Licht bespeelbare stagepiano

Yfke

Nieuwkomer
Lid sinds
1 december 2006
Berichten
15
Locatie
Maastricht
Hallo,

Om me nog maar even voor te stellen, ik ben Ivo Schols en ben nieuw op dit forum. Jullie aandacht graag voor het volgende. Ik heb thuis een setje van de PSR 1000 van Yamaha en de Roland GW7. De GW7 is pas nieuw (hoewel ik er niet zo tevreden over ben) en de goeie vertrouwde PSR staat al de nodige jaartjes. Ik ben van plan me binnenkort een nieuwe set aan te schaffen, en ben me al een tijdje hier en daar aan het oriënteren. Daarbij was ik aan het denken aan een combinatie van een stage piano met een synthesizer. Als synthesizer had ik de Fantom XA of de Korg Triton LE in gedachten.

Nu ben ik nog op zoek naar een stage piano/synthesizer/keyboard met een vol klavier. Ik ben echter van oorsprong een toetsenist die voornamelijk keyboards speelt, en ben dus niet gewend op gewogen toetsen van een (stage) piano. Mijn vraag is het volgende: bestaat er ook iets dergelijks als een stage piano met een vol (88-toetsen) klavier met gewone lichte keyboard toetsen, of anders makkelijk, soepel bespeelbare gewogen toetsen? Een eis: het apparaat moet wel voorzien zijn van degelijke sounds. Heeft een van jullie enige suggesties of advies? Of heeft iemand misschien een alternatieve oplossing? Het buget ligt rond de 1000 euro (heb geen bezwaar tegen tweedehands materiaal).

Alvast bedankt!
Groetjes Ivo
 
"Zware toetsen" is (zijn?) een kwestie van wennen, dat is echt geen probleem. Voor 1000 Euro zou ik kijken naar een 2de hands Yamaha Motif8, een Roland Fantom S88, of een Yamaha S90, Korg Triton (LE) heeft ook wel een 88 variant. Je hebt dan zowel een fijne stagepiano als een synthesizer in één!

Even rondneuzen, zou ik zeggen.
 
Goeie combinatie stage piano + synthesizer

Goeie combinatie stage piano + synthesizer

Hallo,

Zoals ik in mijn vorige thread al heb geplaatst, ben ik zoek naar een nieuwe set toetsen (aangezien ik lang uit gekeken ben op mijn huidige psr1000 en gw7). Ik wilde voor mijn nieuwe set een combinatie maken van een stage piano en een synthesizer. Als synthesizer heb ik momenteel de Fantom XA op het oog (aangezien hij alles heeft wat ik zoek in een synth (hoewel de v-link voor mij overbodig is maar goed) en een mooie prijs heeft). Deze keuze kan uiteraard nog veranderen.

Nu ben ik nog op zoek naar een stage piano. Mijn eisen voor deze stage piano zijn voornamelijk dat hij mooie piano en EP sounds bevat, een vol 88-toetsen klavier heeft en makkelijk bestuurbaar is (ook in live-situaties; met 1 druk op de knop van de ene ingestelde sound naar de ander, snel kunnen transponeren etc.) Kortom: alles binnen handbereik. Ik heb een hele tijd de Roland RD700 in gedachten gehad, maar toen mijn oog viel op de Yamaha MO8 was ik erg onder de indruk. Vooral sounds en andere extra functies spraken me erg aan (nadat ik op de nodige filmpjes en demo's had bekeken op youtube.com e.d.). Ook de sampling en sequence functies vielen me op (waar ik nog 0 verstand van heb, maar ik wil me wel hierin oriënteren). En natuurlijk de prijs was ook aardig.
Nu heb ik een aantal vragen. Hou hierbij in gedachten dat mijn favoriete muziekstijlen zijn: pop- en rockmuziek van de jaren '60/'70 tot nu en ook beetje jazz.

