"Synth Vox" op Roland RD-700sx stagepiano

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Een paar jaar geleden had ik de Roland RD-700 in mijn bezit, maar het instrument was niet geschikt om mijn pianolessen op te oefenen. Ik verkocht 'm en het geld wat ik ervoor kreeg gebruikte ik om een akoestische piano te kopen.

Ongeveer een jaar later wilde ik toch weer een digitale piano om op te kunnen spelen met een hoofdtelefoon, om opnames te maken en om met effecten en andere geluiden te kunnen experimenten. Ik koos voor de Roland RD-700sx, die toen net op de markt was. Een goede keuze, want dit instrument is in vele opzichten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Ik heb echter een hele tijd een haat-liefde verhouding gehad met deze stagepiano, maar ik vind het nu een fijn instrument. Al speel ik ook nog vaak op mijn akoestische piano, want geen enkel digitaal kan daaraan tippen. (Maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken, want akoestische en digitale instrumenten zijn 2 verschillende dingen die niet beter of slechter zijn ten opzichte van elkaar.)

Toch heeft de RD-700 iets wat de RD-700sx niet heeft. Een tone met de naam "Synth Vox". (Ik bedoel niet degene in de General MIDI standaard, want die klinkt anders en veel dunner.) Dit geluid kom je vaak tegen in elektronische muziek, bijvoorbeeld in Moments In Love van Art Of Noise.

Ik wil dit geluid gebruiken, maar een heel nieuw instrument aanschaffen alleen hiervoor is niet de meest voor de hand liggende optie. Dit geluid staat ook niet op één van de SRX-expansions die je los kunt aanschaffen. En al was dat wel zo, SRX-expansions zijn erg prijzig en ik wil er niet een aanschaffen voor één enkel geluid.

Ik vroeg me af of ik dit geluid toch kan krijgen door één van de andere tones te bewerken. Ik heb al gemerkt dat meerdere tones op de RD-700sx gebaseerd zijn op dezelfde samples, maar toch heel anders ten opzichte van elkaar klinken doordat ze elk op een heel andere manier zijn bewerkt. De RD-700sx biedt heel veel bewerkingsmogelijkheden; lukt het niet met de soundcontrollers, dan is er nog een equalizer en meer als 100 effecten die elk ook zeer veel instelmogelijkheden hebben.

Als iemand weet welke instellingen moet toepassen om "Synth Vox" te krijgen, hoor ik het heel graag!

:halleluja :halleluja :halleluja

Maar ik besef dat dit niet gemakkelijk is. Als het überhaupt al mogelijk is.

Ik kan deze vraag ook aan Roland stellen, maar ik verwacht niet dat ze me willen helpen omdat ze natuurlijk patent hebben op de geluiden op al hun instrumenten.
 
Zelf maken zal moeilijk worden denk ik.

Het origineel is een Fairlight preset met als naam "Sararr" zover ik weet.

Het zit ook in mijn Roland XP-50, maar omdat deze weg gaat heb ik hem maar gesampled met
mijn Triton zodat ik deze sound ook in de toekomst nog kan gebruiken.

Als jij de mogelijkheid hebt om te samplen, dan kan ik je wel van samples voorzien.
 
Ik heb een RD-700, ik zal van het weekend eens kijken wat de settings van de EFX zijn.
 
Ik was er al bang voor. Ik denk dat ik sowieso maar een mailtje stuur naar Roland. Ik denk niet dat ze me kunnen helpen, maar je weet maar nooit.

@ Daftmax. Ik zou wel blij zijn met die samples. Ik heb (nog) niet zoveel mogelijkheden tot samplen. Ik heb een speciale versie van Gigastudio die bijgeleverd was met mijn interface (Tascam US-122). En verder heb ik wat gratis software van internet gedownload. De mogelijkheden tot samplen zijn daar beperkt: je kan aan elke toonhoogte een sample (als WAV-file) toewijzen en van elke sample kan je een gedeelte loopen. Ik geloof dat je ook de attack time en envelope time kan wijzigen. Maar met "Synth Vox" (of "Sararr") heb je geloof ik ook niet zoveel nodig.

Je kan de samples sturen naar mijn e-mailadres via mijn profiel. In ieder geval alvast. :)

Ik ga binnenkort trouwens software aanschaffen (en een laptop die krachtig genoeg is voor die software 8o) ) omdat ik voor mijn muziek samples wil gebruiken van menselijke zangstemmen van echte mensen die ik ook zelf wil opnemen. (Ik ken zanger(es)s(en) die op het conservatorium hebben gezeten. Het is veel leuker om samples te gebruiken van mensen die je persoonlijk kent.)

@ Dr. RiPSaw. Ik denk toch dat Roland voor die sound aparte samples heeft gebruikt. Maar je weet maar nooit. Dit soort sounds zijn denk ik gecreëerd met analoge synthesizers en daarom ook heel makkelijk te vervormen. Maar ook in ieder geval bedankt voor de moeite. :)
 
Back
Top