Goede monitors garantie voor overal goede geluidskwaliteit?

Om even op het thema trug te komen :

Ik verbaas mij er regelmatig over dat veel hun tracks op verschillende systemen luisteren om een idee te krijgen of het goed is . Als je een net gedempte ruimte heb is dit imho niet nodig . In een wat mindere ruimte zullen alle speakers dezelfde hinder ondervinden van de ruimte . Dus als je geluisterd heb op je walkman de strasistor radio in de auto / woonkamer badmaker etc etc dan heb je alnog geen idee hoe de balance is omdat elke situatie de ruimte domineerd.
 
idd...het basis idee is als je een fantsoenlijke ruimte hebt om op het grote systeem op te nemen zodat je hoort wat je doet en afmixed , en op je kleine kassies de ballans controleert en hoe het ZOU KUNNEN klinken op een huiskamer systeem, maar dat wil dus niet zeggen dat je een huiskamer systeem in je regie moet neerzetten, dingen worden vaak door elkaar gehaald en verkeerd begrepen...dus je heb inprinciepe maar twee paar kasten nodig, groot, en klein en that's it..
 
Origineel geplaatst door mischa
Om even op het thema trug te komen :

Ik verbaas mij er regelmatig over dat veel hun tracks op verschillende systemen luisteren om een idee te krijgen of het goed is . Als je een net gedempte ruimte heb is dit imho niet nodig . In een wat mindere ruimte zullen alle speakers dezelfde hinder ondervinden van de ruimte . Dus als je geluisterd heb op je walkman de strasistor radio in de auto / woonkamer badmaker etc etc dan heb je alnog geen idee hoe de balance is omdat elke situatie de ruimte domineerd.

Dat komt ook omdat veel mensen in hun slaap/woon of hobbykamer een studio hebben en geen mogelijkheid hebben om daar een perfect accoustische ruimte van te maken, zoals ik bv.
Maar er zijn evengoed producers die dat doen die wel een goede afluister ruimte hebben, veel dance wordt vaak ook nog voorgeluisterd op een vette club PA.
 
en de kleine gaat dan meestal niet zo laag en minder hoog.. meer niet idd
 
Origineel geplaatst door richard2000
Dat komt ook omdat veel mensen in hun slaap/woon of hobbykamer een studio hebben en geen mogelijkheid hebben om daar een perfect accoustische ruimte van te maken, zoals ik bv.
Maar er zijn evengoed producers die dat doen die wel een goede afluister ruimte hebben, veel dance wordt vaak ook nog voorgeluisterd op een vette club PA.

In elke ruimte kun je het goed krijgen . In mijn ruimte was ik nog gen 500 euri kwijt koop je nog niet eens een synth voor . Eerst ruimte goed en daarna gear plaatsen .

Dance op pa snap ik ook niet .. Als er iets niet zuiver is is het pa wel .
 
bij dance krijg ik btw de indruk dat dat niet zo veel uitmaakt als bij akoestisch materiaal, vooral als je in de hardere trance en varainten terecht komt gaat het er meestal alleen om of het hard beukt en of je alles hoort, de indruk die het achterlaat is belangrijker dan het pielen wat je dus meestal doet bij akoestisch materiaal...er is btw wel degelijk een limiet bij het goed krijgen van een ruimte , maar dan alleen de kleine ruimtes, er bestaat een akoestische limiet waarbij de druk in de kamer te groot word om maar ook iets te beoordelen, dus zul je alles in verhoudiong moeten doen, kleine"re" afluistering, daar komt bij onder de 100 kubieke meter heb je geen natuurlijke weergave meer onder de 80hz...maar waar praten we dan over en hoe hoog leg je de lat:P
qua zuiverheid van PA ben ik het niet helemaal met je eens,(het meeste wel) dat hangt er echt vanaf wat voor systeem je gebruikt, als je bijvoorbeeld electrovoice MT-H2 pakt met goeie versterkers dan val je van je stoel af hoe dat klinkt met 115dba op 15, 20 meter afstand, goeie mengtafel ervoor, soundcraft 8000 ofzo , en goeie rackgear...dat systeem is fully hornloaded pakt alles vanaf 125hz op op een gigantische hoorn exact getuned, daarna vanaf 1,6khz op een dubbele zwanehals naar 20k, helaas moet je vrachtwagens vol laag eronder pleuren om die toppen bij te slepen:))) hahaha
 
geen natuurlijke weergave meer onder de 80hz ,


Dat van die 80 hz mag je wel een beetje uitleggen . Ik heb hier net een 30 hz sinus opgenomen met een microfoon dit ingezoemd en zie een hele mooie sinus geen hakje of hikje niks te zien . Volgens mn meet software een vervorming van 0,2 % maar je kunt dus niet praten over een natuurlijke weergave ?

