Wat vraagjes over mijn modular

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Min of meer om mezelf van de straat te houden en vanwege het ongelooflijke plezier wat ik beleef aan het bouwen en bespelen van instrumenten, ben ik een tijdje terug begonnen met de bouw van een modulaire synth. Vooralsnog bevat ie vooral Oakley modules.
Op dit moment zijn er drie VCO's, een powersupply bord, een dizzybord (om de modules van stroom te voorzien) en twee ADSR (+ upgrade bord) af.

Ik sta op het punt weer wat pcb's te bestellen, maar snap helaas de functie van een aantal bordjes niet.

Een van de dingen die ik niet snap is het begrip VCA. Dit is toch de meng verhoudiing en laatste versterking van mijn uiteindelijke signaal? Klopt het dus dat ik maar 1 VCA nodig heb?
Wat ik namelijk niet snap is dat diverse modules al een VCA aan boord hebben (zoals de ADSR). Wat doen die VCA's nu? Als ik de beschrijving lees bij Oakley staat er dat meerdere VCA's wel handig zijn. Wie kan mij uitleggen waar ik de VCA allemaal voor in kan zetten en kun je er meerdere achter elkaar zetten? Volgens mij een beginnersvraag, maar ik wil natuurlijk geen overbodige spullen gaan bestellen.

Nog wat andere modules waarvan ik de functie niet snap zijn:
Multimix (doet die niet hetzelfde als de VCA), de control 1, 2 en 3 reversible attenuators en de comparator/gate delay. Wat doen die modules en wat is de praktische invulling hiervan in een modular. Hoeveel van die modules zijn nuttig?

Ik kan nog wel even vooruit met de modules die ik wel snap. Ik ga nu verder met de LFO's en de ladder filter, maar ben toch maar vast eens aan het kijken wat ik daarna ga bouwen.

Vriendelijke groet,

Rene
 
VCA staat voor voltage controlled amplifier wat zoveel betekent als een versterker die je met CV kunt moduleren. Een veel gebruikte toepassing is om je audio signaal bijv. een VCO door de VCA te sturen en de VCA te moduleren met een ADSR (envelope generator). Je kunt dan attack, decay, sustain en relaese van een geluid regelen. VCA's kun je ook gebruiken om CV te moduleren. Stel je stuurt de output van een LFO door een VCA die je met een ADSR moduleert. Je kunt dan met de ADSR de sterkte van het LFO signaal regelen in de tijd. Als je meerdere VCO's door 1 VCA wilt laten gaan, zullen je ze eerst moet samenvoegen dmv een mixer. Dat is dus niet hetzelfde als een VCA. Het kan zijn dat je mixer ook 1 of meerdere VCA's aan boord heeft.Sommige modules hebben ingebouwde VCA's andere weer niet.
 
En dan heb je ook nog VCA's met logaritmische response en die met lineaire, dus nog meer om te kiezen :bekdicht:
 
Origineel geplaatst door etaoin
En dan heb je ook nog VCA's met logaritmische response en die met lineaire, dus nog meer om te kiezen :bekdicht:

Waarbij je die met logaritmische respons over het algemeen voor audio signalen gebruikt en de lineaire voor CV
 
Help !! Nog meer termen :)

Wat raden jullie me op dit moment aan? Gewoon 1 VCA bestellen?
 
aangezien je in je adsr's al twee vca's hebt, zou ik eerder een multimix module kiezen zodat je je VCO kunt mixen en samen door een VCA kunt sturen :) Daarnaast zou ik een filter en evt. wat lfo's aanschaffen.
 
Origineel geplaatst door Hazes
aangezien je in je adsr's al twee vca's hebt, zou ik eerder een multimix module kiezen zodat je je VCO kunt mixen en samen door een VCA kunt sturen :) Daarnaast zou ik een filter en evt. wat lfo's aanschaffen.

gewoon vel lezen ..en idd ik zou modulatie modules kopen lfo,s quad lfos,...evt een of twee filters
leuk tegen elkaar in en een stepsequencer dan begint de pret cv outs in andere dingen prikken
weet niet of oaklye uitwisselbaar is met doepfer d8 t wel
leuke 154 trigger sequencer ....voor niet te veel
regelwerk erby ook leuk !
 
Back
Top