[Roland] MC-303 Dead or still alive

Re: At home with the groovebox..

Re: At home with the groovebox..

Origineel geplaatst door CraZ
.. Dan is er ergens nog een andere CD.. want ik weet zeker (denk ik) dat er een dergelijke CD is waarbij alleen een MC-303 gebruikt is.

Klopt: die heet 'the Groovebox Experience' ofzo, uit Frankrijk.
 
gooi eens een compressor over de 303 dan klinkt ie ook een stuk beter. Vooral de drumsets vond ik erg makkelijk en wel lekker tekno klinken.
Ik weet niet of jullie chrystal distortion kennen maar die heeft echt lekkere nummers met de 303 gemaakt en veel van zijn platen zijn klassiekers.

ik vind dat ook hier geldt: 't is maar wat je d'r mee doet. Freak wat met effecten enzo. m'n alpha-juno klinkt droog ook niet echt lekker maar gooi d'r een lekker sausje overheen en 't "smaakt" een stuk beter.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
MC-303 is in elk geval waardeloos omdat alle geluiden uit 1 output komen... nou da's dus lekker...

klaar! :D

Dus neem ik gewoon elk spoor apart op, kost een beetje tijd, maar dan heb je ook wat ;)
 
Voor mij is de MC303 waardeloos omdat ik er geen lekkere geluiden uit kan krijgen...

En ja ik weet het, dat ligt eerder aan mij als aan de MC303.

Maar toch, het bakje werkt niet voor mij en daarom heb ik hem verkocht!

Het hele groovebox gedoe is eigenlijk niets voor mij, alles in 1 bakkie met veel te weinig knoppen en veel te veel submenu's.
Er zijn echter uitzonderingen (RM1X, RS7K, Emu XL7 etc) maar dat zijn dus al snel de wat duurde doosjes.
 
is niet elke groovebox een music production tool?
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
hou je niet van grooveboxen oli?
en indien nee...wat is er mis mee?

Ik heb geen hekel aan grooveboxen. Ik heb er trouwens thuis ook 1 liggen. Ik heb dat dink indertijd redelijk veel gebruikt zelfs.
Ik heb de mijnen in '97 gekocht. Ik had toen de keuze tussen een groovebox van 27.000BEF of een Akai S-2000 sampler voor 20.000BEF. En oh boy, heb ik spijt dat ik die sampler niet gekocht had.
In die tijd was er nog niets van deftige software spullen voor de MC-303, buiten een crappy mixermap voor cubase. Het was dus nog puur alles op tmachien maken.
Omdat dat mijn 1ste hardware toestel was, wist ik nog niet beter, dus heb ik daar serieus mee zitten zwoegen om daar toch iets deftig mee te kunnen maken. Intern songs maken met de groovebox is vrij beperkt: je moet alles met patterns doen. Het geheugen was ook beperkt en het toestel had een rare bug: telkens als je het geheugen volschreef werd de controller data in je sequence verknoeid!
Waarom Roland een bass-boost pot heeft geimplementeerd snap ik nog steeds niet. Dat ding maakt al niets anders dan Bass (en Sub-Bass) als deze pot volledig dichtgedraaid is...

Ik zeg nie dat ge met den MC-303 niets goe kunt maken, maar ge moet er wel erg veel moeite mee doen en tis wel zeer beperkt...
 
Origineel geplaatst door ><i


Dus neem ik gewoon elk spoor apart op, kost een beetje tijd, maar dan heb je ook wat ;)

I've been there too, man.
Indertijd heb ik ook nog zelfgemaakte loops uit de groovebox opgenomen, bijgeknipt en afgewerkt (vooral veel bass uithalen) in SF en dan arrangen met ACID.
Het gaat wel, maar het kost heel veel werk, moeite en frustratie en de geluidskwaliteit is niet echt om over naar huis te schrijven.
 
Toen de MC-303 uitkwam was het legendarisch, inmiddels voor velen al niet meer.
Maar volgens mij was de TB-303 ook een apparaat waar iedereen een hekel aan had toen het op de markt kwam. Het moest Bass-lines immiteren. Veel later is de machine pas popie-jopie geworden toen ie ineens anders gebruikt ging worden in house nummers.

Ik denk dat de MC-303 en 505 nog wel opnieuw gaan leven.
 
nou...de TB303 is populair geworden door hem op een heel andere manier te gebruiken als Roland in gedachte had. Ik weet vooralsnog niet precies wat je hierbij in gedachte hebt voor de MC-303....een nog niet ontdekte muziekstijl?
 
Hmmmm

Hmmmm

Origineel geplaatst door Pjotr G
nou...de TB303 is populair geworden door hem op een heel andere manier te gebruiken als Roland in gedachte had. Ik weet vooralsnog niet precies wat je hierbij in gedachte hebt voor de MC-303....een nog niet ontdekte muziekstijl?

Misschien komt er een knoppenbank met 600+ knoppen die intuitief werk en een MC303 profiel heeft, zodat je in module mode ALLE parameters realtime kan bewerken... :P
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
...de MC-303....een nog niet ontdekte muziekstijl?

De MC-303 heeft wel 1 eigenschap die je kan uitputten...
Je kan muziek maken alleen bestaande uit bas en sub-bas... ik doop het "Hum-Lounge"... De enige muziekstijl waar je elke installatie binnen de 5 minuten mee naar de Marollen speelt...

Laat die trommelvliesjes jumpen...
 
Bwmah, ik denk dat de MC303 nooit meer echt een succes zal worden simpelweg omdat de sequencer zo strak is al een elastiekje! Er is geen fatsoenljke hihat patroon uit te persen dat strak klinkt..
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Bwmah, ik denk dat de MC303 nooit meer echt een succes zal worden simpelweg omdat de sequencer zo strak is al een elastiekje! Er is geen fatsoenljke hihat patroon uit te persen dat strak klinkt..

Species! uuuhm Precies! :D

ow enuuh oli... laat mij even het resultaat horen :)

:okdan:
 
Back
Top