EA-1 'analoger' laten klinken

Sarrova-Q

Status: self-oscillating
Lid sinds
3 Maart 2003
Berichten
488
Locatie
Oost-Vlaanderen
Hoi

Ik ben erover aan het denken om een EA-1 bij mijn set up toe te voegen om live bij patterns sequences te kunnen maken (realtime) die ik dan in kan mixen tijdens verschillende momenten in een set. Het enigste wat mij een beetje tegenhoud is de klank, omdat ik schrik heb dat hij iets te koud, steriel gaat klinken en ik wil graag een mooie, ronde, opvallende en aangename sound.

Nu is hier mijn vraag: weten jullie één of ander (goedkoop => zéker onder de 250 €) om mijn sound wat lekkerder te maken?

Ik had zelf al gedacht aan een stereo (!) analoge chorus -> ik wil nog kunnen pannen op de EA, maar welke dan en gaat dit voldoende zijn?
 
buizenmic pre'tje
zo'n behringer ding ofzo en dan een andere buis erin knallen. veel mensen hier waren er nog aardig lovend over!
 
Analoog filterbankje dr achter?
 
met een analoog filterbankje zit je al redelijk gauw boven de 250 euro toch?
noujah een akai mfc moet wel kunnen!
 
Re: EA-1 'analoger' laten klinken

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
.... ik wil nog kunnen pannen op de EA...

Je kunt niet pannen op de EA-1... (tenminste niet met 1 knopje)
Het is een mono synth met 2 parts.

Het volume van deze 2 parts kun je wel afzonderlijk van elkaar instellen, dus als je dat bedoelt heb ik niets gezegd.

Qua fx erachter heb ik als enige een simpel Zoom 1202 (stereo) bakkie erachter voor iets van reverb af en toe... werkt wel, maar niet echt spectaculair ofzo. Wat wel leuk kan zijn is je EA-1 door je ER (die heb je ook toch?) halen (audio). Analoog wordt het er niet van natuurlijk, maar het klinkt wel anders als je het via de parts triggert, omdat je dan ook nog de fx (voor wat het mag zijn... ;) ) van je ER eroverheen kunt doen.
 
Luister dat ding maakt gewoon een acceptabel VA-geluid wat helemaal van deze tijd is, als je niet van dat geluid houdt had je het ding niet moeten kopen maar iets analoogs. Hang er een Roland MC-202 (niet te verwarren met die latere digitale meuk) bij, dan ben je helemaal de man. Dat ding heeft een eigen sequencer en die kun je ook syncen.
 
Voor 200 euro heb je een stereo MFB filterbox. En ik zag dat Sarrova-Q een mic200 heeft. Als je die dan voor een analoog filter zet kan het nog wel wat worden. Maar 't blijft behelpen volgens mij.

Gaat het je alleen om de sequencer van de EA-1? Dan kun je natuurlijk ook gewoon een andere synth aansturen. Voor 250 euro kun je ook een Waldorf Pulse kopen. Dan heb je zeker een warme analoge sound.
 
Datgeen wat de EA het meest kil laat klinken is IMHO de distortion. Dus, hop, gitaareffect erachter en gaan.

Maarreh... zit je je in een hete club (met dit weer wel ja) en publiek dat er voornamelijk om geeft dat ze hun billen kunnen laten schudden je druk te maken over de eventuele kille klank van de EA? ;)
 
Als je de klank eerst wil horen dan kan ik misschien helpen?

Ik heb onlangs een EA-1 gekocht en een tripje naar Hamme is amper een paar minuten rijden en dan weet je uit eerste hand of de klank te koud is.

Ff voor de duidelijkheid: mijn EA-1 is niet te koop ;)

PB/e-mail me als ik mag langskomen (dit weekend heb ik geen plannen gemaakt)
 
Origineel geplaatst door S.L.E.
met een analoog filterbankje zit je al redelijk gauw boven de 250 euro toch?
noujah een akai mfc moet wel kunnen!

yupyup
Zelf ook zo'n ding (vooral) achter mijn Nord, wordt 't beslist niet slechter van.
:peukie:
 
Die externe input kun je ook gebruiken om je eigen signaal naar binnen te duwen.. Geen super minimoog effect, maar het maakt het wel smeriger.. :)
 
Jawadde :p

Wat een reacties! Ik heb zeker en vast al interessante dingen gelezen. Dat gitaareffectje (of distortion uit de mic200) en een analoge filter erachter lijken me wel wat. Ook het idee voor die pulse (daar had ik nog niet eens aan gedacht) vond ik heel goed. Het gaat me dus inderdaad vooral om de sequencer, omdat je realtime rap iets kan sequencen, en omdat de EA een klein handig bakje is.

