Voorversterken Synth

karstieman

Super K
Lid sinds
28 januari 2006
Berichten
857
Locatie
Z-Limburg
Hallo,

Ik heb mijn synth via de lijnuitgangen aangesloten aan mijn pc (audiophile).
Als ik nu iets opneem met het volume op de synth helemaal open, dan ik het signaal wel zuiver, maar veel te zacht.

Kan ik dit versterken met een mixer ? Of dimmen mixers het signaal alleen maar ?
Ik zat namelijk te denken om een behringer Xenyx 1204Fx-pro aan te schaffen. Dan kan ik namelijk ook meteen de micro's mixen en recorden.
Maar als die het synth-signaal niet versterkt, dan heeft de aanschaf weinig zin.

Wie kan mij een beetje op weg helpen ?
 
Een beetje mengpaneel kan altijd wel versterken, maar versterken gaat vaak samen met het versterken van altijd aanwezige achtergrondruis / brom en het produceren van extra ruis (dit afhankelijk van de kwaliteit van het apparaat, natuurlijk).
Zo hard mogelijk zuiver insturen is het devies dan ook, zodat er een zo groot mogelijk verschil is tussen het "normale" geluid van je synth tijdens het bespelen, en de achtergrondruis.

Verder zit er meestal op mengpanelen een aparte "gain" knop per kanaal, zodat je al je apparatuur kan afregelen, zodanig dat alles vrijwel even hard binnenkomt. (Dat is vervolgens het 0 dB referentiepunt).
Vervolgens zal je tijdens het "mengen" (met de schuifjes, zeg maar) meestal alleen verzwakken, al kan je vaak ook nog kiezen om iets bij te versterken (tot bijv. +3dB).
Een microfoon moet trouwens vrijwel altijd worden voorversterkt (zoek eens op het woord "preamp").

Ik zou eerst voor de zekerheid nakijken of je niet op een andere manier een iets harder lijnsignaal uit je synth krijgt.
Soms zit er een schakelaartje voor het lijnniveau, bijv. genoemd "-20/+10" of "L/M/H".
Of wellicht heb je iets niet goed ingesteld op de Audiophile? (prima kaart overigens)
 
Laatst gewijzigd:
Re: Voorversterken Synth

Origineel geplaatst door karstieman
Hallo,

Ik heb mijn synth via de lijnuitgangen aangesloten aan mijn pc (audiophile).
Als ik nu iets opneem met het volume op de synth helemaal open, dan ik het signaal wel zuiver, maar veel te zacht.

Kan ik dit versterken met een mixer ? Of dimmen mixers het signaal alleen maar ?
Ik zat namelijk te denken om een behringer Xenyx 1204Fx-pro aan te schaffen. Dan kan ik namelijk ook meteen de micro's mixen en recorden.
Maar als die het synth-signaal niet versterkt, dan heeft de aanschaf weinig zin.

Wie kan mij een beetje op weg helpen ?

Loop de instellingen van je audiophile idd eens na, in principe zou het signaal hard genoeg moeten zijn.
 
Helaas, geen output opties op de synth (jx-305)
Ik heb de input van mijn Audiophile op Max (0 db) staan en krijg het signaal dus niet sterker...

Zou een preamp hier uitkomst bieden ? Klik HIER voor een voorbeeld.
Of kan ik dan toch beter voor een mixer gaan, die een beetje voorversterkt ? *KLIK*
 
Het lijkt me ERG raar als je een synth (die uitstuurt op lijnniveau) zou moeten voorversterken.
Niet voor niets is dat andere apparaat dat je noemt een MIC PREAMP / DI (om bijv. gitaren op je mengpaneel te kunnen aansluiten).

Ik heb zelf lange tijd een Audiophile gehad, en diverse synths erop aangesloten gehad die ik nooit heb moeten voorversterken.
Volgens mij heb je de synth toch echt verkeerd aangesloten. Gebruik je gewoon de LINE OUT jack uitgangen die je daarna (via verloopstukjes) op de tulp ingangen van de Audiophile aansluit? Niet stiekum je koptelefoonuitgang gebruikt, toch?

Een mixer is trouwens nooit weg, als je in de toekomst meer apparatuur (synths, of bijv. effecten) wilt aansluiten.
Houd er dan wel even rekening mee dat elk *stereo* apparaat vaak 2 kanalen op je mengpaneel claimt.
Als je dan ook nog de output van je PC (softsynths, effects) wilt laten terugkomen, ben je dus voor één stereo synth en één PC al vier kanalen kwijt. Geloof me als ik zeg dat 6 kanalen dus niet erg veel is op een mengpaneeltje. ;)
 
Check op de synth eens of het midi volume wel op 127 staat. Een synth zou echt hard genoeg moeten binnenkomen.
 
zijn de outputs van die synth nog wel heel? gaat het ook zo zacht via de koptelefoonuitgang van e synth?
 
er bestaat natuurlijk de kans dat je synth op instrumentniveau uitstuurt, oftewel dat de ingebouwde preamp te zwak is. In dat geval heb je een preamp nodig die instrument inputs heeft (geen mic preamps). Veel nieuwe geluidskaarten hebben dat, maar losse instr preamps zijn schaars. Vaak zitten die ingebouwd in apparaten die vele inputs hebben zoals de Focusrite Octopre LE. Van de 8 mic/line inputs heeft die twee "super"inputs die ook instrumentniveau kunnen ontvangen.
 
Back
Top