liveset sequencen in Ableton

phase57

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2004
Berichten
45
Locatie
Belgie
Hi,

Ik ga binnekort waarschijnlijk mijn eerste live set doen, wel begin volgend jaar ergens.

Nu, in mijn studio gebruik ik Cubase op een PC en daar zie ik me echt geen live optreden mee doen. Een vriend van me heeft me Ableton leren kennen, geweldig programma.

Nu wat ik me afvroeg, hoe gaan de meesten te werk wanneer je bvb een set van 10-14 nummers wil brengen ?
Ik weet ongeveer hoe het programma werkt, hoe je samples inlaad, hoe je een track structuur opbouwd, scenes ... enz...
Wat ik minder begrijp is hoe je verschillende nummers mixed of in elkaar laat overvloeien. Zijn hier speciale functies of werkwijzen voor ? Ik kan bvb moeilijk begrijpen dat je, alle samples, loops en vsti's van 10-14 tracks tegelijk in een project laad en alles achter elkaar plaatst, dit lijkt me een nogal instabiele en cpu/mem vretende mannier. (even terzijde, hoe doen mensen dit die niet met Ableton werken, maar bvb met logic of cubase ? alles tracks uit de set achtereen gesequenced ?)

ik vind eerlijk gezegd wijnig informatie ivm het het opzetten, en vooral dus, het sequencen van je volledige set.

Ik weet dat Underworld mpc's en apple powerbooks gebruikt, meerdere dus, dit maakt het makkelijker om van de ene track in de andere over te gaan. Maar dit is voor mij geen optie , geen budget voor en ik werk niet met hardware seq ;)

alle hulp is welkom, thanx in advance

phase
 
Ik gebruik bij elke lveset ook ableton, persoonlijk hou ik er van om live alles nog te kunnen beinvloeden, dit betekend dat ik ongeveer 9 keer per liveset ableton opnieuw moet inladen en dus ook de midiclock moet stopzetten voor de rest van mijn hardware. Ik mix dan het geluid van een MD in met zelfgemaakte passende zieke soundscapes die ook een toevoeging hebben aan de volgende track
 
Kun je niet een laptop, DJ mixer en een draaitafel of iets dergelijks aan elkaar knopen? Of 2 laptops of zo. Mag je zelf je overgangen mixen.
 
bah... live én sequencen in 1 zin gaat dr bij mij moeilijk in....


tja er zijn natuurlijk meerdere opties (weet zelf ook niet of er functies in ableton zijn die dit makkelijker maken...)

- je kan een stilte tussen de nummers laten voor applaus ( :D ) en ondertussen je nieuwe nummer laden...
- je kan tijdens het laden op een keyboardje pingelen... moet je wel goed zijn in live spelen natuurlijk
- of idd een 2de secuender mee laten draaien...
 
Origineel geplaatst door Thoraval
bah... live én sequencen in 1 zin gaat dr bij mij moeilijk in....


tja er zijn natuurlijk meerdere opties (weet zelf ook niet of er functies in ableton zijn die dit makkelijker maken...)

- je kan een stilte tussen de nummers laten voor applaus ( :D ) en ondertussen je nieuwe nummer laden...
- je kan tijdens het laden op een keyboardje pingelen... moet je wel goed zijn in live spelen natuurlijk
- of idd een 2de secuender mee laten draaien...

Wat een gelul zeg, die midiclock moet zoiezo stopgezet worden, kom eerst maar eens een keer luisteren (bijv aanstaande vrijdag op www.projecthurricane.nl ) voordat je begint te bleren dat live en sequensen samen moeilijk ingaat. als er iets goed samen gaat is het wel ableton en live sequensen,t heet ook niet voor niets ableton live. Creativiteit en talent is echter wel noodzakelijk om wat aardigs in elkaar te zetten
 
Origineel geplaatst door Boost303
. als er iets goed samen gaat is het wel ableton en live sequensen,t heet ook niet voor niets ableton live. Creativiteit en talent is echter wel noodzakelijk om wat aardigs in elkaar te zetten

Ik geloof niet dat ie met die opmerking doelde op het feit dat ableton ergens niet geschikt voor zou zijn.
Eerder op het feit dat als je een sequencer je noten laat spelen, je niet zelf (live ) de noten speeld....
 
Als je zelf de noten speelt is t ook niet echt een liveset, voor mij persoonlijk is het met name het live beinvloeden van de noten en de sound wat iets live maakt, ik kan live even of bijna creatiever en intuitiever omgaan met mijn tracks dan in mijn studio. Dit komt wel doordat ik bijna geen audio gebruik in ableton live en bizar veel programmeer zodat de gemaakte muziek te beinvloeden is naar wens. Zo blijft het ook elke keer afwisselend
 
Origineel geplaatst door radiance
Een echte electronische live set is (vind ik ) beginnen met een lege sequencer en die dan realtime programmeren. Dus dat je je paternen live staat in te rammen zeg maar.
Unit Mobius deed dit nog wel eens...en Jeff Mills ook.

