New to Ableton Live

MikeJarod

ziet ze vliegen
Lid sinds
3 december 2003
Berichten
1.468
De laatste tijd begin ik een beetje te balen van SX, ik vind de interface niet overzichtelijk en er zijn te veel opties die ik niet gebruik maar die wel in mijn gezichtsveld zitten. Ik ben meer bezig met het instellen van SX dan met muziek maken lijkt het soms wel. Ik ben dus een beetje rond aan het kijken wat er nog meer voor seqeuncer spul is.

Zo heb ik net Ableton Live geinstalleerd, en alle tutorials doorlopen. Een compliment daarvoor, die zijn echt heel duidelijk. De applicatie spreekt mij best aan, want het ziet er vrij simpel uit, en er zitten leuke kleine handigheidjes in. Maar er zijn voor mij nog wat onduidelijkheden, misschien dat een Ableton gebruiker hier die wat kan verduidelijken.

De applicatie is heel erg loop-based, wat ik cool vind, maar ik weet niet waarin me dat kan beperken. Nu snap ik dat er 2 views zijn, Arrangement en Session. De eerste vergelijk ik maar met SX, de andere is helemaal nieuw voor me. Simpelweg gezegd zie ik dat ik hier kleine audio en midi parts kan maken die ik óf kan gebruiken in de Arrangement view, óf op een andere manier. Maar die andere manier snap ik nog niet zo goed.

Zo kan ik dus in de Session view verticaal 'scenes' maken waar ik een aantal parts aan vast hang. Maar hoe gebruik ik dat nu? Is het nu de bedoeling dat ik zelf op de play knopjes ga klikken om een volledige song te maken?

Normaal gesproken als ik bv een drumloop maak, gebruik ik bv een combinatie van meerdere VST instrumenten met aparte effecten erover en bv ook nog een audio track daarbij. Als ik dat in Ableton wil doen ben ik voor 1 drumloop al snel 4+ tracks kwijt. Dan wordt het door de interface snel niet meer overzichtelijk. Kan je niet parts maken waar meerdere subparts onder hangen? En dat ik die dan met een druk op de part play knop afspeel? Of is dit gewoon niet de bedoeling van Ableton en kan ik maar beter zorgen dat mijn drumloop al een audio file is op het moment dat ik 'm inlaad (dus maar 1 part)?

Stel ik maak een midi track, kan ik dan ook ergens aangeven (op part/track niveau) dat de noten x milliseconden naar links of naar rechts getrokken moeten worden? Dat gebruik ik namelijk best vaak in SX, zorgt er vooral bij drumparts en strakke basslines voor dat je de timing beter kan regelen.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand de moeite neemt om 1 of meer van bovenstaande vragen te beantwoorden. Of gewoon een verhaaltje doen hoe jij Ableton gebruikt (technisch gezien, hoe stel je je tracks en scenes op etc).
 
Bericht door een moderator:
Topic opnieuw geopend.
 
Re: New to Ableton Live

Origineel geplaatst door MikeJarod

Zo kan ik dus in de Session view verticaal 'scenes' maken waar ik een aantal parts aan vast hang. Maar hoe gebruik ik dat nu? Is het nu de bedoeling dat ik zelf op de play knopjes ga klikken om een volledige song te maken?


Normaal gesproken als ik bv een drumloop maak, gebruik ik bv een combinatie van meerdere VST instrumenten met aparte effecten erover en bv ook nog een audio track daarbij. Als ik dat in Ableton wil doen ben ik voor 1 drumloop al snel 4+ tracks kwijt. Dan wordt het door de interface snel niet meer overzichtelijk. Kan je niet parts maken waar meerdere subparts onder hangen? En dat ik die dan met een druk op de part play knop afspeel? Of is dit gewoon niet de bedoeling van Ableton en kan ik maar beter zorgen dat mijn drumloop al een audio file is op het moment dat ik 'm inlaad (dus maar 1 part)?

Nee, Live ondersteunt zoiets niet. Als je drumpartijen wil construeren uit losse drum-samples kun je Impulse gebruiken. Verder heeft iedere track precies 1 loop die je kunt afspelen.

Je kunt ook een VST-plugin gebruiken die dat wel doet, zoals EnergyXt. En natuurlijk kun je nog steeds Cubase en Live tegelijk gebruiken via ReWire.


Stel ik maak een midi track, kan ik dan ook ergens aangeven (op part/track niveau) dat de noten x milliseconden naar links of naar rechts getrokken moeten worden? Dat gebruik ik namelijk best vaak in SX, zorgt er vooral bij drumparts en strakke basslines voor dat je de timing beter kan regelen.

De midi-implementatie van Live is best wel matig ... je kunt hooguitde snap uitzetten en dan nootjes verplaatsen. Een andere mogelijkheid is om je beats naar audio-clips te renderen en dan te rommelen met de Warp-functie.
 
Re: Re: New to Ableton Live

Re: Re: New to Ableton Live

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Nee, Live ondersteunt zoiets niet. Als je drumpartijen wil construeren uit losse drum-samples kun je Impulse gebruiken. Verder heeft iedere track precies 1 loop die je kunt afspelen.

je kunt in live5 (die bijna uitkomt) wel de breedte van je session-tracks veranderen wat de boel al gelijk een stuk overzichtelijker maakt...helaas is het idd niet mogelijk om tracks te hiden of te groupen...

De midi-implementatie van Live is best wel matig ... je kunt hooguitde snap uitzetten en dan nootjes verplaatsen. Een andere mogelijkheid is om je beats naar audio-clips te renderen en dan te rommelen met de Warp-functie.

in live5 zit een latency compensation optie per track, die kun je ook handmatig zetten en dat werkt precies hetzelfde als je tracks een paar milliseconden voor of achteruit zetten..

in live 4 is het eenvoudig te doen door idd snap uit te zetten, alle blokjes te selecteren die je wilt verschuiven (bv met control-A gelijk allemaal) en dan met de pijltjes toetsen of de muis de boel verschuiven tot het lekker grooved

Olaf
 
Hans, bedankt voor het heropenen.

Blijkbaar was er een vermoeden dat mijn versie van Ableton niet geheel legaal was, maar laten we niet vergeten dat er ook demo versies bestaan ;)

-------------------------------------------------------------------------

Kat Yidaki & olafmol, bedankt voor de reacties.

Het is jammer dat dit soort dingen niet makkelijk mogelijk zijn. Ik zal eens kijken naar dat Impulse en EnergyXt, wie weet dat dat wat uitkomst biedt.

Voorlopig ga ik toch eens kijken of Ableton voor mij makkelijk te gebruiken is via Rewire, dan heb ik toch de kracht van de Postb.... eeh SX en de eenvoud van Ableton.
 
ik vind het allemaal vrij eenvoudig hoor :)

hier ff een grab van de versmalde live5 interface
 

Attachments

  • live5.jpg
    live5.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 90
Live op z'n smalst?
 
Back
Top