@ bikkel:
Ik heb de EA (voorlopig) nog niet gekocht. Lees eerst de vraag beter voor je een reply geeft, dat maakt alles wat prettiger. Ook lees ik dat de MC-202 nogal lastig te programmeren is en ik wil snel en realtime een synthlijntje kunnen sequencen. Toch bedankt.
 
Een MC202 is kut-programeren....tenminste dat vind ik.

Je moet bij elke step niet alleen de note-lengte (decay) en pitch meegeven (das normaal) maar ook de lengte van de step. Hierdoor kan je wel aparte sequences maken, maar is wel omslachtiger dan een EA1. En een ongemodificeerde MC202 heeft supertrage CV ingangen dus daar kan je niet zomaar een Midi2CV aanhangen. MC202 kost trouwens iets van 350-450 euro. Geluid is wel strak en degelijk maar beperkt vind ik, lijkt erg veel op een SH101.

Als je een lekkere brute sound wil hang je er een Spectral Audio Neptune (mk I of II) aan ;) een analoge monosynth met filterinput etc maar ook ingebouwde distortion/fuzzer. Ik vind de Neptune lekker rauw klinken. Beetje zoals een Moog Rogue. En midisynced LFOs

Neptune kan je scoren voor ong 200-250 euro (mk1)
 
Origineel geplaatst door Sarrova-Q
@ bikkel:
Ik heb de EA (voorlopig) nog niet gekocht. Lees eerst de vraag beter voor je een reply geeft, dat maakt alles wat prettiger. Ook lees ik dat de MC-202 nogal lastig te programmeren is en ik wil snel en realtime een synthlijntje kunnen sequencen. Toch bedankt.

Tja, ik heb ook niet het idee dat een TB-303 vaak live geprogrammeerd wordt, maar hij wordt wel vaak live ingezet. Kwestie van wat leuke dingen voorprogrammeren en live wat bijtweaken.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Datgeen wat de EA het meest kil laat klinken is IMHO de distortion. Dus, hop, gitaareffect erachter en gaan.

Maarreh... zit je je in een hete club (met dit weer wel ja) en publiek dat er voornamelijk om geeft dat ze hun billen kunnen laten schudden je druk te maken over de eventuele kille klank van de EA? ;)

bij die digitale bakkies zit de charme in een extra distortion pedaaltje. geluid zacht erin en hoppa.....

zou alleen geen behringer halen, maar een muff of een rat. ik zet zelf mijn muff(ooit eens gekocht voor gitaar) achter mijn an1x, dan klinkt de an1x opeens als een killler synth.
 
Gooi em door een zo goed mogelijke distortion, maar dan de distortion in een andere track en zachter. experimenteer wat en comprimeer wat. suc6
 
Re: EA-1 'analoger' laten klinken

Origineel geplaatst door Sarrova-Q
om mijn sound wat lekkerder te maken...

...gebruiken de heren van Boards of Canada gewoon oude Rotel-versterkers. En ik kan je zeggen: dat klinkt als een klok! Natuurlijk, ze slepen er wel meer bij, maar ik gebruik zelf ook wel een Rotel (zo'n mooie zilveren uit de 70's...), en die dingen klinken echt überwarm... Heb de mijne voor 50,- weten te scoren op Marktplaats... SUC6!
 
EA1 is echt een fijne kast hoor .. ik hou wel van die korg va sounds. lang geleden eens geleend en dikke techno mee gemaakt .. toen de ms2000 kwam heb ik die meteen gekocht.. ook weer die fijne sounds. je kunt er mooie mod sequences mee maken en filtershit..goed gewoon!!
 
Heej... Is dit dezelfde Devon Miles die eens in de finale van de Grote Prijs stond in Paradiso, paar jaar geleden? Zo ja: mijn complimenten voor je set. Ik heb er echt van genoten, weet ik nog. Samen met Gijs en Bas...

Zo, nu weer on topic! 8o)
 
das lang gelee ..maar zeker een goede set .. was wel in mijn elementje .. met o.a een korg ms2000 8)
 
Back
Top