[(poging tot) progrock] Distance-demo

Cheimoon

Ouwe rot
Lid sinds
25 juli 2003
Berichten
3.519
Locatie
Ottawa
Ik weet niet of dit nou precies in dit subforum past, maar het is wel muziek van mijn band en het zijn echte tracks, dus dat moet wel lukken, lijkt mij.

Wat dan?

Nou, we hebben met onze band, Distance, vijf nummers opgenomen voor een demo. De geluidskwaliteit en mix zijn niet echt bijzonder (het is live opgenomen in ons oefenhok, van het mengpaneel rechtstreeks in een minidiscspeler) en doordat het live is zitten er wat foutjes in (vooral de zangeres zit er een paar keer naast; dat komt vooral doordat de mix in de koptelefoons erg slecht was), maar: de muziek is wel wat het moet zijn. Dus hoe een nummer zou moeten klinken en wat we bedoelen is wel degelijk te horen, en er valt dus heel wat te becommentariseren dan wel af te kraken... 8)

Iets over de nummers: The City en The Land of Hatti hebben een beetje een jaren '80-sound, Ladders is orgel-gepiel, Old Picture is onze 'hit' (yeah, right...) en Demon in Disguise is erg afwisselend (ik neem uiteraard niet aan dat iedereen alles gaat luisteren...). Elk commentaar is welkom; je mag ons helemaal afzeiken als je dat terecht vindt, zo lang de argumenten er maar bij staan!

De links:
Distance-website: http://www.distancemusic.tk/
Tracks (direct): http://student-kmt.hku.nl/~joost1/Distance/
 
Laatst gewijzigd:
ten eerste, je moet niet meteen vanaf het begin zo onzeker over jezelf zijn en vast verdedigen dat t misschien niet goed is..

ik moet zeggen. city is stukken beter opgenomen vergeleken met al t voorgaande wat ik ken (da's geloof ik alles)

tja, tis natuurlijk niet mijn stijl, maar denk wel dat dit 1 van jullie beste nummer is, alhoewel op deze opname het geheel vaak vrij vals overkomt :confused:

ladders:

tja.. ik heb em maar afgezet..
 
:D

Uiteraard vind ik het zelf goed (of in ieder geval: niet onaardig). Maar de geluidskwaliteit ís gewoon bagger, daar is nu eenmaal niets aan te doen, en als ik dat niet alvast zegt, dan wordt dat als kritiekpunt genoemd, terwijl we er niks aan kunnen doen.

Ik had trouwens niet verwacht dat je het erg zou waarderen... 8) En als je Ladders erg vindt dan zou je The Table and the Chair eens moeten horen! (daar komt uitgebreid clavecimbel in voor....) :dubbel:
 
Ik heb net een paar van de demo's beluisterd. Ik vond Ladders eruit steken van wat ik beluisterde, daar hoorde ik duidelijk Genesis en zelfs Zweedse invloeden? De andere nummers spraken me niet zo aan. Je kon wel horen dat het "live uit de oefenstudio" kwam want het was eerlijk gezegd soms wel een paar keer schrikken. De zang was duidelijk het zwakste punt:.soms heel vals waarbij het ook niet echt hielp dat de teksten niet bij en in de muziek pasten en de zanglijnen niet zo veel om het lijf hadden. De cello heeft ook nog niet zijn plaats gevonden maar da's ook een lastig instrument in de rockmuziek (alhoewel in combinatie met een typische progrock mellotronsound ....[homer] hmm ...Anekdoten [/homer[ kan dat heel erg lekker klinken!)

Symfonische rock is in ieder geval een lastig genre om je in te storten, zeker in een nogal ingebruikelijke instrumentatie (drums, cello en toetsen). Dan heb je weinig voorbeelden en is het puzzelen om te reproduceren zoals je het in je hoofd hebt zitten. Ik vind het al hartstikke tof dat jullie je aan zoiets wagen en ik ben benieuwd hoe jullie over een tijdje klinken.

Het is een kwestie van vooral :walker: Je moet ergens beginnen, eerst zo nu en dan :stupid maar na verloop van tijd kom je bij :eureka: En met nog meer volharding en werk ook nog 'ns :dj: en veel :okdan: in de zaal.
 
