"Gewone" speakers; advies gevraagd

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Haai allen!

Ik heb wat geld over en ben van plan me te verdiepen in woonkamerspeakers. Ik ben het een beetje zat alle muziek over monitors te luisteren; dat klinkt zo plat.

Nou verdiep ik me dus een beetje. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van B&W. Tannoy heeft ook speakers die ik bij 'n vriend 's gehoord heb waarvan ik zeg: wauw. Maar die heeft ook een goeie CD speler en versterker van Marantz, ofzoiets, erbij.
Maar eigenlijk ben ik bang dat ik zowat alles dat beter-dan-gewoon is al fantastisch vind, want m'n oren zijn niet veel audiofiele audiopaden gewend. Ik ben 2 Tannoy Reveal monitoren gewend over een Sony TA-F435R. (alsof dat laatste iemand wat zegt hier, he :))

Nou kom ik dus net even op marktplaats. Ik als leek wat rondgeklikt. Kom ik in de buurt B&W 's tegen in de prijsklasse die ik in gedachte had. (300 tot 600 euro)
Ga ik even op het web kijken of dat wat is. Wordt me daar toch om m'n oren geslagen met een freakgewauwel zoals ik het ken van hier, ik wordt er niet goed van.... ik heb echt geen zin om naast synthfreak nu ook speakerfreak te moeten worden, alvorens iets te kiezen.
MAAR ik weet uit m'n synthkennis en eigen smaak dat er zoooo veel rotzooi is qua synths, overpriced, aanlokkende specs voor leken (maar ondertussen niks waard), etc. ...
ik wordt er mismoedig van erachter te komen dat bij de speakerwereld het wereldje, ook qua meningen, niet anders is. De een gaat helemaal voor type X, de ander valt het af. Ik wil gewoon iets wat het geld waard is, in feite, zo duf is het. Gewoon goed geluid. Met diepte en warmte. Met heldere frequenties. Enzo.

Bovendien wordt er gigantisch op gehamerd dat een goeie CD speler, platenspeler en vooral versterker en bekabeling minstens zo belangrijk is omdat anders je in verhouding dure boxen niet in hun element kunnen komen.

Ik vraag me een paar dingen af. Ten eerste; als ik alles moet vervangen is 600 euro natuurlijk niks. Mijn CD speler zit in m'n eMac, er staat een technics platenspeler op m'n versterker, en de kabels zijn gewoon waarschijnlijk zowat de goedkoopste. Heeft het uberhaupt zin om betere speakers aan te schaffen om te beginnen, maar te blijven versterken met een Sony TA-F435R?!
Hoe moet ik de verhouding speaker/versterker zien? En maakt die f*cking kabel nou ECHT verschil?!

Als jullie het niet weten ga ik me 's voorzichtig met eenzelfde post wagen op een audiofielenforum...
 
Hey,

Gewoon kopen wat je mooi vind klinken. Ik heb zelf de B&W602 S2 in combinatie met de Marantz SR7000 versterker. Ik vind dit een goede combi.

Marantz vind ik lekker helder en fris klinken. En B&W lekker neutraal (tenminste toendertijd vergeleken met andere speakers in de luisterruimte bij Staffhorst)

Gekker nog, ik heb een hele tijd de B&W's als monitors gebruikt. Omdat ik nog geen geld had voor monitors.

Leuk he!? Ik blijf dus toch bij Kevlar speakers hangen. Want ik heb uiteindelijk KRK V8 gekocht.

Smaken verschillen, succes met zoeken/luisteren.
 
Kijk/luister ook eens naar KEF speakers. Mijn vader heeft een paar (oude) in de huiskamer staan en hij is er bijzonder trots op. Ze zijn trouwens ook erg mooi om te zien.

www.kef.com
 
Niet al te dure boekenplankspeakers die ik zelf goed vond klinken:
De Mordaunt-Short 902 en Wharfedale Diamond 9
 
He, thnx allemaal!!

Maar er zijn geen "idiote" speaker/versterker combinaties, zo van als je zo-en-zo'n versterker neemt dan moet je natuurlijk niet zo-en-zo speakers nemen?!

Mijn analoge hartje valt ook snel voor de term "buizen" als het over versterkers gaat, maar voegt dit echt iets toe?
 
Origineel geplaatst door dob
Mijn analoge hartje valt ook snel voor de term "buizen" als het over versterkers gaat, maar voegt dit echt iets toe?

