Junkie XL optreden op lowlands

kijk en nu komen we bij de essentie.......een rock band die live optreed, die durft daar on the fly muziek te maken..kwestie van instrument-beheersing en lef....... maar dat zou een "electronische band" ook moeten kunnen......jeff mills kan z'n 909 ook helemaal live programmeren on the fly, de meesten hier kunnen toch wel een baslijn goed en strak spelen lijkt me....accoorden kan je ook oefenen etc.etc. ... samples triggeren moet ook niet echt een probleem zijn...... wat dan nog vetter zou zijn als je ook nog een soort mad-professor hebt die alle sounds op z'n mixer binnenkrijgt en met veel delay en effecten de mix helemaal kan afmaken....dit alles vergt natuurlijk wel veel oefening en repetities, maar het moet toch kunnen lijkt me....... ik weet niet meer welke producer dat was, maar die gast dwingt zichzelf om gewoon alle elementen van z'n nummers van begin tot eind in te spelen, zonder looping etc. op die manier gaat ie ook dingen veranderen zodra iets saai of eentonig wordt.....zoiets geld dan ook voor zo'n electronisch live optreden
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik heb het ook niet over een drumstel, maar over drums ;) wat let je om daar met een tr909, 808 en/of MPC te gaan staan? zolang je maar de drums verzorgt ;)


Kleine toevoeging hierop, het kan wel... Winterkälte had ik op Machinenfest gezien, één van die gasten zat me toch een partij op een electronisch drumstel te rammen- wow.
 
Origineel geplaatst door krz
Sorry Olaf, maar een drumstel in een electronische dansact vind ik persoonlijk 3 keer niks, voor zover je dan nog over een electronische dansact kan spreken. Dat mist iets, een 909 kan uitgemolken zijn, maar een drumstel... pfff. Niet mijn kop thee.. In hip hop vind ik het een heel ander verhaal..

En een electronisch drumstel dan ? ? ? :P:D:D:D:D:D:D:D:P


Wij gebruikte een electronisch drumstel om allerlei geluiden zowel drums als basslijntjes, melodielijntje, percussie e.d. te spelen. Echt met zo'n ding kun je in principe als je een goede drummer hebt 'alles' spelen !!!
Ik vind wel dat het inderdaad vaak wordt gedaan dat een accoustisch drumstel wordt gebruikt om over de muziek heen te spelen, dat vind ik ook niet echt leuk om steeds weer opnieuw te zien, maar zoals wij dit deden gaf het echt een extra dimentie denk ik !!! ;) 8)

Ben het zeker eens met olaf over dat dat erg cool 8) is zoals hij daar een stel iedeeen brengt. En zodra me apparatuur echt live on the fly kan worden ingeprogrammeerd (waar blijft die grid on the fly functie voor de RS nou hihi) ga ik dat ook zeker doen, voor mezelf probeer ik een balans te vinden tussen mijn stageluiheid en zelfrespect. Tot nocht toe doe ik live alleen de arrangementen, mixage en effecten 100% live en deden we t dan met echt live gespeelde electronische drums enzo, eigelijk wil ik nog met een echte bassist gaan werken in de toekomst , alleen brengen extra muziekanten ook extra logistieke dingen met zich mee, en dan heb ik zelf ook misschien zoiets van ik programmeer dan die bassriedels wel zelf in of speel ze van te voren wel in op de sampler :P

Ik ben het verder niet helemaal eens met een eerder genoemde stelling dat je toch geen verschil hoort met live en cd of plaat, das natuurlijk niet helemaal waar. tenzij men niet live speelt en gewoon de cd tracks afspeelt, tja dan hoort niemand verschil nee, maar veel dance liefhebbers zijn vrij verwend en kennen, net als bij rock muziek en andere stijlen overigens, wel degelijk veel nummers die langskomen op zo'n avond denk ik :biertje:


