[band] Demo van Distance

Cheimoon

Ouwe rot
Lid sinds
25 juli 2003
Berichten
3.519
Locatie
Ottawa
Ik speel in een band genaamd Distance en wij hebben een nieuwe demo opgenomen. De tracks en wat info over ons zijn te vinden op http://www.distancemusic.tk/. Voor de directe links:

Stormvloed (7:36)
Dresden (4:37)
Ballet, my friend! (7:05)

Wat info over ons en de nummers: tot september 2004 hadden we een zangeres, maar sindsdien zijn we een instrumentaal trio. Dit is onze eerste opname van de muziek die we intussen geschreven hebben (op een kleine try-out met mics in de oefenruimte na). Onze bezetting is drums-cello-toetsen en daarmee maken we instrumentale progrock. Quite out of the ordinary dus. Zo'n opzet resulteert vrij snel in totaal onbeluisterbare muziek die maar door en door gaat, dus we doen erg ons best dat te ondervangen door goede lijnen (herkenbaar, mooi en/of interessant) te schrijven en onze nummers een sterk verhalend karakter te geven. Voor Ballet, my friend! geldt dat nog niet zo sterk: dat was snel bedacht om op te starten en is een combinatie van twee melodieën uit balletten van Tsjaikovksy (De dans van de suikerfee uit De notenkraker en het centrale thema uit Het Zwanenmeer; hence the title :) ) met allerlei uitbreidingen. Dresden is een soort ballad (voor ons genre dan) en gaat over de periode na de verwoesting van een stad (bijvoorbeeld Dresden; graag wel zonder verwijzingen naar allerlei verknipte mensen die de verwoesting van Dresden voor hun eigen geesteszieke doeleinden misbruiken): verwoesting, treurnis, berusting, wederopbouw, herwonnen levensvreugde. Stormvloed is eerder thematisch dan verhalend (zie de titel) en geen lichte kost om naar te luisteren, maar, of misschien wel juist daarom, wat ons betreft zeer geslaagd. Wie graag verschillende maatsoorten herkent kan hier terecht. :P We hebben nog twee nieuwere nummers (The triumph of the machine en Thor goes fishing), waar we zelf erg tevreden over zijn (beter dan deze drie?), maar die nog te nieuw zijn om ze strak genoeg te kunnen spelen voor een demo.

Nog een opmerking over de opname: we hebben dit in één dag gedaaan (van twee tot elf) en de instrumenten apart opgenomen (eerst drums, dan toetsen, dan cello). Alles is mono opgenomen, ook de toetsen. Ik doe namelijk niets met stereo, aangezien dat live maar amper overkomt en we toch geen echt album gaan opnemen; om allerlei geluiden te veranderen voor deze demo leek me nogal overdreven, ook al ben ik me er van bewust dat stereo-effecten allerlei mooie resultaten op hadden kunnen leveren. Vandaar dat de mp3's in mono opgeslagen zijn met een bitrate van 64 kbs i.p.v. het gebruikelijke 128 kbs, maar het geluid hetzelfde is als wanneer we ze als 128 kbs-mp3's in stereo hadden opgeslagen.

Alvast bedankt voor het luisteren en schroom vooral niet om te laten weten wat je ervan vindt, of dat nou positief of negatief is! :okdan:
 
cool concept, en ik hou wel van progrock. Ik ga straks meteen ff luisteren. :okdan:
 
Ai ai ai. Jongens, jongens.. leer eerst eens fatsoenlijk spelen voordat je een moeilijk genre als progressieve rock probeert te tackelen. Dan heb ik het vooral over het samenspel en het creeeren van muzikale interesse in je partijen. Over de cello kan ik niet zoveel zeggen, maar het klinkt wel okee, lijkt me. De keyboards en de drums zijn echter veel te hoekig voor dit genre.

Ik zou er sterk over denken om er een goede bassist bij te halen om het geheel wat meer basis te geven... en een vaardige gitarist zou ook wel leuk zijn, al hoor je dan misschien wat minder van die cello.

