aansluitprobleem laptop/piano/module

tweevoeter

Nieuwkomer
Lid sinds
7 mei 2006
Berichten
12
Locatie
Gouda
Hallo,

Ik heb problemen om de volgende setup aan de praat te krijgen:
- Yamaha CP-33 digitale piano
- Yamaha Motif Rack ES
- laptop (nieuw, Win XP, zowel Cubase LE als Cakewalk Home Studio 2004)

De piano is via midi aangesloten op de Motif, werkt prima.

Het eerste probleem doet zich voor zodra ik piano en laptop koppel via usb. Yamaha usb-midi-driver installeren (conform handleiding gedownload van Yamaha-site) gaat goed, maar dan gebeurt er iets geks: de piano geeft alleen nog geluid als ik Home Studio heb opgestart. Na het afsluiten van het programma lijkt de piano dood (de ingebouwde demo-songs doen het dan nog wel). Home Studio weer starten en jawel, dan doet hij het weer, ga zo maar door. Zonder Home Studio is er maar één manier om weer geluid uit de CP-33 te krijgen: terugzetten naar de factory settings.

Dit probleem is nog wel te omzeilen door voortaan maar Cubase te gebruiken, maar ja, ik heb nogal wat oud werk in Cakewalk.

Als ik vervolgens Motif en laptop met een usb-kabel verbindt (ook een Yamaha usb-midi-driver geïnstalleerd, maar deze van meegeleverde cd-rom), komt het volgende probleem: de midiverbinding tussen CP-33 en Motif werkt dan niet meer. Laptop afsluiten en ik kan de Motif wel weer bespelen. Kennelijk een driverprobleem. Van alles geprobeerd: de boel in een andere volgorde aansluiten, andere driverversies installeren, enzovoorts, niets helpt. Als ik de usb-verbinding tussen Motif en laptop verbreek, de driver verwijder, dan werkt de oude situatie ook niet meer: ik moet de laptop uitdoen om via de CP-33 de Motif te bespelen, iets wat eerder nog prima werkte. Het wordt dus steeds erger.

Herkent iemand deze problemen en zie ik een simpele oplossing over het hoofd? Of is de driver gewoon buggy en kan ik beter contact opnemen met Yamaha?

Groet, Wessel
 
Hoe heb je de CP33 aan je Motif ES gehangen? Via Midi?
 
Origineel geplaatst door fuse
Hoe heb je de CP33 aan je Motif ES gehangen? Via Midi?

Via midi. En ja, kabel is goed aangesloten en werkt op zich OK.
 
Klinkt alsof je apparaten moeite hebben om te herkennen of ze via USB of Midi aangestuurd worden. Misschien dat je in de configuratie dat kan instellen?

Wat ook werkt is een programma zoals Midi OX (ik neem aan dat je met PC werkt) gebruiken als midi patchbay. Dat blijft nog steeds een programma wat moet draaien op je laptop maar het is klein genoeg om niet in de weg te zitten.
 
Fuse, you made my day. :-)

Tot nu toe had ik de oorzaak van het probleem gezocht in de drivers en de (verzendende) CP-33, maar door jouw eerste tip ben ik eens gaan kijken naar de (ontvangende) Motif. Die heeft inderdaad een optie om óf via midi-kabel óf via usb-kabel te ontvangen. Kennelijk kan dat niet allebei, maar feitelijk was dat juist wat ik eerst wilde.

De Motif heb ik nu ingesteld op usb-verkeer. Dat betekent wel dat ik de Motif alleen via de laptop kan aansturen en de laptop dus ook een midi-thru moet hebben als ik de CP-33 speel. En die midi-thru is gelukt dankzij Midi-OX, jouw tweede tip.

Het eerste probleem (Home Studio) is overigens ook opgelost. Gewoon Windows opnieuw installeren.

Ik kan in ieder geval weer verder!
 
Back
Top