Om te beginnen kun je je MP3 128 KBPS maken, dan klinkt t al een stuk beter,

vervolgens moet je niet alles tegeljik opnemen, maar alles afzonderlijk met zo veel mogelijk microfoons en stuk voor stuk bewerken op de PC en uiteindelijk afmixen, door paar dingen heenhalen en ik wed dat t een stuk beter klinkt..

owja, schroom vooral niet om elk instrument een aantal keer meer op te nemen
 
Yep, dat hebben we eerder gedaan, maar dat levert weinig op. Het kost ontzettend veel tijd, je bent heel je live-momentum kwijt en het werkt ontzettend onhandig, omdat een clicktrack niet werkt bij tempowisselingen en het ontzettend moeilijk is om zonder de rest goed uit te komen. Als je één doorgaand tempo hebt of een doordreunende beat dan lukt dat wel, hier is dat veel moeilijker. Dat zijn problemen die je niet hebt in een studio (erg duur) waar je microfoons, ruimte en mogelijkheden zat hebt (en dus kunt overdubben en opnieuw opnemen zo vaak je wilt), maar wel als het thuis of in een oefenhok (gratis) moet.

En de kwaliteit (en dus grootte) van de mp3's heeft natuurlijk te maken met de webspace die je hebt.

@Sakija: een mellotronsound zou natuurlijk erg gaaf zijn, maar van de andere kant probeer ik dat juist een beetje te vermijden, omdat het wel érg onorgineel is (later, als ik in een Genesiscoverband zit... :D ).
 
webspace kan ik je eventueel bij helpen..

maar de rest is natuurlijk gewoon een kwestie van oefenen, hoe denk je dat profi bands opnames maken dan? ja, kan goed zijn dat je een hele dag bezig bent met t opnemen van je cello partij.. maar wil je een vrij slecht klinkende demo? of een ontzettend goed klinkende demo?

live spelen is gewoon wat anders dan een nummer opnemen en ik denk dat jullie daar wel wat meer tijd in mogen steken (kan ook gewoon thuis)
 
Heb ze allemaal (gedeeltelijk, sommigen) beluisterd. Ik moet zeggen dat ik 'Land of Hatti' toch wel één van de betere vind. Een stuk beter dan 'Old Picture', maar da's misschien smaak..

Laat ik beginnen met de complimenten:
De opbouw en de nummers zijn (imho) zeker wel goed. Best knap om zo live te spelen: elk foutje hoor je als je zo opneemt, en elke keer opnieuw opnemen als je een fout(je) maakt is HÉÉL irritant en niet te doen (ook qua tijd..), ik spreek (ook) uit ervaring => wij nemen ook zo op.
Dus goed bezig! :okdan:

Nu een paar puntjes van "kritiek":
Ik zal niet te veel uitwijden over geluidskwaliteit, want dat had je zelf al gezegd, en logisch: je gebruikt geen topstudio (en de meesten niet hiero) en zeker met deze muziekstijl, mede door 't gebruik van "echte" instrumenten (oei, nu krijg ik commentaar van de synthfreaks hier..) is dat moeilijker om hele goede kwaliteit te krijgen.
Maar goed.. :gaap:
Ik vind (zoals al is gezegd door anderen) de zang eigenlijk hier & daar .. eh, niet helemaal zuiver en idd er af en toe naast zitten.. (maar sowieso beter dan mij!!). De cello vind ik ook af&toe een beetje vals klinken in combinatie met de rest (Òf de rest is iets vals..).
Ik zou proberen iets met effecten te gaan doen over de stem (en andere geluiden): (meer) reverb, en/of een keer wat aparte dingen: een flanger/phaser ofzo. Ik vind 't namelijk nogal 'droog' klinken soms..

Over een demo opzich:
Ik zou een paar (goeie) studio-tracks gaan maken, desnoods ergens in een professionele studio, en dan 1 of 2 van deze live-tracks erbij doen: Dan hebben ze ook een indruk hoe jullie live spelen.
In die studio-tracks zou ik wat meer werk steken: idd apart inspelen + effecten gaan gebruiken.
Je zou (ook) eens contact op kunnen nemen met Bambam (voormalig lid met een opname/produktie-studio) voor tips en/of een opname; hij zal meer dan bereid zijn om jullie te helpen, en 't is niet zo ver weg (Eindhoven).