gr. Ronald
 
Zow wat Olaf zegt is echt een goeie! Ik denk dat niemand zit te wachten op weeer zo een band met gitaren, drums en iemand die probeert te scratchen (uitgemolken idee). Waarom niet is proberen een band te vormen met een bassist (toetsen, synth) een lead (ook iemand op toetsen) en iemand die op een percussiepad zit te ramnmen? Je kunt dan best een RS7000 oid erbij zetten voor de basisbeats (bd en snare/clap) enzo. Het hele zooitje naar een effect rack sturen en daar iemand achter zetten die lekker met delay ed kan werken. Als je veel oefent (wat bands MOETEN doen) dan kan daar best iets leuks uit komen wat veeel hoger scoort bij live opteredend dan weer iemand achter een knoppendoos..
 
lijkt me echt vet! ik vond het bv heel erg jammer bij st.germain dat het wel met een hele band was maar dat het allemaal net zo klonk als het album zelf......ik mis de rauwheid van een live optreden...dat het allemaal net anders klinkt dan op CD/vinyl, maar wel met meer energie en ruimte voor interactie met het publiek.... dat is imho het kenmerk van een goed live optreden.....daft punk op de 1e final fontier vond ik daaraan voldoen...ze hadden een redelijk beperkte setup, dus het klonk allemaal wat anders, nog minimaler en rauwer, maar het werkte echt supergoed....

ik vind metro-area bv een duo dat je perfect als zo'n soort electronische band op een podium zou kunnen neerzetten....

probleem met electronische muziek is denk ik dat de meeste producers ervan A) niet gewend zijn om samen te werken in een groep, B) te weinig instrument beheersing hebben (lang leve de sequencer ;) ) ...... het soort muziek is natuurlijk ook best wel belangrijk.....de gemiddelde trance plaat is volgens mij niet echt met zo'n "electronische band" setup live na te spelen...tenzij je het in een hele andere vorm doet natuurlijk.....maakt het ook weer interessant
 
maar rockbands hebben hetzelfde probleem als niet-live-spelende dance acts ook hebben, namelijk dat ze nauwelijks de mogelijkheid hebben om de song gaanderweg al spelende te veranderen. je moet maar even naar 4 andere mensen kunnen communiceren dat je dit stukje 4 keer gaat spelen i.p.v. 2 keer. anders loopt het een en ander nogal fout... dat zijn meestal toch ook vooraf dood-gerepeteerde songs waar weinig flexibiliteit in zit.

zelf vind ik de semi-dj benadering wel goed werken voor dance muziek. ik laat alle beats en andere lijnen als loops lopen op mijn sequencer, alles komt op individuele tracks binnen op mijn mixer, en van daaruit kan je met muten, eq'en en effecten de track helemaal opbouwen en overmixen in de volgende track. als je dan iets langer wilt laten duren, of een compleet andere opbouw wilt maken, dan is dat geen probleem. tegelijkertijd nog een beetje aan der knopjes draaien natuurlijk en het is 1 groot feest!

ik heb dat ook wel eens met 5 man gedaan. allemaal op synths. 1 achter de 303, 1 achter wat juno's, 1 achter de 505, 606 (lekker live patters programmeren) en 101 enzo, 1 samples triggeren en 1 achter de laptop en mixer... dat ging hartstikke leuk!
 
ik vind dat laatse interessanter klinken dan het mute/unmute gebeuren..het blijft dan toch nog vaak een statisch gebeuren....eigenlijk veranderd puur de structuur..... ideaal zou zijn wat een goed op elkaar ingespeeld jazz of funk band met bandleider kan doen.....idd door wat handbewegingen etc. de structuur en/of melodieen on the fly omgooien...maar dat vergt erg veel oefening en muzikaliteit....
 
wat dachten jullie van een groot electronisch orkest met een dirigent ervoor.. :eureka:
de sympfonieorkesten moeten toch dik gaan bezuinigen, dus er zullen wel wat zalen vrijkomen..

we gonna take over the world :duivels:
 
Lijkt me een tof idee. Gewoon een zooi RS'en MC's bij elkaar zetten en aan een mixer knopen en gaan.
Dan kan er ook nog wel iemand bij met een modulaire synth of zo. :D
Volgens mij is er zoiets wel te organiseren via een stichting, kun je er nog geld voor krijgen ook.
 
