Yamaha Motif Rack ES of Roland Fantom XR module

tnijland1

Ingeburgerd
Lid sinds
8 november 2003
Berichten
35
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Yamaha P250 en ben daar aan zich zeer tevreden mee. Toch wil ik deze graag uitbreiden met meer sounds waarbij met name zeer goede acoustische pianos, Fender Rhodes, Hammond, Wurlitzer en String/Orchestral sounds mijn voorkeur genieten. Synth sounds zijn mooi maar die gebruik ik toch minder omdat ik thuis speel.

Bij de muziekzaak wees men mij op het feit dat een Roland Fantom XR een mooie aanvulling is op miijn P250. De gegeven demo en ook de eigen ingespeelde geluiden klonken gewoon heel erg goed (althans ik vond ze dus heel mooi).

Nu hoor ik ook veel positieve geluiden over de Yamaha Motif ES en mijn vraag is of dit mogelijk een beter alternatief is t.o.v. de Fantom XR (ofwel niet doen dus?) Ik heb ca. 1250 Euro te besteden.

Graag jullie commentaar.
 
Ik denk dat je de ES Rack gewoon moet beluisteren. Ze zijn allebei goed en veelzijdig, maar Roland heeft nou eenmaal een ander geluid dan Yamaha. Roland vind ik clean en open en Yamaha warm en dik. Ligt natuurlijk ook een groot deel aan de presets en de effecten, maar da's mijn indruk. En de ene niet ten nadele van de ander. Integendeel! Ik wil ze alletwee! :)

XR heeft minder effecten dan de ES, maar wel weer skipback sampling. Kijk/luister eens op www.fantomized.info en www.motivator.com.

1 voordeel heb jij net als ik met m'n Promega 3 (hoi quif :D). De keuze tussen 1 van beide modules hangt niet van de piano sound af! ;)

Maar ik zou dus zeker ergens een Motif ES6/7/8 of MO6/8 of S90ES of ESR gaan beluisteren om een indruk te krijgen. En vooral zelf pielen. Van ingebakken demo's en voorgespeelde demonstraties wordt niemand wijs!

L56 Out...
 
Bedankt voor jouw reactie. Hier kan ik heel veel mee en je hebt helemaal gelijk dat iemand beide synths zelf zou moeten uitproberen. Toch vind ik wel dat ik de Roland eerst een kans moet geven omdat ik altijd al primair voor Yamaha equipment heb gekozen en ervoor wil waken om dat iedere keer automatisch te doen.

Ik heb ook een beetje het gevoel dat veel mensen de Yamaha ES per direkt prefereren boven een Roland Fantom X. Wat mijzelf triggerde was het feit dat bij het Keyboard magazine (DE) van deze maand de Roland RD700SX piano prefereerde boven de Yamaha CP300. Mijn P250 bevalt gewoon erg goed en het zou zonde zijn om deze piano weg te doen tenzij ik additionele Yamaha equipment zou kopen (Yamaha ES90 oid). Een Roland synth zou wel eens een win-win situatie kunnen zijn. Let op, ze zijn beide erg goed maar ik ben met name geinteresseerd in rhodes (yes) en orchestral/strings.

Wat zouden jullie aanraden: de Yamaha ES rack of de Roland Fantom XR gelet op de voorgenoemde punten? Welke is beter in jullie (onbescheiden) mening....
 
De XR heeft wel als voordeel dat 'ie een sampler erin heeft zitten; de ES heeft dat volgens mij niet. Die kun je uitbreiden tot 1gb geheugen. Best aardig :).

Verder kun je ook kijken naar wat eventuele expansion-boards te bieden hebben; Roland heeft orchestrale expansions, Yamaha niet. Aan de andere kant heeft Yamaha dan wel weer de DX en AN plugins waarmee je een DX7 en een AN1x kan krijgen in het rack.
 
Back
Top