In hoeverre bepaalt geld en gebruik de keuze voor je setup?

Waarom zou je zekeringen vervangen van spullen die je toch niet gebruikt?
 
Waarom zou je zekeringen vervangen van spullen die je toch niet gebruikt?

Euhh voor de verkoop. En je hebt gelijk "ik heb ook geen talent". Dat gebrek aan talent bepaalt trouwens niet de keuze van mijn setup.
Een vaas heeft geen bloemen nodig om de vaas mooi te vinden.
 
Waarom is je vraag 'in hoeverre bepaald geld en gebruik je setup?' Als je alleen maar naar je synths kijkt volgens jezelf?

OK beetje flauw maar de vraag van dit topic is eigenlijk ook te algemeen om een discussie op gang te brengen. Daarom is hij ook snel opgehouden.

Gebrek aan geld is verreweg het vaakst de grootste factor. En hoe zou je het gebruiken verder? Vaak om plezier van te hebben of omdat je het nodig hebt voor je werk of zo.
Maar denk dat er dan ook wordt vergeten de factor van kennis. Hoe er mee om te gaan en of je er wel mee kan doen wat je denkt wat je er mee kan doen.

Heb vaker anderen wel eens horen zeggen dat ze het raar vonden dat sommigen hier voor duizenden euros aan spullen in hun studio hebben staan terwijl ze amper een paar tracks kunnen bouwen die je met garageband ook wel in elkaar kan fabrieken.
 
Waarom is je vraag 'in hoeverre bepaald geld en gebruik je setup?' Als je alleen maar naar je synths kijkt volgens jezelf?

Je kan ook niet zonder me he? Kan geluid niet mooi zijn?
 
Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk zijn de meesten hier al die jaren op zoek naar de meest ultieme setup en er steeds maar weer achter komen dat deze niet bestaat.
Toch even reageren op deze mooie quote. Ik merk zelf dat er toch wel een lijn in mijn setup verschijnt en een -voor mij- ultieme setup toch wel benadert, ondanks dat ik nieuwe dingen kopen leuk blijf vinden (en omwille van -het gebrek aan- ruimte er weer wat uit moet).
Zo ben ik er bijv. na lang rommelen achter dat samplen niet mijn ding is (js30, tx16w, s01, esx, kp2). Er komt geen sampler meer in.
Je weet dus volgens mij steeds beter wat leuk is en wat niet, wat goed voor je is en wat niet. Dat wordt -bij mij althans- bepaalt door bediening, klank en looks. Kortom, hoe gemakkelijk kan ik een hoop lol aan een apparaat beleven. En bij anderen zal dat heel anders zijn.
Om op topic terug te komen. Gebruik is belangrijk, geld is voor mij geen issue.
 
Waarom is je vraag 'in hoeverre bepaald geld en gebruik je setup?' Als je alleen maar naar je synths kijkt volgens jezelf?
.

ik heb geloof ik wel een sortof transformatie meegemaakt in dit opzicht. Voorheen raakte ik wel wat gehecht aan mn gear en wilde niets weg doen ookal gebruikte ik het niet. Tegenwoordig denk ik altijd maar dat het altijd wel verkrijgbaar is mocht ik het weer willen.

Eigenlijk met alles in het leven zo.. soms ook met vrouwen zelf hehe :dubbel:
 
ik koop bijna alleen tweedehands gear,..
Probeer t zo goedkoop mogelijk te scoren en voor minimaal dezelfde prijs te verkopen als ik t zat ben.
Dat houdt de lol er een beetje in,.. doe ik trouwens met alles zo'n beetje,. niet met tandpasta en pleepapier enzo natuurlijk,.. maar gewoon,.. duurzame shizzles,.. Zoals auto's, meubelen en datsoort dinges. Waardevaste spullen moet ik hebben.

Heel zelden komt er iets nieuws op de markt waarvan ik denk,.. wauw,.. da moek hebn!
Zoals nu de Apc40,.. maar dadding kost toch al niet echt veel,.. met dingen boven de 1000 wacht ik lekker tot ze op marktplaats verschijnen,.. er zijn altijd wel ergens verwende DJ mannetjes die denken te gaan producen en dan aftaaien omdat t toch niet zo makkelijk is als t lijkt op vinyl.