- Wat is het verschil tussen de MO8 en de Motif8 (niet de ES)?
- Bevat de Fantom XA ook orgel- en synthsounds die mij voldoende kunnen bevredigen? (hammond sounds, overdrive orgens etc, drawbar organs etc.). En is de fantom ook handig in gebruik in live situaties?
- Zijn er mensen met ervaringen met deze synths die hier iets over zouden willen zeggen?
- Is de Fantom XA met de Yamaha MO8 een goeie combinatie of hebben jullie andere voorstellen?

Even ter verduidelijking: het gaat me vooral om de realistische sounds van goeie kwaliteit, maar leuke extra's inbegrepen zoals sampling, arpegio en sequensing zijn altijd welkom :D.
Gebruik van apperatuur: Ik speel in een band (1x repetitie per week) dus het mag ook niet al te lastig versleepbaar zijn.

Alvast bedankt!
Groetjes Ivo
 
Laatst gewijzigd:
Dankjewel voor je reply. Ik ben nu wat aan het rondsnuffelen tussen de stage piano's. Heb nieuwe tread geopend: ''Goeie combinatie stage piano + synthesizer'', mocht je nog voorstellen hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
samengevoegd. Één thread per onderwerp is voldoende, en bovendien overzichtelijker :)
 
Re: Goeie combinatie stage piano + synthesizer

Re: Goeie combinatie stage piano + synthesizer

Origineel geplaatst door Yfke
Hallo,

- Wat is het verschil tussen de MO8 en de Motif8 (niet de ES)?
- Bevat de Fantom XA ook orgel- en synthsounds die mij voldoende kunnen bevredigen? (hammond sounds, overdrive orgens etc, drawbar organs etc.). En is de fantom ook handig in gebruik in live situaties?
- Zijn er mensen met ervaringen met deze synths die hier iets over zouden willen zeggen?
- Is de Fantom XA met de Yamaha MO8 een goeie combinatie of hebben jullie andere voorstellen?

Alvast bedankt!
Groetjes Ivo

Verschil MO8 en Moif8: Mo8 heeft de nieuwe sounds van de ES serie; de Motif 8 is ietsjes ouder
en heeft een lagere polyfonie en minder effecten. De motif 8 heeft daarentegen weer wel een (beperkte) sampler,
die de Mo8 weer niet heeft. Mo8 heeft dacht ik geen aftertouch, de motif 8 weer wel...
Op www.yamahasynth.com kun je deze twee heel goed vergelijken kwa specs.

ik ben het eens met Bartology dat zwaardere toetsen meestal vlot wennen. S90, Mo8 en Motif 8
zijn allemaal uitstekende combinaties van synth en piano. Wel zijn de Yamaha toetsen vaak
relatief 'zwaar' tov andere fabrikanten. Persoonlijk vind ik ze heel fijn, maar je hoort ook nog wel
eens dat sommigen de yamaha toetsen te zwaar vinden...

Triton is kwa synth engine heel sterk vind ik. Alleen de piano sounds vind ik daarvan erg zwak.
Roland Fantom XA is niet mijn ding, maar ik kan eigenlijk niet uitleggen waarom. Is een smaak kwestie denk ik.
 
Je zou ook het volgende kunnen overwegen:

Een M-Audio Keystation 88ES in combinatie met een Yamaha Motif ES Rack of een Fantom XR.
Die combinatie neem je onder je armen mee, speelt licht en is zeer flexibel.
http://www.m-audio.com/products/en_us/Keystation88es-main.html

Ik zou de Fantom XA vergeten. Voor dat geld koop je een Fantom XR en daar heb je veel meer aan.
Ruimte voor 6 SRX kaarten bijvoorbeeld. Je zou de SRX Keyboards 60/70 zou aanschaffen of de nieuwe EP kaart.
Als je de MO8 zou kopen is de XA totaal overbodig.

Bij Feedback is binnenkort de nieuwe Kurzweil PC1 SE verkrijgbaar, voor het zelfde geld als een MO8.
Daar zou mijn voorkeur naar uitgaan. Speelt lichter, heeft mooie piano's en de classic keys ROM.
Heeft alleen wel 76 toetsten.

