RM1X midi probleem ...

Exoterrestrial

Het zal je kind maar weze
Lid sinds
20 december 2009
Berichten
6.358
Locatie
of in?
Hi folks.

Ik zit met een vervelend midi probleem ...

Even m'n setup schetsen.
1 master keyboard UF8 - CME
2X RM1X Yamaha
een reeks synth modules en enkele klaviersynths.

midi opstelling :
Midi out UF8 naar midi in van 1e RM1X. Deze gebruik ik als sequencer om de rest van de apparaten aan te sturen.
Midi out van 1e RM1X naar midi1 in van A-880 Roland midi patcher.
Midi out van A880 3,4,5,6,7,8 naar alle andere midi slave toestellen waaronder de 2e RMX die ik enkel wil gebruiken om drumlijnen in te programmeren zodat deze enkel z'n door mij geprogrammeerde pattern afspeelt wanneer ik op de play knop van de master (1e)RM1X druk.
Alle andere toestellen hebben een eigen Midi input kanaal zodat ze enkel naar dat binnenkomend kanaal luisteren en ik ze op die manier perfekt kan aanspreken met m'n master klavier.
Alleen ...
De 2e RM1X (de slave dus) trekt zich niks aan van dit alles.
Ik vind nergens in de manual hoe je dat toestel een eigen Midi input kanaal kan geven met als gevolg dat alle kanalen die de master RM1X uitstuurt meespelen op de 2e (slave) RM1X.

Dus heb ik volgende instellingen in de 2e RM1X gewijzigd.
In Utility mode
Scherm 1 : Event Chase OFF
Scherm 2 : Midi sync MIDI zodat hij luistert naar de binnenkomende clock.
Midi control : IN zodat MSPP, Start, Continue en Stop erkend worden.
Echo Back : OFF (wat in feite niets terzake doet want z'n midi out is niet aangesloten)
TG Param out : OFF (wat in feite niets terzake doet want z'n midi out is niet aangesloten)
Voice Setup TO TG : OFF zodat de voice- en effectinstellingen niet naar de toongenerator verstuurd worden. (wat naar mijn idee dus wel nog gebeurt).
Voice setup to midi : OFF zodat voice - en effectinstellingen niet als midi verstuurd worden (wat in feite niets terzake doet want z'n midi out is niet aangesloten)

Resultaat: alle sporen die ik op de 1e master RM1X gebruik zijn nog steeds hoorbaar op de 2e slave RM1X met z'n eigen klanken, bepaald door de ingestelde program patches van de master RM1X...

Dus, filteren die handel!
UTILITY - MIDI FILTER
ALLE SETTINGS (note, pitch bend, program change, control change, after touch, poly after touch en exclusive) zowel IN als OUT uitgezet (niet aangevinkt).
Nog steeds van dattum ... De slave (2e) RM1X speelt nog steeds mee met z'n interne klanken ...

Dus, naar de SETUP submode!
Pagina 3, de OUT CHANNEL pagina.
Alle 16 tracks de"TO TG" op OFF en ook alle 16 midi out op OFF (wat in feite niets ter zake doet want z'n midi out is niet aangesloten)

En jawel ... nog steeds speelt de 2e (slave) RM1X lustig mee met z'n interne klanken...

Ben een hartaanval nabij :stupid....

Iemand enig idee wat voor parameters ik nog kan aan-/uitzetten alvorens ik helemaal een nervous breakdown :bekdicht: krijg?

Alvast bedankt!
Exo.
 
Hmmmm je zou zeggen dat het MIDI filter moet werken. Kun je geen MIDI messages uitfilteren met je A-880?

En anders kun je natuurlijk het volume op 0 zetten van de ongewenste kanalen op je RM1x....
 
Ik ben inderdaad ook op zoek geweest naar de filterings op de A-880 maar dat is blijkbaar niet per patch/kanaal instelbaar? Het is alle kanalen of geen...

Ik kan inderdaad het volume van de ongewenste kanalen op 0 zetten maar als ik er 16 gebruik op m'n master RM1X, dan heb ik uiteraard niets aan de 2e want al zijn kanalan zijn dan mute ....
 
Dus, filteren die handel!
UTILITY - MIDI FILTER
ALLE SETTINGS (note, pitch bend, program change, control change, after touch, poly after touch en exclusive) zowel IN als OUT uitgezet (niet aangevinkt).
Heb je dat nou bij de eerste RM1x gedaan of bij de 2e?
 
Bij de 2e (slave) RM1X staat alles uitgefilterd (dus niet aangevinkt)
Bij de 1e master RM1X staat in de SETUP pagina 3 bij alle tracks "TO TG" op off (om deze enkel als sequencer te gebruiken) en alle tracks naar midi out 1 tot 16 om door te sturen naar de aangesloten instrumenten.
 
Hm, ik ga vanavond ook even proberen als ik thuis ben.
 
Ik vraag me net af of het mogelijk is om op de UM-880 een input te patchen naar al je sound modules en tegelijkertijd ook nog eens te mergen naar een andere output?

