In hoeverre bepaalt geld en gebruik de keuze voor je setup?

Maar mensen die vintage spul hebben, niet gebruiken, maar wel
het volle pond betalen zijn verzamelaars.
Volgens mij zijn we allemaal verzamelaars, als we meer dan een synth in huis hebben, *D. We willen meerdere geluiden en die verzamelen we door oud spul aan te schaffen.
En de waarde van een synth is afhankelijk van wat je zelf te besteden hebt.
Als je bijv. een flinke bonus binnen hebt van een karwei of project en het bedrag dat je moet uitgeven voor een van die vintage beesten is relatief laag, en je wilt dat vintage beest graag hebben, dan is het een makkie.
ik had dat een paar jaar eerder: ik had flink wat geld binnen na een project en er was een JD990 voor tegen de $300 te koop. Kon die JD misschien iets lagere prijs krijgen, maar ik wou graag op dat moment die JD binnen hebben. Dus gewoon toen gekocht.

Er zijn daarnaast enkele synths natuurlijk die je ondanks alles niet zo graag zou kopen terwijl er anderen wel toe bereid zijn om er alles voorover te hebben. Voor mij persoonlijk vallen o.a. een TB-303 en een Minimoog daaronder. Deze twee voorbeelden hebben zulke absurde proporties aangenomen terwijl ze voor mij persoonlijk niet veel voorstellen. Opzich leuke synths, maar ze zijn al zo vaak gebruikt in allelei producties dat het wel presets lijken, :bekdicht:.

Nu om de hoofdvraag te beantwoorden: Geld bepaalt altijd wat ik koop kwa synths. Ik kijk altijd naar wat ik moet uitgeven en wat ik ervoor terugkrijg. Eerder kwa sound en functionaliteit dan gebruikersgemak; ik vind menuduiken geen hindernis, daar ik meestal al het geluid in mijn hoofd heb.
Bij gebruik sta ik niet stil, zei ik al. Als het geluid bevalt, wordt het vaker gebruikt. Zoniet dan vind ik toch met de tijd een plaats voor het geluid in mijn muziek.
 
Het is ook niet offensief bedoeld mensen :)
Maar mensen die vintage spul hebben, niet gebruiken, maar wel
het volle pond betalen zijn verzamelaars.

Het is de kunst om niet het volle pond te betalen. Recentelijk betaalde ik voor mijn ARP axxe 500 euro en voor mijn mono-poly 750 euro, exclusief verzenden, want ze komen uit het buitenland. Dat is een hoop geld en dat zou vast niet iedereen er voor uit geven. Maar iedereen zweert bij het arp geluid en ik had nog niets van arp. Een odyssey van 2000 euro vind ik te duur. Dan maar 1 VCO en een gedeelte van de odyssey, de axxe dus. De laatste tijd heb ik korg ontdekt. Ik had eigenlijk amper korg, was meer een yamaha en sequential man vroeguhhh. Zo'n mono-poly is toch een synth met 1 van de mooiste designs? En welke synth heeft nu 4 VCO's? Misschien valt de klank tegen t.o.v. bijv. moog.
De mooiste synth ooit gemaakt is toch echt de minimoog, alleen heb hem (nog) niet. Misschien vind ik het ooit het waard om er 2500 euro voor te lappen, want dat doet deze synth nu. Op dit moment vind ik het niet waard.
Een ms20 voor 1200 euro is het ook niet waard. Toch moeten we in de toekomst aan deze prijs gaan wennen. Het is een gewild apparaat met een uitnodigend design. Lijkt me dus echt 10 keer beter dan de Yamaha CS serie. En die CS serie waar men dus ook dergelijke prijzen voor gaat vragen.
Complimenten voor Korg dat een synth zelfs meer waard kan worden dan de nieuwprijs. Maar ja vroeguhh kocht je ook een Renault 4 voor 10.000 gulden. Nu kost een vergelijkbare auto 9000 euro.
 
helemaal te gek idd om ff snel mee aan de slag te gaan en wat ideeen neer te zetten...
het kan eigenlijk alles wat je maar nodig hebt... zeer fijn pakketje...

synthedit en renoise does it for me :L

synthedit of synthmaker moet ik echt nog een keer grondig checken, maar met die combo is het lekker :walker:
 
Geld zal mij nooit tegen houden een bepaalde synth te kopen, maar is wel bepalend in hoeveel ik er tegelijk zal hebben.
 