't Voegt een paar extra cijfers toe in de kosten.. GOEIE buizenversterkers zijn best duur. 't Is uiteraard maar hoever je wil gaan met HiFi.. Ze hebben zelfs speciale stroomkabels op de markt zodat je 'zuiverdere' stroom in je apparatuur krijgt. Scheelt allemaal (zeggen ze)
 
Niet al teveel geld, beetje Amerikaans (dus wat extra laag): NAD versterker met KEF-speakers.
 
Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door dob
Ga ik even op het web kijken of dat wat is. Wordt me daar toch om m'n oren geslagen met een freakgewauwel zoals ik het ken van hier, ik wordt er niet goed van....
Wat erger is; bij synths kun je nog spreken van smaak en een redelijk duidelijk verschil in karakter; bij speakers wordt dat wat lastiger; hi-fi speakers moeten het geluid mooier maken en kleuren dus. Dan is het ook nog de bedoeling dat de versterker eigenlijk niet het geluid moet beinvloeden.

Bovendien wordt er gigantisch op gehamerd dat een goeie CD speler, platenspeler en vooral versterker en bekabeling minstens zo belangrijk is omdat anders je in verhouding dure boxen niet in hun element kunnen komen.
Ja en nee. De bitjes komen er bij een CD-speler niet op een andere manier uit. Een goede platenspeler voor hi-fi heeft belt drive en een zware draaiplaat; de onnauwkeurigheden die je bij direct drive hebt worden door de band en het gewicht van de plaat weggemoffeld omdat die wel een beetje kan slippen en je met traagheid zit. Een goede versterker is afgestemd op de speakers en heeft voldoende power om ze aan te sturen. Wat kabels betreft, daar kom ik zodirect nog even op terug.

Als je speakers in hun element wil horen mag je je luisterruimte gaan verbouwen totdat 'ie akoestisch helemaal af is. Als dat niet mogelijk is zijn duurdere speakers ook geen oplossing :).

Ik vraag me een paar dingen af. Ten eerste; als ik alles moet vervangen is 600 euro natuurlijk niks. Mijn CD speler zit in m'n eMac, er staat een technics platenspeler op m'n versterker, en de kabels zijn gewoon waarschijnlijk zowat de goedkoopste. Heeft het uberhaupt zin om betere speakers aan te schaffen om te beginnen, maar te blijven versterken met een Sony TA-F435R?!
Je CD speler zit in je eMac. Nadeel: je moet de complete computer aanzetten (met ventilator) om muziek te horen. Je hebt een Technics platenspeler; als 'ie direct drive heeft, zie hierboven. Heeft 'ie dat niet, dan heeft veel meer investeren weinig zin.

Hoe moet ik de verhouding speaker/versterker zien?
In de hi-fi zijn er daar ook meerdere stromingen over. Men zegt dat een versterker maar 1 knop mag hebben; de volumeknop. Equalizer en zo, bass boost, surround; allemaal niet nodig voor 2.0 muziek die eigenlijk al goed afgemixt zou moeten zijn.

En maakt die f*cking kabel nou ECHT verschil?!
Kort en krachtig: nee.

De batshit-insane categorie (niveau 3) van audiofielen die 1000 euro per strekkende decimeter uitgeeft voor de kabel is volstrekt gestoord en probeert alleen maar heel hard te schreeuwen dat ze een grote lul hebben. Alle marketingpraat is er op gericht mensen zoveel mogelijk uit de zakken te kloppen. Alle bewijzen van het tegendeel zijn volstrekt ongegrond. Alle crap die er bij wordt gehaald is precies dat - crap. Zet een ruimte audiofielen bij elkaar, voer een dubbelblinde test uit, en men probeert de manier van testen af te katten of verzint dingen zoals "ze moeten nog ingespeeld worden". Complete en totale bullshit.

Het is om te huilen hoeveel mensen die in die categorie zitten gerust tonnen aan kabels uitgeven maar in de tussentijd een volstrekt waardeloze ruimte, versterker of speakers hebben, en om het af te maken, totaal geen benul van natuurkunde, electriciteitsleer, en dergelijke verwante zaken. De verhouding speakers >versterker > kabel is 100% > 10% > 0.01%.

Een kabel moet simpelweg (en niet meer en niet minder) dik genoeg zijn. Vervolgens moet 'ie stevig genoeg zijn, maar als ze de hele tijd bij je achter de plint zitten maakt dat ook weinig uit. Als laatste moet je er voor zorgen dat 'ie geen rotzooi oppikt, maar goed, da's ook studiowijsheid met gebalanceerd/ongebalanceerd.

