HELP! Logic 7 vs. Cubase vs. DP vs. Protools LE

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Sja..

ik zit dus heel erg te twijfelen.. ben aan het upgraden van simpel 2 channel audiokaartje naar motu 828 (heb ik nu een tijdje mee gespeeld en bevalt me erg goed) en een ouwe cubase versie naar logic 7. Tenminste, dat dacht ik.

Naar aanleiding van de discussie over audio quantising ben ik toch heel erg gaan twijfelen.

Logic 7 leek me ideaal vanwege de mac-support en de gigantische hoeveelheid effect plugins (ik ben niet zo opzoek naar synth plugins. gebruik een hardware sampler en gebruik fm7 en minimoogV als synth plugins).

Kosten 828 + logic 7 > 1700 euro

Cubase SX 3.0 heeft echter wel die geweldige audiowarp functie. Ik ben echter niet zo te spreken over de geluidskwaliteit en de stabiliteit op mijn mac.

Kosten 828 + cubase sx 3 > 1500 euro

Digital performer 4.5 schijnt super makkelijk te werken en heeft een misschien wel net zo goede audio quantize functie als cubase, volgens de reviews. is bovendien een stuk goedkoper. Heeft alleen een ernstig gebrek aan plugins. Vooral synth plugins, maarja die heb ik dus niet nodig... Er staat echter nergens een goede beschrijving van de megeleverde FX plugins.

Kosten 828 + DP 4.5 > 1200 euro

Tot nu toe ligt DP voor, vanwege de support voor de motu 828 interface, de user interface en de audio quantize functie voor lineare audio (dus geen korte loops, zoals ableton en apple loops)

Maarja... voor 1200 euro heb ik ook een digidesign digi 002 rack incl. protools LE en een hele zooi FX plugins.

Is protools nou echt zo veel beter?? hoe is die beatdetective functie, bij het gebruik voor audio quantizing? En wat is de beperking van die 32 kanalen (+ 'virtuele' kanalen)

Wie helpt me uit de brand?? Een simele 'logic vs. cubase' discussie kan ik nog wel zelf oplossen, maar dit groeit me boven het hoofd. zeker nu protools om de hoek komt kijken raak ik het overzicht een beetje kwijt.

HELP!

Ik maak semi organische / semi electronische dansmuziek. dus wat ik ermee wil doen: midi sequencen (triton, nord lead, veel ouwe drumbakkies, MPC2000 + wat vsti's) + syncen aan mijn mpc + live instrumenten opnemen (voornamelijk zang, percussie, gitaar en blazers. nooit meer dan 4 a 8 inputs tegelijk dus) + ouwe disco/funk tracks re-editen en remixen.
 
Als je heel veel met diepe MIDI editting wilt doen zou ik mijn set up niet rond ProTools alleen bouwen, daar is Cubase beter voor. Persoonlijk wordt ik gek van al die windows die je bij Cubase om de oren vliegen, en qua audio is het niet helemaal top. ProTools is wel heel overzichtelijk (op het saaie af) en je kunt met je productie in elke serieuze studio terecht. Logic is heel mooi maar duur (wel heel veel top plug ins), je kunt ook aan de slankere versie denken (maar dan krijg je minder plug ins) en dus beperkt tot Mac. Digital Performer ken ik niet maar schijnt in Amerika zo'n beetje de standaard te zijn, en dus de integratie met de MOTU hardware. Je kunt ook Ableton Live overwegen, zeker als je met remixes aan de slag wil.
Je krijgt bij de Digi002 een light versie van Ableton. Wellicht is dat een goeie manier om je systeem op te bouwen. Je kunt de twee aan elkaar knopen waarbij je dan het meeste MIDI en audio edit werk in Ableton doet en je mix + pre-mastering in ProTools. Ik doe het zo met een Digi001 en Ableton (full version), werkt als een tiet.
Kijk ook es naar het CPU verbruik van je kandidaten, zeker bij Mac's kan het een dure grap worden als je een soepel lopend systeem wilt hebben. Maar goed, als je dat dan eenmaal hebt dan blijft het ook draaien.
Ga je helemaal pro, heb je echt alle mogelijkheden van die dure pakketten nodig ? En heb je geld zat ? Ga dan rustig voor de top. Kijk anders voor lichtere versies en bouw de boel rustig op.
 
Mijn setup lijkt een beetje op die van jou. Ik heb vroeger altijd Logic Audio gebruikt en ben gedwongen (wegens het kopen van Emagic door Apple) overgestap naar Cubase. In het begin zag ik er enorm tegenop om over te stappen.

Nu, een tijdje later en eenmaal gewend aan Cubase ben ik tot de conclusie dat Cubase en Logic allebij goede programma's zijn. Mijn mening over het verschil tussen die twee is dat het verschil hem voornamelijk in de interface zit. Volgens mij zijn er pratisch geen functies die de 1 wel heeft en de ander niet. En dan heb ik het over functies die niet op een andere manier ook voor elkaar te krijgen zijn in het andere programma.
Met beide interfaces valt prima te werken en het is wat mij betreft een kwestie van gewenning.


