AD/DA converter

G

Guest

Guest
Oi,

Ik zit eraan te denken om mijn dat recorder uit de opname chain te halen...

Op het moment neem ik zo op:

DR mixer, analoge stereo output->
Panasonic Dat SV-3700, analoge stereo input->
Panasonic DAT SV-3700, SPdif output->
M-Audio Audiophile USB, SPdif input->
M-Audio Audiphile USB, USB kabel->
Laptop, waarop soundforge opneemt.

Ik neem nu op 48kHz 16 bit stereo op.

Als ik nu de dat recorder uit de opname chain haal en de analoge uitgang van mijn mixer op de analoge input van de m-audio zet, verlies ik dan kwaliteit?

Zijn de AD/DA converters van de M-audio audiophile net zo goed of zelfs beter dan die van de panasonic SV-3700 dat recorder?

Is een losse AD/DA converter een beter plan, zo ja welke?


Hoop dat iemand me meer kan vertellen....

Groenten en dank,

Bruce
 
In principe is minder altijd beter, zeker in de opname keten. De da converters kun je makkelijk vergelijken lijkt me....gewoon luisteren...
 
Dat dacht ik ook, minder is beter........
Los van praktijk vergelijking wil ik ook weten hoe het theoretisch in elkaar steekt.
Dus ik hoop dat iemand me daar iets over vertellen kan..

bRz
 
D'r is genoeg theoretisch geneuzel over te vinden.

Er is maar een test die uitwijst of die theorie ook klopt nl een praktische luistertest.
 
.......ik ga ook luisteren, maar ben op zoek naar iemand die me wat theoretische shit kan vertellen........

Kan iemand me dan vertellen wat de volgende zaken inhouden:

signal to noise ratio (dat 92dB, audiophile 109 dB)
THD, total harmonic distortion
Input impendance (10 ohm op de dat)
Frequencie response


Groeten Bruce
 
Origineel geplaatst door brz
signal to noise ratio (dat 92dB, audiophile 109 dB)

Groeten Bruce
Dan is de 109 dB beter dan 92 dB, mits ze beiden onder dezelfde test condities zijn gemeten :)

Het grootste verschil tussen een outboard ADC en een ADC in je geluidskaart is de (word)clock die onlosmakelijk verbonden is met je digitale deel van je ADC.
Hoe goed de clock is bepaalt heel veel.

Helaas weet ik alleen de theorie, en weet niet welke klok de beste is; die van je DAT of die van je PC.

Wel weet ik dat de DAT klok gebruikt wordt bij opname, en de PC klok bij weergave. Door de DAT eruit te halen ga je de PC klok gebruiken voor zowel de opname als de weergave. Wellicht dat dit een goed argument is ; het gebruiken van 1 klok...
 
Heej bedankt...

Word clock, wat is dat, wat doettie???

Mijn geluidskaart is een externe die via usb de laptop ingaat....


Groeten Bruce
 
Wat een geneuzel allemaal zeg.....

Broes je moet gewoon goed luisteren, en andere latene luisteren, wat dan het best klinkt is het best......

clock, db, s/n ratio, bits, Khzzzz.....whatever.......of het bij die takkeherrie die jij maakt wat uitmaakt. (:

Gewoon knallen

over veel van dit soort info kun op het net zat vinden.........maar verlies je niet in de cijfertjes......vertrouw je oren.

http://www.modrec.com/pdfs/HuberCh06_sm.pdf
http://www.recording.org/glossary/
http://www.yamaha.co.jp/product/proaudio/homeenglish/faq/glossaries/glossarie/02r_glossary.html
 
Heej Jean,

Ik weet dat ik moet luisteren en dat wat ik het beste vind klinken de juiste oplossing is.......
Kan het nog wel drie keer zeggen en lezen..
Wil naast praktijk ook theorie weten, dus ik check de links wel die je gaf.
Op m'n speakers hoor ik bijv de 10Hz niet, maar die is er uiteindelijk wel. De dat heeft een frequencie response van 10Hz tot 20KHz en de audiophile van 20Hz tot 20kHz.

bRzoepz
 
Wat bandbreedte betreft; deze wordt opgegeven tussen 2 kantelpunten, de zognaamde -3dB punten.
Dus op die punten is het signaal 3 dB lager dan op het gebied tussen de 2 kantelpunten in.

Als je dan kunt kiezen tussen apparaat A met een laag kantelpunt van 20 Hz, of apparaat B met een laag kantelpunt van 10 Hz: dan is apparaat B beter. Waarom?
Bij B is 10 Hz op -3 dB dus 20 Hz is hoger dan - 3dB (meer richting de -2.5 of -2 dB bijvoorbeeld) terwijl A bij 20 Hz op 'slechts' -3dB zit.
Daarnaast heeft het voor de fase verschillen (voor het signaal an sich) gunstiger eigenschappen; bij de kantelfrequenties is de fase wat meer gedraaid dan tussen de 2 kantelpunten in (zeg maar het gebied in het midden van de bandbreedte*). Moet je maar zoeken op Bode diagram en de relatie fase karakterisktiek en amplitude karateristiek.


*(Dit is met een grafiek duidelijker uit te leggen, kan eventueel een schetsje plaatsen als daar behoefte aan is, maar in de praktijk heb je er niets aan; fabrikanten geven enkel de kantelfreq en soms een amplitude karakteristiek.)

BTW, 16 Hz is hoorbaar, maar vaak ervaart men gehoormatig de bovenharmonische van zo'n toon al luider dan de grondtoon zelf. Voelbaar is het wel; de wind wappert om je heen...
 
Kijk, hier heb ik wat aan...danke schon....

Waar ik idd bang voor was, dat de onderste niet hoorbare tonen maar wel voelbare tonen, weg vallen.
Werk voornamelijk met analoge bakken (drums en synths) die ik behoorlijk in de frequenties duw.
Zal het kut vinden als ik de lage W-bin tonen verlies tijdens het opnemen.

Nog meer info?


bRzoeps
 
Simpele huis tuin en keuken AD test (waarbij ik er vanuit ga dat je soundforge hebt, of wavelab of zo):

Men neme een CD met allerlei testsinussen, die allemaal even luid zijn. Zo'n test CD is te koop, of zelf te maken (wave vorm genereren in soundforge en branden op CDR)

1 - biedt de CD via de analoge uitgang van een draagbare CD speler aan op je analoge ingang van je DAT en neem de CD op.
2 - biedt de CD via de analoge uitgang van een draagbare CD speler aan op je analoge ingang van je geluidskaart en neem de CD op.

Noteer nu van elke test sinus het volume, dit doe je door in soundforge een stukje van de testsinus te selecteren en te kijken bij de analysis wat de top waarde is.
Noteer al deze topwaarden voor 1, en voor 2.

Wat je nu hebt is niet een absolute test, maar een relatieve test; je bron speler heeft ook zo zijn beperkingen. Maar je bent wel in staat je 2 ADC's te vergelijken doordat je alleen de ADC's hebt veranderd; de rest van jouw keten was hetzelfde. En omdat je de 2 ADC's vergelijkt kun je nu de 'betere' qua frequentie bereik kiezen.

In jouw geval is het vergelijken van lage tonen erg belangrijk, dus je kunt ook bijvoorbeeld de nadruk leggen op die test tonen, en in het midden gebied louter 500 Hz, 2000 Hz, 4000 Hz en 8000 Hz nemen.
 
Dit ga ik vandeweek ff proberen........eerst live spelen dit weekend en dan weer de studio in.

Bedankt iig.

Bruce
 
Back
Top