Junkie XL optreden op lowlands

Origineel geplaatst door BCA303

Hij staat daar als een soort van almachtige vader te heersen over het Lowlands publiek. Ongelooflijk droevig natuurlijk, maar zo is het nu eenmaal.

Een typisch voorbeeld van de dingen erger voorstellen dan ze zijn. Ik zie niet in in welk opzicht hij als een "almachtige stond te heersen" Laten we het er alsjeblieft gewoon bij houden dat hij stond the play-backen en een beetje op en neer stond te springen en er verder geen onzin bij gaan verzinnen.
 
Dat wat Fuse zegt is wel interessant. Het kan best zijn dat ie een beetje gebonden is aan zijn contract en het gewoonweg moet. We zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten, maar ik weet dat bv dat The Orb, toen ze nog populair waren een keer bij TOTP moesten spelen en toen maar gewoon met zijn tweeen met een potje schaak op het podium gingen staan.. Niet lang daarna kregen ze mot met hun platenbaas..
 
Origineel geplaatst door King of Snake
maar goed, ik heb wel heel erg veel repsect voor de man z'n produktie skills en de kwaliteit van de tracks

ik niet. helemaal geen respect trouwens.
iedereen kan leren hoe je een plamuurmes gebruikt :[>

en ik ben het heel erg eens met de stelling dat dance/elektronische muzikanten dezelfde behandeling moeten krijgen als rock muzikanten wat live betreft. alleen omdat de meerderheid niet weet hoe die apparaten nou precies werken hoef je er nog geen farce van te maken. daarom treed ik ook niet live op, da ken ik nie...
tom moet gewoon voor zijn liveshow Rude Boy er weer bij vragen... zit er in ieder geval 1 iemand in de groep die uberhaupt iets kan.
 
ja, staan janken in een soldatenpakkie ;)
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Dat wat Fuse zegt is wel interessant. Het kan best zijn dat ie een beetje gebonden is aan zijn contract en het gewoonweg moet. We zullen het waarschijnlijk nooit zeker weten, maar ik weet dat bv dat The Orb, toen ze nog populair waren een keer bij TOTP moesten spelen en toen maar gewoon met zijn tweeen met een potje schaak op het podium gingen staan.. Niet lang daarna kregen ze mot met hun platenbaas..

Hehe.. herinnert iemand zich dat optreden van Nirvana nog.. waar ze moesten playbacken om een of andere reden. De drummer deed niets anders dan met z'n stokken jongleren.. en als een aap in de rondte springen.. en Kurt Kobain zong "smells like teen spirit" in een prachtige "opera" versie.

Ook leuk.. Guns 'n Roses' bassist met bokshandschoenen (later nog een keer herhaald door de gitarist van EMF).

Typische voorbeelden van "moeten playbacken".. maar wel met een vette knipoog.. ;)
 
Er bestaat een beroemd verhaal over 1 van de eerste (en enige) optredens van Jimi Hendrix in Amsterdam. Ze moesten optreden in het toenmalige Bellevue theater aan de Marnixstraat, voor het VPRO programma 'Fanclub TV'. Ze hadden de backline neergezet, Marshalls op 21, begonnen te repeteren en nog geen 10 minuten later komen de bovenburen naar beneden klagen dat bij hen de kalk naar beneden komt van de herrie. En toen moesten ze playbacken. Ik heb (heel lang geleden) die beelden eens gezien en je kon aan Jimi zien dat hij niet blij was...:)
 
Ik zou me totaal ongemakkelijk voelen als ik zo op het podium moest staan, dan beleef je er zelf toch ook veel minder plezier aan. Muziek maken is toch het mooiste wat er is.
 
Origineel geplaatst door Dubstyla
Ik zou me totaal ongemakkelijk voelen als ik zo op het podium moest staan, dan beleef je er zelf toch ook veel minder plezier aan. Muziek maken is toch het mooiste wat er is.

Bwah.. I'm only in it for the money 8)
 
Interressante discussie. Kijk Tom heeft in het verleden keihard moeten werken om te komen waar die nu is. En dat is zeer verdient ook.

Het hele live gebeuren is ook altijd weer een punt van discussie want wat is nu echt live ? en zeker met dance. Uiteindelijk is dat lastig te bepalen. Iets meer live had wel gemogen. Neem bijvoorbeeld Eboman (laatst gezien in waterfront.) 2 laptops audio en video tegelijk, erg vet.

Iedere live dance act heeft een beetje vooraf geprogrammeerd denk ik.
 
ja...elke rock act heeft ook van te voren partijen ingestudeerd en op elkaar afgestemd. Anders speelt iedereen maar wat door elkaar en dat wordt ook niks

Wanneer is iets echt live is voor mij niet echt moeilijk te bepalen. Als je je handen vol hebt en er kan spul mis gaan is t live.
 
hmm ik heb 'm ook alleen op dancevally 2002 gezien, de muziek gewoon te top geweldig vind ik!!!
maar dat neemt niet weg dat men zich achter de oren moet krabben als men een dj-act (zoals trouwens Tom zijn act noemt !!!!) als live act benoemd.

Ik snap best wel een beetje dat je een act doet waar je de grote lijnen vast hebt staan en bepaalde zeer complexe bewerkingen, maar ik zou het m'n eigen hart niet aan kunnen doen om te playbacken en al helemaal niet om met me handen de lucht in te staan klappen.