Als jullie het niet weten ga ik me 's voorzichtig met eenzelfde post wagen op een audiofielenforum...
Ik zou het niet doen. Ga op Gathering of Tweakers bij de Audio/Video afdeling kijken, daar is het niveau stukken beter en krijg je zinnigere antwoorden.
 
Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat erger is; bij synths kun je nog spreken van smaak en een redelijk duidelijk verschil in karakter; bij speakers wordt dat wat lastiger; hi-fi speakers moeten het geluid mooier maken en kleuren dus. Dan is het ook nog de bedoeling dat de versterker eigenlijk niet het geluid moet beinvloeden.

De klankkleur van een luidspreker verschilt per merk en model. De toegepaste technologieën, materialen, tollerantie's in het ontwerp en tollerantie's in de gebruikte componenten maken dat ieder exemplaar net een beetje anders klinkt.


Origineel geplaatst door Yoozer
Ja en nee. De bitjes komen er bij een CD-speler niet op een andere manier uit. Een goede platenspeler voor hi-fi heeft belt drive en een zware draaiplaat; de onnauwkeurigheden die je bij direct drive hebt worden door de band en het gewicht van de plaat weggemoffeld omdat die wel een beetje kan slippen en je met traagheid zit. Een goede versterker is afgestemd op de speakers en heeft voldoende power om ze aan te sturen. Wat kabels betreft, daar kom ik zodirect nog even op terug.

Dezelfde (on)nauwkeurig gaat ook op voor andere componenten. Een CD speler maakt altijd leesfouten en deze worden grotendeels hersteld door het foutcorrectie systeem of zijn zo klein dat de fouten op een normale installatie niet merkbaar zijn. Wanneer je echter een betere installatie wilt dan zul je ook een betere CD speler moeten hebben. Een stabiele voeding, extra stabiel loopwerk, een stabiele clock puls, betere DAC's en betere op-amps op de uitgang.


Origineel geplaatst door Yoozer
Als je speakers in hun element wil horen mag je je luisterruimte gaan verbouwen totdat 'ie akoestisch helemaal af is. Als dat niet mogelijk is zijn duurdere speakers ook geen oplossing :).

Klopt helemaal.


Origineel geplaatst door Yoozer
Je CD speler zit in je eMac. Nadeel: je moet de complete computer aanzetten (met ventilator) om muziek te horen. Je hebt een Technics platenspeler; als 'ie direct drive heeft, zie hierboven. Heeft 'ie dat niet, dan heeft veel meer investeren weinig zin.

Een goede kwaliteit CD speler aanschaffen.


Origineel geplaatst door Yoozer
In de hi-fi zijn er daar ook meerdere stromingen over. Men zegt dat een versterker maar 1 knop mag hebben; de volumeknop. Equalizer en zo, bass boost, surround; allemaal niet nodig voor 2.0 muziek die eigenlijk al goed afgemixt zou moeten zijn.

Het hangt er vanaf welke muziek je op welke manier wilt beleven. Een surround DVD van een liveconcert is best leuk om te ervaren en niet zo moeilijk om weer te geven. Een goed gemixte stereo track kan bij de gemiddelde stereo installatie veel tekortkomingen aan het licht brengen. Vaak is het bijvoorbeeld de voeding van de eindversterker die niet stabiel genoeg is. Het geluid van de bas klinkt de 1e 100ms strak en daarna zakt het als een plumppudding in elkaar, klinkt dit erg herkenbaar?


Origineel geplaatst door Yoozer
Kabels... Kort en krachtig: nee.

Een groot verschil, het hangt er alleen vanaf wat voor soort muziek je luisterd en welke zwakke schakels er in de rest van de installatie zitten.


Origineel geplaatst door Yoozer
De batshit-insane categorie (niveau 3) van audiofielen die 1000 euro per strekkende decimeter uitgeeft voor de kabel is volstrekt gestoord en probeert alleen maar heel hard te schreeuwen dat ze een grote lul hebben. Alle marketingpraat is er op gericht mensen zoveel mogelijk uit de zakken te kloppen. Alle bewijzen van het tegendeel zijn volstrekt ongegrond. Alle crap die er bij wordt gehaald is precies dat - crap. Zet een ruimte audiofielen bij elkaar, voer een dubbelblinde test uit, en men probeert de manier van testen af te katten of verzint dingen zoals "ze moeten nog ingespeeld worden". Complete en totale bullshit.