Kortom: jullie hebben nog heel veel werk voor de boeg. Misschien kunnen jullie eerst beginnen met wat eenvoudiger muziek en je dan vooruit werken naar wat je eigenlijk wilt. Vooruit, oefenen... er valt nog veel te doen :geslaagd:
 
geinig hoor , niet mijn kop thee . maar jullie zijn lekker bezig .
wel moeilijk om alles los van elkaar in te spelen , gaat meestal een hoop energie verloren in de muziek op die manier . bij ons bandje vind ik vaak de one-takes het beste (inc. crappy drum geluid en een foutje hierodaaro) omdat je dan redelijk de energie vast legt van het samenspel (er gaat niets boven live).
zijn jullie btw broers (ik neem aan dat jij de toetsenist bent) ? zo ja , wordt je ook zo gek van hem ?;)

geinig ook wat de cello-ehm.....nist?!?? grafisch doet.

blijven spelen jongens.


:okdan:
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Ai ai ai. Jongens, jongens.. leer eerst eens fatsoenlijk spelen voordat je een moeilijk genre als progressieve rock probeert te tackelen. Dan heb ik het vooral over het samenspel en het creeeren van muzikale interesse in je partijen. Over de cello kan ik niet zoveel zeggen, maar het klinkt wel okee, lijkt me. De keyboards en de drums zijn echter veel te hoekig voor dit genre.

Ik zou er sterk over denken om er een goede bassist bij te halen om het geheel wat meer basis te geven... en een vaardige gitarist zou ook wel leuk zijn, al hoor je dan misschien wat minder van die cello.

Kortom: jullie hebben nog heel veel werk voor de boeg. Misschien kunnen jullie eerst beginnen met wat eenvoudiger muziek en je dan vooruit werken naar wat je eigenlijk wilt. Vooruit, oefenen... er valt nog veel te doen :geslaagd:

Tsja, uhm, meningen kunnen verschillen... Ik wil wel geloven dat het niet strak genoeg is (mede ook doordat alles los van elkaar is ingespeeld, dat scheelt een hoop wat dat betreft) en ik vind dat het op de opname allemaal wat vierkanter en minder soepel klinkt dan 'in het echt', maar toch niet in dezelfde mate als jij. Bovendien kan ik zelf ook wel luisteren naar onze lijnen en hoor ik wat dat betreft hetzelfde van anderen (nee, ik bedoel niet mijn mede-bandleden :D ). En een gitarist en een bassist willen we er zeker niet bij: qua geluidsvolheid kan alles met onze huidige bezetting en meer lijnen zou het alleen maar een grote(re) zooi maken. Ik ben het dus eigenlijk zo goed als volledig met je oneens... Hmm... Nou ja, sorry! Toch bedankt voor het luisteren... ;)

Alhoewel: qua strakheid kan ik wel een stuk met je meegaan (buiten de opname dan nog). Maar ja, ik speel liever niet helemaal strak dan muziek waar ik weinig mee heb (eenvoudigere, dus); dan maar niet beroemd! Niet dat dat een excuus is om slechte muziek te laten horen, maar dat terzijde... :engel:

Origineel geplaatst door bassio
geinig hoor , niet mijn kop thee . maar jullie zijn lekker bezig .
wel moeilijk om alles los van elkaar in te spelen , gaat meestal een hoop energie verloren in de muziek op die manier . bij ons bandje vind ik vaak de one-takes het beste (inc. crappy drum geluid en een foutje hierodaaro) omdat je dan redelijk de energie vast legt van het samenspel (er gaat niets boven live).

Samenspelen kan wel, maar het is lastig om de nummers helemaal te spelen zonder fouten. Voor de cellist ;) is het dan ook heel moeilijk te horen of het écht zuiver is (volgens hemzelf is nu het nog steeds niet perfect, maar gelukkig heb ik daar een slecht gehoord voor :P ). En progrock is niet zo'n energieke muziek. :D

zijn jullie btw broers (ik neem aan dat jij de toetsenist bent) ? zo ja , wordt je ook zo gek van hem ?;)

geinig ook wat de cello-ehm.....nist?!?? grafisch doet.