En dan is er ook nog de Korg TR 88. Best wel goede piano's, Rhodes en orgels.
Misschien goed om even te wachten tot januari want waarschijnlijk komen veel fabrikanten met nieuws boards.

Suc6!
 
XA/Triton/???

XA/Triton/???

Welke zou je dan zeggen in combinatie met de MO8? Triton classic? ik merk dat bij veel mensen deze toch favoriet blijft en ook bij optredens van bandjes zie ik deze vaak langskomen. Hoe is de triton in gebruik? (hou daarbij rekening met de bediening, snel van sound A naar B etc) en hoe klinken de sounds van deze synth? kan ik deze ook uitbreiden?
of toch kiezen voor een andere synth?
 
Kijk ook eens naar een 2de hands roland fp5. Hij is niet licht (25kg) maar heeft een fantastisch klavier met gewogen toetsen en hele goede piano en e-paino sounds die ook live goed doordrukken qua timbre. En wat betreft een zwaar spelend klavier: Dat is echt gewoon een kwestie van flink oefenen.
 
Ik heb me eens verdiept in de S90, deze schijnt een mooie sounds te bevatten (diegene waar ik naar streef), en er zijn niet te veel toeters en bellen aan verbonden. Mocht ik willen sequencen, kan dat nog altijd via de bij behorende cd-rom op de pc. Wat ik ook fijn vond is dat hij uitbreidbaar was, in tegenstelling tot de MO8. Ik heb gekeken tussen de yamaha expension boards, maar daar zit niet echt iets voor mij tussen. Is het mogelijk om roland expensionboards (SRX bv) aan te sluiten op de S90 in de expensionslots?
Hoe komt het trouwens dat er zo'n groot prijsverschil is tussen de S90 en de MO8? ligt dat aan deze uitbreidmogelijkheid? Zo ja, is er een andere manier om de MO8 uit te breiden/aan te vullen met sounds? Waar zouden jullie voor kiezen?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! maar ben er nog niet helemaal uit...
 
Origineel geplaatst door Yfke
Is het mogelijk om roland expensionboards (SRX bv) aan te sluiten op de S90 in de expensionslots?

Nee.

Je kunt patches download voor de MO8 of de S90 die door anderen zijn gemaakt.
Maar die bestaan altijd uit een combinatie van waveforms in de MO8 of S90.
 
Origineel geplaatst door Yfke
is er iemand die ervaring heeft met het PLG150-PF (voor extra pianos en ep's) expansionboard? is dit een aanvulling op de S90 of niet?

Ik heb deze gekocht voor in m'n S90 maar eigenlijk gebruik ik het niet echt. Vond hem wat tegenvallen, ook de geluidskwaliteit zelf. Er staat een handvol speciale piano-klanken op maar deze kun je ook wel uit de S90 halen als je je eventjes verdiept in de effect-sectie van de S90. Het standaarpalet aan piano-sounds op de S90 is voor de meeste muziekstijlen goed genoeg.
Het is persoonlijk maar ik ik vind de PF geen winst. Verder viel het me ook op dat het selecteren van de klanken op een expansie-kaart langzamer gaat.
 
Heb je het over de S90 ES? Die heeft zeker geen PLG150-PF nodig. De piano die er in zit is vele malen mooier!
 
even voor de duidelijkheid nog: de MO8 is dus niet uitbreidbaar? of is er nog een manier om extra piano's en ep's erin te laden??
 
Origineel geplaatst door Yfke
even voor de duidelijkheid nog: de MO8 is dus niet uitbreidbaar? of is er nog een manier om extra piano's en ep's erin te laden??

In ieder geval niet met een PLG board, dan moet je een S90 (es), Motif (es), Cs6x -en nog een paar- hebben
 
Volgens mij zijn die alleen via internet (die Motifmart-site) te koop. Je kunt ze kopen op een drager (card o.i.d.) en dan betaal je extra voor de kaart, maar ook alleen als downloadfiles. Heb de Vintage Keys library van Dave Polich op deze manier aangeschaft (creditcard) en dat ging gesmeerd. Had de boel direct binnen (gedownload) en werkt allemaal naar wens.
 
Back
Top