Ik geef toe dat er lieden zijn die compleet doordraaien, maar tot op een zekere hoopgte maakt het wel degelijk uit.


Origineel geplaatst door Yoozer
Het is om te huilen hoeveel mensen die in die categorie zitten gerust tonnen aan kabels uitgeven maar in de tussentijd een volstrekt waardeloze ruimte, versterker of speakers hebben, en om het af te maken, totaal geen benul van natuurkunde, electriciteitsleer, en dergelijke verwante zaken. De verhouding speakers >versterker > kabel is 100% > 10% > 0.01%.

Tot op een zekere hoogte is het heel nuttig, maar helaas weet jij niet waar je het over hebt dus ik denk dat het niet zinnig is om hierover in discussie te gaan.

Leer eerst een beetje natuurkunde begrijpen, dan praten we weer verder, ok.


Origineel geplaatst door Yoozer
Een kabel moet simpelweg (en niet meer en niet minder) dik genoeg zijn. Vervolgens moet 'ie stevig genoeg zijn, maar als ze de hele tijd bij je achter de plint zitten maakt dat ook weinig uit. Als laatste moet je er voor zorgen dat 'ie geen rotzooi oppikt, maar goed, da's ook studiowijsheid met gebalanceerd/ongebalanceerd.

Een koperen draad heeft ingebouwde toonregeling, demping van de hoge tonen en lage tonen worden uitgesmeerd. Dit is een natuurkundig verschijnsel en komt door de manier waarop de elektronen zich in de kabel gedragen. Kabels zijn dus een belangrijke schakel in je keten. Of je er iets van merkt dat hangt vanaf van de kwaliteit van de rest van de installatie.
 
Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door FrankH
Tot op een zekere hoogte is het heel nuttig, maar helaas weet jij niet waar je het over hebt dus ik denk dat het niet zinnig is om hierover in discussie te gaan. Leer eerst een beetje natuurkunde begrijpen, dan praten we weer verder, ok.
Waar wil je mee aankomen? Propagatiesnelheid? Skin-effect?
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Een koperen draad heeft ingebouwde toonregeling, demping van de hoge tonen en lage tonen worden uitgesmeerd.
Een koperen draad zou idealiter alleen als weerstand moeten werken. Helaas is dat niet zo en komt er dus nog wat condensator/spoel-achtig gedrag om de hoek kijken. That's it.

Kabels zijn dus een belangrijke schakel in je keten.
Maar absoluut niet zo belangrijk als wat Monster of Van Den Hul of welk ander merk dat zich in leven houdt op basis van voodoo je graag zou willen laten denken.

Het mooie van een producer zijn, hoe bescheiden ook, is dat je een goed idee krijgt van wat je het geluid allemaal aandoet (aliasting, equalizer, distortion, filters, compressors, reverb, chorus, flanger, phaser, de ruis van je tafel, en degene die je track mastert) voordat het uberhaupt op CD komt. "Lucht"? Nee, een equalizerpiekje op 12khz.

En als audiofielen al zo'n dure dingen thuis moeten hebben liggen, wat zegt dit dan wel niet over studios? Spendeer je geld niet aan een Eventide, maar aan kabels van een paar ton. Die tweede hypotheek kan er ook nog wel bij.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door Yoozer
Waar wil je mee aankomen? Propagatiesnelheid? Skin-effect?
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Een koperen draad zou idealiter alleen als weerstand moeten werken. Helaas is dat niet zo en komt er dus nog wat condensator/spoel-achtig gedrag om de hoek kijken. That's it.

"nog wat condensator/spoel-achtig gedrag om de hoek kijken"

Iedere schakel in de installatie heeft invloed op het eindresultaat. Wanneer je een goede CD speler hebt, een goede versterker en goede luidsprekers dan ga je het zeker wel merken wanneer je gewoon elektriciteitdraad tussen hangt of iets meer veredelds.

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar absoluut niet zo belangrijk als wat Monster of Van Den Hul of welk ander merk dat zich in leven houdt op basis van voodoo je graag zou willen laten denken.

Ik ben het helemaal met je eens dat meer dan 80% van de fabrikanten zich schuldig maakt aan zand-in-de-ogen-strooi-marketing en de halve wereld bij elkaar liegen om een product met een slecht prijs kwaliteitverhouding eigenschappen toe te dichten die ze niet waar maken. Vertrouw daarom op je eigen oren en niet op marketing teksten van veelkleurige verpakkingen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Het mooie van een producer zijn, hoe bescheiden ook, is dat je een goed idee krijgt van wat je het geluid allemaal aandoet (aliasting, equalizer, distortion, filters, compressors, reverb, chorus, flanger, phaser, de ruis van je tafel, en degene die je track mastert) voordat het uberhaupt op CD komt. "Lucht"? Nee, een equalizerpiekje op 12khz.

