Tip-verzamelpunt Ableton Live

Als toevoeging aan deze thread een soortgelijke thread op het Ableton forum boordevol bergen maar dan ook bergen aan tips & tricks:

KLIK
 
nieuw

nieuw

Goede avond beste muziekliefhebbers!


Na veel verzoeken van vrienden en kennissen ben ik sinds kort overgestapt naar Ableton Live, althans, een poging tot.
Voorheen was ik een Fruityloops gebruiker maar liep tegen wat dingen aan waaraan ik me irriteerde. Veel dingen kunnen wel, maar wel allemaal omslachtig heb ik me laten vertellen door een intensieve gebruiker van ableton.

Met Ableton heb ik nog een heeeeele lang weg te gaan en ik hoop dat dat ik hier nog veel mag gaan leren zodat mijn weg wat korter gaat worden.

Ik begrijp nog steeds niet hoe ik een audiosample in mijn trackdisplay (playlist) krijg:erm:


Groetjes,

MK2
 
ik heb een opname gemaakt en de midistukken worden een clip. dan heb ik alles gesaved op master en hoor de midi nog steeds niet?? wat heb ik verkeerd gedaan??? ik heb de video erover gezien maar daar beschrijven ze het saven niet..ook in de help kom ik niet uit... en op google

op de midi kan je niet master als uitgang kiezen zou het daar aan liggen ik heb nu soundcard als uitgang
 
onderaan het midi kanaal zit ergens een rode opname knop, die aanklikken en je hebt sound, of bedoel je dat niet

Nee die knop onder de midi is als je midi van buiten opneemt.
ik heb me midi al op een clip in de midi box maar kan niet naar master sturen.
hoor hem wel in de live sessie.
heb de hele live sessie geselecteerd en export naar wav maar hij neemt de midi niet mee klopt omdat de midi niet naar master gaat en allleen de processen aanstuurt
heb ook optie bij saven geprobeer all channels maakt ie van ieder kanaal een wav maar niet van midi kanaal.:o:
 
Nee die knop onder de midi is als je midi van buiten opneemt.
ik heb me midi al op een clip in de midi box maar kan niet naar master sturen.
hoor hem wel in de live sessie.
heb de hele live sessie geselecteerd en export naar wav maar hij neemt de midi niet mee klopt omdat de midi niet naar master gaat en allleen de processen aanstuurt
heb ook optie bij saven geprobeer all channels maakt ie van ieder kanaal een wav maar niet van midi kanaal.:o:

stuur je een softsynth binnen ableton aan of een hardware synth?
als je namelijk een hardware synth aanstuurd moet je de audio insturen en opnemen..
 
stuur je een softsynth binnen ableton aan of een hardware synth?
als je namelijk een hardware synth aanstuurd moet je de audio insturen en opnemen..

Ik heb een hardware synth gespeeld en dat met copy paste in arrangement view verder uitgewerkt daarna heb ik de clip opgenomen maar en terug laten beluisteren maar als ik export naar wav neemt ie die clip niet mee. Ik denk omdat ie in de midi track staat en daar staat de midi to op soundcard de master kan ik daar niet selecteren of naar een audio kanaal brengen lukt ook niet.
 
Goede avond beste muziekliefhebbers!

Ik begrijp nog steeds niet hoe ik een audiosample in mijn trackdisplay (playlist) krijg:erm:


Groetjes,

MK2

2 manieren:

1. Pak de sample op met je muis, rechts bovenin je scherm zie je twee bolletjes. EĆ©n met 3 horizontale strepen (arrange) en 1 met 3 verticale strepen (clip). Sleep de sample over het bolletje met de 3 horizontale strepen zodat je naat de arrange view gaat en drop de sample daar in het arrangement.

Vanaf dit moment kun je alles met de sample doen, langer slepen, kopieren etc.

2. Druk op record en begin een arrangement op te nemen, dit kan gewoon een stukje audio zijn. Als dit er staat kun je naar de arrangement view switchen en er alles mee doen wat je wilt.

Hoop dat je dit bedoelde.......if so, kijk dan de tutorials, hier staat dit duidelijk in uitgelegd en bovendien laten ze nog veel en veel meer handige dingen zien.
 
Ik heb een hardware synth gespeeld en dat met copy paste in arrangement view verder uitgewerkt daarna heb ik de clip opgenomen maar en terug laten beluisteren maar als ik export naar wav neemt ie die clip niet mee. Ik denk omdat ie in de midi track staat en daar staat de midi to op soundcard de master kan ik daar niet selecteren of naar een audio kanaal brengen lukt ook niet.

als ik het goed begrijp, dan begrijp jij het mij niet helemaal 8o)
of ik jou niet 8~

probeer het iets anders uit te leggen:
dat komt omdat je alleen midi uitstuurdt, je hoort het geluid als je de midifile gewoon afspeelt omdat die naar je synth terug worden gestuurd en die out waarschijnlijk direct naar je speakers gaat.. je zult die audio weer moeten opnemen op een apart AUDIO-spoor in ableton, pas dan heb je je synthgeluiden echt in ableton..
 
