2 condensator microfoons fasedraaien?

Dat van die 180gr draaien tegenfase etc. dat klopt wel. Je draait de sinus gewoon om. (de helft van 360 graden).

De microfoontjes hoeven alleen aan de diskant (klavierkant) het geluid op te nemen. De baspartijen worden gedaan door een vette Musicman Stingray.

Volgende vraag: kun je de electret microfoontjes gewoon aan elkaar knopen of moet er nog iets tussen?
Ik denk dat het misschien wel het mooiste is om zon 3 stuks verspreid over het klavier in te bouwen.
Dan is de geluidsterkte redelijk gelijk waar je ook speelt.
Heeft er iemand ervaring met dit soort microfoontjes. En is hier ook nog redelijke kwaliteit te krijgen? Ik zag er net een stel op internet voor €1,60 per stuk. Dat kan toch nooit wat zijn?
 
Origineel geplaatst door Jansen
...
Ik heb vorig jaar zitten experimenteren met de Conrad kit 190915, deze bevat twee kleine capsules waarvan de kwaliteit mij enorm is meegevallen. Ik ben van mening dat dit soort goedkope capsules meer dan geschilt is voor de door jou gezochte toepassing. Sterker nog, waarschijnlijk dat 1 capsule inbouwen voldoende is om het gehele klavier goed te bestrijken met een zeer goede geluidskwaliteit als resultaat. Meer hoeft niet beter te zijn, probeer het eerst met 1 capsule.

De mic voeden met bijvoorbeeld 2 maal 1,5V batterijen zodat je 3 volt krijgt. BIAS configuratie dus een weerstand van bijvoorbeeld 4k7 tussen batterij en capsule output en tussen capsule output en de beltpackje input een elektrolytische condensator (elco) van 1 micro Farad met de plus naar de capsule gericht. De grounds van capsule, batterij en beltback aan elkaar knopen en gaan met de banaan.

Om het helemaal af te maken nog een schakelaartje bij de batterij en een low-bat ledje daar achter om te zien wanneer je de batterijtjes moet vervangen.

Veel plezier met het bouwen.
 
Mooi

Mooi

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik daar maar eens mee ga beginnen.
 
Het is trouwens de Velleman MK136 kit die ik heb. Die is dus stereo maar kan een goed uitgangspunt zijn om me te experimenteren. Ik zal hem volgende week wel meenemen naar de SF-meet in Ede.
 
Handig

Handig

Jij bent zeker wel handig met electronica? Ik heb het wel gehad op de mts maar ben nu meer van de dikke kabels.
Ik kom ook naar de meeting dus zie ik ja daar wel.

Ik heb trouwens de accordeon uit elkaar liggen en het moet echt wel minimaal. Ik heb niet zoveel ruimte. Zelfs een chassisdeel is niet goed te plaatsen. Dat wordt dus een los kabeltje aan de riemen knopen aan dan de beltpack in.
Is het trouwens te doen met een dynamische microfoonkapsel? Dat scheel weer gepruts met batterijen (on-stage)
 
Iets anders:

Iets anders:

Ik heb een adresje gevonden waar ze voor 25 euro een lavalier dasspeld microfoontje kunnen leveren.
Het is een condensator microfoontje (100-12.000Hz) Het kan nooit echt geweldig zijn maar toch wel goed genoeg voor dit project? Ik verwacht uiteraard geen wonderen, maar het is lekker compact en er zit al een drie-pins mini-xlr voor de beltpack aan.

Hoe werkt dat trouwens? Kan je wel (48 Volt?) fantoomvoeding uit een beltpack halen? Of werken deze lavalier microfoons ook zonder fantoomvoeding? Iemand een idee?
 
Re: Iets anders:

Re: Iets anders:

Ik heb van oorsprong bouwkunde gedaan maar zit alweer flink wat jaren in de ICT. Dus het kan alle kanten op.

Je zult even de handleiding van het beltpack erbij moeten pakken. De mini-xlr is namelijk vaak geconfigureerd met een pin waarop 9 volt BIAS power staat. In tegenstelling tot gewoon XLR waar de signaaladers +48V phantom power voeren ten opzichte van de mantel. Afhankelijk van de bevindingen uit de beltpack manual zul je de mini-xlr plug moeten openschroeven om te zien hoe de draden zijn aangesloten en deze mogelijk omsolderen conform de specificatie's van het beltpack.

Zie je volgende week.
 
Ik als amateur met veel interesse (en vragen :)) vraag me af wanneer je het delay wilt aanpassen en waarom niet altijd alleen de fase wilt omdraaien? Zoals ik lees: als je 1 van de 2 gelijke golven van 500 Hz met 1ms vertraagd je nooit een delay kunt toepassen omdat je dan die uitdoving krijgt?