Op je stereo thuis speel je een complete gemixte en gemasterde track af die in zijn geheel in balans is zoals de producer dat voor ogen heeft gehad. Prettig om naar te luisteren, om niet na drie minuten overvallen te worden door luistermoeheid, de juiste balans tussen de parijen etc. Wat betreft een goed mixen is het tegenwoordig vaak huilen met de pet op. Veel nieuwe tracks in de hitlijsten zijn niet goed in balans, te veel laag, te agressief mid en dan heb ik het nog niet eens over de terreur van pompende compressors.

De meetse mensen zal het een rotzorg zijn hoe het klink en nerkl*ten thuis het geluid door met hun vingers aan de EQ te zitten. Fast food met veel ketchup zeg maar.

Mijn voorkeur gaat uit naar meer verfijndere tracks, zo werd ik deze week bijzonder verrast door de track "Rosco" van de band "Midlake", wow ze zijn er nog, mensen die weten hoe je mooie muziek produceert. Mooie compositie en arrangement, een grandioze mix met een voortreffelijke balans, gewoon heerlijk om naar te luisteren. Iedereen moet deze track gaan beluisteren, Midlake - Rosco!

Origineel geplaatst door Yoozer
En als audiofielen al zo'n dure dingen thuis moeten hebben liggen, wat zegt dit dan wel niet over studios? Spendeer je geld niet aan een Eventide, maar aan kabels van een paar ton. Die tweede hypotheek kan er ook nog wel bij.

Je draaft door. Het is de kunst om het midden te vinden. Het resultaat op de stereo track is wat telt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Re: Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door FrankH
Iedere schakel in de installatie heeft invloed op het eindresultaat. Wanneer je een goede CD speler hebt, een goede versterker en goede luidsprekers dan ga je het zeker wel merken wanneer je gewoon elektriciteitdraad tussen hangt of iets meer veredelds.
Wat mag ik beschouwen als "veredeld"? En in hoeverre ligt de verhouding kabel > versterker > luidspreker wat betreft invloed?

Ik ben het helemaal met je eens dat meer dan 80% van de fabrikanten zich schuldig maakt aan zand-in-de-ogen-strooi-marketing en de halve wereld bij elkaar liegen om een product met een slecht prijs kwaliteitverhouding eigenschappen toe te dichten die ze niet waar maken. Vertrouw daarom op je eigen oren en niet op marketing teksten van veelkleurige verpakkingen.
Goed, dan kunnen we het daarover in ieder geval eens zijn :).

Op je stereo thuis speel je een complete gemixte en gemasterde track af die in zijn geheel in balans is zoals de producer dat voor ogen heeft gehad. Prettig om naar te luisteren, om niet na drie minuten overvallen te worden door luistermoeheid, de juiste balans tussen de parijen etc. Wat betreft een goed mixen is het tegenwoordig vaak huilen met de pet op. Veel nieuwe tracks in de hitlijsten zijn niet goed in balans, te veel laag, te agressief mid en dan heb ik het nog niet eens over de terreur van pompende compressors.
Hier ben ik het ook mee eens, maar als ik het goed begreep werd er daarom juist klassieke muziek, jazz, of oudere albums gebruikt die dat soort rommel er nog niet in hadden.

Je draaft door. Het is de kunst om het midden te vinden. Het resultaat op de stereo track is wat telt.
Natuurlijk draaf ik door :P. Excuses.

Maar goed, mijn vraag is; als een compleet gemixte en gemasterde track al dergelijke apparatuur nodig heeft om de complete schoonheid er van te onthullen, waarom wordt een dergelijke standaard dan niet ook in de studio waar het gemaakt wordt gebruikt? Da's net als met bouwmateriaal van de Gamma een Chippendale in elkaar proberen te zetten.
 
Allemaal leuk bla bla bla, maar nu weet Dob nog niet wat ie moet aanschaffen.


Het gaat erom wat je budget is en wat je ervoor kunt krijgen. Kies hiervoor wat JIJ goed/mooi vind klinken. Ga luisteren en vergelijken. Het zelfde betreft kabels, laat ze je in de winkel het verschil maar es horen. Hoor je dit niet, dan koop je die zwaardere duurdere kabels ook niet.