Mja een 909 sequencen met zijn beperkte bron aan geluiden is toch wel even iets anders als een hele live setup vanaf 0 sequencen......lijkt me onmogelijk of in ieder geval niet boeiend voor het publiek.

Wat ik bedoel is dat een perfecte pianosequence live inspelen nogal iets anders is dan trial and error programmeren van een 909......Dan is een 909 gewoon 100 x makkelijker zo te gebruiken.
 
Ik snap overigens niet wat het probleem is van 14 nummers live inmixen in Ableton.

Je gooit gewoon al je loops in Live, Track 1 = DRUM, track 2 = <whatever> enz enz

Met de kleuren die je beschikbaar hebt kleur je de loops van elk nummer hetzelfde zodat je weet welke loop bij welk nummer hoort.

Je hebt dan 2 grote voordelen:

1. Je hebt al je loops in 1 scherm beschikbaar, en dus ook je hele liveset...niks midiclock stoppen dus (overigens synct Ableton ook prima aan een midiclock dus zou je een andere source kunnen gebruiken).

2. Je kunt echt live je nummers in elkaar overmixen.....want je hebt al je loops in hetzelfde scherm staan en kunt dus ook loops uit de volgende track pakken en deze zo introduceren (mixen) in je huidige track.

Tempochanges kom je wel uit denk ik......


Dat is hoe ik Ableton gebruik en is wat mij betreft ook de meest interessante manier van een liveset geven. Je past namelijk je set aan aan hoe jij denkt dat het op dat moment moet zijn. Als je publiek wil dansen en jij hebt er een erg rustig stukje inzitten kun je dat overslaan of juist andersom. Je hebt alle vrijheid.

Het is wel verstandig om je loopt een goede naam te geven en je tracks dusdanig in te delen dat er altijd soortgelijke loops op 1 track staan (bijv: Lead, bass, break, upbeat of wat jij ook makkelijk zou vinden).

Mijn 2 eurocent......
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik snap overigens niet wat het probleem is van 14 nummers live inmixen in Ableton.

Je gooit gewoon al je loops in Live, Track 1 = DRUM, track 2 = <whatever> enz enz

Met de kleuren die je beschikbaar hebt kleur je de loops van elk nummer hetzelfde zodat je weet welke loop bij welk nummer hoort.

Je hebt dan 2 grote voordelen:

1. Je hebt al je loops in 1 scherm beschikbaar, en dus ook je hele liveset...niks midiclock stoppen dus (overigens synct Ableton ook prima aan een midiclock dus zou je een andere source kunnen gebruiken).

2. Je kunt echt live je nummers in elkaar overmixen.....want je hebt al je loops in hetzelfde scherm staan en kunt dus ook loops uit de volgende track pakken en deze zo introduceren (mixen) in je huidige track.

Tempochanges kom je wel uit denk ik......


Dat is hoe ik Ableton gebruik en is wat mij betreft ook de meest interessante manier van een liveset geven. Je past namelijk je set aan aan hoe jij denkt dat het op dat moment moet zijn. Als je publiek wil dansen en jij hebt er een erg rustig stukje inzitten kun je dat overslaan of juist andersom. Je hebt alle vrijheid.

Het is wel verstandig om je loopt een goede naam te geven en je tracks dusdanig in te delen dat er altijd soortgelijke loops op 1 track staan (bijv: Lead, bass, break, upbeat of wat jij ook makkelijk zou vinden).

Mijn 2 eurocent......

Gebruik je dan je muis om clips te starten of gebruik je alleen scenes. Wil mijn eigen liveset muisvrij houden. Dat kan niet als al je materiaal in 1 set zit heb ik het idee.
 
Lijkt me wel dat je tussen de nummers door rustpunten nodig hebt.
Dat de mensen even kunnen klappen of :biertje: halen of zo.
Hoeft dan niet 100% stil te zijn, maar constant blazen het hele optreden door werkt vaak niet (vind ik zelf).
En als je dan een rode draad het hele optreden houdt of een soort 'verhaaltje' vertelt vind ik zelf altijd wel OK.
 
live-sets die maar aan 1 stuk doorgaan als 1 lange DJ-set in hetzelfde tempo trek ik echt slecht..en ik vind het dan ook niet raar dat mensen denken dat je plaatjes draait ipv live optreed.

waarom niet gewoon tussen nummers een pauze? gebruik ook lekker een MD of iPod of CDspeler ofzo om wat soundscapes of dingen in die pauzes te doen, of praat met je publiek, interactie is altijd erg prettig, en geeft mensen het gevoel dat je daar ook echt aan het optreden bent ipv je email aan het checken ;)
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Mja een 909 sequencen met zijn beperkte bron aan geluiden is toch wel even iets anders als een hele live setup vanaf 0 sequencen......lijkt me onmogelijk of in ieder geval niet boeiend voor het publiek.

