Ik speel in een band genaamd Distance en wij hebben een nieuwe demo opgenomen. De tracks en wat info over ons zijn te vinden op http://www.distancemusic.tk/. Voor de directe links:
Stormvloed (7:36)
Dresden (4:37)
Ballet, my friend! (7:05)
Wat info over ons en de nummers: tot september 2004 hadden we een zangeres, maar sindsdien zijn we een instrumentaal trio. Dit is onze eerste opname van de muziek die we intussen geschreven hebben (op een kleine try-out met mics in de oefenruimte na). Onze bezetting is drums-cello-toetsen en daarmee maken we instrumentale progrock. Quite out of the ordinary dus. Zo'n opzet resulteert vrij snel in totaal onbeluisterbare muziek die maar door en door gaat, dus we doen erg ons best dat te ondervangen door goede lijnen (herkenbaar, mooi en/of interessant) te schrijven en onze nummers een sterk verhalend karakter te geven. Voor Ballet, my friend! geldt dat nog niet zo sterk: dat was snel bedacht om op te starten en is een combinatie van twee melodieën uit balletten van Tsjaikovksy (De dans van de suikerfee uit De notenkraker en het centrale thema uit Het Zwanenmeer; hence the title ) met allerlei uitbreidingen. Dresden is een soort ballad (voor ons genre dan) en gaat over de periode na de verwoesting van een stad (bijvoorbeeld Dresden; graag wel zonder verwijzingen naar allerlei verknipte mensen die de verwoesting van Dresden voor hun eigen geesteszieke doeleinden misbruiken): verwoesting, treurnis, berusting, wederopbouw, herwonnen levensvreugde. Stormvloed is eerder thematisch dan verhalend (zie de titel) en geen lichte kost om naar te luisteren, maar, of misschien wel juist daarom, wat ons betreft zeer geslaagd. Wie graag verschillende maatsoorten herkent kan hier terecht. We hebben nog twee nieuwere nummers (The triumph of the machine en Thor goes fishing), waar we zelf erg tevreden over zijn (beter dan deze drie?), maar die nog te nieuw zijn om ze strak genoeg te kunnen spelen voor een demo.
Nog een opmerking over de opname: we hebben dit in één dag gedaaan (van twee tot elf) en de instrumenten apart opgenomen (eerst drums, dan toetsen, dan cello). Alles is mono opgenomen, ook de toetsen. Ik doe namelijk niets met stereo, aangezien dat live maar amper overkomt en we toch geen echt album gaan opnemen; om allerlei geluiden te veranderen voor deze demo leek me nogal overdreven, ook al ben ik me er van bewust dat stereo-effecten allerlei mooie resultaten op hadden kunnen leveren. Vandaar dat de mp3's in mono opgeslagen zijn met een bitrate van 64 kbs i.p.v. het gebruikelijke 128 kbs, maar het geluid hetzelfde is als wanneer we ze als 128 kbs-mp3's in stereo hadden opgeslagen.
Alvast bedankt voor het luisteren en schroom vooral niet om te laten weten wat je ervan vindt, of dat nou positief of negatief is!
Stormvloed (7:36)
Dresden (4:37)
Ballet, my friend! (7:05)
Wat info over ons en de nummers: tot september 2004 hadden we een zangeres, maar sindsdien zijn we een instrumentaal trio. Dit is onze eerste opname van de muziek die we intussen geschreven hebben (op een kleine try-out met mics in de oefenruimte na). Onze bezetting is drums-cello-toetsen en daarmee maken we instrumentale progrock. Quite out of the ordinary dus. Zo'n opzet resulteert vrij snel in totaal onbeluisterbare muziek die maar door en door gaat, dus we doen erg ons best dat te ondervangen door goede lijnen (herkenbaar, mooi en/of interessant) te schrijven en onze nummers een sterk verhalend karakter te geven. Voor Ballet, my friend! geldt dat nog niet zo sterk: dat was snel bedacht om op te starten en is een combinatie van twee melodieën uit balletten van Tsjaikovksy (De dans van de suikerfee uit De notenkraker en het centrale thema uit Het Zwanenmeer; hence the title ) met allerlei uitbreidingen. Dresden is een soort ballad (voor ons genre dan) en gaat over de periode na de verwoesting van een stad (bijvoorbeeld Dresden; graag wel zonder verwijzingen naar allerlei verknipte mensen die de verwoesting van Dresden voor hun eigen geesteszieke doeleinden misbruiken): verwoesting, treurnis, berusting, wederopbouw, herwonnen levensvreugde. Stormvloed is eerder thematisch dan verhalend (zie de titel) en geen lichte kost om naar te luisteren, maar, of misschien wel juist daarom, wat ons betreft zeer geslaagd. Wie graag verschillende maatsoorten herkent kan hier terecht. We hebben nog twee nieuwere nummers (The triumph of the machine en Thor goes fishing), waar we zelf erg tevreden over zijn (beter dan deze drie?), maar die nog te nieuw zijn om ze strak genoeg te kunnen spelen voor een demo.
Nog een opmerking over de opname: we hebben dit in één dag gedaaan (van twee tot elf) en de instrumenten apart opgenomen (eerst drums, dan toetsen, dan cello). Alles is mono opgenomen, ook de toetsen. Ik doe namelijk niets met stereo, aangezien dat live maar amper overkomt en we toch geen echt album gaan opnemen; om allerlei geluiden te veranderen voor deze demo leek me nogal overdreven, ook al ben ik me er van bewust dat stereo-effecten allerlei mooie resultaten op hadden kunnen leveren. Vandaar dat de mp3's in mono opgeslagen zijn met een bitrate van 64 kbs i.p.v. het gebruikelijke 128 kbs, maar het geluid hetzelfde is als wanneer we ze als 128 kbs-mp3's in stereo hadden opgeslagen.
Alvast bedankt voor het luisteren en schroom vooral niet om te laten weten wat je ervan vindt, of dat nou positief of negatief is!