Ik zal het doorgeven aan mijn broertje. :) Hoe bedoel je trouwens dat je er gek van wordt? Of gewoon omdat dat nu eenmaal zo is met broers? (which is true, of course!)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon

Ik zal het doorgeven aan mijn broertje. :) Hoe bedoel je trouwens dat je er gek van wordt? Of gewoon omdat dat nu eenmaal zo is met broers? (which is true, of course!)

ik zit ook met mijn broer in een bandje , af en toe niet echt een strak plan , maar dat blijf je houden met broers .

maar broers in de muziek doen het vaak goed .

soulwax
van halen
chemical brothers ?
bleus brothers ???
kriss kross (haha)
die vals zingende zusjes uit rusland (hahaha)

(of toch niet ):P
 
Origineel geplaatst door bassio
ik zit ook met mijn broer in een bandje , af en toe niet echt een strak plan , maar dat blijf je houden met broers .

Bij ons geen problemen eigenlijk (behalve dat we natuurlijk gezellig direct zijn tegen elkaar, maar dat hoort bij familie :P ).

Maarruh, waar zijn de progrockers van het SF nou?
(ik geef het toe, dit is gewoon een onsubtiel threadschopje 8) )
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Maarruh, waar zijn de progrockers van het SF nou?

Ha, ik weet niet of ik mezelf tot progrocker mag rekenen, maar ik wil wel even feedback geven.........

Er zitten leuke elementen in de nummers, leuke melodiejes en overgangen.....
maar het mag allemaal nog wel wat strakker en ik zou eens wat meer experimenteren met andere maatsoorten.

En ik mis duidelijk een bas en/of een gitaar om een beetje meer kracht aan het geheel mee te geven.
Ik zou echt op zoek gaan naar een bassist of gitarist...... in Stormvloed past zo een vette distortion gitaar onder en in Dresden bv. kan je zo een heerlijke groovy baslijn onder zetten die ik nu echt in het nummer mis.

De cello komt hier- en daar niet helemaal tot z'n recht in de nummers vind ik, die mag wat meer op de voorgrond.

Bijzonder trouwens dat jullie de instrumenten stuk voor stuk hebben opgenomen, ik zou er met dit soort muziek denk ik altijd voor kiezen om het tegelijkertijd in te spelen...
 
Ben ook geen die-hard prog-rocker, maar ik mag graag wat Ayreon (progrock Lite :D) en dreamtheater luisteren...

Het klinkt allemaal niet verkeerd, maar ik vind het wel duidelijk te horen dat het in één dag is opgenomen. Het komt hier en daar wat "slordig" over, beetje snel ingespeeld. Het klinkt allemaal wat vlak, zoals eerder opgemerkt, maar dat komt misschien door de lage bitrate van de mp3's. Misschien dat het door diezelfde bitrate komt, maar ik ben niet zo kapot van je synthsounds, ze klinken wat dof en missen zeggingskracht.

De cello vind ik heel stemmig en sfeervol, en geeft i.m.o. zeker wel een positieve "draai" aan het geheel, waardoor de sound van jullie tracks heel "eigen" is, en da's knap. Veel (zeker beginnende) progrock klinkt als een soort slechte dreamtheaterimitatie, en dat hebben jullie gelukkig niet.

De drums vind ik niet geweldig, en dan heb ik het vooral weer over de sound. Ik weet niet hoe jullie ze opgenomen hebben, maar ik ben niet kapot van de drummix. Is dit gewoon gedaan met een paar overheads, of hebben jullie verschillende trommels ed. apart uitgemixt? In het laatste geval zou je nog wat aan die mix kunnen veranderen.

