Midi Thru Box en verschillende kanalen

GijsH

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2009
Berichten
406
Locatie
Genk
Ik ben op het moment aan het werken aan een soort live setup waarbij mijn Mpc2000xl als sequencer wordt gebruikt. Binnen een sequence heb ik verschillende midi tracks lopen die allemaal naar een externe synth/drumcomputer gestuurd worden via midiout - een beetje (of helemaal?) zoals Palmbomen II dit lijkt te doen.

In de mpc stel ik per track het midi kanaal in zodat deze overeenkomt met het kanaal van het externe apparaat. Omdat de Mpc maar 2 midi out poorten heeft, heb ik een midi thru box van Kenton aangeschaft.
Nu lijkt het probleem te zijn dat deze geen onderscheid in midi kanalen kan maken. Weet iemand of dit daadwerkelijk het geval is? Of doe ik iets verkeerd? Op het internet vind ik uiteenlopende antwoorden:
- r/synthesizers - Can midi thru allow separate midi channels to pass through it?
- r/synthesizers - Midi Thru box to different channels?
- 1 MIDI in to: one per channel multi MIDI outs box ? - MOD WIGGLER

Of ligt het aan de Kenton specifiek en zijn er andere midi thru boxes die dit wel kunnen?
Kent iemand een goed alternatief? (de meeste alternatieven lijken niet meer in productie te zijn/vallen niet in mijn budget - heb slechts nood aan een 4-5 tal extra midi outputs)
 
Ik weet niet helemaal of ik je probleem begrijp qua 'onderscheid maken in midi channels'. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n Kenton problemen oplevert in jouw gebruiksdoel. Je wil toch gewoon verschillende synths aansturen?

Zo lang de midi channel van je synth matcht met de midi channel van de sequencertrack waarin je die synth wil sequencen, gaat het goed, toch?

Ik heb een Quadra Thru en dat werkt prima. Ik gebruik een Squarp Pyramid en stel de verschillende tracks in met de midi channel gelijk aan die van de betreffende synth.

Als ik het goed begrijp is jouw gebruiksdoel hetzelfde en heb je aan die Kenton genoeg. De synth 'luistert' naar het juiste kanaal.

Ik vond deze comment wel goed:

MIDI Thru boxes just repeat what they get on the input port to all of the output ports. You're exactly right - you set each synth to listen on a specific MIDI channel and your sequencer to send data for each synth part on the channel configured for that synth and the synth just picks out data addressed to it from the data stream. The data stream contains MIDI clock and messages for all synths on the bus in aggregate.
 
Laatst gewijzigd:
Oke, dom van mij. Maar ik had de fout gemaakt om de 'omni' setting van mijn Dx7s niet te wijzigen. Daarbij nog het probleem dat het keyboard deel van mijn ESX-1 automatisch alle midi noten lijkt te ontvangen. Heb in de handleiding niet meteen gevonden of ik dit kan afzetten maar het werkt gewoon door er geen sample aan toe te wijzen. Dan is het gewoon een kwestie van mijn drumkanalen met de juiste noot te laten corresponderen.
Dus, het lag voornamelijk aan de Dx7. Maar het leek alsof de ESX ook de tracks bestemd voor de Dx7 leek te ontvangen.

In ieder geval, bedankt voor jouw antwoord! Heeft me in ieder geval het vertrouwen gegeven dat het niet aan de thru box lag :D.
 
Klassiek probleem… als ie op omni staat… er zijn bakken die elke keer je ze aanzet omni luisteren… misschien heeft er iemand wat aan die opmerking.
 
De meeste programeerbare MIDI-patchbay's zijn van ± 1988 > 1992.
Hoewel de Motu Express ook nu nog meer kan dan alleen maar Thru-box spelen.
Was hiermee zelf ook aan 't uitzoeken.
 
Oke, dom van mij. Maar ik had de fout gemaakt om de 'omni' setting van mijn Dx7s niet te wijzigen. Daarbij nog het probleem dat het keyboard deel van mijn ESX-1 automatisch alle midi noten lijkt te ontvangen. Heb in de handleiding niet meteen gevonden of ik dit kan afzetten maar het werkt gewoon door er geen sample aan toe te wijzen. Dan is het gewoon een kwestie van mijn drumkanalen met de juiste noot te laten corresponderen.
Dus, het lag voornamelijk aan de Dx7. Maar het leek alsof de ESX ook de tracks bestemd voor de Dx7 leek te ontvangen.

In ieder geval, bedankt voor jouw antwoord! Heeft me in ieder geval het vertrouwen gegeven dat het niet aan de thru box lag :D.
Verdomde omni-modus! Fijn dat het is gelukt! Overkomt iedereen, ik zit overigens nog regelmatig 15 minuten te kloten om de meest simpele midi- of geluidstaken te laten slagen, vraag me af of dat ooit over gaat, haha.
 
Back
Top