Hihats: ik wil tssssssscht ipv tssssss

ik zal kijken of ik vanavond een doeltreffend sampletjes kan vinden.. Moeten kunnen want het komt bij 90% van de (grote) producties voor.

Aan filters/envelopes zit ik te denken maar ja...
 
OKeee, zoals beloofd!
In de bijlage dus een klein mp3tje met een voorbeeld van wat ik bedoel.. Ik gok steeds meer op compressie eigenlijk!


Arv
 
Ik hoor helemaal niks hahaha.

Lijkt wel alsof er een soort triangel achter zit.
 
? gewoon closed hihatjes op elke 16e behalve waar de open hihat is

ik vind dit trouwens pssssst in plaats van pchchcht

maar goed, probeer anders eens de hihat door een LP filter te halen en de resonance een stuk open en dan de cutoff ergens in t superhoog zodat je dat krijgt?
 
ik denk dat wat je bedoelt toch voornamelijk door goede compressie en misschien eq wordt bereikt. Het lukt me zelf ook nooit helemaal om die hats zo mooi te laten "zuigen" dus als iemand het wel gelukt is moet 'ie het maar eens voor doen :)
 
compressie/exciter bla :)

compressie/exciter bla :)

Allemaal mooi, maar ik draai meestal wat aan de knoppen en als ik denk -> vet! dan onthoud ik dat.
zo creeert iedereen z'n geheimpjes van de smid [niet dat ik ze heb ;D]
 
hehehehe wat een topic weer ! :D

tuurlijk is het drummers pedaal effect

en als je een beetje sampler hebt kan je het gewoon instellen dat de closet hihat de open hihat direct afkapt zodra je na de open hihat de closet indrukt.

de 909 kan het ook alleen maar omdat ie maar 1 van de 2 kan afspelen.

een drummers pedaaltje is natuurlijk het mooiste
zeker als je kan spelen ;)
 
het moet eens afgelopen zijn met die compressor-legendes op dit forum...straks ga ik nog vragen wat ik moet doen als mijn oor pijn doet, en krijg ik als antwoord: compressie natuurlijk ;)

het antwoord is vaak veel simpeler dan je denkt, zoals eerder al gezegd ben ik het hier met Madr eens, gewoon een open hihat die afgekapt wordt door een closed hihat...

doet me denken aan discussie op sonicstate waar iemand met 4 synths, waaronder moogs etc, probeerde om de bassen van het 1e Wutang album na te maken, maar het niet voro mekaar kreeg.......vervolgens bleek aan het einde van de discussie dat dat *hele* album gewoon met een oude ensoniq sampler was gemaakt...

Olaf
 
Koop anders een keer een hihat standaard met bekkentjes, ga net zo lang proberen tot je het hebt en sample dat.
Je kunt wel samplen/triggeren/knippen/plakken tot je een ons weegt, maar niets weegt op tegen the real thing.
Dit is duidelijk een geval van "Hoe kan ik zoiets simpels zo moeilijk mogelijk realiseren".
 
Dit is tsssss niet TSHSHSHSH....volgens mij is het ook helemaal geen opene hihat maar een omhooggepitchte sample van een cymbal. Voor het afkappen heb je helemaal geen closed nodig als je een sampler gebruikt: gewoon zeer korte release en spelen met je 'gate' timing. (noot lengte)
 
Hee kom op zeg, ik weet verdomd goed hoe een drumstel in elkaar steekt hoor! :( Dus eh, ik weet echt wel dat je 'afkap' instellingen kan maken om de openhat met de closed te stoppen. Okee, maar het gaat over extra's ofzo. Ik leg het behoorlijk klote uit, okee. Maar er zit een soort groove in en die mis ik als ik een zelfgemaakt hihat riffje maak! (waar de openhat door de closed wordt gekapt :) )

Ach, laat ook maar zitten..
 
Als ik zelf zo'n sound zou maken, dan zou ik dmv van m'n elec. drumstel een keer op een 'open' hi-hat slaan, en daarna dichtknijpen met de voet. Dat opnemen, en dan het laatste tikje eraf knippen.
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Hee kom op zeg, ik weet verdomd goed hoe een drumstel in elkaar steekt hoor! :( Dus eh, ik weet echt wel dat je 'afkap' instellingen kan maken om de openhat met de closed te stoppen. Okee, maar het gaat over extra's ofzo. Ik leg het behoorlijk klote uit, okee. Maar er zit een soort groove in en die mis ik als ik een zelfgemaakt hihat riffje maak! (waar de openhat door de closed wordt gekapt :) )

Ach, laat ook maar zitten..
hoe sequence jij je drumtracks? zet je de open hihat dan precies tussen de kick? want volgens mij is de open hihat ff voor het "midden" gequantized...denk ik... wat dus wat meer groove geeft

maar ik kan me vergissen
 
Back
Top