Hoe je rauwe geluiden uit je synth krijgt?

Djam

Nieuwkomer
Lid sinds
4 april 2007
Berichten
2
Locatie
Soest
Hej Synthwacko’s :)

Ben nieuw op dit forum hier maar heb nu al meer dan 4 uur non stop zitten lezen! (Vonden mn ouders ook leuk).. Maar goed.. Ben nu al een flink aantal jaar dj, hiernaast ook heel veel bezig met een beetje producen en remixen.. Maargoed.. ik ben hier thuis een paar jaar geleden begonnen met music maker, maar dat zoog echt gruwelijk dus toen maar met Fruity Loops gaan kloten.. dat beviel een stuk beter(beter nog dan Ableton live), en na anderhalf jaar ook naar Feedback gegaan en een Korg Legacy Edition wezen halen.. Maar het koste me heel veel werk om deze ook in FL te integreren, omdat je de knoppen van de VST-plugin niet meedraaiden als ik dat met de MS-20 controller deed.. dus heb toen met de hand elke keer “link to controller” moeten doen.. Dat werkt wel..
Ik wil hem eigenlijk gebruiken in alle nummers die ik maak, maar het lukt me maar heel zelden er heel strakke geluiden uit te halen..
Hebben jullie tips hiervoor? Bijv met die waveform krijg je veel vettere leads.. Van welke knoppen ik veel gebruik moet maken en hoe ik ze ongeveer moet hebben staan.. Zo’n beetje de basis voor warme trance geluiden, scheurende leads, duistere moog-like bassen, warme strings.. enzovoort..

Ik zat op Vengeance-sound.de te luisteren naar wat ze daar uit de Korg Legacy hadden weten te halen.. Ziek! Dat wil ik ook kunnen! -> http://www.vengeance-storage.com/www.vengeance-sound.de%20-%20Korg%20Legacy%20Soundset%20by%20Manuel%20Schleis.mp3

alvast bedankt,
Djam

:z
 
Hallo Djam, welkom op het Synthforum.

Wat je eerst moet weten om mooie geluiden te maken is, hoe de verschillende onderdelen van synths werken. Dus wat doet een oscilator, wat doet een filter, wat doet een vca, wat doet een lfo, wat doet een mixer en wat doet een adsr enz...

Begin gewoon met een simpel preset bas geluidje en draai aan de knoppen van het filter. Vooral de cutoff en resonantie zijn leuk om te veranderen. Dan is het leuk om er een lfo of adsr op los te laten. Een lfo zorgt ervoor dat de cutoff heen en weer gaat. Een adsr doet ongeveer hetzelfde. Draai aan de knoppen van de lfo, adsr en natuurlijk de modulatie hoeveelheid van beide op het filter, om te leren wat er gebeurd. De modulatie hoeveelheid bepaald hoever de cutoff heen en weer gaat. Als de modulatie op 0 staat dan hoor je geen verandering, staat de modulatie op max dan gaat het filter helemaal open en dicht.

Doe nu hetzelfde met de oscilator en vca. En luister hoe de knoppen het geluid veranderen.

Een mooi bas geluidje krijg je door een pulse of zaag oscilator door een lowpass filter met cutoff op 30% en resonantie op 0 te sturen. Een beetje adsr/lfo modulatie op het filter is hier erg leuk. Een lead is hetzelfde met de oscilator op een hogere frequentie, en filter cutoff en resonantie verder open. Mix er nu meerdere oscilators in voor complexere geluiden. :okdan:

Het is overgens niet iets wat je in 1 week leert, dus blijf oefenen en niet opgeven.
 
Lees ook dit eens door:

Programming Analog Synthesizers. Het is nogal toegespitst op de Access Virus, maar er wordt veel van de theorie uitgelegd per geluid-type, en dat geldt in principe voor bijna alle (virtueel) analoge synths. Is ook leuk om te lezen, er staat veel achtergrondinformatie en geschiedenis in over analoge synths in het algemeen.

Mocht de link niet werken: ga naar Access Music en klik op Support > Virus C Series > Documentation > Virus programming tutorial in English.

Verder is het een kwestie van goede presets zoeken en daar op door borduren. Editen, oefenen, editen, oefenen en iedere keer als je een preset hebt aangepast en het geluid leuk vind, even opslaan in een nieuwe patch voordat je weer door gaat pielen. Ten eerste kun je dan teruggrijpen als je je geluid verpest, en ten tweede bouw je zo langzaam je eigen library op. Wat dat betreft moet je ook niet vies zijn van het 'jatten' van geluiden.

Als ik een bepaald geluid zoek dan pak ik vaak de preset die er het meeste op lijkt en die ga ik verbouwen. In het eindresultaat is de preset meestal niet meer te herkennen en het scheelt een hoop tijd en gedoe vergeleken met 'from scratch' beginnen.
 
Het ligt denk ik ook vaak aan de melodie die je met een sound maakt. Die Vengeance mp3 die je laat horen zijn telkens stukje melodieen. Je hoort niet appart de sound als je die sec aanslaat. Wat je dus ook zou kunenn doen is een coole melodie maken en daarna de sound editen totdat hij helemaal "past". Mayb kun je hier iets mee :biertje:
 
Origineel geplaatst door deniax
Het ligt denk ik ook vaak aan de melodie die je met een sound maakt. Wat je dus ook zou kunenn doen is een coole melodie maken en daarna de sound editen totdat hij helemaal "past".

Nagels met koppen. Dit is een heel gezond inzicht over materie klank.
In regel kan je stellen dat het vooral het arrangement is dat de indruk geeft dat sound 'x' goed of minder juist werd gebruikt.
Maw, een bepaalde klank kan als "slecht" worden ervaren omdat je er het foute melodietje mee speelt.
 
er is een andere thread/draad over patchen met ms-20, dat lijkt me een mooi startpunt om je legacy wat beter te begrijpen
 
Ja-maar dat wilt hij dus niet, hij wilt lead geluiden, geen maffe geluiden.
 
Misschien is de cursus van Rob Papen wat voor je?
 
Geluiden kunnen in fl studio nog wel ns wat magertjes naarvoren komen als je niets met de mixertracks doet. Mijn advies: assign je synths op apparte mixertracks en gooi de psp vintagewarmer (demo te downloaden op die site) op dat kanaal. Kies preset 'finalize 1' en speel je chords nu maar eventjes. Nu wordt die flatte line inene een monsterlijke lead. Good luck!
 
Wat je ook kan doen is een el cheapo analoog bakkie kopen ála poly 6 of juno 60 en de basics via een echte synth opdoen.
Zomaar een idee.
 
Origineel geplaatst door Djam
Waar vind ik die cursus van Rob Papen dan?

Die wordt van tijd tot tijd gehouden. Zie deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=5812 (maar dan de laatste pagina's).

Rauw? Distortion, onder andere. Verdomd weinig synths hebben een echt goede erop zitten (als ze er al op hebben zitten), dus kijk niet raar op als je uiteindelijk bij de muziekzaak staat om een Proco Rat of zo te vragen om achter je synth te hangen. Sherman Filterbank werkt ook goed - even hier op 't forum zoeken.

Andere manieren van rauw zijn een LFO met hoge snelheid op de oscillator-toonhoogte (ook wel pitch genoemd) loslaten, of met een FM-synth gaan spelen (die in feite niet veel anders doet, alleen is daar het hele principe dan op gebaseerd).
 
Back
Top