Het verhaal dant vinnieq over protools schrijft kan ik wel bevestigen. Ik werk veel op protools bij een vriend van me. Protools kan inderdaad niet zo veel met midi als Logic en Cubase.

Over Digital Performer kan ik je helaas niets vertellen. Daar heb ik nooit mee gewerkt.


Dit is weer even iets anders:
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb nog een oud "Bias Deck" pakket liggen. Dit is een Multitrack programma voor de Mac. Daarbij heb ik ook het "SFX Machine" plugin pakket. Het zijn oude pakketten, maar misschien zijn ze nog geschikt om korting te krijgen op nieuwere pakketten. Ik weet niet of dat zo is, maar mocht dat zo zijn, dan kan je ze overkopen voor weinig geld.
Natuurlijk zijn de pakketten origineel MET registratiekaarten.
 
Is cubase SX3 voor de mac nou vette ruk zoals hier beweerd wordt of wordt er zwaar overdreven?

PT LE lijkt me wel zwaar overgewaardeerd en dan lijkt DP me een interessantere keus.
Maar hangt er maar net vanaf hoeveel je er voor over hebt.
 
Het is maar wat je nodig hebt. Wat moet je met 32749 opties als je er maar 10 gebruikt. En PT LE overgewaardeerd ? Ach, het is de standaard en iedere oen kan er mee omgaan. Da's wel handig als je muziek wilt maken ipv een carriere als would be studiobaas.

En oh ja, gratis bij je hardware he, is ook wel iets voor te zeggen (hardware is dan ook weer niet zo heeeeeel goedkoop).

Voor mij telt gebruiksgemak en stabiliteit heeeeel zwaar. Da's wel een investering waard

Features die je niet hebt mis je ook niet en vrijwel alle paketten coveren 95% van wat je ooit nodig zult hebben
 
Thanx voor de info so far...

Hoe zijn de FX plugins van DP?? En werkt die audio quantize een beetje lekker?

en wat betreft protools: midi gedeeltje is niet super belangrijk. Ik gebruik niet zo heel veel hele ingewikkelde midi functies. Sterker nog, misschien blijf ik een groot deel van mijn sequencing wel op de mpc doen.
 
en vinnie, kan jij nog iets meer vertellen over de kwaliteit van de plugins en die beatdetective functie in ProTools?

Ik weet niet of je het voorbeeld uit de SX 3.0 audiowarp discussie gehoord hebt, maar zou zoiets moet protools haalbaar zijn?
 
Die beat detective functie werkt maar ik heb begrepen dat die van Cubase beter is. Het is ook nog pas onlangs aan PT toegevoegd. Ik heb geen head to head vergelijk gemaakt. Iemand anders ?

Om het heel grof te stellen: PT = audio en ook midi, Cubase is MIDI en ook audio (schieten maar, het is wat stil vandaag). Met allebei kom je een heel end, het is maar je wat je het belangrijkste vindt.
 
Digital Performer, iemand??

Digital Performer, iemand??

Zij er hier mensen die met DP 4.5 werken?

Ben benieuwd naar hun mening over de zaak.. hoe houdt DP zich tegenover Protools, als je kijkt naar de kwaliteit van de FX plugins en de audio quantizing mogelijkheden?
 
Naar mijn hele "simpele" ervaring zijn Protools en Cubase sx vrij gemakkelijk in omgang, Logic 7.1 is toch echt wel wat moeilijker en vereist toch echt wat meer tijd en ervaring.
 
Ik denk dat deze thread maar gesloten moet worden, het wordt weer een simpele cubase vs. logic discussie

Terwijl het mij juist ging om de, onder home-studio's, wat meer 'ongebruikele' pakette protools en digital performer.
(in combinatie met digi002 rack danwel motu interface).

Ik start een nieuwe thread.

:slotje:
 
Zijn er geen demo's van DP eigenlijk?
 
nope, heb ze niet kunnen vinden..

toch raar. Ook geen video's, audio voorbeelden. Zelfs geen lijst met meegeleverde plugins.

Minpuntje voor motu.
 
Ja sorry, had het even moeten melden. is niet zo netjes van me.

Ben inmiddels zeer tervreden DP 4.6 gebruiker.

Plugins klinken prima, de 'quantize beats-within-soundbite' en 'adjust soundbite to sequence temo' functies zijn te gek en de mixer routing mogelijkheden zijn uitgebreid maar intuitief en dus erg simpel.

Maar als je nog wat leuke tips hebt zijn ze altijd welkom.

Vooral de qualiteit van het timestrechten van hele stukken polyfone audio (disco tunes voor het maken van re-edits bijv.) mag nog wel iets omhoog. Nog steeds kan ik beter een cdtje in een pioneer cdj1000 stoppen, en de 'master tempo' functie aanzetten en dan met de hand pitchen.
 
DP is dan ook een zeer fraai progje.
Nee, ik heb verder geen tips maar had nog wat video's op m'n hd staan en dacht da als je er nog niet uit was je die misschien wel wilde zien. Maar da's nu niet meer nodig :)
 
Back
Top