Eminent 2000 Grand Theatre restoratie

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.485
Locatie
Bij Herentals, België
(typfout in detitel, het gaat uiteraard om een 2000 Grand Theatre)

Hoi iedereen!

Ik ben sinds kort de overtrotse eigenaar van een Eminent 2000 Grand Theatre orgel.

Eminent_2000-13_full.jpg

(identiek, alleen heeft de mijne die draaischijf(?) en 5 rood-gele knoppen rechtsonder niet)

Het orgel heeft echter wat herstellingen nodig. Ik heb al in de 310 thread gekeken. Maar daarmee ga ik niet alles kunnen oplossen vrees ik.

De belangrijkste problemen:

* Alle 8' instrumenten op het bovenklavier geven een bijklank. HEEL stil als ik geen noot indruk, luid als ik er wel 1 indruk. Ook de 16' bass clarinet heeft hier last van (gebruikt misschien ook een 8' deel?). De 8' drawbar heeft hier echter geen last van! Op voetenpedaal en onderklavier is alles in orde. Oh ja de 8' van het bovenklavier op het string ensemble klinkt behoorlijk luid door, of er nu een noot wordt ingedrukt of niet. Algemeen een 8' probleem bovenaan dus.

*sinds gisteren: het orgel is meestal OK bij het opstarten, maar na even komt een stille en soms erg luide TUUUT klank. Deze reageert soms met de marimba/xylophone toetsjes voor het bovenklavier, met de hoogste re op het bovenklavier en met de 4' drawbar op het bovenklavier. Wat oorzaak en gevolg is, is totaal niet duidelijk. Edit: ik heb gecheckt, en de toon komt na enkele seconden op. Hij klinkt dus soms erg stil en soms als luide piep, en soms plopt hij tussen beide "modes" als ware het een slecht contact (maar iets zegt me dat het meer is). Omwille van het opkomen na enkele seconden denk ik aan een condensatorprobleem (maar ik ken geen elektronica). En hoe ga ik dan tussen honderden conds. de kapotte vinden?

*de rith-o-matic werkt wel, maar is 99% van de tijd niet hoorbaar. De 2 basbegeleidingen (met de toets, niet volgens ritme) werken *soms* sinds dat nieuwe probleem van gisteren; voorheen niet. Volgens mij is er niks mis met de klankgeneratoren in de rith-o-matic, maar is het het aanroepen dat mis gaat. Het ritme loopt wel, de klank kan gegenereerd worden (volgens mij allebei) maar om 1 of andere reden kan het ritme niet het commando "laat die klank nou ook nog ff horen" doorgeven. Als ik ryth var II op de knee lever kies en ik druk hem in, dan hoor ik 1 high hat, dus de generator werkt.

*wat groene indicatielampjes zijn stuk. Deze losmaken, moet dat door die moer achteraan het lampje te lossen?
*enkele toetsen hebben slecht contact. MOest ik aan die vertjes geraken, dan kan ik de soldeertip proberen maar ik ben niet goed met de bout. En ik heb de "truc" nog niet gevonden om een beetje handig aan de onderdelen van het orgel te geraken (het is een krankzinnige hoeveelheid elektronica).

Aangezien ik niet goed ben in elektronica is het nogal een probleem voor mij :).

Alle input is welkom!

Mensen in de regio Delft met tijd, apparatuur en kennis te veel zijn ook steeds welkom ;) *D
 
Laatst gewijzigd:
BTW mijn orgel is eentje uit de 14 serie. Als ik de demo hoor van Unic zijn 2000-13, dan wil ik dat ook :)!

Als je alle opties kan benutten klinkt hij toch een stuk interessanter. Maar hoe begin je in godsnaam zo iets te herstellen? Zowat honderd prints, duizenden onderdelen en weinig kennis...slechte mix :).



*schijnbaar* wordt het TUUUUUT probleem getriggerd door de hoogste re (die ook erg krakerig klinkt). Maar soms start het ook zonder die aan te raken lijkt me. Ik denk dat ik voorzichtig de truc met de soldeerbout op de veren van de hoogste re ga proberen. Eventueel enkel verwarmen zonder kwartslag daai (ik kan enkel aan de onderzijde van de veertjes). Edit: ik heb het even geprobeerd, maar veel effect zag en hoorde ik niet...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de ijzeren frames met prints achteraan kunnen kantelen. Nu is de bereikbaarheid al stukken beter. Nog geen overduidelijke problemen te zien echter.