Dus UF8 -> RM1x -> UM-880 input 3
Input 3 patchen naar de outputs waar je soundmodules op zitten.
Input 3 mergen naar de output waar je 2e RM1x op zit. Je merged niet met een andere input maar daardoor kun je wel het filter gebruiken. Filter dan alles uit behalve de system realtime/system common.
Maar goed, ik weet dus niet of het mogelijk om een input te patchen en ook nog eens te mergen.
 
Om verwarring te vermijden, ik werk met een A-880, dus het oudere broertje van de UM-880.
Ik had er ook al aan gedacht om iets in die aard te doen nl. de input van de A880 via een van zijn uitgangen opnieuw te laten binnenkomen in de A880 op een 2e input en deze 2e input te routen naar de 2e RMX maar dan gefilterd. Jammer genoeg krijg ik het niet gevonden om per output op de A880 te filteren. Het ziet er naar uit dat de filtering op alle outs tegelijk gebeurt (wat jammer is natuurlijk) tenzij ik iets over het hoofd zie bij de A880...
 
Oh vergissing van mij.
Bij de UM-880 kun je alleen filteren als je merged en dan ook alle outputs tegelijk.
Hoe is dat dan bij de A-880?
 
Net even de handleiding van de A-880 bekeken maar die lijkt hetzelfde als de UM-880 behalve dat er geen USB interface op zit. Zou je dan toch es willen proberen wat ik eerder beschreef?
 
Beknopt komt het er op neer dat je elke midi ingang naar elke midi uitgang kan sturen.
De midi filter voorkomt dat de MIX ingang bepaalde data doorseint die je niet nodig hebt.
De midi filter werkt ook wanneer een kanaal naar de Control en de Mix functie toegewezen is.
Filteren gebeurt mijns inziens ook op alle outputs tegelijkertijd. Nergens in de manual staat aangegeven hoe je uitgangen afzonderlijk filtert.
Ik vermoed dat de UM880 quasi identiek is aan de A-880 behalve dat er wat eigentijdse features op staan zoals USB.
 
Ga ik even uittesten. Ondertussen heb ik m'n setup wat omgedraaid en de RMX1 die ik als drummachine wil gebruiken net achter de UF8 gezet zodat deze gewoon z'n drumpatterns kan spelen bij het indrukken van de play toets en zijn midi OUT naar de RM1X die ik als sequencer wil gebruiken. De 2e RMX enkel instellen dat deze moet reageren op de start/stop/continue pulsenen vanaf deze sequencer RMX naar de A-880 waar de rest van de setup ongewijzigd blijft.
 
Ach ja, da's veel handiger. Die RM1x die je als sequencer gebruikt hoef je niet eens de audio van aan te sluiten :)
 
Yesss! Ik ben er door! De 2e setup heeft het gehaald. Van UF8 midi out naar RMX1 die als drumcomputer werkt zijn midi in, van zijn midi out naar de RM1X die als sequencer dient naar de A880 midi in en van daaruit naar de respectievelijke instrumenten.
De kanalen die ik naar de midi instrumenten stuur zet ik de "TO TG" uit en de rest laat ik aan. Zo kan ik ook nog klanken van de sequencer RM1X gebruiken.

Niettemin vraag ik me af waarom het zo moeilijk is om de RM1X midigewijs als een gewoon instrument te beschouwen d.m.v. gewoon een midi in kanaal toe te wijzen ...

Ik heb de vraag ook op Yamaha UK forums gelanceerd. Misschien vang ik van daaruit ook een idee of oplossing.

Bedankt Nisei om mee te brainstormen!

Exo.
 
Hm, mooi dat het gelukt is maar ik snap het niet. Hoe kan het dan dat je nu niet steeds de interne klanken van die 2e RM1x die je als sequencer gebruikt hoort?
 
Het is inderdaad bizar. Bij de 1e RMX die als drummachiene dienst doet en die dus vlak achter de UF8 staat, staat in de SETUP submode de "TO TG" van kan 1 tot 16 aan en de MIDI OUT van kanaal 1 tot 16 op OFF. Dus, deze speelt m'n eigen gemaakte pattern met z'n eigen klanken en niet meer dan dat. De 2e RM1X die als sequencer dienst doet en die vlak na de 1e komt speelt gewoon z'n pattern af, die ik ingespeeld heb(via alle andere toestellen), op het ogenblik dat ik de play toets van de Drummachine RM1X indruk. Waarom dat niet lukte in de vorige opstelling heb ik dus ook het raden naar...
Ik blijf dus ook met nog enkele onbeantwoorde vragen/indrukken achter ...:erm:
 
Bij de drumcomputer RM1X (die als slave bedoeld was) sond in het 3e scherm van utility mode totaal niks aangevinkt. Er moest niks binnenkomen (enkel starten met de play knop van de master (1e) RM1X) en ook niks midi naar buiten gaan (de midi out was zowieso niet aangesloten) en toch speelde deze vrolijk mee ....
 
Back
Top