808 diy kit

Origineel geplaatst door sander
Ik heb lekker een echte. :D

Ik wil helemaal geen echte ;)
Die zijn te duur om aan alle kanten de soldeerbout in te zetten...
En of hij nou 100% authentiek klinkt interesseert me toch niet zo.
 
808 do it for me kit

808 do it for me kit

wie heeft um?
 
Re: 808 do it for me kit

Re: 808 do it for me kit

Origineel geplaatst door martin
wie heeft um?

Hier nog niemand denk ik. Volgens mij is de eerste batch alleen naar mensen in de VS verstuurd. Batch 2 is voor Europa.
 
Origineel geplaatst door etaoin

En of hij nou 100% authentiek klinkt interesseert me toch niet zo.

Dat snap ik niet, dan kan je die titel: "808 diy kit" ook wel aan de wilgen hangen.

Je wilt iets gaan nabootsen om er uiteindelijk een klank uit te krijgen die
dan toch niet aunthentiek is, wat dan weer geen f*ck uitmaakt :confused:

Een 808 klinkt als een 808 als het een 808 is.
 
Je wilt iets gaan nabootsen om er uiteindelijk een klank uit te krijgen die
dan toch niet aunthentiek is, wat dan weer geen f*ck uitmaakt :confused:

Ik was op zoek naar een analoge DIY drumdoos en dit is momenteel zo'n beetje de enige die een fatsoenlijke printplaat levert (als het niet al überhaupt de enige DIY drumdoos is momenteel). Als het geen 808-kit was geweest maar "Jeff's Big Fat Analog Drum Box" had ik 'm ook gebouwd. Dat het een 808-kit is is eigenlijk een beetje een nadeel, omdat er dus niet ontworpen is met moderne componenten. Ik heb een beperkte acht-stemmige (ongeveer) analoge drumdoos (de "ZX-Drummer" van Elektuur uit 1985). Die klinkt al super, maar ik wil nu iets waar je wat meer aan kunt tweaken.

Maar ik bouw hem dus niet omdat ik een 808 wil nabootsen (dan kun je beter een echte kopen). Ik bouw hem omdat ik een analoge drumdoos wil bouwen.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik was op zoek naar een analoge DIY drumdoos en dit is momenteel zo'n beetje de enige die een fatsoenlijke printplaat levert (als het niet al überhaupt de enige DIY drumdoos is momenteel). Als het geen 808-kit was geweest maar "Jeff's Big Fat Analog Drum Box" had ik 'm ook gebouwd. Dat het een 808-kit is is eigenlijk een beetje een nadeel, omdat er dus niet ontworpen is met moderne componenten. Ik heb een beperkte acht-stemmige (ongeveer) analoge drumdoos (de "ZX-Drummer" van Elektuur uit 1985). Die klinkt al super, maar ik wil nu iets waar je wat meer aan kunt tweaken.

Maar ik bouw hem dus niet omdat ik een 808 wil nabootsen (dan kun je beter een echte kopen). Ik bouw hem omdat ik een analoge drumdoos wil bouwen.

Ik kwam een beetje boerenpummelig uit de hoek,
maar begin beetje allergisch te worden voor de zoveelste cloon, vandaar.
Net als die softcloon van bovenaan de startpagina, nogmaals de zoveelste
die een graantje mee wilt pikken.
Noem het dan anders, niet marketing technisch mee vliegen op een reputatie
waar het minimaal een slap aftreksel van is.

Wil je een 808, sorry, maar koop dan een 808.
Wil je een Stradivarius koop dan een stradivarius, snap je.
Je gaat ook geen Ferrari koets om een Suzuki Alto bouwen,
althans de liefhebber trapt daar niet in.
Daarom heb ik een 808 gekocht, rib uit mijn lijf, maar ik zocht de 808 sound
dus koop ik een 808 en nep ik mezelf niet met een fake.
Niets maar ook niets klinkt als een 808 behalve een 808.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Ik kwam een beetje boerenpummelig uit de hoek,
maar begin beetje allergisch te worden voor de zoveelste cloon, vandaar.
Net als die softcloon van bovenaan de startpagina, nogmaals de zoveelste
die een graantje mee wilt pikken.
Noem het dan anders, niet marketing technisch mee vliegen op een reputatie
waar het minimaal een slap aftreksel van is.

Wil je een 808, sorry, maar koop dan een 808.
Wil je een Stradivarius koop dan een stradivarius, snap je.
Je gaat ook geen Ferrari koets om een Suzuki Alto bouwen,
althans de liefhebber trapt daar niet in.
Daarom heb ik een 808 gekocht, rib uit mijn lijf, maar ik zocht de 808 sound
dus koop ik een 808 en nep ik mezelf niet met een fake.
Niets maar ook niets klinkt als een 808 behalve een 808.

Ik denk dat net als veel ferrari liefhebbers veel mensen geen echte kunnen betalen. En dan is dit voor iemand die handig is met de soldeerbout gewoon een goede optie.

Daarom is er ook markt voor die plugin van audiorealism. Als je die koopt dan heb je voor een fractie van de prijs iets wat er in ieder geval enigszins op lijkt.