Ik vind dat een live act niet persee live gespeelde muziek instumenten hoeft te hebben, maar doe dan wel live je mix enzo. :S Ook op de GPNL viel het me op dat bepaalde mensen met de handen in de lucht konden staan zwaaien, waar ik zelf me tenen soms krom hield om alles qua mix 100% live te mixen! Tja en dan ook nog met live drums :D ik durf te zeggen Dan Derend is LIVE :) :D :P (ookal was de priklijst als volgt Kanaal 1: Links AUDIO out , Kanaal 2: rechts AUDIO out! :P)

maar ehm wel vermoeiend hoor :S dus snap best dat men als je elke week optreed iets minder live gaat mixen !!!
Nou waarschijnlijk heb ik niets toe kunnen voegen aan deze thread , maar ehm heeft iemand "The producers" wellis zien live optreden ? hoeveel cd spelers gebruiken die ervoor ;)
 
Laatst gewijzigd:
wat een drukte allemaal. Wat maakt het nu uit of hij een aantal remixen van te voren maakt en achter elkaar afspeelt. Alsof je bij dance het verschil hoort tussen live / en niet live. Dance is niet te vergelijken met rock, hoe graag sommigen dat ook willen. Goed leuk dat iemand live aan wat knopjes draait of mixt, maar als het goed is hoor je geen verschil. Dus waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan ?

Kijk ga dan dance maken met "echte" instrumenten, bijvoorbeeld een drummer en dergelijke. Of doe andere creatieve dingen op het podium. Neem bijvoorbeeld een showballet met lekkere wijven mee, dan hebben we in ieder geval nog om naar wat te kijken.

Waarom doet die Junkie XL nog live optredens ?. Nou misschien omdat cd-tjes verkopen tegenwoordig niet zo best meer gaat, met al die mp3's ( terecht overigs, cd's zijn gewoon te duur ). Een artiest moet dus maar wat anders verzinnen om geld te verdienen, 'live' optreden is dus een goede.

Ben zelf ook op Lowlands bij JXL geweest en vond het echt tien keer niets ( heb wel de 1e cd, dus was wel zeer geinteresseerd ). Maar of hij nou achter 10 analoge synths staat of achter een harddiskrecorder, denk niet dat dat veel uitgemaakt had. Je kon vanuit de tent niet eens zien waarachter ie stond.

Live met een drummer, gitaar etc. had meer indruk gemaakt. Met dat soort instrumenten erbij wordt de muziek denk ik wat organischer.

Tja en dan kun je natuurlijk nog lopen discussieren over het maken van sfeer en dat je je platen op het publiek moet afstemmen. Maar dat kan naar mijn mening uitstekend van te voren. Heb es een cd-tje voor een feestje in elkaar gezet, gewoon 5 nummertje apres ski, 5 nummers rock, ff wat nederlandstalig, paar nieuwe hits er doorheen. Ik merkte niet het verschil met "live" cd-tjes opzetten.
 
:Z

Hoe durf je apresskihutters met ons te vergelijken.. ? Wij zijn tenminste verwend... :duivels:

Maar een cd van begin tot eind aanzetten of cd's mixen is hier helemaal niet aan de orde. Het ging om de benaming 'live-act' niet over hoe het klinkt. Achter een hdrecorder is het gewoonweg niet live, daar gaat het om. Niet of de mensen het wel of niet doorhebben, want dat hebben de meeste niet, gelukkig.
 
er zouden wat meer electronische bands moeten komen.......ik snap wel dat het tof is dat je met alle apparatuur in je eentje een compleet arrangement in mekaar kan knutselen....maar waarom zou je dit ook zo vertalen naar een live optreden? zet gewoon 5 mensen op een podium, eentje die de drums doet, eentje die zich met de baslijnen bezighoudt, iemand voor de leads en overige synth dingen etc.etc..... dan kan je ook nog eens een heleboel live proberen te doen omdat je genoeg handjes hebt......
 
Sorry Olaf, maar een drumstel in een electronische dansact vind ik persoonlijk 3 keer niks, voor zover je dan nog over een electronische dansact kan spreken. Dat mist iets, een 909 kan uitgemolken zijn, maar een drumstel... pfff. Niet mijn kop thee.. In hip hop vind ik het een heel ander verhaal..
 
ik heb het ook niet over een drumstel, maar over drums ;) wat let je om daar met een tr909, 808 en/of MPC te gaan staan? zolang je maar de drums verzorgt ;)

kijk dat bedoel ik nou, het is niet zwart/wit, er is ook nog zoiets als een tussenvorm...een electronische band! dat moet toch moddervet zijn? tuurlijk zijn er wel dingen die je niet zo makkelijk live kan doen, maar dat geld ook voor "gewone" bands, dus daar moet je dan een alternatief voor verzinnen of gebruik je alsnog een HD-recorder of sequencer voor....
 
Ok, niets gezegd. :)

Zo zag ik laatst een optreden van de hiphop act Relaxt, was ook zeer relaxt, met een zanger, drummer, 2 gitaristen, plaatjesdraaier/scratcher icm een mpc.. echt vetjes. Dat was pas een liveact. Dit zit al in het zogenoemde 'grijze gebied'. :)
 
ja maar ..dat bedoel ik dus niet...... waarom is het live als er een gitaar en een drumstel inzit? het kan toch ook net zo goed live zijn als iemand de TR909 helemaal aan gort programmeert, de bassist op een minimoog live de baslijnen zit te spelen etc.etc.? zo was kraftwerk in principe ook opgezet....
 
ja zo live.. zo zijn er maar echt hééél weinig.. on the fly muziek maken, wie durft dat? sander misschien, maar verder... ? :)
 
Back
Top