Eminent 2000 Grand Theatre restoratie

Origineel geplaatst door Nicolas 2000

Is de volgorde van de veren van boven naar onder hetzelfde als de knoppen van links naar rechts?

Ik meen dat per veer een bepaalde toonhoogte gestuurd wordt, 8", 16" etc. Ik heb dat ooit op de 310 bekeken en toen snapte ik het, maar mijn geheugen laat me in de steek.

Wat haperende toetsen betreft: het wiite plaatje waar de veertjes doorheen steken, zit dat wel recht ? Meestal is dat een oorzaak voor haperende toetsen. Een beetje verbuigen van de witte plaatjes is goed te doen (neem anders het subframe met printplaat even los).

Mogelijk is de afstelling van de printplaat niet goed ? De ophanging links en rechts, bestaande uit beugels met slobgaten en boutjes, moertjes en ringetjes maakt het mogelijk om de printplaat in x- en y- richting af te stellen. Staat dit niet goed, dan gaan de witte plaatjes wringen en dus de toetsen in hun beweging belemmeren.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb gevonden waarom de toets blokkeerde.
Niet de toetsveer was de oorzaak, ook niet het witte plaatje met contactveertjes. Maar simpelweg dat staafje vooraan, dat de toets geleidt in het neergaan en zijn neerwaartse slag beperkt. Blijkbaar zat er wat vuil tussen. Even gesmeerd -wat NET ging via de knee lever, anders moest het klavier eruit- en het werkt weer perfect.

Dat is het goede nieuws. Het spijtige is dat dus heel dat geklooi met de veertjes achteraan niet nodig was. Nu moet ik dus alsnog het klavier verwijderen om behoorlijk aan de veertjes te kunnen voor het solderen. =(

De veertjes lijken bij de 2000GT toch per klank ipv per toonhoogte te zijn, aangezien op die toets momenteel enkel het string ensemble werkt. (er zitten nu 2 veertjes in, maar eentje lijkt geen contact te maken) Maar ik kan me vergissen. In dit geval is de volgorde iig niet dezelfde als die van de selectieknoppen.

IIG vanavond gaat het klavier eruit om 2 (misschien 3) veertjes terug te solderen, die hopelijk ondertussen nog niet al te erg geknikt zijn. Eminent gaf wel reservezekeringen mee, maar geen veertjes.




Om het onderste klavier eruit te halen, moet je dan de ritmebox links en de knee-lever knoppen rechts loshalen, waarna je aan 4 schroeven kan die het klavier in het hout vastzetten?

Bedankt voor de hulp tot zover!
 
Vanaf hier moet ik afhaken omdat ik alleen aan een 310 theatre heb gesleuteld. Daar hoef je het klavier niet te verwijderen maar kun je door het losdraaien van 2 bouten en moeren de gehele printplaat met veertjes losnemen, van de stalen toetshouders afschuiven en comfortabel voor je neerleggen (wel het klavier beschermen met een doek). Als dat bij jou ook zo is, let dan goed op dat je niet alle moertjes losdraait, want dan moet je de printplaat tijdens de montage weer zelf afstellen.
 
De printplaat afstellen kan ik. Eerst links en rechts op het zicht (positie van de veertjes in rust), en dan fijnstellen als bepaalde klanken geen fijne respons geven.

Ik vrees dat ik echter niet de juiste sleutels heb om die print te lossen. Ik weet wel wat je bedoelt:

Je hebt links en rechts een bout, die in zijn lengte-as de hoogte van de print instelt, en zelf in een beugel zit om de horizontale afstnad te regelen.

Dat horizontale heb ik nog niet gedaan, dus ik zal heel goed aftekenen waar het zich bevond, en bijregelen indien nodig.

Ik hoop dat ik de print los krijg, dat zou het solderen een stuk eenvoudiger maken (tenzij de kabelzooi erachter weer zo kort is dat je nauwelijks winst hebt gedaan met het demonteren :)).

Duimen op een goede afloop!

Als dit achter de rug is heb ik nog een vraagje over de rith-o-matic en zijn probleem.
 
is toch gewoon steeksleutel, ringsleutel of dop 10mm ? En dat 2 keer (boutkop + moer). Zoiets hoort standaard aanwezig te zijn in de gereedschapskist van een orgel-eigenaar !
 
Ja, maar daarom nog niet in de studentenkamer waar het orgel zich bevindt :)

Het is inderdaad gewoon een 10. Ah, ik bedenk me net dat ik die mogelijk in een setje heb zitten. Als ik vanavond thuiskom zal ik eens checken. Ik zit me meer in met dat solderen dan die bouten :).

Maar als de print voor me ligt, kan ik met een pincet ook proberen het er terug in te frotten, en dan kijken of de verminkte veertjes nog goed contact maken. Als dat niet he geval is, dan probeer ik ze via solderen wat te draaien en schuiven tot een gezonder stukje veer.
 
