De grote midi-setup thread

Sjaak

premonitionfactory.com
Lid sinds
9 Maart 2004
Berichten
2.188
Locatie
Hellevoetsluis
Wordt eens tijd voor een thread mbt midi-setup issues en workarounds. Voorbeelden:

- midi-routering: midi-tru, patchbay's, midi merge
- program changes
- midi controllers: re-routen
- verschil live situatie vs studio
- synchronisatie sequencers, arpeggiators, drummers

Origineel geplaatst door pjeut
Met zo'n patchbay kun je ook de MIDI-routing veranderen. Maar je kunt niet het aantal MIDI-kanalen aanpassen dat van het ene apparaat naar het andere apparaat gaat.

Afhankelijk van het merk/type patchbay kun je 1 of meerdere midi-in poorten routeren naar 1 of meerdere midi-out poorten. Als de patchbay ook re-channeling ondersteunt kun je op midi-kanaal niveau je routering opzetten.

Origineel geplaatst door pjeut

Een voorbeeld, in m'n (niet-life) setup heb ik een hardware sequencer met daar een aantal apparaten aan, ondermeer een Roland SoundCanvas en ook een GEM S2. Bij beiden geldt dat als via MIDI een connectie is ze allebei op de 16 midi-kanalen geluid zullen willen boomen. Mijn patchbay is een goedkoop en oud Akai-dingetje en die kan niet kanalen filteren, en m'n sequencer, en RM1x, kan wel bepalen of de MIDI intern blijft en/of dat de MIDI via de out naar buiten gaat, maar hij kan natuurlijk niet zeggen welk kanaal naar de soundcanvas gaat en welk kanaal naar de GEM (had de rm1x maar twee of meer MIDI-outs).

Dat kan maar de patchbay moet wel kunnen re-channelen. Dus bv midi kanaal 1 op midi poort 1 (RMX) re-routen naar midi kanaal 8 naar midi poort 2 (GEM). Probleem is dat de meeste hardware patchbays dit echter niet kunnen.... Als je met een PC werkt: Midi-OX!

Origineel geplaatst door pjeut

En nog wat anders; zo te zien werk je life best wel met gesequenced materiaal. Hoe verloopt de synchronisatie met de drummer?

Een midi gestuurde click-track of backing tracks (midi of audio) is wat het beste werkt, bij professionele bands zie niet anders. Probleem is vaak dat drummers in cover bands hier niet erg happig op zijn.
 
Re: De grote midi-setup thread

Origineel geplaatst door Sjaak
...Afhankelijk van het merk/type patchbay kun je 1 of meerdere midi-in poorten routeren naar 1 of meerdere midi-out poorten. Als de patchbay ook re-channeling ondersteunt kun je op midi-kanaal niveau je routering opzetten.
Kun je een aantal merken en typen noemen zie aan die criteria voldoen?

(edit: Ik heb inmiddels gekeken naar de Miditemp PMM88-E... Mooi, maar wel ridicuul duur zeg...)
 
Laatst gewijzigd:
Wat mij betreft een heel goed idee deze draad!
Ga ik zeker volgen, want ik loop o.a. te worstelen met MIDI-OX...
 
Opcode Studio 4 en 5 doen rechanneling, merging (onbeperkt) en filtering in de patchbay zelf. De Studio 5 is nog veel uitgebreider programmeerbaar. Daar kun je bijvoorbeeld ook controlers scalen of anderszins processen in de patchbay, en nog veel meer.

Programmeren van die dingen kan alleen via een ouwe Mac, maar ze draaien verder wel stand-alone. Ik kocht er gewoon een ouwe 8600 bij voor 25 euro die alleen maar aan gaat als ik de patches in de Studio 5 wil wijzigen :D

Ik denk dat er weinig kan tippen aan een Studio 5. Stand-alone dan. Een USB-interface/patchbay met MIDI-OX is flexibeler misschien, maar dan moet je wel altijd de computer eraan kunnen en willen hebben. Er is momenteel zeker niks met zoveel mogelijkheden goedkoper dan een Studio 5 :W
 
ik heb 'n goeie ouwe roland A880 8x8 midi patcher tussen hardware en powerbook (motu 828mk2) hangen. ik gebruik afwisselend m'n machinedrum en Live als midi sequencer. met de A880 druk je 'n paar knoppen in en klaar: mighty handy! m'n usb-midi controllers gaan doorgaans via Live>motu>A880 naar de synths. kan 2 inputs mergen. er zitten wel meer filtering ed. functies op maar die gebruik ik niet. voor mij is 't ding volledig tranparant in m'n setup, dus 't werkt perfect! (behalve als ik 'm vergeet aan te zetten ;) )
 
Re: Re: De grote midi-setup thread

Re: Re: De grote midi-setup thread

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Kun je een aantal merken en typen noemen zie aan die criteria voldoen?

(edit: Ik heb inmiddels gekeken naar de Miditemp PMM88-E... Mooi, maar wel ridicuul duur zeg...)

- Miditemp: alle typen
- Motu: Micro-Express, Midi-Express, Midi Timepiece AV
- Wat oudere typen patchbays: oa Digital Music Corp. MX-8

Miditemp - Ik heb zelf een Miditemp, heel duur ja, maar ze ondersteunen dan ook alles. Ze hebben 1 nadeel: je kunt ze niet als PC midi interface gebruiken, dus enkel stand-alone. Daar is wel een workaround voor: ik heb een 1x1 Edirol midi interface gekocht voor 50 EUR en deze tussen de miditemp en mijn laptop gehangen. Als ik thuis via Cubase wil sequencen kan ik toch 16 midi kanalen gebruiken. Niet ideaal, maar het werkt. Maar nog maals, de Miditemp's zijn echt bedoeld voor het live werk. Iedere song van je setlist programmeer je als patch. De patch bevat alle midi instellingen: program changes, transposes, controller remapping, re-channeling, splits en als dat niet genoeg is system exclusive messages. In totaal kan ik iets van 16.000 patches per patch file opslaan...lijkt mij wel voldoende dacht ik.

Motu: het programmeren kan deels alleen via software en niet via de unit zelf, en dan nog alleen via Mac's. De PC functionaliteit wordt slechts deels ondersteund. Ook hebben ze een beperkt aantal presets, maar je kunt ze wel weer als PC midi interface gebruiken. In de praktijk had ik 3 keer niks aan deze patchbay.

Voor een volledig overzicht van de meeste patchbays, zie http://images.emusician.com/files/33/cmpg/%95MIDI_interface%20chart.pdf
 
Back
Top