De klavieren zouden ook bereikbaarder moeten kunnen zijn. Ik vermoed dat kantelen hier naar boven is tov naar beneden bij een 310. Heeft iemand enig idee welke schroeven ik los moet draaien om het klavier (naar boven) te kantelen?

Makkelijker vraagje:

Het orgel staat nu op 220V ingesteld. Moet ik dat laten, of op 240 dan wel 250V zetten?

Is dat gewoon de blauwe draad van de ene naar de andere klem solderen? Moet ik speciaal opletten om dingen niet te warm te stoken of is de trafo robuust?
 
er zitten aan de zijkanten schroeven onder die korte shuine overkapping, dit om de grote klep open te doen.
dan een aantal schroeven aan de binnekant.. even rustig goed kijken. Het is een kwestie van een aantal 6 of 8 tal schroeven en hij gaat helemaal open, deel voor deel;)

uiteindelijk kom je erachter dat er best goed over nagedacht is om dit ding zo in elkaar te zetten;)
 
Gefeliciteerd met dit fijne apparaat!

Wat je omschrijft klinkt vooral als vuil. Ik vrees daarom dat het orgel eerst een 'grote beurt' nodig heeft. Oftewel, neem een paar dagen vrij en begin aan de grote schoonmaak. Dat is wel even een :kont: klus maar dan weet je pas echt wat kapot is en kan je een volgende stap zetten.

:kroon:

Oh ja, niet de spanning veranderen...
 
Euhm waarom niet de spanning veranderen?

Anderen zeiden me net om juist wel van 220 naar 240 te schakelen, en ik zou verwachten dat ze ook kennis van zaken hadden. Graag wat argumentatie dus :).

De "grote schoonmaak" hoe doe je die best? Dat van die veertjes kwartslag draaien lukt me echt niet (ik ben niet goed met de soldeerbout). Wat reinig je allemaal en hoe? Hij ziet er van buiten en van binnen behoorlijk proper uit, maar ja de contactjes zelf en zo zie je niet he.

Zouden de problemen met de rith-o-matic en die TUUUT werkelijk aan vuil liggen denken jullie?

Dan lijkt het mij dat zelfs als ik het door een bedrijf laat onderhouden, dat het niet al te veel geld zou kosten. Liefst zou ik het uiteraard zelf doen en leren, eventueel met de hulp van een ervaren persoon. Maar goed, ik kan niet alles en ken niet iedereen he :).
 
Oh ja over het openmaken:

Achterpaneel los, de 2 frames met prints kantelen achteraan lukt. De grote houten bovenklep open ook. Maar dan ben ik het kwijt. Ik weet niet wat nog kan bewegen en hoe ik het in beweging krijg. Kan je even zo nauwkeurig mogelijk omschrijven wat er nog kan bewegen Unic? Ik vermoed dus iets met klavieren naar boven kantelen, maar ik zie het niet.
 
Heer de Bruyn is net als Treurniet orgels benaderd ivm dit orgel. Ik wil me even oriënteren wat een professioneel onderhoud zou kosten.

Ik wil er (later) wel wat geld aan uitgeven als het zo niet te herstellen valt. Het lijkt me een prachtapparaat om op te spelen. Ook voor kinderen (ja die gaan er rustig mee om moeten gaan of het is gedaan met spelen). En als de herstellingskosten meevallen in feite helemaal niet duur voor wat je krijgt.

Nuja laat ons hopen dat ik met hulp van de mensen hier toch zelf al een hoop in orde krijg!

En mijn aanbod geldt nog steeds: wie het orgel helemaal in orde kan maken, krijgt een Yamaha SHS-10 keytar.

Wie gouden tips kan geven, of die nu helpen of niet, verdient een goed gevoel dat hij weer iemand vooruit geholpen/proberen helpen heeft :).


(ik zie net dat er "200" ipv "2000" in de thread title staat, en dat kan je hier blijkbaar achteraf niet wijzigen?)
 