Als er geen markt voor was waarom is Rebirth dan zo populair geworden destijds?

Er zijn zoveel producten een slap aftreksel van 1 of ander origineel. Is verder toch niet zo boeiend? Jij gebruikt je echte 808 en een ander heeft daar geen geld voor (over) en gebruikt een kloon of een emulatie. Heeft iedereen er pret van toch?

Een echte 808 klinkt absoluut beter dan een aftreksel maar je kunt niet zeggen dat je bijvoorbeeld met een samplekit niet een heel eind komt. Die laatste 10 a 20% is voor de puristen en daar val jij blijkbaar onder. Niks mis mee..... Maar zou niet weten waarom een bedrijf zijn product niet zou mogen marketten. Roland had er zelf best wat mee kunnen doen, in ieder geval meer dan een sampleset in de R8 stoppen.

Maar goed....da's mijn 2 eurocent.
 
Bijna helemaal mee eens, maar noem hem dan TF-335 of GRW674
dan staat de sound op zichzelf en dan hoef je de vergelijking niet
aan te gaan want die win je toch niet als cloon of whatever.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Bijna helemaal mee eens, maar noem hem dan TF-335 of GRW674
dan staat de sound op zichzelf en dan hoef je de vergelijking niet
aan te gaan want die win je toch niet als cloon of whatever.

Je verkoopt een Ferrari kitcar toch ook niet onder de naam "Zastava X201"?

De vergelijking is juist wat de aankoop voor de geinteresseerden identificeert. Niemand heeft ooit gezegd dat een kloon moet winnen.
 
okay, een nep-TR808 is geen échte (da's per definitie zo, dus daar hoeven we het niet over te hebben).
Maar om het nu 'minder' of 'slechter' te noemen, daar ben ik het dus zeker niet mee eens! Zeker voor een DIY project, waar je dus helemaal naar eigen inzicht zaken kunt aanpassen, zijn klassifikaties als 'minder' en 'slechter' ontoepasselijk.
Op welke échte 808 kun je bijvoorbeeld twee 2x40 char LCD's aansluiten? Bij welke échte 808 kun je het OS hacken om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld externe gear via MIDI aan kunt sturen? Of kunt experimenteren met bizarre maatsoorten (11/12 ofzo)? Wil je de decay wat langer laten duren, verander je een weerstandje hier en een condensatortje daar... dat is illegaal bij een originele TR808, want dan issie per definitie niet meer origineel!

Kortom: geweldig leuk speelgoed, met opties die een enige échte niet heeft, waarschijnlijk met een topklank (die lijkt op een TR808 -ik zou het niet weten want ik heb geen échte). Een bak dus met een eigen bestaansrecht. Maar om hem nu 'minder' of 'slechter' te noemen enkel en alleen omdat er '808' in de naam zit... nee, dat gaat me te ver...
 
Ik sta nu op de lijst om een down-payment te doen voor de "kit", maar ik ben nog niet zeker of ik het wel ga doen. Niet alle potmeters zitten erin (en je moet natuulijk dezelfde serie zien te krijgen als die er wel in zitten...), mogelijk geen switches en een aantal lastig te krijgen dingen ook niet (2SA733 torren...).


Die zijn toch niet lastig te vinden?
Ik kocht ze een paar maanden terug gewoon bij mijn electronica boer.
 
808

808

Het project ziet er interessant uit!
@Etaoin: jij had een kit besteld zag ik op het forum voor die 808 kit.
Wat zat in je bestelling en wat was je ervoor kwijt ? Ik zou die kit
zelf wel kopen als het gaat om een printplaat en de zeldzame onderdelen.
De rest heb ik hier vast nog wel liggen... En van wat ik begrijp is die
kast die op het forum staat nog niet te krijgen. Dat is enerzijds ok
omdat het de bestelkosten verminderd maar een goede kast maken
kost ook flink knaken...

Heiko
 
Ik weet niet of die kit nog een derde run gaat krijgen...

De kit bevat de PCB, 14 x 4558, 1 x CA3080, 6 dual pots, 18 enkele pots, 6 x 1N60, 1 x 2SK30, 1 x 2SC828, 50 stuks 2SC945, 4 stuks DPDT switches en de pre-burned PIC.

Ik heb $105 betaald, plus $25 verzendkosten. De douane wilde (gelukkig) verder niks hebben.

De passive componenten had ik ook vrijwel allemaal al in huis. Het lastigst voor mij waren de overige pcb-mount potmeters en de DIP weerstandsnetwerken, alhoewel je die laatste altijd kunt vervangen door losse weerstanden.

De kast zijn ze inderdaad nog steeds niet over uit volgens mij. Dat wordt sowieso een prijzig ding; ik heb dacht ik $175 gezien, zonder silkscreen.
Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen. De group buy is misschien interessant, maar mogelijk zijn de verzendkosten dusdanig hoog dat het voordeliger is om de frontplaat zelf bij Schaefer te laten maken. Sowieso hoef ik geen exemplaar met Amerikaanse kreten als "BOOM" en "BAP" erop.
 
Hmmmm is er ook nog een andere mogelijkheid om zo'n print te bemachtigen??
 
Back
Top