nu-jazz kameleon

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Ik heb de bassline een beetje gebaseerd op kameleon van Herbie Hancock,

De bassline en de percussie zijn met een audiophile opgenomen dus de sound is korrelig en dunnetjes.
link
 
echt wel de moeite waard mensen;
tis alleen nog wel echt een "ideetje" in de zin dat het nog geen echt nummer is (steeds repeaten bijv);

(overall) sound is inderdaad wat dunnig; ik vraag me af of dat nou echt aan die Audiophile ligt;
ik neem ook nog wel eens een stukje bas op en heb niet werkelijk wat de klagen;
drums klinken ook wat dunner en die zijn neem ik aan niet met de audiophile opgenomen;

maar des al niettemin echt wel de moeite waard allemaal
 
Klinkt erg lekker, bas kan inderdaad wat meer laag gebruiken, en soms klinkt het nogal scherp voor dit genre (mp3 de schuldige?).

Misschien de breakbeat wat meer variatie geven, kleine fills en zo. In het 'origineel' zit de drummer echt (subtiel) loos te gaan.
Al de verschillende lead sounds zijn wel mooi.
Een fijne Rhodes solo had wel mooi geweest, maar dan wordt het wel een beetje teveel 'naspelen' of zoiets.

Ken je deze van Ballistic Brothers Blacker
Is ook gebaseerd op chameleon, maar gewoon allemaal samples (incl. Gil Scott-Heron) oldie but goodie.

Fijn stukje funk!
 
Ik vind die drums niet te dun hoor, dun mag best. Je kan er wellicht nog een kickdrum onder moffelen maar ik stoor me er niet aan. Ik zou zelfs die toms helemaal weglaten.

Lekkere bassline is dat, ik dacht hem te kennen van een plaat van Ashley Beedle volgens mij, maar weer wat geleerd!

gr.
P
 
Ashley Beedle is Ballistic Brothers voor een groot gedeelte :)

Ik ga kijken of ik een andere betere bassline kan verzinnen, omdat het zonde is dat heel veel mensen cameleon erin horen , terwijl de andere melodien, akkoorden en voicings niet uit Cameleon afkomstig zijn.
 
is het uit deze cameleon ?

chameleon_splash.jpg
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Ashley Beedle is Ballistic Brothers voor een groot gedeelte :)


Ja weet ik, had je post alleen nog niet gelezen! We denken gelukkig wel mee :)
 
heee lounge !!! :D ;)

Maar klinkt zeker erg oke .. meeste dingen zijn hier wel genoemd !
Qua drums mag de 2de snare net voor de 4 ipv op de vier .. dan krij ge je echt die offbeat van broken .. maar das smaak natuurlijk .. ook de hihats mogen meer variatie hebben !

sfeer is top .. basslijn hoor ik hier niet
En c-code .. lees eens .. ken je het nummer chameleon van de headhunters ? herbie hancock ?
denk dat boba dat bedoeld met chameleon ;)

Waar heb je het mee gemaakt ?
 
Origineel geplaatst door MadR
heee lounge !!! :D ;)

Maar klinkt zeker erg oke .. meeste dingen zijn hier wel genoemd !
Qua drums mag de 2de snare net voor de 4 ipv op de vier .. dan krij ge je echt die offbeat van broken .. maar das smaak natuurlijk .. ook de hihats mogen meer variatie hebben !

sfeer is top .. basslijn hoor ik hier niet
En c-code .. lees eens .. ken je het nummer chameleon van de headhunters ? herbie hancock ?
denk dat boba dat bedoeld met chameleon ;)

Waar heb je het mee gemaakt ?

Met een pc en een audiophile geluidskaart, ik heb verschillende instrumenten op verschillende plekken opgenomen waardoor idd de beat en het arrangement wat statisch is geworden. De volgende ronde heb ik een multiface en een macbook ter beschikking en hoop ik echt goeie opnames te kunnen maken.

Trouwens, ccode er zit echt geen moog in hoor, het is gewoon absynth en Juno 106.
 
Joah, dit is wel leuk gedaan! Erg lekkere bassline. Mag wel iets harder wat mij betreft. En misschien wat minder reverb gebruiken en meer dynamiek in de drums?

Leuk hoor!
 
Het origineel van Herbie Hancock is inderdaad goed herkenbaar, maar ik vind de remix erg leuk gedaan. Relaxte beat, past er goed bij vind ik. Lekker rhodes loopje, maar wat meer variatie in de rhodes zou cool zijn, en ook de beat zou wat meer mogen varieren. Maar het geheel luistert lekker weg!

Nou natuurlijk de hamvraag: maak je er een eigen nummer van of wordt het een remix? Ik had eigenlijk het thema met bijbehorende akkoorden tussendoor verwacht (de door jou gebruikte akkoorden zijn namelijk die van het solo schema uit de extended versie van Chameleon), dat zou echt lekker afwisselen. Gewoon ergens tussendoor 8 of 16 maten, coole break ertussen... en dan zou je dus een remix hebben (een die naar mijn mening erg goed kan worden). Of doe er compleet iets eigens mee... maar ik denk dat dat behoorlijk lastig zou kunnen worden als je teveel het origineel als leidraad gebruikt.

Er valt overigens lekker overheen te soleren! Dit geldt natuurlijk ook voor het origineel, maar de door jou gebruikt beat/groove klinkt erg lekker hiervoor. Ik had wat licks/solo's voor je willen opnemen, maar helaas heeft m'n geluidskaart de geest gegeven, dus helaas...
 
Voor de breakdancers draaide ik vroeger altijd die breakdown van Chameleon, waar die drumsolo met die bassline erin komt. Daar is dit nummer door geinspireerd, ik wilde daar mijn eigen sfeer en muzikale vibe aan geven. Ik wil dus helemaal geen cover maken van Herbie. Ik denk dat ik ga proberen een andere bassline erbij te spelen zodat het meer mn eigen nummer wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Haha... Chameleon van Hancock, dikke jazzfunk. Had ik vaak keihard op staan in de trein ;)

Deze akoorden-progressie komt ook in Chameleon voor, maar als je die baslijn verandert, zal het geen mens meer opvallen. Misschien mag er meer variatie in de drum (met name in de open-hihat) en de conga iets meer naar rechts gepanned worden. Verder helemaal ok, relaxt sfeertje 8)
 
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken! Hoe heb je de beat trouwens gemaakt?
 
Best ok dit nummer! Het beat loopje loopt alleen net niet perfect. Verder geluiden prima.
Dit is echt zo'n nummer waarje hele stukken notenbrei overheen kan jammen.
Goed om eindelijk weer eens iets van je te horen.
 
zeg!!!

pis ik naast de pot ofzo?

--------------" This file has expired. "----------------
 
Back
Top