Zie deze oude foto van me voor detail (stond in andere thread), met een beetje buigen moet het lukken, het is bij mij ook wel eens gebeurd.
 

Attachments

  • pict2988.jpg
    pict2988.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 116
Jouw veertjes (en het plastic staafje) zien er nog wel wat beter uit dan bij die ene toets waar het om gaat. De mijne zijn wat verkneukelt doordat ze uit het staafje geschoten zijn. Ik hoop dat er niet te veel knik in de veertjes zit, zodat ze terug mooi contact maken wanneer het moet. En met het juiste circuit! Want als je de schakeling bekijkt, dan geeft het aardig vuurwerk als je de ingang van 1 klankengroep via het klavier verbindt met de uitgang van een andere :).

Nuja, we zien vanavond wel hoe het gaat he :). Het feit dat er 2 veertjes in zaten maar slechts 1 werkte gaf me niet zo'n goede hoop, maar goed met zo'n mechanisme kunnen we wat creatief zijn he :). Mogelijk strooiden de 2 losse veertjes ook nog roet in het eten voor de werking van de andere.
 
Bij mij werkte het gehele onderklavier niet tgv oxidatie van de vergulde staafjes. Vandaar dat ik met een schroevendraaiertje voorzichtig het contactvlak van het staafje met het veertje schoongekrabd heb (vandaar de foto). Mochten de staafjes in jouw orgel ook een donkere aanslag hebben, maak ze dan meteen schoon. Dit vergt wel de nodige uurtjes van je tijd (tijd om een Jarre-cd-tje op te zetten, arbeidsvitaminen) maar verhoogd het speelcomfort enorm.

Let op zodra je de printplaat voor je hebt liggen: voordat je het weet heb je zo'n wit staafje te ver ingedrukt en floepen er weer alle veertjes uit.

En voorzichtig met de soldeerbout he ! Het toetsenbord kan hier niet zo goed tegen (hoeveel toetsinstrumenten worden er wel niet verkocht met sigaretten-brandplekken terwijl het in feite soldeer-brandplekken zijn ?)

Succes vanavond !
 
Ik zal de rest van het orgel zo goed mogelijk afdekken, bedankt voor de tip.

Ik heb op het bovenste klavier een enkele toets die op 1 klank slecht contact heeft, dus dat zou ik ooit eens moeten reinigen. Ook zijn er enkele (3 noten in totaal denk ik) die een plopje maken samen met de noot. volgens mij is dit een stukke elco voor die noot? Nuja die dingen herstel ik ooit wel eens als ik zin heb. Nu eerst gewoon alle functies laten werken, en alle toetsen in basis ook laten werken.

Dus vanavond proberen de print uit het klavier te schuiven zonder overal losse veertjes te krijgen. Dat lijkt me wel mogelijk als ik rustig de tijd neem om het overal uit te schuiven. En dan eerst met pincet proberen, als het niet lukt met de soldeerbout.

Handig dat hier nog wat Eminentgebruikers zitten.

Die Jarre-CD's en LP's dat komt ook goed! 8)
 
OK het chippaneel ligt eruit. Dat wil zeggen, de bouten zijn los. Natuurlijk zijn de enorme kabelstrengen zo kort dat de bewegingsruimte marginaal is. Mar goed, het is nu gekanteld en nu kan ik er toch al aan met een pincet.

Chronologie staat aan :dj: , de versterker een ongezond eind open, dus ik ben er helemaal klaar voor :okdan:

Hopelijk lukt het!! :erm:
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
OK het chippaneel ligt eruit. Dat wil zeggen, de bouten zijn los. Natuurlijk zijn de enorme kabelstrengen zo kort dat de bewegingsruimte marginaal is. Mar goed, het is nu gekanteld en nu kan ik er toch al aan met een pincet.

Chronologie staat aan :dj: , de versterker een ongezond eind open, dus ik ben er helemaal klaar voor :okdan:

Hopelijk lukt het!! :erm:

Als je die draadjes ff losmaakt en daarna weer vast soldeert kan je dat ding er helemaal af kantelen:eureka:

en kan je er dus goed bij;)

Tis wel een pruts werk vergelijken de 310 (ben er zelf nog niet aan begonnen:P) heb alles wel open liggen.:D
 
OK jongens!

Enkel nog het chipframe terug vastzetten. Ik heb de veertjes er met pincet ingekregen, en het afstellen is gelukt. De toets is nog net iets stroever dan de anderen en contact is eerder 99% dan 100%, maar hij blijft niet haperen! Ik denk dat ik de gebreken er nog wel uitspeel.

Natuurlijk is een moertje in het orgel gevallen, dus ik mag me weer half dood helpen alvorens ik het chipframe helemaal vast kan zetten.

Alvast hartelijk bedankt iedereen!

Mijn vraagje over de ritmebox volgt nog.
 