Alles is in zekere zin waar. mbt kabels, converters, voedingen en zo.

Maar de vraag is in hoeverre JIJ dat hoort. Tenslotte moet je er zelf naar luisteren en zelf betalen.

Combinaties speakers en versterkers die NIET kunnen, heb ik nog niet meegemaakt.
Hou rekening met het vermogen van je versterker en speakers.

Dus beste is vermogen van versterker boven vermogen van de speaker te houden. (of ongeveer gelijk)

Iedereen heeft een mening, ik ook, maar het gaat om wat jij wilt.

Nogmaals succes
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Gewone" speakers; advies gevraagd

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat mag ik beschouwen als "veredeld"? En in hoeverre ligt de verhouding
kabel > versterker > luidspreker wat betreft invloed?

Dat hangt af van het complete plaatje. Iedere schakel in de keten kan het geluid voor 100% om zeep helpen.

Origineel geplaatst door Yoozer
Hier ben ik het ook mee eens, maar als ik het goed begreep werd er daarom juist klassieke muziek, jazz, of oudere albums gebruikt die dat soort rommel er nog niet in hadden.
...
Maar goed, mijn vraag is; als een compleet gemixte en gemasterde track al dergelijke apparatuur nodig heeft om de complete schoonheid er van te onthullen, waarom wordt een dergelijke standaard dan niet ook in de studio waar het gemaakt wordt gebruikt? Da's net als met bouwmateriaal van de Gamma een Chippendale in elkaar proberen te zetten.

Wat versta jij onder een goede studio?
Een Behringer mixert,
Soundcraft,
SSL?


Origineel geplaatst door Sjoshke
Allemaal leuk bla bla bla, maar nu weet Dob nog niet wat ie moet aanschaffen.


Het gaat erom wat je budget is en wat je ervoor kunt krijgen. Kies hiervoor wat JIJ goed/mooi vind klinken. Ga luisteren en vergelijken.
...
Combinaties speakers en versterkers die NIET kunnen, heb ik nog niet meegemaakt.

Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met het merk NAD, prima versterkers maar ze kleuren te veel wat erg vervelend is bij bepaalde luidsprekers. Een merk als Dennon kun je bijvoorbeeld overal mee combineren omdat ze naar verouding erg lineair zijn. Ieder versterker ontwerp heeft zijn sterke- en zwakke kanten, dit geldt ook voor luidsperkers, je moet een combinatie zoeken waarbij versterker en luidsperker elkaars sterktes en zwaktes een beetje opvangen.

Origineel geplaatst door Sjoshke
Hou rekening met het vermogen van je versterker en speakers.

Dus beste is vermogen van versterker boven vermogen van de speaker te houden. (of ongeveer gelijk)

Iedereen heeft een mening, ik ook, maar het gaat om wat jij wilt.

Nogmaals succes

Spreekt voor zich.


Ga luisteren en probeer een installatie samen te stellen die het beste past bij de muziek die je beluistert. Neem zelf een aantal cd's mee naar de luisterruimte.
 
als je gewoon een potente versterker wil zonder teveel te betalen....,
zeg ik koop een studio amp!

bijvoordbeeld:

een Behringer A500 reference amp van ik dacht rond de 200 euro?
(dat ik hem kocht wassie 169 euro)

en nou asteblieft niet gaan zagen over behringer ( forum lid Mischa heeft deze versterkers ook en is er naar ik me kan herinneren erg blij mee net zoals ik)

mijn stereo bestaat uit het volgende:

Behringer A500 Reference amp
een Behringer mixertje
een paar laten bouwen zelfbouw luidsprekers ( Vifa impuls ) zie Speakerenco.nl
en een JVC dvd spelert..

ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n poepstrakke hihat heb gehoord bij een Cd van Stevie wonder

ohja en is beter om een zwaardere versterker te hebben dan een te lichte

mijn Vifa speakers zijn 80w en 100w piek

mijn Versterker is 2x 160w ( als ik straks nog es andere speakers zou willen kan ik er zo andere speakers aan jassen)

tot zover mijn gezwam mbt kennis over Hifi

Gr JD

PS voor iedere portomonee is een Hifi set te koop
(al dan niet een toren of losse componenten)

ik wens je veel plezier en suc 6 met je zoektocht....

PS neem er de tijd voor om te kiezen en koop niet te overhaast!!!!
 
Back
Top