Vreemde tempo verandering in Ableton door Macro automation

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.302
Locatie
Eindhoven
Ik zit nu al een tijdje met een raar probleem te kloten. Vanuit ableton stuur ik meerdere synths aan zonder problemen. Nu wil ik het eea gaan automaten, waar ik dan instrument racks voor maak: midi channel + 8CC max patch gegroepeerd, zodat ik de macro's kan gebruiken om bijvoorbeeld de cutoff van een synth te bedienen. Gaat allemaal prima. Nu teken ik een cutoff automation voor mijn subsequent 37, stuur die via die macro naar midi cc 19 (cutoff), begint ineens ook de clock raar te doen. Dit hoor ik doordat de moog ineens sneller loopt (de track dan, want midi noten worden gestuurd, niks met arpeggio ofzo, maar klinkt wel alof de arp sneller en langzamer gaat lopen) en doordat ik de echo snelheid van mijn prophet hoor veranderen, ik zie ook de bpm flink verspingen op mijn prophet.

Ik heb geen idee meer waar ik dit moet zoeken. Ik zie geen verborgen envelopes verschijnen en elke synth krijgt midi op zijn eigen kanaal. Als ik de macro handmatig verander gebeurd het niet, alleen via de automation in arrangement view dus. Iemand enig idee?
 
Wellicht ff proberen met geen midi outs vd synths aan ? Dus dat je alleen midi stuurt maar niets send vanaf de hardware. Zou een midi lus kunnen zijn. (?)
 
Straks even proberen, Thanks voor de tip. Hoewel er volgens mij niks vanuit die synths terug ableton in gaat, goed om ff te dubbelchecken.
 
Van alles geprobeerd nog. Niks dat midi terug kan sturen en het gebeurd nog steeds. Alleen als ik op het kanaal van de moog, waar de automation op zit, de midi to naar 'no output' zet is het verholpen, wat natuurlijk geen oplossing is. Midi from op no input zetten werkt niet. Het zou ook nog aan de iRig2 midi interface kunnen liggen. Morgen even kijken of ik het via wat anders kan aansluiten om die te omzeilen. De kenton midi thru is het in ieder geval ook niet, want de prophet direct op de irig geeft hetzelfde resultaat.

Toch irritant dit soort dingen en precies de reden dat ik ooit de computer er tussenuit had gehaald. Hopelijk is het wat simpels en doe ik gewoon iets niet goed...
 
Toch nog even verder gekeken. Het gaat mis wanneer ik meerdere instrument racks wil automaten. Daar morgen op verder zoeken dus...:Z
 
Ik heb eindelijk weer tijd (en zin) gehad om hier verder in te duiken. Als ik het goed heb ligt het aan Max4Life patches. Zodra ik er twee gebruik om cc's te automaten gaat het mis. Als ik cc's van meerdere synths automate puur via een envelope van een midi clip zonder max patch erop is er niks aan de hand. Alleen kan ik dan weer niet handig de knoppen van de Push gebruiken voor externe synth parameters.

Iemand anders die dit probleem kent en heeft opgelost?
 
Back
Top