Advies gevraagd: speakers voor Pioneer VSX-405 RDS mkII

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Ik heb ooit van iemand zijn Pioneer VSX-405 RDS mkII gratis overgenomen (hartstikke aardig natuurlijk). Het is een 5.1 receiver die ik als stereo verterker gebruik, in m'n huiskamer. Ik gebruik 'm voor de tv en de computer.
Nu doen mijn speakers het niet goed meer (Jamo Compact 70) en ik heb geen uitsluitsel over waar het nou aan ligt, mijn versterker of de speakers.
Nou ben ik me aan het orienteren voor vervangende speakers (wil ik weer tweedehands kopen, net zoals die Jamo's), maar ik zie door de bomen het bos niet meer; impedantie, watts, speakers met meer of juist minder vermogen dan de versterker... Staande golven, RMS. Snap er geen bal meer van :stupid
Moet bekennen dat ik een aantal jaren geleden dezelfde vraag hier had, maar voor een andere versterker. Maar wéér kom ik er niet uit. Dit is wat ik kan vinden over die Pioneer:

Tuning range: FM, MW
Power output: 70 watts per channel into 4Ω (stereo)
Surround output: 50W (front), 50W (center), 50W (rear)
Frequency response: 5Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 1%
Input sensitivity: 2.8mV (MM), 200mV (line)
Signal to noise ratio: 68dB (MM), 86dB (line)
Output: 200mV (line)
Speaker load impedance: 8Ω to 16Ω
Video Connections: composite
Dimensions: 420 x 140 x 343mm
Weight: 7.3kg
Accessories: remote control
Year: 1996

Waar moet ik dan op letten bij het zoeken van tweedehands speakers? Kan ik de impedantie van de versterker zelf instellen of begrijp ik dat verkeerd? Het gaat om een heel klein appartementje trouwens. Af en toe wil ik wel hard muziek kunnen draaien, maar ook cello sonates van Bach bijvoorbeeld, op een normaal volume (die Jamo's trokken bepaalde frequenties niet).

Hoop dat iemand mij kan adviseren. Misschien maak ik het wel onnodig ingewikkeld voor mezelf. ;-)
 
Je weet dat dit niets met synth's of studio's te maken heeft hè?
 
De luidsprekers moeten meer vermogen aankunnen dan de versterker kan leveren, zodat je speakers niet kunt opblazen.
In jouw geval; > 70watts, met 100watts luidsprekers zit je veilig.

4 ohm is meestal voor autospeakers en zullen minder hard gaan op doorsnee hifi versterker, als de versterker dat al kan trekken.
Jouw versterker kan luidsprekers aan van 8 ohm tot 16ohm, waarbij die van 16 ohm harder zal gaan dan die van 8 ohm.
Hifi (huis)luidsprekers zijn meestal 8 ohm, en deze moet je normaal ook hebben.

Frequentiebereik van normale formaat luidsprekers zit tussen zo'n 45Hz en 20kHz. Voor normale muziekbeluistering heb je niet meer dan dit nodig.
Een beetje kwaliteit luidspreker geeft aan in de specificaties bijv.: 45Hz - 20kHz +/-3dB, waarbij je vooral moet letten op dat gegeven van +/-3dB, wat inhoudt dat het frequentieverloop binnen een tolerantie van 3dB zich beweegt.
Meeste fabrikanten schermen met een verloop van 20Hz - 50kHz, wat compleet nietszeggend is zonder die marges.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze informatie.
 
Heel erg bedankt Jompo. Ik lees alleen soms dat je versterker 1,5 keer het vermogen moet zijn van de speakers, maar dus ook wat jij zegt, andersom. Daar raak ik een beetje van in de war. ;-) Maar die 4 ohm moet ik dus kennelijk niet naar kijken? Alleen naar de speaker load impedance?

ps. het spijt me eraser127, als deze thread verplaatst moet worden naar een andere rubriek heb ik daar geen moeite mee. Maar een beetje inzicht in watts en ohms etc. lijkt me niet alleen voor mijzelf nuttig... Toch?
 
Als een versterker harder gaat dan je speakers kunnen blaas je je speakers op. Ze worden dan te hard aangestuurd.

Als je speakers meer aankunnen dan je versterker kan bestaat er de kans dat je je versterker zo hard zet (omdat de speakers het kunnen hebben), dat je je versterker oververhit en je deze doorbrand.
 