Productiegewijs loop ik nooit achter de trend aan qua sounds enzo,. want daar geloof ik niet in en da's niet mijn ding.
Dus nieuwe gear heeft mij nooit zo veel meer te bieden.

Werken met een klein budget heeft ook bepaalde voordelen,..
Leren produceren met beperkte middelen en bv de sterke kanten van een rommelkastje vinden zorgt voor creativiteit en inspiratie.
 
Leren produceren met beperkte middelen en bv de sterke kanten van een rommelkastje vinden zorgt voor creativiteit en inspiratie.

Mag dit de uitspraak van de dag zijn? Ben ik helemaal voor. Sterker nog: tegen beperkingen aanlopen enz. bouwt ook een soort algemeen probleem-oplossend vermogen op bij muzikanten en producers die ik vaak mis bij een jongere garde. Dingen waardoor mensen verder gaan kijken dan hun neus lang is buiten hun eigen referentiekader/comfort-zone...de meeste jonge gasten zijn begonnen met een 'dikke' pc vol plugins/instrumentes/DAW's enz waar natuurlijk niets mis mee is. Maar zet ze in een situatie waarbij ze niet hun eigen systeem hebben, of een ander programma, of (andere) outboardgear/hardware, 'echte' synths ipv software met 1000+ resets of random functies, ze moeten 3 synths + mackie tafeltje + mic aansluiten op een geluidskaart midi en audio en ze weten niet waar ze welke kabel in moeten prikken...en ze kunnen niets meer, snappen 't niet.

Maar goed...dat terzijde hahaha, nu weer ontopic Manu!:D
 
ik weet nog dat ik o zo blij was met de aankoop van mijn akai s2000, meen iets van 1150 gulden er voor betaald te hebben.

Een maand geleden verkocht voor 140 euro met ook nog een scsi cd rom, zipdrive en output board erbij.
Techniek is op een paald moment bij bepaalde apparaten volledig achterhaald. Schakel je over op moderne varianten (softsampler) dan moet je gewoon je verlies nemen.
Dit verlies is emotioneel gezien groter als je beseft dat je met het apparaat eigenlijk al die jaren veel te weinig gedaan hebt.

Met synthesizers zal dit iets minder aan de orde zijn dan zoiets als een sampler, denk ik. Maar goed, tegenwoordig is mijn devies: niet gebruiken = eruit!

Ik ga niet iets kopen en er bij nadenken hoeveel het over 5 jaar nog gaat opbrengen. Dan moet je geen muziek gaan maken, maar gaan handelen.
Wel is het verstandig voor aankoop af te vragen of het muzikale waarde toevoegd aan je setup. Ben zelf niet zo'n impuls aankoper. Zo van , och leuk, laten we es proberen. Ik denk er lang over na en meestal als ik dan wat koop, weet ik ook dat het past in mijn setup.

En zoals hanz zegt, ik koop nu ook meer tweedehands. Voor vaak weinig geld koop je toch leuke dingen. maar evengoed blijft mijn stelregel van hierboven een rol spelen.



eeen s2000 voor 140.- das nog knap doorverkocht
ik heb mn tb 303 toen 6 jaar terug via een deal met ieman dom geruild voor een yamaha a4000 met ongeveer van alles erop aan
is nu net 150 ofso waard
tenminste ik heb nog slechte knoppen ook nog
terwijl t eifgenlijk ask de knoppen set vervang een hele degelijk kwalitatieve machiene is ,..
dus
catalunya een blijvert
anders zonder desnoods as fx bak ja tog

ik heb net bv een korg z1/300.- nord modulair [350.- ]
en een novation supernova rack 44 voices 325.- eu
aangekocht waarom jaa ik liet me leiden door geld gebrek
kan geen jp 8 / andere dure string bak kopen ,..

dus gan ik voor de helft bv met wat va spul beginnen waarom
omdat t redelijk betaalbaar is
voor nog net 1000 eu heb ik een brede digitale set die mn poly " honger " moet gaan stillen [k4 kawai+ wave station ook nog ]

analoog met knoppen en midi enso iste duur te noemen ...
voor mijdan
dus koopk gerust een NEP analoog ala z1 mooi toch dat een ander m goed koop[thnx nog !! ] weg doet !!
ik bllij
:halleluja
 