Maar: ik ben blij dat er weer eens een band is die zijn eigen ding probeert te doen, dus alleen daarvoor al Hulde! :halleluja
 
Vindt t allemaal wel leuk klinken !
Niet mijn muzieksmaak, maar verder niet slecht naar mijn mening.
Wat ik alleen wel jammer vindt is dat er weinig verrassends aan is, terwijl
jullie (correct me if i'm wrong) wel proberen te experimenteren en zoeken
naar iets verassends! zoals bv het gebruiken van 2 klasieke nummers in een nieuw jasje,
voor mij (blijft een mening) komt t meeste wat ik hoor over als : cliche,
zo van: dat trukje kon je verwachtte! Daarmee beweer ik niet dat jullie bewust
een idee gestolen hebben of wat dan ook... maar misschien onbewust sterk beinvloed door iets!
Maar dat wil niet zeggen dat ik t slecht vindt.

hoop dat jullie iets kunnen met me commentaar, succes!
 
Origineel geplaatst door trigg
Er zitten leuke elementen in de nummers, leuke melodiejes en overgangen.....
maar het mag allemaal nog wel wat strakker en ik zou eens wat meer experimenteren met andere maatsoorten.

En ik mis duidelijk een bas en/of een gitaar om een beetje meer kracht aan het geheel mee te geven.
Ik zou echt op zoek gaan naar een bassist of gitarist...... in Stormvloed past zo een vette distortion gitaar onder en in Dresden bv. kan je zo een heerlijke groovy baslijn onder zetten die ik nu echt in het nummer mis.

De cello komt hier- en daar niet helemaal tot z'n recht in de nummers vind ik, die mag wat meer op de voorgrond.

Bijzonder trouwens dat jullie de instrumenten stuk voor stuk hebben opgenomen, ik zou er met dit soort muziek denk ik altijd voor kiezen om het tegelijkertijd in te spelen...

Die strakheid zal ik maar geloven dan! 8o) Qua maatsoorten valt het inderdaad wel mee (alhoewel er toch wel enige wisselingen in Stormvloed zitten :confused: ); Dresden en Ballet zijn dan ook best wel softprog. Instrumenten toevoegen doen we echt liever niet. Alles kan met wat we nu hebben, het is gewoon een kwestie van beter schrijven en synths proggen, dan moet het goedkomen met de sound (zei hij hoopvol ;) - ik moet ook minder gaan voetbassen in nummers, dat helpt ook voor de baslijnen). Tegelijkertijd inspelen is vanwege de cello geen optie: voor een goede geluidskwaliteit moet je een speciale microfoon gebruiken (dat hebben we dan ook gedaan), maar daarvoor moet het in de ruimte verder totaal stil zijn. Drums tegelijk opnemen is dus onmogelijk. Bovendien is dit geen muziek die om een live-feel vraagt, eerder mathematische precisie (niet dat we die hebben, maar dat terzijde :engel: ). Toch zouden we alleen al uit het oogpunt van de tijdswinst liever alles in één keer opnemen, maar goed, dat is dus praktisch gewoon niet te doen.

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Het klinkt allemaal niet verkeerd, maar ik vind het wel duidelijk te horen dat het in één dag is opgenomen. Het komt hier en daar wat "slordig" over, beetje snel ingespeeld. Het klinkt allemaal wat vlak, zoals eerder opgemerkt, maar dat komt misschien door de lage bitrate van de mp3's. Misschien dat het door diezelfde bitrate komt, maar ik ben niet zo kapot van je synthsounds, ze klinken wat dof en missen zeggingskracht.

De cello vind ik heel stemmig en sfeervol, en geeft i.m.o. zeker wel een positieve "draai" aan het geheel, waardoor de sound van jullie tracks heel "eigen" is, en da's knap. Veel (zeker beginnende) progrock klinkt als een soort slechte dreamtheaterimitatie, en dat hebben jullie gelukkig niet.

De drums vind ik niet geweldig, en dan heb ik het vooral weer over de sound. Ik weet niet hoe jullie ze opgenomen hebben, maar ik ben niet kapot van de drummix. Is dit gewoon gedaan met een paar overheads, of hebben jullie verschillende trommels ed. apart uitgemixt? In het laatste geval zou je nog wat aan die mix kunnen veranderen.