Pfff, ik zit wel in de praatstoel nu..
Maar goed, Ideeën zijn goed, alleen een beetje werk aan de opnames, imho

Hoor mij... :o:

Succes, en laat maar weten als jullie ergens een optreden hebben! :okdan:
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Laat ik beginnen met de complimenten:
De opbouw en de nummers zijn (imho) zeker wel goed. Best knap om zo live te spelen: elk foutje hoor je als je zo opneemt, en elke keer opnieuw opnemen als je een fout(je) maakt is HÉÉL irritant en niet te doen (ook qua tijd..), ik spreek (ook) uit ervaring => wij nemen ook zo op.
Dus goed bezig! :okdan:

We hebben dit keer de dag na een optreden opgenomen. Dan zitten de nummers er goed in, dat scheelt veel werk; anders kan echt vervelend zijn (maar fouten hou je altijd; als je zou weten hoe het precies moest zou je er veel en veel meer vinden...).

Nu een paar puntjes van "kritiek":
Ik zal niet te veel uitwijden over geluidskwaliteit, want dat had je zelf al gezegd, en logisch: je gebruikt geen topstudio (en de meesten niet hiero) en zeker met deze muziekstijl, mede door 't gebruik van "echte" instrumenten (oei, nu krijg ik commentaar van de synthfreaks hier..) is dat moeilijker om hele goede kwaliteit te krijgen.
Maar goed.. :gaap:
Ik vind (zoals al is gezegd door anderen) de zang eigenlijk hier & daar .. eh, niet helemaal zuiver en idd er af en toe naast zitten.. (maar sowieso beter dan mij!!). De cello vind ik ook af&toe een beetje vals klinken in combinatie met de rest (Òf de rest is iets vals..).
Ik zou proberen iets met effecten te gaan doen over de stem (en andere geluiden): (meer) reverb, en/of een keer wat aparte dingen: een flanger/phaser ofzo. Ik vind 't namelijk nogal 'droog' klinken soms..

En met effecten valt de 'enigzins afwijkende' (zacht uitgedruk) toonhoogte ook minder op... :D

Het lastige is dat een instelling wel het hele nummer blijft staan. Het zou natuurlijk mooi zijn in het refrein meer galm te hebben en in sommige stukken wat aparters, maar dat kan ik tussendoor niet anders instellen (dat wordt weer apart opnemen dus...).

Over een demo opzich:
Ik zou een paar (goeie) studio-tracks gaan maken, desnoods ergens in een professionele studio, en dan 1 of 2 van deze live-tracks erbij doen: Dan hebben ze ook een indruk hoe jullie live spelen.
In die studio-tracks zou ik wat meer werk steken: idd apart inspelen + effecten gaan gebruiken.
Je zou (ook) eens contact op kunnen nemen met Bambam (voormalig lid met een opname/produktie-studio) voor tips en/of een opname; hij zal meer dan bereid zijn om jullie te helpen, en 't is niet zo ver weg (Eindhoven).

Pfff, ik zit wel in de praatstoel nu..
Maar goed, Ideeën zijn goed, alleen een beetje werk aan de opnames, imho

Het probleem met een studio is alleen dat het zo duur is; een paar honderd euro is toch wel veel voor studenten in een hobbyband die verder niks oplevert. Van de andere kant is het ook juist een terugverdienbare investering om meer optredens te krijgen. Maar wat ik nu bedenk: het zou ook thuis kunnen; alles kan via de soundblaster line-in op goede kwaliteit (Creative Audigy 2) en met Cooledit (bijvoorbeeld) kun je erg veel zelf doen, inclusief effecten. Dan kan de drummer (en de rest) de huidige demo gebruiken als 'clicktrack'; dan is dat probleem ook opgelost... Hmmm..... Dat is een idee om eens wat tijd in te investeren... :eureka:

Succes, en laat maar weten als jullie ergens een optreden hebben! :okdan:

Zal ik doen! (wanneer we eindelijk weer eens wat hebben...) En bedankt voor het uitgebreide commentaar! :biertje:
 
Back
Top