Bedankt voor de uitleg, Acidfever

bij FL Studio is het gewoon sample inladen in je stepsequencer, je geeft aan op welk spoor en op hoeveel tellen dat je 'm wil. Je drukt vervolgens op je playlist en je kunt zoveel blokjes aanmaken wat je wilt.

Dat stukje begrijp ik dus niet in ableton...waarom moet ik opnemen als ik al een bestaande sample inlaadt.
Best wennen van het ene programma naar de andere
 
Laatst gewijzigd:
Iemand enig idee of 2 abletons via spdif te syncen zijn? :confused:

Via midi kabels krijg ik nl. een te grote afwijking om bv. een kick op 1 pc te laten draaien en percussie op de andere, en dus had ik gedacht om het digitaal eens te proberen. :(

En via welk protocol zou dat dan gaan? Wordclock of mtc ofzo?

Thanks! :halleluja
 
warp simple uitleg graag??

warp simple uitleg graag??

Ik heb de warp toegepast op de mix, ondanks dat ik een clip de warp settings save wordt die niet gelijk door gevoerd op de andere gelijke clips. Raar want het sample is extern. Moest dus van alle samples de warp afzondelijk wijzigen... veel werk.
Wat ik niet snap als warp uit is speelt ie de sample op orginele temp maar met warp aan past hij het sample aan de bmp van de project?? klopt dit??
Want als ik een marker in acapella sample verplaats en de tweede 1.1 marker op tweede woord. dan wijzigt het tempo.

Als het tempo van het sample gelijk is aan die van projeckt moet je als nog warp toepassen???
Hopelijk reageerd iemand??
 
Ik heb de warp toegepast op de mix, ondanks dat ik een clip de warp settings save wordt die niet gelijk door gevoerd op de andere gelijke clips. Raar want het sample is extern. Moest dus van alle samples de warp afzondelijk wijzigen... veel werk.
- je kan in de preferences aangeven hoe samples die je een project insleept automatisch warpen..
- je kan meerdere samples tegelijk selecteren en in 1 keer de warp modus voor alle samples wijzigen..

Wat ik niet snap als warp uit is speelt ie de sample op orginele temp maar met warp aan past hij het sample aan de bmp van de project?? klopt dit??
dat klopt, mits het orginele tempo van de sample anders is dan van de set..
alhoewel Live wel warpt als je een sample van gelijk tempo als de set gebruikt..
je kunt warping dan eigenlijk gewoon uitzetten..

Als het tempo van het sample gelijk is aan die van projeckt moet je als nog warp toepassen???
nee..
alleen als je de timing van de sample wil aanpassen..
 
mix gemaakt maar weet niet hoe lege plekken op te vullen

mix gemaakt maar weet niet hoe lege plekken op te vullen

ik heb weer een mix gemaakt;
prince 1999 remix zie ; www.anthony68.web-log.nl

Maar tijdens het live spelen had ik soms niet de snelheid om een volgende sample te laden dus er was een gat tussen. Dat los ik aan einde wel op in de arrangement vieuw.
Maar dat valt tegen...de samples sluiten soms niet op elkaar dus hoor je een pauze tussen het zang. Ik heb alle samples verschoven met move maar er blijven toch nog gaten ik zit op 1/16 beat. Kan dit fijner is is dat het fijnst???
Ik heb quantezie op 1.16 note gedaan door alles selecteeren en edit/quantize
maar ik blijf die gaten zien je hoort het ook...

Met consolidate zat ie gewoon alle samples achter elkaar met de lege ruimte er tussen.

Is er een autoknop die zorgt dat alle samples op elkaar aansluiten???
:dj:
 
wie weet een makkelijke tutorial over mixen met ableton ik heb er een gezien maar kom er niet uit.
Als ik 2 nummers laad duurt het lang om inte lezen en analyseren opwarp.

Worden de nummers dan geconventeerd naar de bpm van het projeckt bij warp of past die de orginele bpm aan on in het project te spelen.

Ik dacht als je wil mixen moet je warp uitzetten dan komen ze op orgenele bpm in de mix?? wat doet warp precies??
 
wie weet een makkelijke tutorial over mixen met ableton ik heb er een gezien maar kom er niet uit.
Als ik 2 nummers laad duurt het lang om inte lezen en analyseren opwarp.

Worden de nummers dan geconventeerd naar de bpm van het projeckt bij warp of past die de orginele bpm aan on in het project te spelen.

Ik dacht als je wil mixen moet je warp uitzetten dan komen ze op orgenele bpm in de mix?? wat doet warp precies??

Als je een nummer laadt dan maakt hij een bestandje aan waarin een analyse van het bestand zit (waar de pieken zitten (uw kick) enzo). A.d.h. daarvan plaatst hij warp punten en trekt hij het recht naar het tempo van je Ableton zelf.
Een 2e keer hetzelfde nr. inladen zal dan sneller gaan omdat hij dat analysebestand nog heeft. Warpen = analyse maken, en per stukje alles recht trekken op de bpm van je ableton zelf. Warp afzetten laat je nummer weer op origineel tempo draaien. Dan kun je nog manueel alles recht trekken a.d.h. van die warp markers.

Hoop dat je daar iets meer mee weet nu.

Groeten
 
Back
Top