Ik heb het filmpje van UAD [FONT=&quot] Little Labs® IBP Phase Alignment Tool bekeken om er meer van te begrijpen en wellicht aan te schaffen ivm toekomstmuziek. Deze heeft in tegenstelling tot de hardware een delay adjust. Ik wil leren begrijpen wat ik doe en niet zomaar aan knopjes draaien. Ik ga het bestand van subgroover eens doorlezen aangezien ik daar al wat zag staan erover.
[/FONT]
 
als je over fase spreekt, heb je het over het tijdsdomein. 180 graden fase draaien is het een halve golflengte opschuiven van een signaal. als je polariteit draait, draai je enkel de + en - van een signaal om, je doet niets in de tijd (zoals delayen wel doet). de sinus ziet er hetzelfde uit, maar je doet technisch gezien iets heel anders. polariteit draaien is technisch heel simpel, analoog de fase aanpassen is een stuk moeilijker.

op mixers zit een polariteitknopje als een soort redmiddel: als je twee mics hebt waar eenzelfde signaal niet tegelijk op binnen komt, draai je de polariteit om om te kijken of dit beter is. wat je eigenlijk doet is kijken of het verschil tussen die twee mics dichter bij 0 graden ligt, of dichter bij 180 graden ligt. het is altijd een pleister, want het zal zelden precies 180 graden zijn. bijkomend is dat laag langzamer gaat dan hoog, dus je zit nooit 100% goed. enter de little labs ipb, of in the box delay. deze delay moet echter heel precies en kort zijn om nauwkeurig genoeg te kunnen werken. cedar's azitmuth corrector is eigenlijk hetzelfde idee, daarmee kon je tape alignen en links en rechts goed strak leggen.
 
Maar de polariteit om draaien...Is dat dan niet altijd al goed aangezien je dan niet NIKS hoort omdat de golven nergens elkaar kunnen uitdoven. Je geluid wordt immers alleen versterkt met +6dB. Dit is dan natuurlijk alleen bij een exact zelfde geluidsfile (even omschreven zodat ik het begrijp) ::EDIT:: niet dat je ooit 2x dezelfde geluidsbron wilt gebruiken en dan de polariteit wilt aanzetten dan hoor je niks meer? Of in 1 file EQ gebruiken?)

Als het niet exact dezelfde geluidsbron betreft en de microfoons zijn onder een hoek geplaatst van, laat zeggen 45 graden, dan kun je wel de polariteit omdraaien maar dan kan het dus gebeuren dat bijvoorbeeld in het midden de golven uitdoven en in het hoog het geluid wel aanwezig is en DAN moet je dus delay gebruiken om DIT probleem op te lossen om ALLE frequenties goed te krijgen?
 
Laag gaat langzamer dan hoog ? Snelheid van geluid is alleen afhankelijk van omgeving (moleculaire samenstelling) en temperatuur en niet van frequentie. Verschil laag/hoog is puur het aantal trillingen per seconde. 30Hz gaat net zo snel als 20KHz. Zou anders wel heel weird worden om naar muziek te luisteren. Komt eerst het hoog aan bij je oor en daarna het laag.
 
Laag gaat langzamer dan hoog ? Snelheid van geluid is alleen afhankelijk van omgeving (moleculaire samenstelling) en temperatuur en niet van frequentie. Verschil laag/hoog is puur het aantal trillingen per seconde. 30Hz gaat net zo snel als 20KHz. Zou anders wel heel weird worden om naar muziek te luisteren. Komt eerst het hoog aan bij je oor en daarna het laag.

Hey ja inderdaad... toch zeer fijn om te weten :D
 
Laag gaat langzamer dan hoog ? Snelheid van geluid is alleen afhankelijk van omgeving (moleculaire samenstelling) en temperatuur en niet van frequentie.

ik ben het even gaan opzoeken, want had het ook niet meer paraat: in een non-dispersief medium is het zoals jij zegt, in een dispersief medium zoals ik zeg. lucht is sec gezien een dispersief medium (door de co2 oa) maar dat is van een dermate kleine invloed dat ermee gerekend wordt alsof het een non-dispersief medium is.
 
Dat klopt idd. Maar zoals je zelf aan aangeeft is het verschil nihil. Overigens wel de reden dat bij sommige hi end luisprekers de tops iets naar achteren geplaatst wordt tov het laag. Praktisch gezien eigenlijk je reinste onzin, theoretisch gezien niet. Maar datzelfde vind ik van het opnemen op 192K 100000bit. Maar dat is meer een mening.
 
Je project zal beter lopen op 32bit (minder workload ivm gelijkheid aan FLOPS van je computer) aangezien intern (plugins) ook met 32 bit wordt gewerkt. (Sommige plugins blijkbaar nog op 24bit TC Powercore) Verder op 32 bit riskeer je geen kans op clipping meer ivm de LSB die niet afrond.

Mix je project (waarvan alle tracks op 0,1 staan) van 24 bit maar eens af naar 16 bit. Dan zul je zien dat je LSB(Least significant bit) ervoor zorgt dat het signaal naar 0 gezet wordt. Bij 32 bit clipt het signaal dus niet opdat de LSB niet wordt afgerond. Bij 24 bit moet je het spoor corrigeren met de clip waarde.

Maar wat de gebruikelijk meerwaarde voor ons nu is van die 0,1 dB zachter op 24 bit laat deze discussie wel heel theoretisch maken... Tja zonder goede opnamen....en wat is goed...punt.

Voor wat betreft 96khz als het er toe doet....Zo hebben (bijna) alle instrumenten harmonische boventonen waarvan de frequentie hoger is dan de door het oor waargenomen grondtoon van het instrument. Een piano bijvoorbeeld (met uitzondering van de lage snare) zou zich perfect lenen voor 96Khz. Je hersenen beleven meer dan je hoort. Men weet toch ook dat als je een indruk opdoet je niet alles gezien hebt.

: Zo is het ook leuk om je eens te verdiepen in 432Hz en harmonische verhoudingen ::
 
Back
Top