The GrooveBox Orchestra! ;)
 
Mochten jullie een geluidstechnicus zoeken voor deze band: Ik bied me aan. Ik kan by the way een aardig moppie mengpaneel spelen en ook met effecten kan ik zeer leuk overweg (tip: stuur je te delayen signaal eerst eens door een phaser. Zó lekker...)

Ik zie de technische rider al voor me. 32 DI's graag !!

Groet,
Allert
 
Origineel geplaatst door Allert

Ik zie de technische rider al voor me. 32 DI's graag !!

:D LOL:D
 
Het verschil tussen rockbands en electronische acts live zit hem denk ik ook wel in het feit dat rockband-bandleden met z'n allen naar het optreden toegroeien. Met kleine optredens raken ze gewend aan de sfeer/zenuwen enz.
en zo groeien ze er langzaam naar toe en krijgen ze meer zelfvertrouwen/lef en simpelweg podiumervaring.

Bij studiofreaks zoals ik en velen hier wordt er veelal binnenshuis geoefend. En dan uiteindelijk als alle sequences, programchanges, effecten etc. klaar staan het grote moment BOEM daar sta je dan, met (bijna) al je gear misschien.
Dat doe je niet 3 keer per week lijkt me; een gitarist hoeft alleen z'n gitaar mee te nemen. De drummer heeft een roadie.

Zou je je muziek dan misschien niet moeten aanpassen zodat het live niet teveel afwijkt van de studioversie?
Dan hoef je ook niet zo'n jxl-truc uit te halen, hou je nummer dan wat simpeler als je daar in je eentje staat.


Dat idee van het synthorkest is helemaal geen gek idee! komt misschien het fourrier verhaal weer naar voren ;)
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Tja, maar dan krijg je discussie: "wat is live?" Ik bedoel, Orbital is best live, alleen spelen ze niet met de hand 15 minuten lang een ARP (gek he?).. Maar het arrangeren is wel live en soundprocessing etc ook. En niet te vergeten het mixen. Maar er zijn best wel (elec) acts waarbij er nog best soms (niet altijd) op een synth wordt gespeeld of op een ander instrument. Check maar is de nieuwe DVD van Laurent garier (Unreasonable) daar heeft ie ook een toetsenist en een synth-sax speler erbij..

Live is voor mij als de artiest de mogelijkheid heeft om z'n muziek realtime 100% aan te passen, zoals Orbital inderdaad doet... heb ik vet respect voor! Een extra instrument voor improvisaties maakt het compleet. Zo was ik afgelopen donderdag in de Atak in Enschede, en daar trad Quantum Leap op... hij deed het erg goed; perfect op het publiek inspelen, vooral qua bassline etc. Ergens halverwege pakte hij z'n elektrische gitaar erbij en ging een beetje improviseren; echt vet! Dit soort live-acts krijg ik nou kippenvel van...

Aan de andere kant, kan ik het niet hebben, wanneer iemand staat op te treden met 1 hand in de lucht en met de andere hand losjes op een niet-aangesloten synth staat te rammen, en dat het publiek het dan nog vet vindt ook... is een belediging voor de live-act scene...
 
Origineel geplaatst door fuse
Lijkt me een tof idee. Gewoon een zooi RS'en MC's bij elkaar zetten en aan een mixer knopen en gaan.
Dan kan er ook nog wel iemand bij met een modulaire synth of zo. :D
Volgens mij is er zoiets wel te organiseren via een stichting, kun je er nog geld voor krijgen ook.

Mogen er ook nog echte (nt elektronische) instrumenten meedoen om nog wat meer volk bijeen te zetten? Ik speel dwarsfluit en (kampvuurakkoorden)gitaar. Lijk mij wel leuk om het geluid van een dwarsfluit zwaar te verkrachten met een hele zooi effekten :D en daar dan nog een ganse hoop synths en drum- en groovboxen bij te smijten...
 
Back
Top