Niks is onmogelijk. Komend weekend spelen we totaal onvoorbereid met een 707, 727, juno 60 en sh101 en waarschijnlijk nog wat midi-loos spul. Geen midi, alles getriggered en live ingespeeld, hoogstens een cassette bandje met vage noise voor pauzes of om fuck-ups te verdoezelen. We doen dat zo wel vaker en het werkt prima, je bent alleen wel enorm afhankelijk van het moment. Maar dat is het leuke aan deze manier van live spelen, het is ècht live en het publiek heeft dat ook wel door. Dat maakt ze ook wat coulant :D
 
en geeft mensen het gevoel dat je daar ook echt aan het optreden bent ipv je email aan het checken

LOL

thanx guys, er staan al een paar interessante dingen tussen.


Om alles te stoppen en een dat of cd te laten spelen vind ik niet zo interessant, ik wil mijn tracks echt live aaneen kunnen bouwen, zo veel mogelijk vrijheid, verschillende tracks combineren, loops onderling uitwisselen enz ... dit werkt volgens mij inspirerend en wie weet
krijg je zo weer ideën voor nieuwe tracks en worden je bestaande nummers beter.

Ik snap overigens niet wat het probleem is van 14 nummers live inmixen in Ableton.

Je gooit gewoon al je loops in Live, Track 1 = DRUM, track 2 = <whatever> enz enz

Met de kleuren die je beschikbaar hebt kleur je de loops van elk nummer hetzelfde zodat je weet welke loop bij welk nummer hoort.

Dit is overigens wel de mannier die ik voor ogen had en waarvoor Ableton bedoeld is. Wat ik mij gewoon afvroeg is, word het op den duur allemaal niet te zwaar, ok, de meeste loops worden van de HD gestreamed, maar wat ales je nogal wat effecten en vsti's gebruikt. Het zou handig zijn moest je in Ableton, in realtime , zonder clock te stoppen of zonder hickups, verschillende 'environtments' of tracks kunnen laden en andere terug unloaden. Maar als jij, Acidfever, het geen probleem vind 10-14 tracks zo te mixen, dan ga ik het zo wel eens opzetten ;)

en vaste stiltes voor applaus ... tja , het word mijn eerste gig ... best was applaus samples meebrengen :)




greetz
 
Origineel geplaatst door Ytse
Gebruik je dan je muis om clips te starten of gebruik je alleen scenes. Wil mijn eigen liveset muisvrij houden. Dat kan niet als al je materiaal in 1 set zit heb ik het idee.

Muisvrij as in gewoon laten spelen?
 
Tja je gebruikt maar 1 environment.....eventuele FX kun je in je loops bouncen om cpu power te sparen.

Stel dat je 20 loops in een nummer gebruikt (ik noem maar wat).....dan heb je voor 14 nummers inderdaad 280 loops.....maar die draaien nooit allemaal tegelijk.....ik denk eerder aan een max van zo'n 12 loops tegelijk.....en dat lijkt me al redelijk drukjes.......

En daar heeft Ableton absoluuut geen moeite mee....heb je nog ruimte zat voor live fx en dat soort grappen.....

Ben het overigens wel met de eerdere statement eens van met je publiek praten....overigens zou een set als deze met ABleton ookl niet betekenen dat je dat niet doet en ook niet dat je geen tempochanges gebruikt. Het geeft je alleen meer tijd en mi9nder stress.

Wij hebben live al vaak een funny voice wedstrijd gehouden met het publiek.....microfoon door reaktor routen en laat maar een paar emnsen uit het publiek een stukje zingen door een zieke fx patch.....ze lachen zich rot en het varieert ook lekker...... en het is gewoon altijd grappig.....



Origineel geplaatst door phase57
LOL

thanx guys, er staan al een paar interessante dingen tussen.


Om alles te stoppen en een dat of cd te laten spelen vind ik niet zo interessant, ik wil mijn tracks echt live aaneen kunnen bouwen, zo veel mogelijk vrijheid, verschillende tracks combineren, loops onderling uitwisselen enz ... dit werkt volgens mij inspirerend en wie weet
krijg je zo weer ideën voor nieuwe tracks en worden je bestaande nummers beter.



Dit is overigens wel de mannier die ik voor ogen had en waarvoor Ableton bedoeld is. Wat ik mij gewoon afvroeg is, word het op den duur allemaal niet te zwaar, ok, de meeste loops worden van de HD gestreamed, maar wat ales je nogal wat effecten en vsti's gebruikt. Het zou handig zijn moest je in Ableton, in realtime , zonder clock te stoppen of zonder hickups, verschillende 'environtments' of tracks kunnen laden en andere terug unloaden. Maar als jij, Acidfever, het geen probleem vind 10-14 tracks zo te mixen, dan ga ik het zo wel eens opzetten ;)

en vaste stiltes voor applaus ... tja , het word mijn eerste gig ... best was applaus samples meebrengen :)




greetz
 
Back
Top