Toch even reageren op deze mooie quote. Ik merk zelf dat er toch wel een lijn in mijn setup verschijnt en een -voor mij- ultieme setup toch wel benadert, ondanks dat ik nieuwe dingen kopen leuk blijf vinden (en omwille van -het gebrek aan- ruimte er weer wat uit moet).
Zo ben ik er bijv. na lang rommelen achter dat samplen niet mijn ding is (js30, tx16w, s01, esx, kp2). Er komt geen sampler meer in.
Je weet dus volgens mij steeds beter wat leuk is en wat niet, wat goed voor je is en wat niet. Dat wordt -bij mij althans- bepaalt door bediening, klank en looks. Kortom, hoe gemakkelijk kan ik een hoop lol aan een apparaat beleven. En bij anderen zal dat heel anders zijn.
Om op topic terug te komen. Gebruik is belangrijk, geld is voor mij geen issue.

oei dan noemje ook 5 lastige samplers

by mij draait er ook geen sampler meer waarom ik doer te weinig meer heb 12 bitters gehad sp / noem maar op
wel leuk en karaktervol dat wel
leuk ast regent :halleluja
 
tegen beperkingen aanlopen enz. bouwt ook een soort algemeen probleem-oplossend vermogen op bij muzikanten en producers die ik vaak mis bij een jongere garde. Dingen waardoor mensen verder gaan kijken dan hun neus lang is buiten hun eigen referentiekader/comfort-zone...
en daarbij het gemak van internerd waarmee ze a la minuut kunnen staan vragen zonder eerst zelf na te denken...
 
Op op Catalunya z'n eerste post terug te komen:

Ik ben met trackers en een jv-30 (van pa) begonnen. Ik weet dat ik zelf het meest creatief ben geweest met trackers en ook vindingrijk. Less = zeker weten More in mijn optiek. Maar toen ik uiteindelijk genoeg bijbaantjes had om m'n eerste synths te kopen: d110 en an1x was ik eigenlijk nog steeds creatief. Daarna een k-station en virus c erbij (half jaar nagedacht over virusc/waldorfq16 en supernova) en een heuse 4x4 midisport en ik kon aan de slag. ik was nog steeds creatief, maar liep ook op tegen kennis problemen. eenmaal overwonnen, kocht ik meer en meer.

Nu ben ik juist de synths die het net niet hebben aan het vervangen. Ik ben toch overstag gegaan en heb bijv een Moog LP gekocht. die blaast de Pulse echt weg. Goede koop dus. Maar daarvoor heb ik wel flink wat synths verkocht. maw ik had een boel 'goedkope' synths en en ik ben nu naar minder synths gegaan maar dan de top-modellen.

Dus ik ga eigenlijk weer terug naar de basis, less is more. Ik heb nu 5 synths (1 gaat nog weg) en een mpc1000 (om te proberen) en m'n seq + 2 galmpjes. Heb ik veel geld verloren, tja, soms wel.

Maar ik heb net zoals slydog heel veel plezier gehad aan bijv m'n k-station. 6 maanden had ik alleen die synth en een kop-telefoon (stage). ik heb nog nooit zoveel presets gebakken :D
Uiteindelijk heb ik hem verkocht voor een nova -> die is ook alweer verkocht.

Ik heb nu ongeveer 2 jaar dezelfde setup en idd, ik koop erg weinig op moment.
Ik heb geen streven om platen uit te brengen, heb ik al gedaan nl. dus ik ga voor sounddesign, en voor de meest uiteenlopende producties.

Wat heeft dit nu met geld te maken zul je je afvragen...

Ik kocht vroeger echt bijna alles, ook al moest ik pakjes noodles eten om te overleven ;-)
Tegenwoordig bedenk ik me vaker (net zoals met de virus c destijds) over wat het zal toevoegen, of ik het nodig heb, of ik er beter klinkende tracks mee zal maken enzovoort.

Leuk topic!
 
Op op Catalunya z'n eerste post terug te komen:

Less = zeker weten More in mijn optiek...

...ik was nog steeds creatief, maar liep ook op tegen kennis problemen. eenmaal overwonnen, kocht ik meer en meer.

...Nu ben ik juist de synths die het net niet hebben aan het vervangen.

...Dus ik ga eigenlijk weer terug naar de basis, less is more.

...Ik heb nu ongeveer 2 jaar dezelfde setup en idd, ik koop erg weinig op moment.