Technologie kan toch ook meebepalend zijn voor een keuze, dat is de reden waarom ik alle SY yamaha's wil hebben, tenminste de SY-22, SY-35 (heb ik inmiddels), SY-55 (heb ik inmiddels, maar daar zat geen combinatie van FM en AWM op), SY-77 en SY-99. En eventueel de rack, danwel doosversies, zoals de TG-series. Daarnaast is FM altijd interessant, dus om de diversiteit daarvan te kunnen ontdekken en te beleven wil ik daar ook diverse types van hebben.

In mijn muziek leg ik eerst de contouren vast van de track en ga dan de lange zoektocht in; welk geluid, dus synthesizer er in dit plaatje past en dan kan het best zijn dat het van een synth komt die je al langer niet gebruikt hebt of je iets wil samplen (natuurgetrouw via soft, of juist met een bepaald 'appeal' of klankkleur via mijn S2000).
Wil ik piano hebben, dan gebruik ik juist de wat oudere U-20, ik vind er daar nog steeds een fijn piano geluid in zitten etc etc.
 
Ik denk dat je budget altijd op de eerste plaats staat, en dat je daarna gaat kijken wat je precies wilt en kunt doen/kopen voor dat geld. Eigenlijk net zoals met auto's, die vergelijking is al wel gemaakt. Speelt geld geen rol heb je een fun-auto zoals bv een Porsche cabrio of zo, en een auto waarin je wat comfortabeler rijdt en ook nog wat spullen mee kunt nemen mocht dit nodig zijn, bv een Audi, Mercedes of Lexus of zo. Zelf rijd ik een oude Franse occasion, helaas geen onbeperkt budget. Zelfde geldt dus voor je studiootje. Leuke setup bv memorymoog of twee, minimoog, arp 2600, full option synclavier en 8 bits fairlight, aangevuld met wat leuke andere synths, een B3. rhodes, clavinet, wurlitzer, cp70, vleugel, wat vintage effectzooi zoals Fairchild etc, en als we toch bezig zijn doe er dan ook gelijk een SSL-tafeltje bij! En natuurlijk een ruimte om die zooi kwijt te kunnen....Mijn setup is ook dus helaas wat kleiner dan hierboven staat. Zowel de ruimte als het budget zijn niet toereikend hiervoor. Dat je ook met minder dan hierboven staat goede producties kan maken is duidelijk, maar als ik mag kiezen en budget geen rol speelt heb ik liever het origineel dan een goedkoper alternatief, dus liever echte strijkers dan de sample-library bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor synths dus. Helaas is de realiteit anders.........
 
Ben al tijden bezig de rest van de NoxGenus studio in huis te krijgen.. de OB12 is net hier. Nu de Siel DK70 en de Juno60 nog. Dan vind ik het wel best. Kleine verzameling vintage rommel die ik heb ben ik tevree mee.

Leven is al duur genoeg. Om nou ook nog veel geld uit te gaan geven aan dure synths.. ikke nie gezien. Maar als ik de lotto zou winnen... dat denk iedereen hier wel vaker denk ik. Dus in zo verre bepaalt geld dat wel. Ik werk niet zo hel veel om 'n hele dikke boterham te hebben. Laatst 'n DX7 gekregen.. wou um al jaren kopen, maar nooit door gezet. Sommige dingen komen naar je toe als je geduld hebt.
 
Wat is er trouwens mis met dingen kopen voor de heb???

Mensen kopen ook 'n auto, en hebben het ding niet echt nodig. Maar staat mooi voor de deur. Zo'n dikke VW Golf GTI16V 2.0L.

Mensen hebben ook 'n hele mooie vriendin, zo'n hele mooie maar intussen wel 'n ontiegelijk kut wijf. Maar jah, is wel leuk om naar te kijken als je er 'n keertje op mag.

Die van mij is prettig gestoord, net als ikke. Zie avatar... !-P
 
Ik denk dat je budget altijd op de eerste plaats staat, en dat je daarna gaat kijken wat je precies wilt en kunt doen/kopen voor dat geld.

Voor mij is het andersom...en ik denk voor wel meer mensen. Zoals oma altijd zei; als je ergens geen geld voor hebt, kan je 't niet kopen tenzij je er voor gaat sparen.
Zelfde met synths vind ik, als er iets uit is of een vintage bak die je echt wilt hebben ga ja daarvoor. Je kunt hem dan niet nu kopen, misschien niet over een maand maar uiteindelijk heb je hem wel.
Je kijkt dus 1) eerst naar wat zoek je, wat heb je nodig, wat kan je gebruiken of desnoods wat heb je altijd willen hebben...2) naar de prijs; wat kost iets en heb ik dat er voor over (niet HEB ik dat)...3) wat heb ik nu, wat moet er nog bij en heb ik het er voor over om daar aan te komen/voor te werken enz...dat vind ik een gezonde optie.

