Koptelefoons

ik ga wel wat omhoog qua budget.. dt770 zit ik naar te kijken.. iedereen is daar zo enthousiast over...

die HD650 is een mooi ding.. maar pfew.. 320,- kosttie. Dat is ff too much voor me...
ja is een hoop geld, maar wel elke euro waard.

Er is overigens wel een punt aan de DT770 waar je even serieus naar moet kijken, dit is een gesloten koptelefoon (dus de schelpen geven nauwelijks geluid door naar buiten). Nadeel hiervan is dat de bas vaak meer overdreven is in het geluidsbeeld en het geluid wat meer drukt op je trommelvliezen, op zich geen probleem als je dat fijn vindt en er rekening mee houdt tijdens het afmixen, maar heel eerlijk is het geluid op die manier niet.

Daarnaast is het vermoeiender om met gesloten koptelefoons te werken als je die voor langere tijd op hebt. Een (half) open systeem kun je veel langer ophouden zonder dat er oorvermoeidheid (ear fatigue / listener fatigue) optreedt. Dus als je van plan bent om heel veel uren met de koptelefoon te musiceren kun je in dat geval misschien beter kijken naar een koptelefoon die (half) open is.
 
Heb ook een hd 650
Tweedehands voor 200 euro gekocht
Je doet het maar 1 keer en gaat zeker 10 jaar mee
 
Open schelp, ik wil ook niet meer anders. Niet alleen is het minder warm, je hoort ook andere geluiden dus schrik je je niet compleet wezenloos als er iets gebeurt of iemand naast je staat. :D
 
Open koptelefoon is inderdaad veel prettiger voor gebruik binnenshuis (voor buiten laat het beide kanten teveel geluid door waardoor je zowel hinder veroorzaakt als ervaart). Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn AKG K712 Pro, het was wel een flinke investering maar aangezien ik zo ontzettend veel met koptelefoon werk krijg ik toch wel waar voor mijn geld.
 
Even een reactie op wat berichten van enkele maanden geleden, waar een aantal leden het fenomeen "inbranden" van speakers/koptelefoon als onzin bestempelen. Ik kan uit eigen ervaring putten als ik zeg dat er wel degelijk nut "kan" zijn om een speaker/koptelefoon wat tijd te gunnen om op zijn best te performen. Het fenomeen simpelweg naar het land van de fabeltjes verwijzen met een argument "het zit allemaal tussen je oren, het is gewoon gewenning" gaat echt niet altijd op.

Nou zal ik de eerste zijn die gelooft in het fenomeen "placebo" en het is zeer goed mogelijk dat een groot aantal van de mensen die praat over inbranden, eigenlijk slachtoffer zijn van het placebo effect. Maar dat hoeft het dus niet altijd te zijn.

Ik heb een AKG K701 en na ongeveer een jaar (bijna dagelijks gebruik) besloot een vriend van mij ook zo'n koptelefoon te kopen, hij was erg onder de indruk van de klank. Enkele dagen later was zijn K701 gearriveerd en na een korte test belde hij me op, lichtelijk in paniek, dat hij een andere versie gekregen moest hebben want het klonk veel minder open/breed/ruimtelijk dan bij mij, bovendien vond hij de hoge tonen wat schel. Mijn eerste ingeving was dat het wellicht de apparatuur kon zijn waar hij het op had aangesloten, dus stelde voor om bij mij langs te komen om te vergelijken. Daar zaten we dan, twee identieke koptelefoons (ja, beide nog gemaakt in Oostenrijk, niet de Chinese variant die later op de markt kwam). Het verschil was er inderdaad, zoals hij had omgeschreven. Mijn koptelefoon klonk simpelweg iets muzikaler. Minder "constrained" zou ik willen zeggen. Het hoog in de nieuwe K701 leek haast alsof het (subtiel) door een exciter ging, er zat een scherp randje aan zegmaar. Het stereo beeld was iets minder breed en het laag leek ingehouden te worden, in meerdere mate nog dan mijn K701 destijds (dus voor ik de bas mod had uitgevoerd).

Op internet had ik gelezen dat de K701 vrij veel tijd nodig heeft om helemaal tot zijn recht te komen, dus ik stelde voor dat hij de hele dag door muziek zou afspelen via zijn koptelefoon, ook als hij 'm dus niet gebruikte. Een week later kwam hij weer langs, dit keer was de koptelefoon ruim 100 uur ingespeeld. Het resultaat? Twee koptelefoon met bijna dezelfde ervaring. Weg was de scherpe rand in het hoog, wellicht hierdoor was het stereobeeld ruimtelijker geworden en het laag leek er (voor stock K701 begrippen) ook weer zin in te hebben. We meenden beide nog wel iets van verschil te horen, maar dat zat 'm voornamelijk in het laag, mijn K701 leek dat toch nog net iets duidelijker weer te geven. Een mogelijke verklaring hiervoor vond ik later op internet, na verloop van tijd wordt de oorkussen van de K701 iets soepeler, waardoor in de praktijk de speaker net even een tikkeltje dichterbij je oor komt, wat voor een kleine bas boost kan zorgen. Ik vind dat een valide verklaring.

Daarnaast heb ik het nut van inspelen (vind ik mooier klinken dan "inbranden") ook waargenomen bij een setje studio monitoren (Equator D8 ), ook hier was het voornamelijk het stereo beeld wat in eerste instantie niet volledig uit de verf kwam naar mijn gevoel, terwijl dit probleem na een paar dagen niet meer speelde. Het stereo beeld was prachtig en nog beter dan de set die ik ervoor had. Tja, zeg het maar... placebo?
 
