te maken had met de verschillende audiodrivers (directx-asio-...) en dat die misschien los van de windows mixer konden werken.
maar nu heb ik een ander simpel extern geluidskaartje gekocht, ook usb, dat werkt zonder het installeren van drivers. ik heb dus noch van cd, noch van internet drivers geïnstalleerd, hij werkt alleen doordat windows hem automatisch herkent, en nog altijd heb ik hetzelfde probleem én nog altijd slaagt winamp erin het dingetje wel te herkennen en hem zelfs volledig bij naam te noemen.


nu dacht ik op gebied van pc's toch helemaal geen beginneling te zijn, maar dit is me een raadsel.
gelukkig staan alle documenten hier op een aparte partitie, dus als ik geen oplossing vind ga ik gewoon de c partitie formatteren en windows en andere software opnieuw installeren...
maar ik zou toch graag weten wat dit is.


alvast bedankt voor alle input! :)
 
IK heb dit zelfde probleem op mijn laptop bij m'n M-audio Audiophile USB.

Oorzaak: Vage driver.

Oplossing bij mij: Voor ik de usb geluidskaart aansluit eerst in de audio mixer het geluid enablen/volume omhoog zetten en dan pas de m-audio aansluiten.

Blijkbaar gebruikt de m-audio mixer ook dezelfde settings echter synchroniseerd de control panel niet met de windows audio mixer.

Weet niet of je daar iets mee kan maar bij mij is dat dus aan de hand.
 
wel, ik heb voor degene die ik nu aangesloten heb dus geen aparte driver, ik kan enkel wat veranderen via het windows configuratiescherm.. maar daar wil hij niets doen omdat hij geen audioapparaat vindt. ook niks enablen of sliders verzetten.

mocht het van belang zijn, ik heb ook geen onboard soundcard.. in deze pc zit een servermoederbord


toch bedankt acidfever!
 
tja, apple... heb er ook al over zitten twijfelen, maar uiteindelijk is iedereen hier in huis windows gewend en heb ik nu niet bepaald het budget om hier een mooie apple te gaan neerzetten
zou het later misschien nog een keer willen proberen, maar voorlopig blijft het hier gewoon met windows te doen



nog iets dat ik net ontdekt heb: toen ik daarnet de pc weer eens opnieuw opstartte deed hij het weer even op de gewone manier, dus ik maakte meteen maar van de gelegenheid gebruik om op youtube wat video's met geluid te zien.

wat blijkt nu: ondertussen is de soundcard alweer verdwenen uit het windows configuratiescherm en weigeren programma's als windows media player muziek af te spelen, máár ik kan nu wél blijven youtuben met geluid, wat niet het geval is als ik pas naar youtube ga nadat de soundcard is weggevallen uit het configuratiescherm. ook als ik in een ander venster een ander youtube filmpje open krijg ik geluid, en ook alle andere dingen die flashplayer gebruiken (zoals de clone.nl previews) doen het opeens ook weer met geluid. het lijkt dus alsof de flash player de soundcard "vastgehouden" heeft terwijl ze verdween uit windows.

en weeral speelt winamp als enige andere programma gewoon vrolijk door, ook tegelijk met geluid uit flash player.



ik word gek.
 
Origineel geplaatst door René
ik had in 2003 en 2004 dezelfde soort problemen + nog een aantal meer. Ben toen overgestapt naar een Apple toen het moederboard van de PC niet goed meer werkte. Nooit spijt gehad.

als de oorzaak van het probleem een brakke m-audio driver is kan dit ook gebeuren aan apple zijde. en hier spreek ik wel uit ervaring. hetzelfde geldt uiteraard voor kapotte moederborden..
je opmerking lost dus zeker het probleem niet op

moet wel zeggen dat zo'n problemen (alert sounds die op verkeerde uitgang spelen e.d.) in mijn ervaring makkelijker op te lossen zijn in osx, en als het dan echt problematisch is kan een applicatie zoals "Jack" misschien een uitweg bieden; er zal zeker iets soortgelijk voor windows bestaan? iemand?
 
Goh het was een kwestie van tijd totdat het merk apple genoemd zou worden.

Zucht...............................................
 
Origineel geplaatst door rvooh
en als het dan echt problematisch is kan een applicatie zoals "Jack" misschien een uitweg bieden; er zal zeker iets soortgelijk voor windows bestaan? iemand?
ben even gaan kijken, ziet er idd wel handig uit... ik ga ook eens op zoek naar een alternatief
 
Origineel geplaatst door geschirrspüler
net deze gevonden, even kijken wat ik ervan kan maken
niet al te veel op het eerste zicht...

ik heb die jack_dmp uitgepakt en daarbij de Qjackctl aan de praat gekregen, maar die vindt mijn soundcard niet... en wanneer ik dan op start klik zegt hij dat hij jack niet kan starten
 

Attachments

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    106,1 KB · Bekeken: 83
Behalve een brakke audiodriver kan ook een slechte USB aansturing de oorzaak zijn. Je zou kunnen proberen de chipset drivers te updaten; zeker omdat je een servermoederbord hebt verwacht ik dat de fabrikant van de chipset (en soms de moederbord fabrikant ook) updates uitbrengt voor de chipset. In deze driverpackage zitten ook updates voor USB functionaliteit!

Als je een Intel chipset hebt (kans is groot):
http://downloadcenter.intel.com/default.aspx?iid=homepage+hdr_nav2_download (update voor chipset staat op de eerste plaats van de top downloads).
 
Back
Top