ASIO audigy probleem

geobeo

Nieuwkomer
Lid sinds
4 Maart 2007
Berichten
11
Volgens mij heb ik synch problemen wanneer ik met softsynths bezig ga in Cubase SX 3.

Voor ik het probleem uitleg eerst even mijn PC:
-Core duo 2 E6600
-2Gb 800Mhz dual channel
-640Gb in RAID 0
-Soudblaster Audigy 2 ZS


Het probleem: wanneer ik cubase opstart krijg ik de volgende error:
"Samplerate could not be set. This may be due to the sampleclock being set to external sync."

Wanneer de cubase staat ingesteld op Creative Asio, heb ik weinig delay wanneer ik live met softsynths dingen inspeel. Echter heb ik wel bovenstaande error en volgens mij (daardoor) ook een synch probleem; alles wat ik inspeel gaat een beetje uit de maat zie voorbeeld opname die ik bijgevoegd heb. Nu kan ik alle ingespeelde midi steeds wel recht gaan trekken met de hand maar dat is gewoon ronduit kut als je van jezelf weet dat je het gewoon goed in kunt spelen.

Wanneer ik nu een andere instelling neem (Creative multimedia driver of directx driver ofzo bijvoorbeeld) heb ik het synch probleem niet (en krijg ik geen error) maar is de delay echt ontieglijk (100ms ofzo).

Een soortgelijk probleem heb ik met Akoustik piano (of het nou standalone is of als Vsti). Als ik de instelling met weinig delay pak (asio) dan reageert akoustik piano zonder merkbare delay. Echter komt er wel vet veel gekraak door het geluid zetten waar ik NIKS aan kan doen. Heb al geprobeerd minder voices in te stellen, er is geen hoge CPU belasting, heb de delay hoger gezet enz enz enz helpt allemaal niet. Als ik nu vervolgens die instelling met de langere delay pak (multimedia driver e.d.) heb ik geen last van gekraak maar wel dikke delay.

Heb al van verschillende lui op verschillende fora hetzelfde probleem gezien, maar niemand lijkt antwoord te weten (behavle dan koop een proffesionele geluidskaart van 49384934893 euro).


Ik snap het niet, Creative is toch de uitvinder van ASIO. Het kan toch niet zo zijn dat hun eigen kaarten het niet goed ondersteunen en andere fabrikanten wel?!


Ik gebruik deze kaart (wat betreft muziek maken) puur voor ASIO. Als je denk dat ik een nieuwe kaart nodig heb, wat kan ik dan het beste nemen en hoe duur is zoiets ongeveer? Nogmaals wat voor A/D converters en weet ik veel wat die allemaal heeft boeid me NIKS het gaat mij puur om de ASIO (dus dat hij geen delay heeft en gewoon doet wat hij moet doen zonder vage bugs enzo).
 

Attachments

  • zl0p moet sterven.mp3
    499,8 KB · Bekeken: 100
Helaas heb ik geen oplossing voor je probleem, maar wat ik wel weet is dat je beter een andere geluidskaart kan aanschaffen.
Creative is nou niet echt je van het om mee te producen.
Als je niet teveel geld uit wilt geven aan een nieuwe kaart dan raad ik je EMU aan.

deze bijv: http://www.thomann.de/thoiw7_emu_0404_digital_audio_system_prodinfo.html

Heb je wel genoeg geld kijk dan wat verder naar bijv. M-audio of Edirol oid, ik heb sindskort mn 2e m-audio kaart en ze bevallen me prima.
 
Is Creative de uitvinder van ASIO? Dat wist ik niet. In ieder geval is het toch aan te raden een andere geluidskaart aan te schaffen die wat "flexibeler" is. Creative heeft oorspronkelijk geen Muziek/audio toepassing achtergrond maar voornamelijk games/multimedia.

Een beetje geluidskaart hoeft helemaal niet veel te kosten, hoor. Ik heb al jaren met heel veel plezier een Audiophile 2496 en die kost tegenwoordig nog geen 100 euro. (Uiteraard met ASIO drivers). Als je een beetje serieus muziek wilt gaan maken (en gezien de specs van je PC wil je dat ook) is dat een prima investering!!
 
Ik heb zelf een Audigy 2 kaart, en daar krijg ik zo'n error als ik mijn samplerate niet op 48000khz heb gezet.

Wellicht moet jij dat ook doen, of juist op 44100 khz, dat zou je even moeten proberen.
Als dat eenmaal werkt dan doet die Audigy het nog best aardig qua latency, zelf heb ik 2 ms.


Succes!
 
Bij mijn weten (een kennis van me heeft ook ooit een audigy2 gehad) kán dat ding uitsluitend op 48kHz en niét op andere samplerates. Daarom is hij minder geschikt voor dit soort toepassingen vind ik.

[miereneuker]
en daar krijg ik zo'n error als ik mijn samplerate niet op 48000khz heb gezet.

Ben benieuwd hoe jij je geluidskaart op 48000kHz zet...

(je bedoelt natuurlijk 48000Hz óf 48kHz)

[/miereneuker]

;)
 
Origineel geplaatst door meesha74
48kHz

Den diejen ;)
 
Origineel geplaatst door meesha74
Is Creative de uitvinder van ASIO? Dat wist ik niet.

Nee, da's inderdaad wel bijzonder nieuws. Zeker als je weet dat het van de programmers van Steinberg komt...

Is het Creative nu ook al naar de bol gestegen? Toegegeven, het is nog niet zo erg als Microsoft's claim dat ze het internet uitgevonden hebben, maar toch...
 
Die kaart heeft de samplerate gefixed op 48khz dus can koebeest da ook niet anders zetten.
Da's de fout.
En dus gewoon lekker op die 48khz werken. Da's pro genoeg. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Die kaart heeft de samplerate gefixed op 48khz dus can koebeest da ook niet anders zetten.
Da's de fout.
En dus gewoon lekker op die 48khz werken. Da's pro genoeg. :)

Ja dat heb ik eerder ook wel eens gelezen, echter heb ik geen idee waar ik dat in moet stellen. Volgens mij probeert cubase bij het maken van een nieuw midi project zelf al de samplerate naar 48kHz te veranderen maar lukt dit niet (waardoor ik de error krijg).

Is het trouwens niet zo dat sommige VST's en VSTi's niet overweg kunnen met bepaalde samplerates?

Dat ASIO van steinberg was wist ik niet, mijn fout... verklaart iig een hoop...
 
Back
Top