Even een reactie op wat berichten van enkele maanden geleden, waar een aantal leden het fenomeen "inbranden" van speakers/koptelefoon als onzin bestempelen. Ik kan uit eigen ervaring putten als ik zeg dat er wel degelijk nut "kan" zijn om een speaker/koptelefoon wat tijd te gunnen om op zijn best te performen. Het fenomeen simpelweg naar het land van de fabeltjes verwijzen met een argument "het zit allemaal tussen je oren, het is gewoon gewenning" gaat echt niet altijd op.

Nou zal ik de eerste zijn die gelooft in het fenomeen "placebo" en het is zeer goed mogelijk dat een groot aantal van de mensen die praat over inbranden, eigenlijk slachtoffer zijn van het placebo effect. Maar dat hoeft het dus niet altijd te zijn.

omdat echte harde metingen ontbreken is er geen waar of niet waar, voor de sennheiser 650 werd het aangeraden, overigens betekent dat niet dat je dan 50 tot 100 uur gaat zitten luisteren, je zet gewoon een klassiek nummer (met veel dynamiek verschillen) aan op de repeat en na 50 uur haal je de koptelefoon er weer af.

Ik hoorde het verschil (ook inderdaad twee dezelfde koptelefoons vergeleken, waarvan 1 ingebrand en 1 niet) de tweede klonk na het inbranden hetzelfde als de eerste en voor die tijd niet.

Maar goed, omdat het niet te bewijzen is zonder laboratorium opstelling en test is en blijft het een subjectieve waarneming.

Het is eigenlijk hetzelfde als de analoge mensen hier die blijven beweren dat een analoge sinus uit een moog anders klinkt dan een gesamplede sinus uit diezelfde moog, zij horen dat verschil, ik hoor het absoluut niet en geloof daar ook totaal niet in. Maakt natuurlijk niets uit, want who cares wie er gelijk heeft,zoals je het zelf maar als prettig ervaart is het prima. :D

In het geval van het inbranden geldt precies hetzelfde, geloof je er niet in, dan doe je het lekker niet, geloof je er wel in, het is zo simpel uit te voeren, waarom zou je het niet doen dan ? :)
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik, ondanks dat ik ook in deze thread als 'non-believer' heb gepost, ook het idee heb dat de AKG K712 Pro beter is gaan klinken naarmate ik hem vaker heb gebruikt. Maar of dat nu echt zo is of dat mijn kop er naar is gaan staan (maw gewenning) durf ik niet te zeggen.
 
Hoi hoi,

Ik ben be zig met een nieuwe studio bouwen en ben nu op zoek naar een hoofdtelefoon om naast mijn Dynaudio BM15A's te gebruiken.
Kwa klank zoek ik dus iets wat in de buurt komt van de Dynaudio's, budget is rond de 1000 euro's. Wil er langere tijd achter elkaar mee werken, open of gesloten heb ik geen voorkeur voor.

Alvast bedankt.
 
Ienmand ervaring met Krk koptelefoons ?
 
Weet iemand of het de moeite waard is om noise-canceling hoofdtelefoons te kopen..? Ik vind het heel belangrijk dat de muziek die je hoort goed afgesloten is, maar vraag me af of iemand hier echt ervaring daarmee heeft dat het echt werkt. Ik twijfel erover om een van deze hoofdtelefoons te kopen
 
Ben uiteindelijk toch voor de AKG K702 gegaan, de 650 leek me achteraf meer voor afluisteren dan studio gebeuren. Komt zo in de bus dus ben zeer benieuwd:D
 
Is er nog verschil tussen de Sennheiser HD600 en de HD650? Lees op internet dat die HD650 de bass wat meer boost / warmer is. Dus ik neem aan dat de HD600 het meest neutrale geluid geeft, en dus het beste is (van deze twee) voor het mixen/eq'en van een nummer?
 
heb ook hdj2000's van pioneer ooit eens gekocht en die waren zelfs nog duurder geloof ik. Die zijn gemaakt als een tank en zitten heel lekker maar voor referentie waardeloos.


Die 2000's zijn niet gemaakt voor de studio, die zijn ook alleen maar voor het dj-en.
 
Grappig idee dat de topicstarter inmiddels waarschijnlijk een eigen huis heeft :beard:
 
Is er nog verschil tussen de Sennheiser HD600 en de HD650? Lees op internet dat die HD650 de bass wat meer boost / warmer is. Dus ik neem aan dat de HD600 het meest neutrale geluid geeft, en dus het beste is (van deze twee) voor het mixen/eq'en van een nummer?

Heb nu 10+ threads / artikelen op internet gelezen waaruit blijkt dat die HD600 iig de beste keuze is als koptelefoon voor het mixen / studiowerk. Mocht iemand anders nog naar hetzelfde antwoord op zoek zijn in de toekomst 8~
 
Die 2000's zijn niet gemaakt voor de studio, die zijn ook alleen maar voor het dj-en.

Snap ik, maar uiteindelijk is geen enkele headphone "neutraal" en moet je gewoon wennen aan het beeld dat het geeft en daar rekening mee houden in de mix.

Ze waren niet ideaal idd, open headphones vind ik zoveel chiller.
 
Hallo, ik vraag me af welke koptelefoon de meest platte response heeft? heeft iemand enig idee??
 
Back
Top