Zo, het gaat nu zo te zien enkel nog om de ritmebox. De rode bovenste stops deden nog even lastig, maar nadat ik het teruggeleid had tot een slecht contact in de wah/wowknoppen, werkt hij nu ook zonder effect. En veel zuiverder dan vroeger! Onder die rode knoppen zitten een paar heel indrukwekkende analoge emulaties! :halleluja :halleluja

De vraag over de ritmebox volgt nog steeds, ik heb het nog even druk met het nalopen van de rest van het orgel.

Edit: die bassoon :o: :halleluja Wat klinkt die heerlijk warm en natuurlijk!
 
Ok jongens, nu nog de rith-o-matic, en dan is het orgel weer 100% functioneel!

Ik heb nu het knoppenbakje van de rith-o-matic bekeken. Daar zit 1 condensatortje in, ergens dicht bij de start- en stopknoppen. Die zag er gebarsten uit, en inderdaad een tikje en de zijkant lag er af. Dat hars/kunststof, je weet wel. Wil dit zeggen dat de condensator versleten is, of heeft het verder geen effect op de werking ervan? Anders zou ik deze kunnen proberen te vervangen.

ALs het probleem binnen in het orgel, in de wirwar van printen van de rith-o-matic zit, vrees ik dat ik het niet (snel) zal vinden. De rith-o-matic knippert dus op het ritme, geeft begeleidende instrumenten mee, kent zijn ritme, maar laat geen drumloopjes horen. Heel af en toe een poef, maar dan weer stil. Enkel met de kniepedaal kan ik 1 klankje triggeren. Maar dus de drumritmes zelf hoor je niet.

Ik dacht dat het mogelijk die elco was, omdat hij zo dicht bij de start/stopknoppen staat. Maar ik ben echt niet zeker, want als je naar het lampje kijkt, zie je dat er wel wordt gereageerd op de knoppen (stop, start, pedal start..). Ergens in de hele schakeling is er iets waardoor de klank 99.9% van de tijd achterwege blijft. Maar wat...

Enig idee iemand?
 
Misschien mosterd na de maaltijd aan je (buitengewoon interessante) thread te zien, maar kan ik je helpen met de originele schema's? Ik heb er sinds gisteren ook een en er zat werkelijk alles bij. Ik kan je voor je scannen als je wilt.
 
Eminent 2000 GT

Eminent 2000 GT

Ik heb een Eminent 2000 GT en ook een F225. Ze spelen geen van beiden meer. Ik neem aan dat iemand er nog wat aan heeft voor onderdelen. Je mag ze gratis komen halen als je wilt. Ik laat ze tot woensdag staan. Daarna gaan ze op de vuilnishoop. Schrijf even aan dirk at oogjen dot com als je geïnteresseerd bent.
 
Ik heb zelf een 2500GT (met de rith-o-matic type 310 erin, een iets andere dan bij de 2000GT heb ik ooit gezien), en zou het erg interessant vinden om te weten hoe het nou precies hoort te werken met dat "memory upper / memory lower" schakelaartje in combinatie met de arpeggiator, de begeleidingsautomaat etc..

Ik krijg het bij mij niet voor elkaar om zaken als arpeggiator met het bovenste klavier te bespelen, ik dacht dat het me ooit was gelukt maar misschien herinner ik het me verkeerd. Die GT's zitten echt behoorlijk ingewikkeld in elkaar met allerlei fancy features die je per ongeluk schijnt te moeten ontdekken. Of lezen in de handleiding (maar die heb ik niet...)

Je zou denken dat de memory upper schakelaar iets mee te maken zou hebben met het bespelen van de begeleiding op het bovenste klavier.
Voor alle duidelijkheid: die memory knopjes zijn een soort 'latch' om een aangeslagen akkoord vast te houden, zodat de begeleidingsautomaat of arpeggio blijft doorlopen zonder dat het keyboard moet blijven worden ingedrukt.

Mijn 2500GT is ook 'professioneel gemod' met een vreemde schakelaar die iets doet met het 'koppelen' van het klavier. Zelfs dhr. De Bruijn wist niet waar deze mod vandaan kwam, al is het zeker iets dat behoorlijk uitgebreid in elkaar zit, geen prutswerk.
Die schakelaar (soort eierwekker draaischijf) met 4 standen en bijbehorende lampjes zie je trouwens ook in de bovenste foto in deze thread op de 2000GT.
Die foto is meen ik genomen bij een redelijk bekende orgelhandel in het land (Treurniet). Grappig genoeg meende de eigenaar van deze winkel dat de mod wel uitgevoerd moest zijn door dhr. de Bruijn, en vroeg dhr. de Bruijn zich af of Treurniet iets van de mod afwist? :D

Enige is dat ik begreep dat voor deze mod o.a. het percussion circuit zou zijn losgekoppeld en vervangen door dit koppelcircuit. Maar misschien heeft het "memory upper"' er ook wat mee te maken...
 
Laatst gewijzigd:
monteur

monteur

Dag,

Wie heeft een telefoonnummer van de heer de Bruyn?
Deze schijnt orgels schoon te maken.

mvg
Jan
 
Back
Top