Kurzweil PC1SE of PC2X

De PC3 stond idd onopvallend boven een K2600 opgesteld, er zitten nog een hoop bugs in....misschien daarom, maar toch

Ik vind Kurzweil maar zeer magertjes wat betreft het promoten van zijn instrumenten, lijkt meer erop dat ze de pianos (young chang) belangrijker vinden, als dit hun restart moet zijn dan ziet het er weer somber voor ze uit....

trouwens waar heb jij de PC1se gekocht/besteld? Die zijn toch op voorraad leverbaar?
Een kennis had het binnen 2 dagen in huis
 
Ik heb de PC1SE bij Musikstore Koln besteld. Deze was met de Kurzweil PC1SE de goedkoopste aanbiede (1399).
 
Origineel geplaatst door Digimod
Kurzweil is een beetje de weg kwijt met zijn PC 3/4/5/6/ serie :gaap:

Ja, Kurzweil is een tijdje de weg kwijt geweest door allerlei foute overname pogingen e.d.
Insiders verwachten dat dit jaar de plannen voor de komende jaren gemaakt worden zodat we weer eens wat spectaculairs kunnen verwachten. Ze hebben daarvoor de oude goeroe Ray Kurzweil weer teruggehaald.

De 'nieuwe' lijn producten doet wat halfslachtig aan. Een PC3...... big deal. De PC2X voldeed al bijzonder goed. Een PC1SE....... lekker origineel. Een nieuwe stage-piano. Wie zit daar nu op te wachten.........

Ik verwacht dit jaar de plannen te vernemen voor een opvolger van de K2600 en een VA. Kijk, daar zou ik dat wel benieuwd naar worden.
 
Origineel geplaatst door OJS
De 'nieuwe' lijn producten doet wat halfslachtig aan. Een PC3...... big deal. De PC2X voldeed al bijzonder goed.

Dat is dus ook de mak voor Kurzweil. De principes waar ze 15 jaar geleden mee gekomen zijn, een lijn VAST synthesizers en vervolgens een lijn Performance Controllers, voldoen eigenlijk nog steeds. Een K2000 uit '92 is qua geluidsopwekking en edit mogelijkheden nog steeds niet verouderd. Qua aansluitingen en uitbreidingen echter des te meer.

Een PC3 uitbrengen als vervanger van de PC2 vind ik dus zo gek nog niet, alle specs worden weer wat verhuidigd. Goed, het is niet 'nieuw', maar ja.. Op het moment dat mensen hun 10 jaar oude producten gaan vervangen willen ze vaak 'meer van hetzelfde' met betrekking tot de manier van editen en downwards compatible zodat je niet al te lang bezig bent om je voor het komende optreden voor te bereiden.
 
De K2600 is dan al wat ouder maar heeft nog steeds meer mogelijkheden
dan de nieuwe PC serie ook de prijs van een tweedehands K2600 komt
in de buurt van een nieuwe PC1/2 etc..
Heb zelf ook de PC1x beluistert maar mis toch de kracht die je wel
vind in de K2600.
 
PC1SE

PC1SE

Hey,

Ik heb de PC1SE voor Pasen ontvangen en moet zeggen dat het absoluut niet verkeerd klinkt. De grand piano 001 is gewoon een hele mooie donkere piano die erg goed klinkt (Diana Krall piano). Ook de layered piano met strings is erg mooi. Je mist overigens wel een beetje de stringresonantie bij het uitklinken van de noten maar het is zeker niet verkeerd (ik ben gewoon verwend geweest met de P250 van Yamaha:)). Wat erg mooi is aan de PC1SE, dat is toch wel de Classic Keys ROM waarbij met name de wurlitzer er erg mooi uitkomt. De rhodes valt mij wat tegen t.o.v. de Nord electro. Grappig zijn alle ARP en String Ensemble sounds die heel erg gedateerd klinken maar wel dat typische geluid van destijds na weten te bootsen. Wat leuk is, is de enorme variatie aan (overstuurde) sounds (clavinet etc.) en het feit dat ze bij de Classic Keys ROM een aantal songstitles (bijv. Ray Charles - What i'd say) hebben nagebootst i.p.v. alleen maar een type instrument te samplen.

