s3000xl boot probleem

Nowald

Ouwe rot
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
546
Ik heb voor een maatje van me een s3000xl gekocht met op EPROM v2.00 staan. Het ding heeft alleen een boot probleem. Als ik hem aanzet de bekende melding:

OPERATION SYSTEM 2.00 16 Mword Fitted

hier na

waiting for hard disk ready ... SKIP

Als ik op SKIP druk gebeurd er helemaal niets, hij is echt vast gelopen dan. Als ik de sampler boot met een floppy er in, samples of OS 2.0 boot hij wel gewoon door en kan ik hem gewoon normaal gebruiken.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Het is geen geheugen probleem; als het geheugen er uit is heeft de sampler het probleem ook. Kan de EPROM rot zijn oid?

Alvast bedankt.
 
Heb je SCSI devices aan je Akai hangen?
Zo, ja....misschien dat er een ID of termination niet goed is ingesteld.

Probeer eens op te starten vanaf flop. OS is op de akai site wel te vinden. Kan je uitsluiten of het aan de EEPROM ligt.

Succes
 
Er hangt geen scsi device aan de sampler. Vanaf flop booten werkt gewoon prima :)
 
Wat je misschien nog kan proberen is de EEPROM even eruit halen en weer terug op z`n plek doen (wel ff ontladen vantevoren).
Mocht dat niet werken, denk ik dat je idd er vanuit kan gaan dat de EEPROM overleden (of in ieder geval dik in coma ligt)is.
 
Ik denk zelf dat het niet erg waarschijnlijk is dat de EPROM overleden is als hij er wel van kan opstarten (hij roept tenslotte dat ie OS v2 geladen heeft ...)
"waiting for hard disk ready ... SKIP" betekende op mijn ex-S2000 dat hij wel iets op de scsi bus gevonden heeft maar dat dat "iets" niet reageert. Ik kreeg 'm bijvoorbeeld als de harddisk niet op tijd klaar was met z'n spin-up.
Zit er niet toevallig een ZIP-drive of misschien zelfs een interne harddisk in?
 
Die EEPROM er uit wippen was niet zo goed plan, ik boog de helft van de pootjes krom :P Alles heeel voorzichtig recht gezet en opnieuw geplaatst; helaas geen verschil.

Er zit ook geen ZIP of harddisk in. Met de SCSI informatie heb ik er een SCSI cdrom speler aan gehangen en die geterminate en nu boot hij opeens prima!

Wat houdt dit nu in? Dat de sampler zonder scsi denkt dat er toch iets aanhangt wat niet geterminate wordt?

Bedankt voor de antwoorden he :biertje:
 
Ja, dat betekent inderdaad dat z'n eigen bus niet geterminate is. Staat me iets bij dat er in de S-serie een zekering zit tussen de terminator-weerstanden op de bus en de voeding. Zou kunnen dat die stuk is. Volgens mij geeft dat ook dergelijke problemen.
 
Heeey top man! Ik had in die zoekfunctie gezocht maar helaas dit topic niet kunnen vinden. Ik heb gebruiker Subz gePBd.. Hardstikke bedankt voor de snelle oplossing :biertje:
 
sorry ik zit tegenwoordig niet al te vaak meer op het forum, zag je pb-tje net pas.

laat ff weten of het nog nodig is, zo ja kan ik je wel helpen met het vervangen van de zekering.

kan haast niet missen dat dat het probleem is.
 
waarschijnlijk of weet bijna wel zeker is er een transistor bij de scsi poort stuk dus heb je er niets aan hangen dan start hij niet door, hangs er wel een device aan dan doet jou sampler het wel.
ff die transistor vervangen en dan doet hij het helemaal weer goed
 
Boemtsjak heeft de sampler vorige week weer nieuw leven ingeblazen door idd de scsi zekering te vervangen :okdan: Dus dit topic kan dicht. Iedereen bedankt voor het meedenken :biertje:
 
Hey, aan de S3000XL vriend?
Kon er een tijdje terug ook 1 leuk scoren,
laat maar weten als je wat leuks hebt gemaakt.
BTW...een EMU-tje ernaast is ook niet te versmaden....
 
Yep, je enthousiasme werkt btw aanstekelijk. Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n EMU ding nu :D
 
Back
Top