Laatst gewijzigd:
De PIIIIIIIIP is even mysterieus verdwenen als hij gekomen is.

De vervorming op de upper 8' instrumenten is nu stukken minder. Nu klinkt het bijna als die op het lower. Alleen zit er heel stil een toontje achter. Hoe verder de toonhoogte van de hoogte van dit bijtoontje verwijderd is, hoe opvallender uiteraard. Maar de 8' zijn nu dus ook mooi bruikbaar.

De rith-o-matic werkt nog steeds niet, en de upper 8' op het string ensemble geeft nog steeds een constante toon. De basbegeleiding (geen ritme maar met het klavier mee) van de rith-o-matic geeft af en toe een teken van leven. Als ik de slider naar 1 van de 2 onderste standen haal (de boogie/rock etc slider) en dan terug zet valt de begeleiding van de bassen van de rith-o-matic zowieso weg.
 
Natuuuuurlijk

Hij heeft zich de hele week goed gehouden, en nu piiiiipt hij weer als gek.

Ik word er zo langzaamaan ook wat gek van :).


Pfffff


(ik heb trouwens gevonden hoe ik alle onderdelen openkantel ondertussen)
 
Ik zou zeggen: laat je orgel eens gedurende langere tijd aanstaan (24 uur of zo) Op deze manier kan alle electronice weer "conditioneren". Ik denk dat je zelf al in de goede richting zit met het feit dat je denkt dat de condensatoren het probleem ijn. Ik weet niet hoe lang je orgel heeft uitgestaan voordat je hem kocht, maar wat er aan de hand kan zijn is lekken van de condensators. Als dit inderdaad het geval is, dan is de enige remedie: vervangen. Het lijkt me trouwens sterks dat één condensator lek is. Waarschijnlijk zal er een ander probleem optreden op het moment dat je de oorzaak voor één probleem hebt opgelost. Daarna zal er weer wat anders zijn wat niet werkt. Ik denk daj je het beste een bedrijf kan zoeken die de prints voor je nakijkt. Dit hoeft overigens géén bedrijf te zijn dat iets met orgels heeft. Elk willekeurig electronica-bedrijf kan dit doen. (Vraag eens een TV-reparateur!)

Succes
 
Het orgel heeft jaren uitgestaan dacht ik begrepen te hebben.

Het piiiiiiiiiiiiiiipprobleem lijkt opgelost te zijn als ik het orgel langere tijd UIT laat staan. Het is nu voor de tweede maal opgelost na een weekendje uit te schakelen. Het probleem ontstond toen het orgel langere tijd aan stond...

Er zitten "voldoende" condensatoren en Elco's in dit orgel om even zoet mee te zijn :-).

Ik denk dat een andere reparateur nauwelijks goedkoper zal zijn dan een orgelreparateur. De materiaalkosten worden op 30 euro geschat, maar dan zijn er de werkuren...

Die 30 euro aan materiaalkosten wil ik zo geven als het daarmee volledig functioneel is hoor, maar de totaalprijs incl uurloon is te duur voor mijn huidige situatie :).

Nuja als het piepen wegblijft kunnen we toch lekker spelen met wat werkt.
 
Ik heb het orgel nog even opengegooid. Sommige problemen hebben zichzelf in de afgelopen maanden opgelost, andere zijn uit zichzelf opgedoken.

Vandaag heb ik de pedalen opnieuw afgesteld. De contacten zijn nu allemaal goed. De meest rechtse pedaal beweegt slapper dan de rest, maar ik denk niet dat dat in te stellen is. Anyway dat is niet zo'n probleem aangezien het toch de buitenste is.

Problemen die er nog zijn:

*de ritmebox lijkt nog steeds wel heel de tijd te werken (als je hem aanzet uiteraard), maar geeft nog steeds 99,5% van de tijd geen klank.
*de bruine "percussie"instrumenten geven een continue PIIIIIIIIEP. De piep verandert afhankelijk van welke percussieinstrumenten je kiest. De piep verdwijnt als je percussiesustain dichtschuift, maar vanaf je hem ongeveer 35% openschuift komt hij er plots. Als je geen enkele klapschakelaar om een percussieinstrument te kiezen inklikt, dan hoor je de piep niet. Je hoeft percussie niet op een manual toe te wijzen om de piep te horen, die is er dus ook als je nergens percussie gekozen hebt. Zolang percussiesustain maar minstens 35% open staat en je een percussieinstrument gekozen hebt hoor je continu de PIIIIIIIEP. tenzij percussievolume helemaal dicht staat natuurlijk :).