De orchestral ROM is ook een echte aanrader en heeft hele mooie expressieve samples waarbij vooral de ensembles heel mooi en puur klinken. Hulde....

Als eindoordeel vind ik de PC1SE wel vergelijkbaar met een goede stagepiano die allerlei mooie sounds aan boord heeft voor de Nederpop en jazz/blues band. Hij heeft wel veel dynamiek waardoor je bij het spelen soms moet opletten met het damper pedaal. Het enige wat ik er zelf op dit moment aan mis, is de Hammond imitatie. Dit probleem ga ik waarschijnlijk met behulp van een Hammond XM-2 module oplossen. Ik denk dat Kurzweil inderdaad wat ondergewaardeerd is terwijl het best veel bruikbare sounds biedt voor een redelijke prijs.

Afijn, ik ben dus niet ontevreden...
 
Aha, goed verslag, heb namelijk ook interesse in deze synth.

Jij hebt hem bij Music Store gekocht? waarom niet in Ned? niet verkrijgbaar?
Ok, ik ga nu ff op het net verder zoeken.
 
Tja, voor een hammond had je een PC2X moeten halen........;)

Als je op zoek gaat naar een hammond kloon, doe je er goed aan om ook te investeren in een mooie leslie of leslie simulator. De on-board effecten zijn vaak niet sterk. Ik heb zelf een XK-3. Die klinkt prima, maar komt pas echt tot zijn recht door een leslie. Hiervoor had ik een Roland VK-7, ook niet gek, maar geen waterfall klavier zoals bij de XK-3. De VK-8 heeft er wel één geloof ik.

Ga op zoek naar een Dynacord CLS-222. Die klinkt ERG goed. Ik heb er spijt van dat ik hem ooit heb weggedaan.......
 
Ergens snap ik het helemaal niet. Een Fatar SL880 kost je ongeveer 400 euri, maximaal, 2e hands, en heeft 4 vrij toewijsbare zones. Je hebt geweldige sounds in de Roland en top Rhodesen in de Motif.

Een Nord Electro rack kost je ook niet veel meer dan 1000eur en dan heb je top Rhodes, Wurly en vooral Hammondsounds erin en bovendien is de bediening zo dusdanig super dat je je afvraagt waarom je de Yam en Roland ook alweer had. Waarom dan een Kurzweil erbij, een rompler die eigenlijk niet beter klinkt dan wat je al had? Ik bedoel de strijkers voor onder je piano moet je daarin wel kunnen vinden denk ik.
 
Heb het volgende gevonden bij Feedback 1599 en bij Mtec Music 1397, dat is een flink verschil.
Hebben jullie ervaring met Mtec? kreeg wel direct een mailtje op mijn vraag, die is op voorraad daar, dus ja twijfel, twijfel.
 
De keuze voor de Kurzweil PC1SE heeft 2 oorzaken: Ik wil toch wel graag gemakkelijk met een losse en compacte stagepianokunnen spelen (zonder modules) en als tweede vond ik alle goedkope masterkeyboards (behalve Doepfer LML2+ en de Roland A90 en deze zijn vrij duur) zwaar onder de maat. De Kurzweil PC1SE is compact, biedt veel bruikbare geluiden en is tevens een perfecte master-controller met een top-klavier. Maar mogelijk had ik idd de PC2X 76 versie moeten nemen voor de Hammond sounds (k'neem toch lekker de Hammond XM-2:))..

Het lijkt inderdaad wat dubbel maar voor mij is het denk ik wel een goede oplossing.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb em ook binnen!!! Woensdag besteld bij Mtec Music, vandaag binnen, dat is pas klasse :)))
superrrrrr apparaat, eerst indruk geen spijt!!

bedankt forum voor de info die ik hier allemaal heb kunnen vinden ! :)

ik ga weer snel verder....
 
Zow, explosie aan Kurzweilgebruikers hier!
 
Zo, na enige tijd proberen heb ik mij een redelijk beeld kunnen vormen van de PC1SE van Kurzweil. Het klavier is bijzonder goed en speelt heel erg fijn. Het speelt wat licter dan bijv. een Yamaha maar heeft wel een prettig piano touche.