Dat vlakke klopt wel ja, daar moet ik nog eens iets aan doen. Wat scherpere geluiden maken die minder doodvallen in de mix. Dat de drumsound niet perfect is klopt ook. Er is slechts één mic in de ruimte gebruikt om de drums op te nemen, niet eens een bassdrummic. Ik vind het niet zo slecht klinken eigenlijk (het is maar een demo hè), maar met meerdere mix en eigen eq en fx per mix is er natuurlijk enorm veel te winnen.

Origineel geplaatst door Grooveboy
Vindt t allemaal wel leuk klinken !
Niet mijn muzieksmaak, maar verder niet slecht naar mijn mening.
Wat ik alleen wel jammer vindt is dat er weinig verrassends aan is, terwijl
jullie (correct me if i'm wrong) wel proberen te experimenteren en zoeken
naar iets verassends! zoals bv het gebruiken van 2 klasieke nummers in een nieuw jasje,
voor mij (blijft een mening) komt t meeste wat ik hoor over als : cliche,
zo van: dat trukje kon je verwachtte! Daarmee beweer ik niet dat jullie bewust
een idee gestolen hebben of wat dan ook... maar misschien onbewust sterk beinvloed door iets!
Maar dat wil niet zeggen dat ik t slecht vindt.

hoop dat jullie iets kunnen met me commentaar, succes!

Zeker wel, dank je! :okdan: (ook voor de anderen trouwens :) )

Wat het clichée betreft: dat klopt helemaal. Het is een soort jatten van ELP eigenlijk, in dit geval (qua idee dan). Maar Ballet was ook geschreven om weer op gang te komen nadat de zangeres was gestopt. We wilden weer wat kunnen spelen, een beetje een doel hebben behalve alleen maar jammen, en wat is dan gemakkelijker dan een cover spelen? Wat mij betreft is Ballet dan ook de eerste setquitter als we daar genoeg muziek voor hebben, maar ik ben natuurlijk niet de enige in de band. ;) Stormvloed daarentegen vind ik toch best wel origineel klinken, of vond je dat nummer ook clichéematig?
 
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat deze muziek niet om een live feel vraagt. In ieder geval heeft het veel meer een live feel dan een mathematische nu, en dat bevalt mij prima. Ik zou eerder die live feel die je al een beetje hebt proberen uit te buiten dan er iets mathematisch van proberen te maken. Je kunt ook iets proberen om de cellist met een koptelefoon in een andere ruimte te zetten, maarja, drums klinken natuurlijk wel ver door en voor de live feel schiet dat ook niet op.
 
My ballet , my friend . Heel jammer van de mix , klinkt zo verrr weg. voor de rest wel leuk concept ! :)
 
Het eerste verraste me aangenaam door de ongewone maatsoorten.

Vooral in Dresden vielen mij de vele speelfouten op (bas, cello en drummer - die laatste zou toch strakker moeten spelen) en da's wel spijtig voor een zogenaamd afgewerkte demo. Twas toen al laat op de avond zeker? :D

Het ballet viel me enorm tegen, als ik aan bewerkingen denk van klassieke muziek door een modern combo vergelijk ik al snel met bvb "Skye" en daar zitten jullie toch nog ver van af. Het ligt allemaal nogal voor de hand wat jullie hier doen. Het duurt dan ook veel te lang voor wat het is. Maak het korter en bal de goeie ideetjes samen.


Dat het live niet veel uitmaakt kan waar zijn, maar ik zou toch stereo gebruiken voor een demo.
In welk genre dit ook zou moeten zitten, dat maakt mij allemaal niet uit. De algehele klank kon me niet echt bekoren en (hopelijk ligt dat aan de bitrate) die van de synths al evenmin. Er zijn geen virtuozen in jullie groep en dan moet je eigenlijk ook niet te veel solo's proberen. Het mag wel, maar hou ze dan eenvoudiger. Het is veel minder erg om iets 'simpel' correct te spelen, dan iets 'moeilijk' half goed.


MAAARR!!! Ik heb zelf ook in enkele groepjes gespeeld en weet verduiveld goed hoe moeilijk het is om zulke demo's afzonderlijk in te spelen (en onder tijdsdruk wellicht). Dus ik wil geen afbreuk doen aan jullie prestatie! Ze mag er zijn!
 
Back
Top