De RD-700sx is realistisch maar niet expressief

Origineel geplaatst door Artificial Soul
Als ik speel op de RD-700sx luister ik normaal altijd via een Beyer990pro koptelefoon. Maar die had ik weken geleden naar de winkel (Feedback Rotterdam) gebracht ter reparatie en nu luister ik via een koptelefoon van Roland (RH-50). Dat ding is ook een stuk blikkeriger dan die Beyer.

Lijkt mij dat je ook iets aan je monitoring moet doen. Wel eens een sub-woofer en 2 top-kastjes geprobeerd? Dan zal je RD-700SX ook een stuk beter klinken dan met een koptelefoon.
 
Origineel geplaatst door Artificial Soul
Een software-piano is een optie, maar het is heel onpraktisch lijkt me. Bovendien kan je dan ook geen andere klanken mengen met de pianoklanken, iets wat ik de laatste tijd vaak doe.

De software piano's van tegenwoordig zijn wel heel erg goed aan het worden met bergen dynamiek. Als je een software piano met een klank die bij je smaak past combineert met de juiste gevoeligheid op je RD-700, moet je qua dynamiek een heel eind zijn. En met de modellering van pedaal en eventueel ruimte zoals bij sommige software piano's gedaan wordt, moet je toch een heel eind kunnen komen. Ok, je hebt ook nog eens goede versterking en luidsprekers/koptelefoon nodig, maar het kan.

Software is tegenwoordig de meest voor de hand liggende manier voor een realistische piano. Gegeven evenveel moeite in het programmeren en een even goede smaak en vaardigheid van de programmeur, is een digitale piano met meer MB aan samples gewoon beter qua klank, realisme en expressie.

Het is trouwens heel makkelijk mogelijk om met software andere klanken te mengen. Of je gebruikt de interne klanken van je RD-700 en een mengpaneel (of eventueel de line in van je geluidskaart) of je gebruikt nog een soft synth naast de software piano.
 
Gisteren kon ik mijn Beyer990 pro ophalen. En idd, door die koptelefoon klinkt het niet alleen helderder maar ook expressiever.

't Was alleen van korte duur!=(

Na 3 maanden wachten functioneert nog steeds niet naar behoren, want ik draaide mijn hoofd even en de linker speaker deed 't niet meer. (Iets wat ik bij m'n eerste Beyer ook vaak had).Wat een service van Feedback Rotterdam.

Ik vraag me af of ik gewoon pech heb en dat deze headphone in normale gevallen wel goed werkt en ook 't blijft doen als je er normaal mee omspringt. Of zijn ze niet erg degelijk? Is dat laatste het geval, welke koptelefoon is een stuk degelijker en evenaart zo'n beetje dezelfde geluidskwaliteit?
 
Hoi Namaakziel,

ik denk dat de combi luidsprekers en piano altijd een lastige is die vaak te wensen overlaat. Vandaar dat ik me afvraag of een piano als de Yamaha P250, goeie pianoklank, keyboard en speakersystem in een apparaat niet optimaal zou zijn: immers, alles op elkaar afgesteld?

Heb je de P250 toevallig wel eens geprobeerd, en zo ja, wat is je ervaring daarmaa?

groet
Larry
 
Back
Top