Heb veel gehad, veel door mijn handen laten komen en ben er achter dat iets kopen omdat je nu iets wilt hebben, beperkt(er) budget hebt en daarom maar voor een haalbaar alternatief gaat je klauwen vol geld kost, soms meer dan ff doorsparen en meer geld uitgeven aan datgene je echt wilt hebben. De dingen die ik wel tussendoor koop nieuw en weer verkoop zijn voor losse gigs/projecten/producties en kunnen daarna weer de deur uit dus die heb je dat toch al weer terug verdiend
 
Hallo Manu,
Toch zeg je eigenlijk hetzelfde dan wat ik schrijf/denk, alleen in andere woorden, ik kan mij dus geheel in jouw mening vinden. De vraag of en hoe graag iets ik wil/nodig heb, beantwoord ik altijd voordat ik op zoek ga. Of ik het vervolgens aanschaf heeft dan weer direct met het budget te maken. 10, 10,000 of 100,000 euro is nogal verschillend, ook al ben je er van plan om voor te gaan sparen. Als ik iets van 10 euro koop denk er iets minder lang over na dan bij een substantieel groter bedrag met 4 of meer nullen.
 
Ik denk dat je budget altijd op de eerste plaats staat, en dat je daarna gaat kijken wat je precies wilt en kunt doen/kopen voor dat geld.

Als je het hier over hebt, tenzij ik niet meer goed kan lezen staat lijnrecht tegenover wat ik zeg. Jij zegt, en dan in mijn woorden: ik kijk hoeveel geld ik heb, ga dan kijken wat ik daarmee kan doen en wil hebben.

Ik zeg: ik kijk naar wat ik zoek en wil hebben, kijk dan naar hoeveel geld ik heb, vervolgens naar wat moet erbij en hoe kom ik eraan en dan koop ik wat ik in de eerste plaats wilde.

Dat zijn toch echt 2 verschillende visies! Tenzij ik jouw woorden niet goed interpreteer, wat aan mij kan liggen of jouw woordkeus. Maar daar gaat deze thread niet over, dus zal er niet te lang op doorgaan. Maar als we het wel eens zijn dan bedoel je dus wat ik bedoel en daar ben ik het natuurlijk mee eens, dus...biertje?
 
Voor mij is het puur een hoby. Ik koop eigenlijk alleen 2e hands en als ik echt iets wil. Zo heb ik altijd een lijstje in mijn hoofd met wat ik ooit nog eens wil kopen. Het geld is niet echt het probleem, maar ik vind het juist leuk om soms eens iets te kopen, dan is het voor mij in ieder geval veel leuker om weer iets 'nieuws' te hebben. Voor waarde vermindering ben ik dan ook niet echt bang, de kop is er dan toch al lang af en een hobby mag natuurlijk ook wel geld kosten. Als motorcrossen je hoby is, dan is dat ook niet goedkoop zullen we maar zeggen :-)

In ieder geval heb ik wel het gevoel dat Hardware uiteindelijk waardevaster is dan software.
 
Ik ben met m'n bronnen wel klaar, kan precies doen wat ik wil doen en heb verder géén nieuwe gadgets op het oog. Net € 6.500 geinvesteerd in m'n nieuwe studioruimte.
Dat is nu ongv 1/3 geweest van m'n totale studio investering en moet zeggen dat ik hiermee de meeste stappen heb gemaakt.

Ben vooral zwaar onder de indruk van m'n zwevende vloer en de oppervlakte van de ruimte (8 * 3.5m) met de monitoring op 1/3 lengte en 8 pakken rockwool in vloer en basstraps is m'n laag nu SUPERSTRAK. waar ik in m'n oude ruimte m'n bass kon horen verlopen van luisterplek tot achterwand is het nu nagenoeg stabiel. ik hoor sinus subbass met zoveel meer definitie ipv van een kamer die alleen maar volloopt. kan nu m'n bureau horen trillen terwijl de sound nog steeds retestrak is.

Het enige wat ik nog ga aanschaffen is een SVS subwoofer zodat m'n monitoring lineair is tot zo'n 25hz. en nog een API2500 omdat die een kunstje kan wat ik nu nog niet uit m'n setup kan halen en dat is het dan ook wel.
 
Back
Top