We gaan dus wel de goede richting uit, maar ik weet zo even niet hoe ik dit moet oplossen. Verder zijn sommige toetscontacten nog wat slecht, maar dat verbetert wel met te spelen.
 
(misschien door de warmte?) De PIIIIIIIIIP die er nog in zat is nu veel stiller, enkel bij kerkvolumes hoor je hem wanneer het orgel geen noten produceert. Dus dat is in orde. Het voetklavier is ook netjes hersteld. Enige elektrische probleem is nu nog die rith-o-matic die geen klanken voort wilt brengen maar wel lijkt te werken verder.

Eneuh sinds kort een mechanisch probleem:

Een witte klaviertoest komt niet of traag omhoog na het induwen. Wanneer ik hem naar rechts induw gaat het wel, maar naar links blijft hij vaak hangen. De veer ziet er nog OK uit, en bij de contacten lijkt ook niks te haperen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen?
 
Help!

Ik was het onderste klavier aan het bekijken om die **** mechanisch haperende toets te herstellen. Nu zijn bij 2 toetsen enkele veertjes uit de gaatjes in die plastic schuiven gesprongen. HOe krijg je die dingen er terug in zonder dat het lijkt dat je een 5-sterren geometrische puzzel aan het oplossen bent? Hoe en wat demonteer je best zodat je er beter aan kan?

pffff graag hulp, ik zit er al de hele avond mee te prutsen nu...en aan die haperende toets zelf ben ik nog niet toegekomen!
 
Met een pincet, veel tijd en veel geduld.

Of je soldeert de veertjes even los en steekt ze er één voor één weer in + vastsolderen....
 
Met een pincet raak ik er onmogelijk aan, het is een toets middenin het klavier. Ik vrees dat lossolderen de enige oplossing wordt, maar hoe geraak je makkelijk aan de achterzijde van het onderste klavier?
 
1 toets is met pincet gelukt, maar dat was de buitenste en die had maar 1 lastig veertje. De andere is ongeveer de middelste C, en heeft geen enkel veertje er nog correct inzitten. Ik probeer het nog even met pincet, maar anders wordt dat soldeerwerk (en als ik nu ergens slecht in ben...)
=(

Edit: picet raakt niet eens in de buurt van de veertjes...
 
Verdict van de dag:

Het mysterieuze mechanische klemmen lijkt er wat uit te zijn. Ik kon niks identificeren dat de toets zou blokkeren, maar toch deed hij het. Nuja ik heb zowat alles geprobeerd, en het lijkt nu (even) beter.

De toetsen: de rechtse is terug gemonteerd geraakt. Die ene toets in het midden echter niet. Daarvan zitten nu 2 vd 4 veertjes op hun plaats, maar slechts 1 maakt contact (gelukkig het string ensemble).

Die andere 3 zal ik dus moeten solderen; beginnen met de 2 die er nu totaal niet inzitten, en hopen dat degene die er wel al in zit ook netjes contact maakt als al de rest op z'n plek zit.

Is de volgorde van de veren van boven naar onder hetzelfde als de knoppen van links naar rechts?

string ens
perc
stops
drawbars

string ens en perc zitten er in dat geval in, maar enkel string geeft goed contact.

Ik hoop dat het lossolderen van de veertjes (en terug vastzetten) wat lukt; ik ben er echt geen held in en al zeker niet daar uit mijn zicht :confused:
 
Aanvulling:

Het nechanische hangen van de klaviertoets is nog niet opgelost. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie helemaal niks dat zou kunnen blijven hangen. Als ik de toets naar rechts indruk is er geen probleem, druk ik echter een beetje richting links dan blijft hij beneden hangen. En dat speelt niet makkelijk =(
 
Back
Top