Goeie .mid-files

meesha74

Muzikant
Lid sinds
5 november 2004
Berichten
2.252
Locatie
Hilversum
Weet iemand een website waar goeie, fatsoenlijke .mid bestanden zijn te vinden? Mijn vader heeft een Roland G70 en ik wil wat .mid-files voor hem downloaden van bekende, en minder bekende popsongs. Ik heb wel wat sites gevonden maar de .mid's die daar staan klinken gewoon ruk! Van die slappe, zwaar gequantiseerde rommel.

Iemand een idee?

:okdan:
 
Die kun je toch gewoon kopen?
 
Origineel geplaatst door fuse
Die kun je toch gewoon kopen?

Kopen? Het internet staat vol met .mid's. Daar hebben we nou juist het internet voor. Via musicrobot is het me niet gelukt om een werkende .mid te downloaden: Óf het bestand dat je aanklikt bestaat niet meer, de link naar een andere site werkt niet, het bestand kan niet worden gedownload, om maar te zwijgen over de pop-ups en advertenties....
 
Wat me namelijk opvalt aan het grootste gedeelte van de .mid bestanden die je vindt is dat ze:

A: Alles op 16e noten gequantiseerd hebben. (ook melodie lijnen)
B: Drums vaak saai zijn. (twee maten die steeds gekopieerd zijn)
C: Zeer weinig gebruik van dynamiek maken
D: Soms niet eens de goede geluiden kiezen (geen prog changes aan het begin) zodat de drums met een gitaar preset worden gespeeld.
E: Het geheel zeer slap en inpiratieloos klinkt

Waarom zou dat zijn? Hebben de mensen die ze maken geen tijd om het af te werken, hebben ze niet voldoende muzikale danwel technische kennis, of worden .mid's bewust heel simpel gehouden omdat er nog steeds midi sequencers bestaan die niet de mogelijkheid hebben om meer gedetaileerde midi data te verwerken?

Ik werk verder nooit met 'mid's maar ik wilde het eens proberen om in te laden in de G70 van m'n vader. (om hem te laten zien hoe dat moet....)
 
Origineel geplaatst door meesha74
Maar zijn die ook een beetje van goeie kwaliteit?

En dan bedoel ik dus niet zoals dit !

Cool hoor. http://tubular.net/midi/ part 1 downloaden. (1e op pagina, 2e is weer een slecht voorbeeld)

Dit is meer wat je bedoeld. Nog niet helemaal top ik weet, maar wel eens stapje in de goede richting.

Wat ik doe is de bestanden bewerken zodat ze wel dynamiek krijgen e.d.
 
Laatst gewijzigd:
kijk eens op powertabs.org (geloof ik... even zoeken)
dit is een programma waarmee je z.g. powertabs openen en weer kunt converteren naar midi bestanden.
vaak zijn de powertabs van goeie kwaliteit!
 
Zover ik weet zijn ook midi files auteursrechterlijk beschermd hoor. Ze downloaden en afspelen op je eigen synth thuis zal wel mogen. Dankzij die oh zo leuke brakke wet uit 1912.
Maar ze gebruiken om bijv mee op te treden weer niet. Tenzij je dit meldt op je playlist die je invult voor optredens en dus ook voor betaald (zoals het hoort).

En ik wil niet de schijnheilige hier uithangen. Maar als je voor die ouwe van je gewoon een leuk setje midifiles ergens koopt waar je zeker weet dat je kwaliteit krijgt dan lijkt het me die paar centen (want zoveel is het ook weer niet) dubbel en dwars waard.
En is wel zo respectvol naar de makers van deze files, want die moeten ook sappelen om wat te verdienen.
 
Ach het is gewoon om hem effe te laten zien hoe het werkt, en dan met name via internet. Die G70 heeft een usb aansluiting naar z'n pc. Ik erger me gewoon altijd aan die lame-ass midi files die je overal vindt. De site die ik hierboven heb genoemd heeft wel goeie, gratis te downloaden.

Tja, en als we de hele "auteursrechten / download / misbruik" discussie er bij moetn halen, kunnen we natuurlijk nog een mooi verhaaltje over het gebruik van MP3 ophangen, die volgens mij meer illegaal worden gedownload dan midi files.

btw. Mijn vader speelt een stuk beter dan het gemiddelde midi-bestandje.....:D
 
Nou ja, ik haal graag die auteursrechten erbij want veel van die goeide midi files zijn gewoon gejat van die betaalsites en worden dus illegaal aangeboden. Daar kun je natuurlijk schijt aan hebben, maar lijkt me op dit forum niet eerlijk gezien het beleid (waar ik nog steeds geen hol van snap trouwens) dat hier wordt nagestreeft. Kan met nie voorstellen dat het hier gewaardeerd wordt dat hier illegale mp3 sites worden uitgewisseld. Downloaden is wettelijk niet fout in nederland (moreel gezien misschien wel) maar aanbieden zeer zeker wel. (En ja deze kromme wet stamt uit 1912). Lijkt me dat als je dit doortrekt naar midi file sites hier hetzelfde voor geldt.

Dat men in het algemeen niet stil staat bij het feit dat midi files ook auteursrechterlijk beschermd zijn vind ik een regelrechte schande. Helemaal als je zelf mensen kent en ze hebt zien zwoegen om die midifiles te maken. En ook erg on-collegiaal tov je mede muzikanten trouwens. Goede midifiles maken blijft vakmanschap waar je best wel je waardering voor mag tonen. Wat in onze westerse samenleving vaak een synomiem is met betalen.
 
De site die ik hierboven noemde heeft hele goede professioneel klinkende midi's. Deze zijn gratis te downloaden, en bedoeld als voorbeeld voor een cd die je kunt kopen. En ik ben het overigens volledig met je eens wat betreft het auteursrechten verhaal hoor. Heb zelf ook wat muziek uit gegeven, en echt...eerlijk waar.... ik download zelden een mp3'tje, of een midi bestand.

Heb inmiddels wat geprobeert bij m'n vader z'n G70 en het werkte prima. hij zit er over te denken om wat cd'tjes met goeie midi's te kopen. Nou als dat niet keurig legaal is....!
 
Toppertje! :D
 
Origineel geplaatst door fuse
Daar kun je natuurlijk schijt aan hebben, maar lijkt me op dit forum niet eerlijk gezien het beleid (waar ik nog steeds geen hol van snap trouwens) dat hier wordt nagestreeft.

Ach, er is ook zoiets als niet willen begrijpen. En commentaar leveren is natuurlijk altijd gemakkelijk..
Maar goed, kindertjes, bij deze dan... een officiele beleidsmededeling vanuit dit forum:

Bericht door een moderator:
Gij zult geen illegale midifiles gebruiken. Let er bij het downloaden van midifiles aub op dat er geen copyrights worden geschonden.


En let op, de gedachtenpolitie is overal! :smeris:
 
Back
Top