desktop met laptop midi

cns

sfm
Lid sinds
3 april 2004
Berichten
1.226
Locatie
Waddinxveen
Even een vraagje, ik heb een laptop waar ik de interface van m-audio fast track pro USB op aangesloten heb! Nu het volgende, hoe kan ik bijvoorbeeld een vst op mijn laptop in cubase laten lopen en deze starten op mijn desktop om dus zo mijn desktop processor te ontzien? Of moet dit een vst zijn die als standalone werkt?met deze vraag doel ik dus op de midi-aansluiting en eventuele instellingen! Is dit überhaupt mogelijk en te syncen?

Ik weet dat het iets is met MTC wat je moet instellen voor master en slave! Maar ja het probleem is dat er nog 2 drumcomputers een masterkeyboard een nordlead en een sampler tussen zitten :(

Thanks
 
Laatst gewijzigd:
er bestaat zoiets als vst-systemlink. Misschien moest je daar eens op googelen.
 
Nou ik ben gisteravond even een uurtje bezig geweest, met het system link verhaal. Staat allemaal erg "leuk" beschreven, not :confused:

Zoals ze het beschrijven lijkt het een fluitje van een cent, maar helaas...

1 keer kreeg op mijn master desktop een ontvangst maar de rest van het verhaal error error en nog eens error! Dus heb het maar soort van opgegeven voor nu aangezien ik er :r van werd!

Het zal waarschijnlijk wel niet werken met coaxial kabels s/pdif aansluitng? Dus heb ik niks aan mij m-audio fast track pro in dit verhaal :(

Dan maar een andere oplossing, iig erg jammer@!

maar suggesties zijn altijd welkom natuurlijk 8>
 
Vreemd dat het niet werkt.
Andere mogelijkheid: FX Teleport Het enige dat je hiervoor nodig hebt is je laptop en je desktop via netwerk aan elkaar hangen, en je kunt vervolgens al je plugins en je softsynths draaien op de ene computer zodat de cpu van de andere wordt ontlast.

Ik draai er thuis nu een tijdje mee en het werkt fantastisch. Zelfs eventuele latency (die sowieso al erg laag is) wordt gecompenseerd!
 
hmmz ik ben niet zo thuis in netwerkjes dus als je wat info kwijt kan gaarne ;)

ik heb dus wel wireless en dat werkt maar ik weet niet hoe ik bijvoorbeeld bestanden kan delen etc!
 
Eeeh, ja dat kan ik je niet zomaar even 1,2,3 uitleggen.
In ieder geval moet je de 2 computers via een netwerkkabel aan elkaar koppelen. Vervolgens moet je in één van de computers (ik zou je desktop nemen) Je netwerk instellen en daar de andere computer in toevoegen. Windows heeft daar een handige wizzard voor.

Voor meer vragen over netwerken kun je bijv hier eens kijken of ff googelen.

Met FX Teleport verloopt alle data via het netwerk. Het programma zelf is erg eenvoudig en makkelijk in te stellen. Je kopieert alle plugs en vsti's die je wilt gebruiken naar een mapje op de 2e computer en daar draait dan vervolgens een soort van "Slave" programmatje op. De bediening van alle plugs en VSTi's gebeurt ook op die computer maar het audio gaat van en naar de andere computer. (een soort van Rewire maar dan met een echte kabel...)
 
Dus je hoeft op de 2e computer geen Cubase te starten om die plugins te laden?

Dat is wel vet dan zeg!
 
Nee, inderdaad. Op de eerste (hoofd)computer draait cubase, en op de 2e FX teleport. Je kunt in cubase dan gewoon je plugs en VSTi's kiezen zoals je dat normaal doet, alleen heb je nu ook nog de optie om deze als "LAN" versie te starten. (Local Acces Network), oftewel de plugin die je via het netwerk op je 2e computer hebt staan.
 
En hoe doen we dit dan?


PC als Stand-alone MIDI Synth
 
Origineel geplaatst door cns
En hoe doen we dit dan?

PC als Stand-alone MIDI Synth

Dat doe ik eigenlijk non-stop omdat ik niet op de PC sequence maar wel 's een VSTi'tje wil gebruiken. Eerst gebruikte ik V-Stack daarvoor, maar die bleek midi clock niet door te geven aan de plugins. Ik heb nog even naar Forte gekeken, omdat die gezien de prijs erg goed zou moeten zijn, maar die heeft erg veel tijd nodig om z'n klok te synchroniseren met een externe, dus dat schoot ook niet op. Nu gebruik ik SpinAudio VMC, die geeft de clock gewoon 1-op-1 door aan de plugins.
 
ok thanks!

Hier hoef je dus niet op 2 verschillende computers Cubase voor te laten lopen?

Hmmz, probeer even te doorgronden hoe je dit dan aansluit, zal wel van mijn desktop dan master moeten maken?!

Groet
 
Hier hoef je dus niet op 2 verschillende computers Cubase voor te laten lopen?
Hmmz, probeer even te doorgronden hoe je dit dan aansluit, zal wel van mijn desktop dan master moeten maken?!

Ik weet niet op wie je reageert? :D

Als je een PC inricht als stand-alone midi synth dan sluit je hem gewoon aan via midi en niks anders.

Dat FX Teleport gaat via ethernet en Steinberg Systemlink gaat via een digitale audioverbinding.
 
Reageerde op jou Louis :D

Maar je moet die pc in mijn geval dus mijn laptop inricchten, ok! Maar ik hoef hier dus geen cubase voor te installen?
 
Maar ik hoef hier dus geen cubase voor te installen?

Ik zal het je nog erger vertellen: ik heb zelfs geen Cubase en het werkt allemaal prima.

Overigens heb je met VMC niet dat als je je Cubase-bestald opslaat, ook de hele setting van de 'slave' machine mee opgeslagen wordt. Ik heb geen idee of VStack dat via systemlink wel kan, of FX Teleport.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik zal het je nog erger vertellen: ik heb zelfs geen Cubase en het werkt allemaal prima.

Overigens heb je met VMC niet dat als je je Cubase-bestald opslaat, ook de hele setting van de 'slave' machine mee opgeslagen wordt. Ik heb geen idee of VStack dat via systemlink wel kan, of FX Teleport.

Ok geen cubase, nou ja zal wel eens kijken hoe het dan gaat of je cubase dan nodig heb met dat proggie of niet! Ok nou ja dat is ook wel iets om rekening mee te houden met het opslaan van :)
thanks iig.

Maar je hebt dus gewoon alleen vmc geïnstalleerd en draaien met een aantal vsti's? ok daarin selecteer je dus per vst het midi kanaal?
 
ik ga dit vanvond thuis ook uitpronberen. Ik verwacht veel problemen daar mijn laptop een oude ibm thinkpad 390x p2 400 mhz met 192 mb ram laptop is :D Ik heb reason al draaiend gekregen, leuk voor erbij, hoewel je natuurlijk niet veel kan verwachten, maar het is wel fijn om in het zonnetje te prutsen.

Anyway, ik heb er ook cubase sx12 op geinstalled, ik hoef maar 2 a 3 vst er op te hebben, lichte vst's, maar wil fx teleport uitproberen. Ook omdat ik van plan een beter laptop aan te schaffen .

Maar goed omdat ik gewoon ff op de bank oid wil zitten moet dit wireless. Ik overal gelezen dat dit niet aangeraden wordt, 100mbit is minimum! Toch wil ik het proberen, ik hoef geen atmosphere, moog modular, trilogy dingen te rdaaien. Kleine lichte vst's.

Ik ga dit proberen over wirelles 54mbit, verwacht er niet veel van
 
Back
Top