Wat heeft dit nu met geld te maken zul je je afvragen...

...Tegenwoordig bedenk ik me vaker (net zoals met de virus c destijds) over wat het zal toevoegen, of ik het nodig heb, of ik er beter klinkende tracks mee zal maken enzovoort.

Leuk topic!

Ja, leuk onderwerp. Jij wordt zeker ook een dagje ouder? ;)

Precies mijn verhaal, waarbij ik zou willen toevoegen dat als ik meer geld zou hebben, ik eerder (weer) in piano- en/of andere muziek lessen zou investeren, dan in nieuwe gear. Ik heb nu een basic setup, waarmee je zeer prima muziek kan maken. Er zijn heus nog (dure) apparaten die ik graag zou hebben, maar ik heb wel geleerd dat ik dan ook weer tegen dat kennis-probleem aanloop, en dat belemmert mijn creativiteit.
 
Op op Catalunya z'n eerste post terug te komen:

Ik ben met trackers en een jv-30 (van pa) begonnen. Ik weet dat ik zelf het meest creatief ben geweest met trackers en ook vindingrijk.
voordat ik met trackers bezig was had ik al een redelijk aantal synths maar je hebt idd gelijk dat je met 4 kanaaltjes protracker enorm word gestimuleerd om er ook daadwerkelijk wat van te maken qua muzikaliteit (dus niet van dat oersaaie kleuter leuter 303 geplork)

enne pn= = lid? :D
 
Ja, leuk onderwerp. Jij wordt zeker ook een dagje ouder? ;)

Precies mijn verhaal, waarbij ik zou willen toevoegen dat als ik meer geld zou hebben, ik eerder (weer) in piano- en/of andere muziek lessen zou investeren, dan in nieuwe gear. Ik heb nu een basic setup, waarmee je zeer prima muziek kan maken. Er zijn heus nog (dure) apparaten die ik graag zou hebben, maar ik heb wel geleerd dat ik dan ook weer tegen dat kennis-probleem aanloop, en dat belemmert mijn creativiteit.

Dagje ouder klopt shortwave (en dus wijzer gok ik ;-))
Wat je toevoegt geldt voor mij ook (maar zoals Fuse al zei, je kunt het zo breed maken als je wilt). Ik heb bijv alleen cubase en wat uad plugs + gratis softsampler en m'n synths, daar red ik het wel mee:
op een vette ssl zit ook maar 1 eq rite? wat moet je dan met 40eq's!

voordat ik met trackers bezig was had ik al een redelijk aantal synths maar je hebt idd gelijk dat je met 4 kanaaltjes protracker enorm word gestimuleerd om er ook daadwerkelijk wat van te maken qua muzikaliteit (dus niet van dat oersaaie kleuter leuter 303 geplork)

enne pn= = lid? :D

pn= = lid idd ;-) dubbele lading ook :D
enfin, ik ben nog steeds geregged gebruiker van madtracker en renoise, ook al doe ik er niet meer zoveel mee, maar met een tracker zou ik in feite ook alles kunnen wat ik nu kan met cubase.
Maar veel vrinden van me maken pas "net" muziek en kennen het woord en principe tracker wel, maar meer niet. Dus om met ze te co-oppen is het beter om dezelfde seq te gebruiken bijv.
 
Ik heb mijn spaarrekening voor een gedeelte geplunderd en ben toch weer meer aan het kopen. En ja, ik heb een ruimteprobleem, maar die had ik al. Kan niet eens alles neerzetten. Wil tezijnertijd een kamertje op zolder maken voor mijn apparatuur, nu staat alles in de huiskamer. Mijn laatste aanwinst is een korg sequencer (wat de MS10 toch tot een leuke synth maakt), korg mono-poly, arp axxe, solina string ensemble, korg guitar synthesizer. De man van wie ik de Solina kocht heeft 6 jaar geleden zijn Roland vocoder plus bij het grof vuil heeft gezet. Jawel het bestaat!! Dat is vette pech. Wil men nog wat leuks analoogs kopen, dan zou ik het de komende jaren doen, want de prijzen gaan stijgen. Nu nog redelijk betaalbaar. Een mono-poly en pro-one zal 1000 euro gaan doen en een ms20 1400 euro
MS50 staat nog op de verlanglijst!
 
Back
Top