Tip-verzamelpunt Ableton Live

Hallo,

Ik heb een Kenton Control Freak SE,
is het mogelijk om deze automatisch te linken aan alle faders in Live?
(zonder dat ik het telkens met midi learn moet doen)
Dus ook als ik gewoon een nieuwe track maak.

Dit gaat in Cubase met de generic remote. Maar ik heb geen idee
hoe ik dit moet oplossen in Live.

Alvast bedankt :okdan:
 
daar heb ik ook aan zitten denken,
maar het probleem is dat ik zowel met harware synth werk als softh synths, en dat ik graag dan mijn midi mooi naast mijn audio track zet.

Ik zag wel dat je een controller kan kiezen bij je preferences, maar de Control Freak staat daar niet tussen, dus vroeg ik me af of het mogelijk was zoals in cubase ofzo.

Toch al bedankt voor de snelle reactie.
 
Voor mij leerzame topic dit.

Ableton is echt ongelofelijk! Het leek mij op het eerste gezicht een kut programma maar heb er nu een paar uur aan besteed en ik ben echt overdonderd. Realtime freaken en alles wordt netjes opgenomen. Achteraf op je gemakje de goede dingen eruit filteren. Het ziet er naar uit dat ik eindelijk mijn sequencer gevonden heb :luv:

Mijn wellicht overbodige tip maar wat voor mij erg goed werkt: niet denken aan tracks maken maar je zoveel mogelijk proberen te vermaken door te freaken terwijl je alles opneemt. Daar komen dingen uit waar je nooit op zou zijn gekomen en geeft tevens inspiratie voor nieuwe dingen.
 
Ableton Live Tip van de Dag

Ableton Live Tip van de Dag

Ik wil deze tip met jullie delen. Niet zelf verzonnen, maar gevonden op het Ableton forum.

Vanuit Session view je clips slepen naar Arrangement view door met linker-muis click vasthoudend over het Arrangement Selector knop te slepen en dan los te laten in het Arrangement window.

Werkt best wel handig als je in Session view eerst werkt, experimenteert wat het beste bij elkaar werkt en dan verder wilt werken in het Arrangement window.
Het werkt sneller, vind ik, dan dat je eerst elke scene gaat instellen en dan de hele song realtime moet gaan opnemen via de scenes.

Deze werkwijze is volgens mij ook handig voor gebruikers van Cubase, Logic, Sonar, Digital Performer of weet ik welke andere lineare software sequencer. Kun je je oude werkwijze ook behouden.
 
ipv over de Arrangement Selector knop te slepen, kan je ook op de 'tab' toets drukken, is soms wat makkelijker.

Hier nog een kleine tip, staat handig in de handleiding, maar was toch iets van 'had ik dit maar eerder geweten':
Als je een clip selecteerd, en deze bevat meer audio/midi dan de clip, kan je door eerst op de looplengte te klikken, met de pijltjestoetsen links/rechts voor 'nudge' of boven/onder voor volgende maat bv, scrollen. Heel handig als je edits wil maken in het Arrangement view van bestaande (lange) loops.
 
Weet iemand hoe je in de arrangement view automation horizontaal kan verplaatsten zonder dat ik de clip zelf verplaats? Ik heb me helemaal suf gezocht maar kan het nergens vinden. De enige optie die ik zie is cutten en pasten. Nadeel daar van is dat Ableton dan zelf breakpoints intekent op de uiteinden van de selectie :frons:.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat automation in Ableton 6 niet echt fijn werkt. Je kunt niet op een grid snappen, alleen in draw mode. Geen curves. Naar mijn weten is dit ook niet toegevoegd in versie 7?
 
Weet iemand hoe je in de arrangement view automation horizontaal kan verplaatsten zonder dat ik de clip zelf verplaats? Ik heb me helemaal suf gezocht maar kan het nergens vinden. De enige optie die ik zie is cutten en pasten. Nadeel daar van is dat Ableton dan zelf breakpoints intekent op de uiteinden van de selectie :frons:.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat automation in Ableton 6 niet echt fijn werkt. Je kunt niet op een grid snappen, alleen in draw mode. Geen curves. Naar mijn weten is dit ook niet toegevoegd in versie 7?
Kun je niet een deel van de automation curve selecteren(door met de muis over het deel van de curve te slepen) en dan dat verplaatsen door click sleep op een van de punten? Je moet dan wel je snap naar wens instellen.
 