De standaard geluiden van de PC1SE zijn redelijk waarbij de grand piano gewoon goed bruikbaar is die zeker in combinatie met de layered strings tot mooie pop-ballads kan leiden. Ook als blues piano slaat deze sound geen slecht figuur. Wel valt mij op dat de piano's veel op elkaar lijken qua klankkleur. Dit geldt overigens ook voor de Rhodes pianos (jammer, want er zijn verschillende soorten Rhodes en Clavia heeft ze toevallig wel erg goed gesampled...).

Wat wel heel erg leuk aan aan de PC1SE is, dat zijn de Classic Keys geluiden. Bij de Classic Keys zit een boekje met songs waarop de classic keys geluiden/samples zijn geinspireerd. Deze songs heb ik grotendeels gedownload mbv limewire en ik moet zeggen dat de geluiden behoorlijk overeen komen. Het is erg leuk om op deze manier een vergelijk te maken en de geluiden snap je dan ook veel beter. De Fender rhodes is redelijk maar gewoon niet goed genoeg in vergelijking met mijn (verkochte) Clavia Nord electro. Daarentegen is de wurlitzer echt prachtig en super bruikbaar bij minor jazz/blues balads. Ook de clavinet is op een of andere manier zeer geslaagd middels de vele varianten waarbij vooral de distorted versie supergaaf klinken. Ik was nooit zo'n clavinet fan maar dit is gewoon mooi spul waarbij je oude songs van Led Zeppelin etc. met hernieuwde belangstelling gaat beluisteren. Ook de mellotron, ARP en RMI sounds zijn fantastisch. Voorwaarde is wel dat je dus openstaat of houdt van oude jaren 60/70/80 songs en dan wordt dit echt een aanrader omdat er gewoon van alles tussenzit. Kost wel wat tijd maar de set is uniek qua toepassing.

Ook orchestral sounds zijn erg goed; het is heel realistisch en bruikbaar voor diverse stijlen waarin strijkers of orchestral sounds nodig zijn. Een regelrechte aanrader als je houdt van pop-klassiek en die op het podium zou willen gebruiken/toepassen.

Conclusie: Een verassende synthesizer die heelf veel klassieke basis-sounds biedt welke vooral de afgelopen 30 jaar behoorlijk beslaan. Als je moderne muziek maakt is dit absoluut geen aanrader omdat het keyboard vrijwel geen moderne sounds bevat. Ik vond het echt een aanvulling op mijn Fantom XR module die eigenlijk te weinig classic sounds bevat.

groeten
Theo
 
Dat somt wel aardig op wat de PC1 kan/doet. Ik ben er ook tevreden over en hij draait hier volle toeren.

Wat betreft de piano's: Er zit inderdaad niet zo veel verschil in klankkleur tussen de vele titels pianos. Ik neig altijd naar gebruik van of de Stereo Piano of de Dynamic Stage piano. Vooral de laatste klinkt lekker metalig door de simulatie van de snaartrilling. Een aantal van de orgels vind ik eigenlijk ook behoorlijk goed hoor. Patch 049 en 050 zijn aardig overtuigend, vooral met switch 2 aan. Het orchestral ROM vind ik al helemaal geweldig, maar daar moet je van houden natuurlijk.
Wel vind ik de combinatie van de lichte aanslag en de gevoelige velocity niet bij elke klank erg geslaagd. Ik switch daarom ook vaak tussen Lineair en Hard 1 qua touch.

Ik heb trouwens ook de soundset van DLN (www.dlnsound.com ) aangeschaft. Dit zijn een stuk of 80 geluiden welke in 1 van de userbanken worden opgeslagen. Er zitten mooie klanken tussen maar over het algemeen weer erg veel electrische pianos (wel mooie, maar hoeveel heb je er nodig?) en ook een aantal onbruikbare sounds. Er zitten wel een aantal mooie synthsolo klanken tussen die erg bruikbaar zijn voor symfonisch rock. Wat dat betreft een mooie aanvulling op de weinig synthsolo geluiden waarmee de PC1 is uitgerust. Alle geluiden zijn voorzien van de nodige controllersettings om realtime toch weer de geluiden te kunnen tweaken. Maar toch leuk voor de heb en zeker voor die prijs. En je haalt natuurlijk weer wat meer uit je Pc1! ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top