Waarom een 4-oktaafs klavier?

Yost

Your tea is served...
Lid sinds
29 januari 2006
Berichten
484
Locatie
Amersfoort
Ik had bij de aanschaf van mijn X-Station een hele e-mail uitwisseling met Novation over de maten waarin de X-Station te krijgen is. En nu zie ik bij Korg met z'n K-series weer hetzelfde gebeuren...

Dus ik gooi het eens in het forum: wat is het nut van een 4-oktaafs klavier?
- 2 oktaven zijn leuk voor de housers en loopers
- 3 oktaven zijn leuk voor de of akkoorden, of melodie of solo's
- 5 oktaven is de minimale maat voor 2 handen: bas, akkoorden, melodie, solo (kies er 2)

Maar op 4 oktaven kun je m.i. niet meer dan op 3 oktaven. Alleen neemt je gear meer ruimte in. Toch?

En dan al die fabrikanten maar 2-, 4- en 5-oktaafs controller keyboards leveren.
 
Mocht je dan toch die noot willen spelen die niet niet meer op je plank zit, hoef je niet te transposen :P
 
De enige reden waarom ik me kan bedenken waarom je ze in verschillende grootte kan krijgen is inderdaad ruimte op je bureau, ruimte in je tas/koffer, etc.

Ik wordt kriegel als ik op een klavier speel met minder dan 61 toetsen (ik heb er zelf 49 :( ) maar daar gaat nog wel verandering in komen. Het liefst heb ik er 88.
 
toetsen zijn handige controllers :D

ik heb liever 1 grote, goede kwaliteits 88-toetsen controller, gesplitst in 4 zones met ieder hun eigen midi-out, dan 4 van die plastic, kleine bakjes met brakke knopjes..
 
Ik wordt kriegel als ik op een klavier speel met minder dan 61 toetsen (ik heb er zelf 49 :( ) maar daar gaat nog wel verandering in komen. Het liefst heb ik er 88

Klinkt bekend. Ik heb nu een master met 76 toetsen, maar dat worden er ook nog wel eens 88 denk ik.
Niet zozeer omdat je die nou de hele dag gebruikt, maar op de een of andere manier werkt dat prettiger ofzo.
 
Origineel geplaatst door ez`
toetsen zijn handige controllers :D

ik heb liever 1 grote, goede kwaliteits 88-toetsen controller, gesplitst in 4 zones met ieder hun eigen midi-out, dan 4 van die plastic, kleine bakjes met brakke knopjes..

:halleluja


Komt ie weer;

LMK4_grey_detail_free.jpg


8~
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ja, mooi ding. Alleen jammer van die behuizing.

Vind ik wel wat hebben juist. Mooie van het apperaat is dat het voelt alsof je op een volwaardige piano aan het spelen bent. Makkelijk te repareren en je kan je schoonmoeder er op laten zitten zonder dat hij naar de knoppen gaat.

Wat wel jammer is, is dat je er eigenlijk nog wel een simpel controllertje nodig hebt om 'los' te gaan met je vst's, maar dat kan dan weer een goedkope evolution zijn ofzo
 
Ik moet zeggen dat ik geen pianomens ben. Dus 88-toetsen met piano-actie (dat schijnt altijd samen te gaan) vind ik niet nodig. 76 toetsen met synth-actie is wel lekker, maar past niet dwars in mijn kofferbak. ;)

Ik vind meerdere, fatsoenlijke, klavieren wel lekker. Omdat ik dan makkelijker onthoud welke patch op welk klavier actief is. Ik weet 't, mijn probleem. Maar met zones vergeet ik het altijd, en ik ben ook vaak te lui om die zones goed te programmeren. :Z
Het is meer slepen, maar als ze de 61 toetsen niet overstijgen, kunnen ze bovenop elkaar, dwars in de achterbak.
 
Re: Waarom een 4-oktaafs klavier?

Origineel geplaatst door Yost
Dus ik gooi het eens in het forum: wat is het nut van een 4-oktaafs klavier?
- 2 oktaven zijn leuk voor de housers en loopers
- 3 oktaven zijn leuk voor de of akkoorden, of melodie of solo's
- 5 oktaven is de minimale maat voor 2 handen: bas, akkoorden, melodie, solo (kies er 2)

Maar op 4 oktaven kun je m.i. niet meer dan op 3 oktaven. Alleen neemt je gear meer ruimte in. Toch?

En dan al die fabrikanten maar 2-, 4- en 5-oktaafs controller keyboards leveren.

Ik moet eerlijk zeggen...hoe meer hoe beter, ik ben 49 + 61 begonnen en zit inmiddels aan 61 + 88 :)
 
waarom maken ze eigenlijk geen controllers met 1 octaaf?
dat zou makkelijk in m'n rugtas passen...

en dan mogen ze van mij die rare zwarte toetsen ook weglaten, die gebruik ik toch nooit...

:D
 
Origineel geplaatst door trigg
waarom maken ze eigenlijk geen controllers met 1 octaaf?
dat zou makkelijk in m'n rugtas passen...

en dan mogen ze van mij die rare zwarte toetsen ook weglaten, die gebruik ik toch nooit...

:D

Zo te horen heb je dan niet eens toetsen nodig, maar volstaan pads ook.

FaderFox niet wat voor jou?

:D
 
4 octaafs is nutteloos als je het als enige controller gebruikt.

Het is wel weer te gebruiken voor alleen je solo's. Dan zorg je gewoon dat de meest linker C een C3 (of zelf C4) is en dan kun je er toch nog leuke dingen mee doen.

OF

aangezien ik een hammond fanaat ben, maak je het onderste octaaf tot een soort controller iets.
;) ;)
 
ik heb 'n 4-octaafs midi-plankje beneden staan bij m'n inet-pc, om vlug even wat te pielen als ik daar zin in heb.
5-octaafs vind ik persoonlijk een mooie maat, gebruik ik live en in m'n herriehokje ook altijd, maar dat past beneden niet op m'n burootje.
 
De grootte van het klavier is voor veel fabrikanten altijd een vraag geweest.
Moog gebruikte voor de MiniMoog een drie-en-een-half octaafs klavier. Waarom?
Nu is de MiniMoog door de monofonie niet echt beperkt voor melodie of bass-line spel.
En die rare maat past mooi bij het paneel en de kast. (Dat was wat Moog ooit vertelde)

Drie octaven is toch te beperkt (ook voor melodie) en vijf octaven maakt het gelijk een flink stuk duurder.
Vier octaven is het compromis (prijs/bespeelbaarheid)

Wout
 
5 octaven is mij te groot.
komt morgen een mooie 2 oktavert mijn kant op.
genoeg voor mij en als ik toetsen te kort kom dan
maak ik gewoon een omkering ;)
 
Back
Top