Weet iemand hoe je in de arrangement view automation horizontaal kan verplaatsten zonder dat ik de clip zelf verplaats? Ik heb me helemaal suf gezocht maar kan het nergens vinden. De enige optie die ik zie is cutten en pasten. Nadeel daar van is dat Ableton dan zelf breakpoints intekent op de uiteinden van de selectie :frons:.

selecteer de clips die je tot een enkele clip wilt zonder breakpoints en ga naar edit>consolidate of met short keys: apple/ctrl + j.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat automation in Ableton 6 niet echt fijn werkt. Je kunt niet op een grid snappen, alleen in draw mode. Geen curves. Naar mijn weten is dit ook niet toegevoegd in versie 7?

in arrangement view: grid op maximum onderverdeling (rechtsklik, op zo hoog mogelijke grid zetten, tekenen). bijna curves :)
in de clip view gewoon hetzelfde, clip eerst maximaal uitvergroten, dan tekenen.

btw, ff vlug naar draw mode of terug eruit is gewoon apple/ctrl+b (toggle).
 
Ik heb net ontdekt dat je bij een midi clip in de "Notes Box" je Bank, Sub-Bank en Program kan instellen.
Dit is dus heel gemakkelijk voor hardware synths,
dan moet je je synth dus niet telkens weer op het juiste program zetten als je een ander project opent.
 
Hier nog een handige manier om CPU te sparen en toch nog met effecten kan spelen:
Freeze je track met de effecten die niet moeten veranderen (compressors eq's, ...). En route je track naar een tweede track waar je dan je andere effecten op steekt (Beat Repeat, Redux, ...).

Ik denk wel dat je een beetje latency kan krijgen op je tweede track (maar ben het niet zeker).
Maar dat is dan weer op te lossen met Track Delay.
 
Even een vraagje. Gebruik sinds kort voor het eerst Ableton 6. Leuk voor live mashups, maar een ding wil nog niet lukken. Ik krijg mijn M-Audio Keystation 49e nog niet aan de praat. Het midi in signaal knippert als ik een toets in druk, maar ik krijg het niet voor elkaar met mijn midi controller een synth aan te sturen. Wat doe ik verkeerd?


Bij de midi instellingen kan je aangeven waar je de controller voor wilt gebruiken... (Track, Remote enzo...) daar moet je track aanvinken bij de controller
 
Hallo,

Wie heeft voor mij de oplossing ?

Heb een Behringer BCF gekocht .

Het linken van Midi is géén probleem .

Maar om een fader automation mee te laten lopen met iets wat ik gerecord heb lukt me weer niet .

Dus bijv. volume gekoppeld aan fader 1 op rec gedrukt fader 1 langzaam naar boven en naar beneden gehaald .

Vervolgens op play gedrukt en alleen in Ableton zie ik mijn volume schruif omhoog en naar beneden gaan .

Maar géén fader die omhoog of naar beneden gaat van de BCF .
 
Hallo,

Wie heeft voor mij de oplossing ?

Heb een Behringer BCF gekocht .

Het linken van Midi is géén probleem .

Maar om een fader automation mee te laten lopen met iets wat ik gerecord heb lukt me weer niet .

Dus bijv. volume gekoppeld aan fader 1 op rec gedrukt fader 1 langzaam naar boven en naar beneden gehaald .

Vervolgens op play gedrukt en alleen in Ableton zie ik mijn volume schruif omhoog en naar beneden gaan .

Maar géén fader die omhoog of naar beneden gaat van de BCF .


beweegt de fader als je met je muis iets aanpast?
 
Hallo,

Wie heeft voor mij de oplossing ?

Heb een Behringer BCF gekocht .

Het linken van Midi is géén probleem .

Maar om een fader automation mee te laten lopen met iets wat ik gerecord heb lukt me weer niet .

Dus bijv. volume gekoppeld aan fader 1 op rec gedrukt fader 1 langzaam naar boven en naar beneden gehaald .

Vervolgens op play gedrukt en alleen in Ableton zie ik mijn volume schruif omhoog en naar beneden gaan .

Maar géén fader die omhoog of naar beneden gaat van de BCF .

Heb je bij de instellingen van Ableton ook de "OUT" functie aanstaan? Aangezien het zo kan zijn dat je alleen input voor ableton geeft, maar dat ableton geen output geeft voor je controller.... dit kun je bij instellingen aanpassen. En werk je trouwens via USB of Midi-bekabeling?

Hoor t wel!

Gtrz
 
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen; maar wat mij erg helpt in session view is ctrl shift i, man ik heb zoveel zitten klooien met gewoon de gehele scene te kopieren en dan te deleten wat je in die scene niet hebben wilt.

Jammen in session view, dan heb je een leuke combi van clips; ctrl shift i; clips die aanstaan worden in een nieuwe scene gekopieerd.
 
Back
Top