steps TB303

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
Lid sinds
28 Maart 2004
Berichten
3.844
Locatie
Rotterodamus
ik kan in de manual van de TB303 nergens terugvinden hoe je het aantal steps (bijv. 12 ipv 16) van een sequence kan instellen...

op een TR doe ik t bijna blindelings maar op de TB lukt maar niet =( :confused:

wie o wie?
 
Ik heb zelf geen 303 meer, dus even uit mijn hoofd:


Je hebt een leeg pattern, je staat in time(?) mode.

Houd de "function" toets ingedrukt en druk vervolgens 12 keer op de "step toets" (rechterkant, 1e knopje van die 4 weet je wel).

Zo krijg je dus 12 steps ipv 16

ps: Hoe kan het dat jij dit niet weet, het is een functie die je erg vaak moet gebruiken is mijn ervaring, maar goed happy composing :)
 
Dank je Patrick!!!!!

wist al dat ik iets verkeerd deed :)

jammer dat hier geen reputatie puntjes uitgedeeld kunnen worden ..
maar je zou ze nu echt dubbel en dwars verdiend hebben! :biertje:

ehhhh.. omdak een zeer lui a-muzikaal-persoontje ben en de handleiding er vaak pas bij pak als ik er echt niet uitkom...
 
dat staat idd niet in die handleiding ! en was ook mijn grote vraag sinds ik weer een 303 heb. txs !
 
Zo, dan is het in één keer een heel ander apparaat lijkt me. Als je een 303 koopt of de batterijen zijn op geweest, dan is zo'n beetje ieder patteren op een andere lengte ingesteld, dus dan moet je op zoek naar een pattern met het juiste aantal steps die je op dat moment nodig hebt? Bizar.
 
das volgens mij niet helemaal waar EvilTB

de noten worden gewist maar het aantal steps niet.. iig niet op mn TB en of TR's
 
Origineel geplaatst door sms303
das volgens mij niet helemaal waar EvilTB

de noten worden gewist maar het aantal steps niet.. iig niet op mn TB en of TR's

idd .. daarom vond ik het ook zo verwarrend. heb je een pattern gecleared en bijv 8 nieuwe steps ingevoerd kwam ie opeens met 8 extra noten aanzetten. ik werd er wel een beetje gestoord van !
 
Origineel geplaatst door sms303
de noten worden gewist maar het aantal steps niet..

Klopt, aan de andere kant is het ook zo dat als je voor 16 steps nootinformatie invult en je wijzigt vervolgens het aantal steps naar 6, dan blijft er voor 16 steps nootinfo in het pattern staan terwijl je maar 6 steps afspeelt, dit is zonde van je geheugen.

Let op dat je ook meer noten in kunt vullen dan dat er steps voor beschikbaar zijn, je kunt bijvoorbeeld voor 28 steps noten invullen, terwijl je maximaal 16 steps kunt gebruiken. De nootinformatie vanaf step 17 --> step 28 heeft dus geen enkel nut en is ook zonde van je geheugen.
 
Laatst gewijzigd:
tering .. me function button is gewoon een beetje gaar .. anyway ik begin die 303 eindelijk onder knie te krijgen .. :luv:
 
de uitleg over steps en noten is vooral verwarrend (@spdk),
op de 303 is de noot-info net onafhankelijk van de steps! (nog steeds het voordeel tov de clones)
zonde van het geheugen zou ik ook niet zeggen (als je meer dan 16 noten invoert)..
kan zelfs heel handig zijn (als kladblok)

als je pattern clear doet bvb, blijven alle noten staan in je lijst van noten (in tegenstelling tot wat sms303 zegt)
deze lijst is niet oneindig en random zoals sommigen beweren,
die lijst van noten is infeite een cyclische lijst, ttz, als je genoeg op next duwt zullen de noten van je pattern opnieuw voorbij komen (na noten van andere patterns in de bank en andere rotzooi waar het geheugen mee gevuld is, soms random, maar na lang gebruik zijn het werkelijk wel jouw overblijfsels van patterns)

als je nu bvb pattern clear doet, wordt het aantal stappen op 16 gezet (sms303 was dus fout, evil303 juist)
verander je nu naar een andere pattern en keer je terug, dan zal de 'notenlijst' vanaf het 2de element gevuld worden met de nootinformatie van die andere pattern, een heel handige copy functie dit!
het feit dat het enkel vanaf het 2de element is heeft te maken met gedeelde adreslijnen van de geheugens, wat mischien wel eens een ontwerpfout kan zijn waardoor ze nooit de "copy" feature vermeld hebben.

best vervang je zo snel mogelijk die gare toetsen MadR, kan best frustrerend zijn..
totale kost als je het zelf kan ±25 euro... neem er nog een plastic zakje bij en een priem voor een dustcover, en je tb kan weer 10 jaar voort :okdan:
 
Zoals ik de 303 gebruikte werd alleen de nootinfo gewist bij pattern clear en niet de stepinfo. Wat RVooh hierboven uitlegt gaat echt een aantal grote stappen verder dan mijn kennis van de 303, ik dacht bijvoorbeeld ook de noten random waren.
 
Origineel geplaatst door spdk
Zoals ik de 303 gebruikte werd alleen de nootinfo gewist bij pattern clear en niet de stepinfo.

kan echt niet.
even voor de duidelijkheid:
onder note info versta ik "pitch mode"
onder stepinfo versta ik "time mode"

bij pattern clear wordt time mode gereset op lengte 16, met allemaal lege stappen infeite ( - )
pitch mode blijft ongewijzigd, tenzij je van pattern wisselt.
 
Je zal zeker gelijk hebben, ik kan niets testen want ik heb geen 303 meer, misschien is er wel iets mis met mijn eigen geheugen. Als ik echt de verkeerde info hier neer heb gezet dan spijt het mij . . . blalablaa bla
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door spdk
Als ik echt de verkeerde info hier neer heb gezet dan spijt het mij . . .

dat wordt één dag in de hoek staan en heel de dag hardop zeggen: HET SPIJT ME! :engel: :D
 
Back
Top