Welke master controller voor mijn Motif ES & Fantom XR module

tnijland1

Ingeburgerd
Lid sinds
8 november 2003
Berichten
35
Hallo,

Ik heb mijn Yamaha P250 verkocht ben sinds kort in het gelukkige bezit van zowel een Roland Fantom XR en een Yamaha Motif ES module die ik samen met een mixer (behringer) in een rackje wil bouwen.

Nu mist alleen nog het belangrijkste onderdeel: de master controller.

Ik heb beide modules geprobeerd met mijn Korg PA1X arranger midi aan te sturen maar deze klinkt er gewoon niet erg goed mee. De Yamaha P250 klonk iets beter maar is ook absoluut niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Fantom X8 synth (getest met studio monitoren & hoofdtelefoons). Dit moet volgens mij aan de controller liggen omdat bijvoorbeeld de XR en de Fantom X identiek zijn qua sounds. Je kunt in de specificaties helaas niet veel informatie over master controllers vinden.

Het is dus kennelijk wel heel belangrijk om de goede controller te kiezen. Mijn vraag is of meer mensen dit probleem ervaren hebben en wat dan wel een goede master controller zu zijn voor de bovengenoemde modules waarbij kwaliteit belangrijk is voor mij. Ik denk ca. 500..1000 Euro voor een goede controller te willen betalen.


Thanx

Theo
 
Hoi Theo,

Ik heb dezelfde setup en ik gebruik een Roland A90 als masterkeyboard...
Het werkt perfect, en de Roland is makkelijk te programmeren.

Volgens mij had een ander forumlid er nog een te koop..

Mzzl TC
 
Bedankt voor jouw antwoord. Is deze Roland A90 qua kwaliteit beter dan bijv. een CME UF8? Dit vraag ik omdat de A90 volgens mij toch al een aantal jaartjes oud is... Wel interessant.

Ik had zelf ook al zitten kijken naar een Doepfer LMK4+ maar kan er nergens een vinden om te proberen.
 
De Roland is kwalitatief wel beter dan een CME.

Deze is meer gericht op werken met een computer, terwijl de A90 echt meer gemaakt is voor live gebruik. (vind ik dan)

Alhoewel ik net een CME UF7 gekocht heb voor het live gebruik erbij, maar die laat ik via de A90 naar de Fantom XR modules
gaan.

Ik denk wanneer je een goed masterklavier zoekt je met een A90 een heel eind komt voor relatief weinig geld.
De UF7 heb ik er puur bij gekocht, zodat ik mijn keys in de vrachtwagen kan laten zitten, en alleen maar mijn rackje mee hoef te nemen. Programmeren kan ik dan thuis mooi doen, daar heb ik ook nog een triton staan.


Groetz TC
 
Dank je wel, hier kan ik wel wat mee. Die A90 kon wel eens wat voor mij zijn en ik ga hem zeker uitproberen wanneer dat mogelijk is. Ik vond die X8 al geweldig maar wil perse naar een rack setup om in de toekomst wat kosten te besparen en toch goedkoop (hollander) met meerdere top-synths te kunnen spelen. Ik vond zelf laatst de toetsen van de CME flink tegenvallen t.o.v. mijn oude P250 die toch wel een perfect klavier had;)

Je hebt toevallig de Doepfer nooit geprobeerd? (deze staat ook hoog genoteerd)

greetz
Theo
 
Nee helaas heb ik nooit de eer gehad om een doepfer te mogen proberen.
Deze was hier weinig te vinden in de muziekhandel, en ik wou iets meer zekerheid dat als er wat kapot zou gaan, ik ook snel wat anders kon lenen of iets dergelijks. Puur om de service van de zaak zeg maar hahaha.

Ik wil in de hele nabije toekomst ook mijn laptop meenemen naar optredens, zodat ik mijn NI plugs ook kan gebruiken, maar daar ben ik met mezelf nog over in conclaaf hahaha.

Ik had in eerste instantie ook interesse in Kurzweil, maar dat werd eigenlijk een beetje afgeraden op de service. Het zou nogal lang duren voordat kapotte onderdelen werden vervangen... maar daar heb ik verder geen ervaring in.. Vandaar de Roland.

Mocht je in de buurt van overijssel wonen, mag je hem altijd ff komen bekijken en proberen.
Heb toevallig alles in huis deze week.

Grtz TC
 
Hey, natuurlijk kom ik ook uit het mooie Overijssel en wel uit Raalte :okdan: en het zou helemaal geen gek idee om dit een keertje uit te proberen (ik werk in Hengelo). Voor jouw NI plugins zou zo'n Muse Receptor ook niet verkeerd zijn maar of dat dan werkt zonder veel bij te betalen is altijd een vraag. Plugins heb ik er zat van maar een goede mogelijk om het live te gebruiken ontbreekt.

Mbt het keyboard, wat mij gewoon opviel was dat de X8 van een kennis gewoon veel beter klonk en dat dus het masterkeyboard dus wel degelijk verschil uitmaakt, hetgeen ik eigenlijk niet had verwacht toen ik het rack aanschafte.

Ik denk dat ik in iedere geval een paar van die A90 verkopers aanschrijf om te kijken of het wat is.

groetjes,
Theo
 
Hahaha Raalte nog wel! Bekend van de Lampe! hahaha!
Daar moeten we nog wel es optreden daar...

Das niet zo ver weg, ik woon in Goor dus dat is goed te doen.
Nou.. mocht je deze week een keer willen langskomen, dan hoor ik het wel!

Mzzl Arjo
 
Nou dat zou ik best wel willen want het lijkt me een uitgelezen kans om eens een echt objectief beeld te krijgen van die controller. Ik ben helaas een hobby-amateur toetsenprutser (ben eigenlijk gitarist) maar vind het wel een ongelooflijk leuke hobby (en dat na 20 jaar gitaarspelen...). Heb wel een beetje respect gekregen voor toetsencoureurs :D

Heb jij enig idee wat een redelijke A90 waard is in jouw ogen?
 
Hahah dat maakt niet uit..

Ik zag een tijdje geleden dat een ander forumlid zijn a90 aanbood voor 600 of 700 euro.
Dat is wel iets goedkoper dan waar ik hem voor gekocht heb, maar dan praat je ook over winkel prijzen.

PB me maar wanneer je wilt langskomen, ik heb mijn spullen tot vrijdag in huis, daarna gaat het de vrachtwagen weer in.

Groeten Arjo
 
Back
Top