Je noemt daar ook wel een setje pa op zeg . Ik heb het over een gemiddeld systeem in een lege discotheek. En niet over een pa die buiten staat ( geen reflecties )
 
wat ik bedoel is als jij 20hz natuurlijk wilt weergeven zonder staande golfen en randverschijnselen zul je de volledige golflengte moeten kunnen weergeven in je ruimte dus, 30 hz = 16 meter, pak je de helft heb je al last van staande golfen, die kun je weer opvangen met basetraps en andere truukjes maar je zult nooit een "natuurlijke" weergave krijgen omdat je "buiken" en dipjes hebt doordat je de lengte onderbreekt, in kleine ruimtes is dat al geheel onmogelijk, hoe mooi je de ruimte ook vind het is wiskundig gewoon niet mogelijk...maar zoals ik al zei hoe hoog leg je de lat en hoor je ook een duidelijk verschil??????.....lijkt mij dat de medium en grotere ruimtes behoorlijk goed kunnen klinken, maar toch, het klopt niet exact
 
Je wilt eigenlijk een ruimte hebben die geheel vacuum is behalve tussen jouw oren en de speakers een kolom lucht waardoor het geluid komt. :D
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
wat ik bedoel is als jij 20hz natuurlijk wilt weergeven zonder staande golfen en randverschijnselen zul je de volledige golflengte moeten kunnen weergeven in je ruimte dus, 30 hz = 16 meter, pak je de helft heb je al last van staande golfen, die kun je weer opvangen met basetraps en andere truukjes maar je zult nooit een "natuurlijke" weergave krijgen omdat je "buiken" en dipjes hebt doordat je de lengte onderbreekt, in kleine ruimtes is dat al geheel onmogelijk, hoe mooi je de ruimte ook vind het is wiskundig gewoon niet mogelijk...maar zoals ik al zei hoe hoog leg je de lat en hoor je ook een duidelijk verschil??????.....lijkt mij dat de medium en grotere ruimtes behoorlijk goed kunnen klinken, maar toch, het klopt niet exact


Zonder staande golfen en randverschijnselen .. Dat kan alleen buiten in het veld of in een dode kamer, maar zelfs die dode kamers redden het niet in het sub berijk . Stel dat 20 hz voor 1/4 in je ruimte past is dat dan anders als een freq die 1 1/4 in je ruimte past . Je krijt met deze freq ook gewoon een reflectie als je muren dik genoeg zijn en die komen met dezelfde tegenwerking weer langs je oren .

Maar over weergave kun je geloof ik jaren praten . Ik heb geloof ik ergens eens gelezen dat als je 20 hz wil reflecteren je een klein flat gebouw moet hebben . Ik zie het niet als een golf maar als drukverschil .
 
Origineel geplaatst door Capstan cappy
wat ik bedoel is als jij 20hz natuurlijk wilt weergeven zonder staande golfen en randverschijnselen zul je de volledige golflengte moeten kunnen weergeven in je ruimte dus, 30 hz = 16 meter, pak je de helft heb je al last van staande golfen, die kun je weer opvangen met basetraps en andere truukjes maar je zult nooit een "natuurlijke" weergave krijgen omdat je "buiken" en dipjes hebt doordat je de lengte onderbreekt,

Ik begrijp niet helemaal waarom veel mensen denken dat de frequencies onder de laagste room mode niet meer weergegeven kunnen worden.

Volgens mij is het zo dat ons oor druk verschillen meet. Bij frequencies onder de laagste room mode komt er bij dalende frequency steeds minder in tegenfase bij elkaar, (onafhankelijk van hoe goed de ruimte gedempt is) zodat er eigenlijk alleen sprake is van totale druk toename en afname in een ruimte. Dit kan ons oor perfect registeren lijkt me.

Natuurlijk is het zo dat vanaf de eerste room mode freqency ( en daarboven uiteraard ) de golven die een wand raken in tegen- en meefase weer op bepaalde punten dips en peaks kunnen vormen. Zeker als de eerste mode een piek is zullen de frequencies die eronder liggen relatief veel zachter klinken.

Dus: dempen die hap en je krijgt een mooie respons.

Kost een hoop ruimte maar tis echt mogelijk om je respons vlak te krijgen.
 
Back
Top