Heel erg bedankt Jompo. Ik lees alleen soms dat je versterker 1,5 keer het vermogen moet zijn van de speakers, maar dus ook wat jij zegt, andersom. Daar raak ik een beetje van in de war. ;-) Maar die 4 ohm moet ik dus kennelijk niet naar kijken? Alleen naar de speaker load impedance?

Eigenlijk maakt het niet uit, zolang je de beperking kent van zij het de speaker, zij het de versterker en je jezelf kunt inhouden. Er zijn namelijk versterkers die voorbij bijv. 75% volume, minder gaan klinken; in zo'n geval zou je weinig hebben aan luidsprekers die groter zijn dan de max output van de versterker.
Als je daarentegen graag de versterker voluit zet, is het veiliger voor de speakers als deze een groter vermogen hebben. Maar het gevaar van de versterker opbranden, als aangegeven door Brz, is er ook, maar ik denk minder voorkomend dan de speakers opblazen (althans door het vermogen/Watts).
De versterker opbranden gebeurt wel, maar meer door het aansluiten op speakers met een lagere weerstand (ohms) teneinde harder te kunnen gaan.

***terwijl ik dit schrijf, realiseer ik mij dat ik het ohm verhaal in de vorige post had omgedraaid.
Dus bij deze, RECTIFICATIE:
4 ohm is meestal voor autospeakers en zullen HARDER gaan op doorsnee hifi versterker, als de versterker dat kan trekken. Jouw versterker kan luidsprekers aan van 8 ohm tot 16ohm, waarbij die van 16 ohm MINDER HARD zal gaan dan die van 8 ohm. Hifi (huis)luidsprekers zijn meestal 8 ohm, en deze moet je normaal ook hebben.

Nu dat ik jouw eerste post beter lees:
De versterker geeft 70 Watt bij een 4 ohm weerstand, wat betekent dat met 8 ohm de power minder zal zijn dan die 70 Watt. Dus een 8 ohm speaker van 70 Watt heeft al zat 'overhead'.
Dus met een normale luidspreker (8 ohm) van 70 Watt zit je goed.
Dit is een van de technieken van fabrikanten om hun specificaties mooier te laten lijken:
De indruk wordt gewekt dat het vermogen 70 Watt is, maar dat is gemeten bij 4 ohm, terwijl de versterker een speaker impendantie van minstens 8 ohm verwacht. Als je dan weet dat bij 8 ohm het vermogen minder zal zijn, dan weet je dat dat 70 Watt vermogen bij normaal gebruik nooit gehaald zal worden.


Nu komt hier het verhaal van Brz:
Zou je harder willen gaan door een speaker van 4 ohm te gebruiken en voor de zekerheid met 100 Watt vermogen, dan loop je inderdaad de kans om de versterker te verbranden.
Maar dat komt niet zozeer door het grotere speakervermogen, maar door de lagere weerstand van 4 ohm.
Door de lagere weerstand zal de versterker meer stroom gaan leveren, overhit raken en doorbranden.
 
Als een versterker harder gaat dan je speakers kunnen blaas je je speakers op. Ze worden dan te hard aangestuurd.
Als je speakers meer aankunnen dan je versterker kan bestaat er de kans dat je je versterker zo hard zet (omdat de speakers het kunnen hebben), dat je je versterker oververhit en je deze doorbrand.

De luidsprekers moeten meer vermogen aankunnen dan de versterker kan leveren, zodat je speakers niet kunt opblazen.
In jouw geval; > 70watts, met 100watts luidsprekers zit je veilig.

In beide gevallen is het bovenstaande zowat de ideale manier om alles in de vernieling te spelen. De perfecte manier om DC te genereren en spoeltjes op te stoken. LOL.
En dus in dit geval beter om gewoon te zwijgen dan foutieve info te verstrekken en schade te berokkenen.
Een versterker kan best tssn 2 tot 4x vermogen leveren voor de opgegeven wattage van de speaker.
Er is op het internet voldoende correcte info over te vinden :
http://www.crownaudio.com/how_much_power.htm
(mijn combinatie is Quested H108 (120W-8 Ohm) met een QSC GX3 (2x300W-8 Ohm) Zo moet je dat doen.
 
Laatst gewijzigd:
Je moet de boel gewoon niet te hard zetten als het niet kan, mijn ervaring is dat je met een zwaardere versterker dan je speakers zijn de woofers opblaast en met een lichtere versterker dan de speakers de tweeters laat hemelen, als je de versterker opblaast is het ding gewoon slecht beveiligt of was die al op half elf.
Je kan het beste een set nemen die zo hard gaat dat je dat toch nooit gebruikt en blijft alles heel.
 
Back
Top